Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

Tror det satt en 8 i förut 👍

tar lite bilder imörrn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mala:

typ så här

3290461B-1723-48EF-927A-CCF23A0ECFDA.jpeg

Oj va gott om plats det ser ut att vara jämfört med kad motorn, där kan man ju komma åt att skruva med.😄 Vad har du för drev till den 290 eller har du tillhörande till motorn.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ett dps-a som hörde till motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att se att de har flyttat sjövattnet från generatorn och remmarna iaf, skönt att de kom på det efter 100år att det är bättre att hålla havsvattnet ifrån elektroniken och gummisakerna!=)

men klart får man ut de stålarna de får för alla reservdelar så hade jag också monterat sakerna så som de gjorde innan!=)

 

inte alls bitter, så hör av dig kossor om du vill bli uppmuntrad av någon som fått byta "lite" saker sedan han köpte båten! 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev danzo:

Skönt att se att de har flyttat sjövattnet från generatorn och remmarna iaf, skönt att de kom på det efter 100år att det är bättre att hålla havsvattnet ifrån elektroniken och gummisakerna!=)

men klart får man ut de stålarna de får för alla reservdelar så hade jag också monterat sakerna så som de gjorde innan!=)

 

inte alls bitter, så hör av dig kossor om du vill bli uppmuntrad av någon som fått byta "lite" saker sedan han köpte båten! 

Nu hängde jag inte med utveckla gärna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är på bilden han skickade över D4:an, att sjövattenpumpen inte sitter precis ovanför alla remmarna, så om det läcker från den så hamnar det inte vatten över allt på motorn utan bara på sidan där=)

 

Jag fick nämligen byta remspennare, generator + alla remmarna på båda puffrorna förra året för att de hade läckt 😃

 

såg själv att det sista där var lite otydligt, men det jag menade var att om du vill höra en till som haft lite oflyt så kan du höra av dig till mig=)

 

Har fått byta så mycket på min "nya" båt de senaste två åren så hade varit billigare att köpa en ny båt från början 😃

 

Citat

 

 

Redigerad av danzo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp då var sommaren över, och den var ju inte dålig direkt för båtåkare. Mindre roligt var ju haveriet med kontaktorn mitt i juli som nu lett till urmontering av motorn igen. Aldrig kul göra samma jobb två gånger och inte med tre månaders mellanrum. Hade tänkt denna tråd nu skulle vara till ända men som ni vet korven har två.😄 Idag så lyftes galten åter ur sin motorbädd. Total tid med renplockning bortmontering av diverse föremål som blockerar urlyftet tog 5,5 timmar. Man kunde ju hoppas återmonteringen går lika fort, men efter att gjort detta så vet jag att det tillgår två arbetsdagar för det. Nu blir det fortsatt bortmontering av badbrygga och snickerier i motorrummet, sen är resten Kjells problem. Och det känns otvetydigt rätt skönt, för tålamodet tryter lite grann just nu. 😓

Stort tack till Epoca Leffe här på Mg som hjälpte till vid isärmonteringen, han åkte hela vägen från Eskilstuna och var inte bara kvick med att hjälpa till med demontering när ens egna fingrar ej når åt, utan var också ett bra stöd att ha i mina humörsvängningar. 😎. Det är sann vänskap det.Berntsen dök upp och fick även denna gång visa sitt finlir med tre stycken spel. Totalt går det åt tre till fyra gubbar att lyfta denna tingest ur detta trånga hål. 

DSC_0096.thumb.JPG.2a6e9fb2f64eed8729996b9c28aaeff8.JPGDSC_0097.JPG.9630c41fa810b7f61f161dfda0d297f4.JPG

DSC_0099.JPG.798b9466436c8fc7b18f019eecde6e07.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Nim26:

Fn ser jag färgskav på värmevxl?:P

Sant !! 😪 Men Lantmännen har BM grön på burk till halva priset jämfört penta och den finns inte bara i spray utan i liter för pensel med. Så de är lätt fixat, minst problem av alla problem.😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur du orkar, själv hade jag eldat upp satans avkomma till båt om den hade varit min. Fel efter fel men men... kriga vidare. Jag tror alla på Maringuiden kämpar med dig mentalt. 

Uppdatera med mer bilder också om du kan och vill såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-05 vid 21:50 skrev kossor:

Jahapp då var sommaren över, och den var ju inte dålig direkt för båtåkare. Mindre roligt var ju haveriet med kontaktorn mitt i juli som nu lett till urmontering av motorn igen. Aldrig kul göra samma jobb två gånger och inte med tre månaders mellanrum. Hade tänkt denna tråd nu skulle vara till ända men som ni vet korven har två.😄 Idag så lyftes galten åter ur sin motorbädd. Total tid med renplockning bortmontering av diverse föremål som blockerar urlyftet tog 5,5 timmar. Man kunde ju hoppas återmonteringen går lika fort, men efter att gjort detta så vet jag att det tillgår två arbetsdagar för det. Nu blir det fortsatt bortmontering av badbrygga och snickerier i motorrummet, sen är resten Kjells