Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Mange249:

Hoppas du äntligen är i mål!!! Vet hur det är när det krånglar... Fin båt är det och ser fortfarande fram emot en film på när du kör och Kad-en surrar fint i bakgrunden!

Själv dricker jag öl i väntan på att rätt båt ska dyka upp på blocket, men det är fint det med:)

Härligt, drick inte för många bara så du missar den med D3 a😂😂🍺

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

asså nu får du släppa bomben!!=) hur går det?? 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man laddar upp en video här??? Går absolut inte lägga in som med bilder, tacksam för råd och rön.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev kossor:

Någon som vet hur man laddar upp en video här??? Går absolut inte lägga in som med bilder, tacksam för råd och rön.

Du får nog lägga den på Youtube och sedan lägga in länken här. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Du får nog lägga den på Youtube och sedan lägga in länken här. 

Ok tackar ska höra med dottern hur man gör.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Då så alla läsare äntligen luft under vingarna😄. Felet var turbon, därför orkade båten inte ur vattnet, då turbon inte laddar fullt slår trycket inte till rökgas regleringen i pumpen, och det turbohus som var bytt på min renoverade turbo hade av någon märklig anledning bytts från nr 8  till nr 10. Det huset behöver betydligt mer avgaser samt bränsle för att börja ladda. Vill tacka Berntsen maskin som ställde upp och har slitit för detta skulle fungera. I fredags byttes turbon ut mot en ny Berntsen slet till nio på kvällen och jag vill lova där vi låg var det hett på dagen. Turbobytet retades då de sista två bultarna till oljeröret på undersidan ej ville in, det är så förbannat trångt att man knappt får in en hand, men till slut föll allt på plats.

 

Men säg den glädje som varar igår kväll när vi kom i hamn så fick ankarspelet ett idiot ryck, efter tilläggning så skulle linan spännas åt, klickade ett par gånger och plötsligt så börjar motorn gå på full varv och spela in ankaret med full kraft, innan jag hönn slänga mig in i båten och bryta strömmen så klonk och ankaret drog med sig badbrygga. Blev en ohygglig smäll hela aktern bände ut. Skruvade loss linhjulen och fick löst lina samt badbrygga som pekade som en pilbåge. Är nu mycket orolig för plastskador vi tar ej in vatten men det knostrade otrevligt i skrovet. Motorn gick sedan på fullvarv och vi fick skruva bort pluskabeln för att få stopp på den. Troligt fel brunnen teknik box eller kan ni komma på nåt ? Tips mottages tacksamt el är inte min grej, ankarspelet är ett Engbo maxi. Är detta något man kan få hjälp med att åtgärda från sitt försäkringsbolag, eller är det bara glömma och slanta allt själv?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev kossor:

 

Då så alla läsare äntligen luft under vingarna😄. Felet var turbon, därför orkade båten inte ur vattnet, då turbon inte laddar fullt slår trycket inte till rökgas regleringen i pumpen, och det turbohus som var bytt på min renoverade turbo hade av någon märklig anledning bytts från nr 8  till nr 10. Det huset behöver betydligt mer avgaser samt bränsle för att börja ladda. Vill tacka Berntsen maskin som ställde upp och har slitit för detta skulle fungera. I fredags byttes turbon ut mot en ny Berntsen slet till nio på kvällen och jag vill lova där vi låg var det hett på dagen. Turbobytet retades då de sista två bultarna till oljeröret på undersidan ej ville in, det är så förbannat trångt att man knappt får in en hand, men till slut föll allt på plats.

 

Men säg den glädje som varar igår kväll när vi kom i hamn så fick ankarspelet ett idiot ryck, efter tilläggning så skulle linan spännas åt, klickade ett par gånger och plötsligt så börjar motorn gå på full varv och spela in ankaret med full kraft, innan jag hönn slänga mig in i båten och bryta strömmen så klonk och ankaret drog med sig badbrygga. Blev en ohygglig smäll hela aktern bände ut. Skruvade loss linhjulen och fick löst lina samt badbrygga som pekade som en pilbåge. Är nu mycket orolig för plastskador vi tar ej in vatten men det knostrade otrevligt i skrovet. Motorn gick sedan på fullvarv och vi fick skruva bort pluskabeln för att få stopp på den. Troligt fel brunnen teknik box eller kan ni komma på nåt ? Tips mottages tacksamt el är inte min grej, ankarspelet är ett Engbo maxi. Är detta något man kan få hjälp med att åtgärda från sitt försäkringsbolag, eller är det bara glömma och slanta allt själv?

Grattis! Kul att ni hittade problemet. Synd bara att mer fel kommer. Själv skulle jag ligga i fosterställning och gunga fram och tillbaka om jag var i din situation.

Ang ankarspel, det första jag kom och tänka på är reläet. Väldigt enkelt att felsöka, från knappen till reläet, alt från reläet till motorn. Om reläet har hängt sig så kan det bli som det blev. Har ni dragit ny el till ankarspel? Kopplat fel under knappen? Kopplat fel vid reläet? Motor i spelet tror jag inte på då det fungerar för bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev kossor:

 

Då så alla läsare äntligen luft under vingarna😄. Felet var turbon, därför orkade båten inte ur vattnet, då turbon inte laddar fullt slår trycket inte till rökgas regleringen i pumpen, och det turbohus som var bytt på min renoverade turbo hade av någon märklig anledning bytts från nr 8  till nr 10. Det huset behöver betydligt mer avgaser samt bränsle för att börja ladda. Vill tacka Berntsen maskin som ställde upp och har slitit för detta skulle fungera. I fredags byttes turbon ut mot en ny Berntsen slet till nio på kvällen och jag vill lova där vi låg var det hett på dagen. Turbobytet retades då de sista två bultarna till oljeröret på undersidan ej ville in, det är så förbannat trångt att man knappt får in en hand, men till slut föll allt på plats.

 

Men säg den glädje som varar igår kväll när vi kom i hamn så fick ankarspelet ett idiot ryck, efter tilläggning så skulle linan spännas åt, klickade ett par gånger och plötsligt så börjar motorn gå på full varv och spela in ankaret med full kraft, innan jag hönn slänga mig in i båten och bryta strömmen så klonk och ankaret drog med sig badbrygga. Blev en ohygglig smäll hela aktern bände ut. Skruvade loss linhjulen och fick löst lina samt badbrygga som pekade som en pilbåge. Är nu mycket orolig för plastskador vi tar ej in vatten men det knostrade otrevligt i skrovet. Motorn gick sedan på fullvarv och vi fick skruva bort pluskabeln för att få stopp på den. Troligt fel brunnen teknik box eller kan ni komma på nåt ? Tips mottages tacksamt el är inte min grej, ankarspelet är ett Engbo maxi. Är detta något man kan få hjälp med att åtgärda från sitt försäkringsbolag, eller är det bara glömma och slanta allt själv?

Hej,

Man är impregnerad alltså,,, youtube o annat modernt hahah tur du har dottern som kan lösa såna knepiga saker, jag är lika kass så,,,, fn det lät ju och såg så bra ut o så får ankaret ett eget liv,,, jag har Engbo och man känner ju vad som kan hända om man råka trycka liiiite för länge på knappen, badbryggan lever farligt helt ´klart o nu när din fick tokspel kan jag tänka mig hur det gick:(

Har tyvärr inga tips på detta, räknar iskallt med att få dom från dig när du rett ut även detta problem,

Men om vi skall vara positiva så funkade nu då motor ink allt med drivlina osv klanderfritt vid senaste körningen och det var ju positivt, Hoppas nu bara inte skadorna i aktern är allt för grova utan att du och ditt team kan lösa detta,

Intressant fråga hur försäkringsbolaget kan ställa sig till detta! finns ju mycket sådant som kan hända med gamla båtar menar jag och vad har man för hjälp att få??

jag håller tummar o tår på att ni löser skadorna fort o lätt,,,kanske inte lätt, men fort då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Nim26:

Hej,

Man är impregnerad alltså,,, youtube o annat modernt hahah tur du har dottern som kan lösa såna knepiga saker, jag är lika kass så,,,, fn det lät ju och såg så bra ut o så får ankaret ett eget liv,,, jag har Engbo och man känner ju vad som kan hända om man råka trycka liiiite för länge på knappen, badbryggan lever farligt helt ´klart o nu när din fick tokspel kan jag tänka mig hur det gick:(

Har tyvärr inga tips på detta, räknar iskallt med att få dom från dig när du rett ut även detta problem,

Men om vi skall vara positiva så funkade nu då motor ink allt med drivlina osv klanderfritt vid senaste körningen och det var ju positivt, Hoppas nu bara inte skadorna i aktern är allt för grova utan att du och ditt team kan lösa detta,

Intressant fråga hur försäkringsbolaget kan ställa sig till detta! finns ju mycket sådant som kan hända med gamla båtar menar jag och vad har man för hjälp att få??

jag håller tummar o tår på att ni löser skadorna fort o lätt,,,kanske inte lätt, men fort då.

Hallå !

Precis varit i kontakt med mitt försäkringsbolag, de ställer upp helhjärtat, är det skador på båten samt badbrygga ställer de upp med full ersättning. Dock utgår ingen ersättning för elektroniken något jag kan förstå. Även kontaktat Sleipner finns en kanon bra kille där som heter Linus. Han trodde det är kontaktorn som sitter i spelet som klibbat ihop. Beställt en ny och de skickar den idag, så förhoppningsvis ska detta gå att byta på onsdag, blir mycket skruva då spelet måste demonteras. Och som vanligt det är ju def inte trångt där det sitter. 😄 Ska lyfta båten i veckan för att göra en okulär besiktning på plasten vid infästningarna till badbryggan. Fota samt skicka bilderna till svedea. Blev väldigt bra bemött och de förstod till fullo min oro samt att man var ledsen över det som skett med allt jobb i timmar som är nerlagt.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen börjar det lösa sig!:)

 

Jag fick ju tom min film med Kad-en surrandes fint i bakgrunden;)

 

Skönt att försäkringsbolaget kliver in, så kan du börja blicka framåt...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Hahahaha nä inte mitt, beställt delar idag troligt fel enligt Linus på Engbo är kontaktorn som sitter bredvid motorn den har brunnit ihop. Börjar där teknik boxen finns inte till mitt spel längre. Och då lär nya kabelmattor dras ner boxen är idag plusjordad enligt info. Sen ska båten upp på ons och kollas av för plastskador, är det rosor runt infästningarna så lär det plastas innifrån, och gissa vad, då måste motorn ur igen härligt med båt kommer närmare husbil hela tiden...….

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, trodde inte det var ditt men såg så passande ut med ett Engbospel med klippta kablar:)

 

Ok, då är det fortsatt bra tempo.

Jag hade inte bytt en Epoca mot husbil, det är inte samma grej om du frågar mig...

 

Jag har däremot önskat mig en hobby likt dart eller bowling där materialet känns lite mindre motsträvigt(och kostsamt)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mange249:

Hehe, trodde inte det var ditt men såg så passande ut med ett Engbospel med klippta kablar:)

 

Ok, då är det fortsatt bra tempo.

Jag hade inte bytt en Epoca mot husbil, det är inte samma grej om du frågar mig...

 

Jag har däremot önskat mig en hobby likt dart eller bowling där materialet känns lite mindre motsträvigt(och kostsamt)

Kan bli en flipper 666 kanske jävligt fin båt, kollade på en i helgen faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Flipper att totalrenovera till nyskicka va ´D ja:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Nim26:

En Flipper att totalrenovera till nyskicka va ´D ja:P

Nä någon sådan omfattande renovering som denna damen varit med om de blir det aldrig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha nåja det tror jag så mycket jag vill det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kossor:

Kan bli en flipper 666 kanske jävligt fin båt, kollade på en i helgen faktiskt.

Låter som en lysande idé! Då kommer jag få många fina tips 😁. Jag kan inte annat än rekommendera 666:an. Vi är jättenöjda med den! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå!! kommer det några bilder på badbryggan eller?:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu streckläst hela tråden. Vilket otroligt inspirerande jobb du gjort! 😓 Jag är mäkta imponerad över ditt tålamod och noggrannhet. En tanke som slagit mig genom tråden är att du måste råkat köpa ett riktigt måndagsexemplar där även någon tidigare "förståsigpåare" varit och renoverat sönder en hel del (tänker närmast på eldragningar etc).

 

Hoppas nu inte skadorna på skrovet blev allt för omfattade och att du kommer kunna få lite mer åkande denna sommar..

 

Blev nästan lite rörd av filmen och skönsången från motorn..

 

Keep up the good work!

Redigerad av Fox32
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Fox32:

Har nu streckläst hela tråden. Vilket otroligt inspirerande jobb du gjort! 😓 Jag är mäkta imponerad över ditt tålamod och noggrannhet. En tanke som slagit mig genom tråden är att du måste råkat köpa ett riktigt måndagsexemplar där även någon tidigare "förståsigpåare" varit och renoverat sönder en hel del (tänker närmast på eldragningar etc).

 

Hoppas nu inte skadorna på skrovet blev allt för omfattade och att du kommer kunna få lite mer åkande denna sommar..

 

Blev nästan lite rörd av filmen och skönsången från motorn..

 

Keep up the good work!

Nja är nog inget måndagsexemplar utan snarare tidens tand. En båt måste uppdateras fortlöpande allt slits hårt på sjön och den stillastående tiden på land. Allt måste underhållas gör man inte det så blir det dynga på sikt. Sen är ja tyvärr en pedant kan inte låta bli ändra på saker samt förbättra. Kul du uppskattar tråden Tack! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎11 vid 07:50 skrev Nim26:

Nå!! kommer det några bilder på badbryggan eller?:P

Igår var vi ner och lagade ankarspelet, det var kontaktorn som var slut ny på plats och linan löper som på en oljad bana. Kollade över lite snabbt och ja gelcoat sprickor runt infästning bultar på spelet. Båten tät så nu åker vi ett tag när värmen finns här orkar inte jöna något mer med båten nu. Resten får vi ta i höst. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev kossor:

Igår var vi ner och lagade ankarspelet, det var kontaktorn som var slut ny på plats och linan löper som på en oljad bana. Kollade över lite snabbt och ja gelcoat sprickor runt infästning bultar på spelet. Båten tät så nu åker vi ett tag när värmen finns här orkar inte jöna något mer med båten nu. Resten får vi ta i höst. 

 

Ta nu en välförtjänt långtur med båten. Vädret den kommande veckan lär slå nya rekord...igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

Ta nu en välförtjänt långtur med båten. Vädret den kommande veckan lär slå nya rekord...igen!

Ja jo ser det har väldiga problem just nu, korna har ingen mat kvar snart, så vi måste börja utfodra med vinterfodret, och den skörden var halv jämfört med ett normal år, och ingen återväxt ser de ut att bli i detta läge heller. Slaktkö till mars, årets kalvar osäljbara p.ga av torkan. Svårt koppla av i finvädret just nu många tankar som snurrar runt i huvudet hur det ska bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy va trist, har tänkt en hel del på dig förutom båt, på det man hör och läser angående skörd till djurfoder, vet inte vad man skall säga om det, om man kan hoppas på ett under eller vad!

Men som sagts tidigare försök o njut just nu i din fina båt när ni glider in te huvustan,

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Njutit bland ståckhålmarna?😉

Hahaha ja du haft en otrolig juli månad, mycket att berätta i tråden, men de får vi ta i höstrusket.😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så var då kanonsommaren 2018 över för våran del idag togs hon upp, denna vinter var det tänkt att alla projekt var över. Allt slit som det inneburit med renoveringen skulle ge belöning till våren så man bara behövde göra det roligaste polering vaxning sjösättning. Men sommaren slutar i moll. I somras skulle vi lägga till på en klubb ö. Släppte ankaret gled in mot kajen dottern hoppa iland och gjorde fast. Jag gick ut på badbryggan för att spänna upp ankarlinan med min fantastiska trådlösa dosa till ankarspelet, klickade in linan några gånger, bom motorn till spelet börjar löpa amok, går med fullvarv jag får inte stopp på motorn, ser ankaret komma via luftbubblor från botten likt en torped med fart, slänger mig in i båten river upp stuven för att bryta strömmen precis då jag når huvudbrytaren, hör jag en smäll och ett knastrande ljud. Tittar ut och badbryggan som normalt står horisontellt nu har en nedförsbacke mot aktern. Får inte loss linan hur vi än gör ett flertal båtkompisar kommer till undsättning, får tag på en insex nyckel och lyckas skruva löst den jävla linan från ankaret, bryggan planar ut och får nu horisontalläge igen. Kunde notera sprickor inne i stuvarna runt brickorna, och idag såg jag hur det blivit utanpå aktern, få se om jag får hjälp med försäkringsbolaget till denna rep. Motorjäveln som vi monterade i juni lär ur igen för att kunna laga detta då du inte kommer åt innefrån. Sprickorna löper lika på in som utsida. Det var en trevlig fredagkväll detta på askholmen i somras. Vad säger man börja om från början, kan tillägga att kontaktorn är utbytt och den gamla vilar djupt mycket djupt.  Kommer närmre och närmre husbil, tänk att det är alltid något som ska jäklas. Glad som en gök var man att allt fungerade som det skulle allt utbytt fräscht och iordning, då ska ett ankarspel ställa till det trött man blir. Få se nu om svedea håller med om skadorna runt infästningarna, lär åtgärdas oavsett om bolaget tar skadorna eller inte. Trist med motorlyft igen men ska det lagas ska det göras riktigt med urslipning innefrån samt gelcoat utifrån. Det är så trångt så på babordssida måste durkarna monteras ur för att komma in till akterspegeln och komma åt. Men en härlig sommar de var det varmt och skönt på alla vis.DSC_0083.JPG.83da9724caf29ceb0c0a0b6c920d1e36.JPGDSC_0084.JPG.251642d0a01c6b604edde5e7a1e2d805.JPGDSC_0085.thumb.JPG.685ac4385eeaa0eba602df000da1476f.JPGDSC_0086.thumb.JPG.b4acbd8869bdd81a5ad259bcdbaea337.JPGDSC_0087.thumb.JPG.be385499b1d452976d036a3c48f88194.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kraft i ett ankarspel:(

 

Inga roliga bilder att se efter allt ditt slit. Får hoppas att försäkringsbolaget hjälper till. Utöver detta verkar du ju ha fått ordning på allt, så det är synd att mållinjen flyttas så fort du kommer nära...

 

Jag hoppas att du orka ladda om en sista gång och tar dig igenom detta. Det är en väldigt fin båt och det spelar ingen rolll från vilken vinkel du tittar på en husbil, det blir inte samma sak som en riktigt fin båt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...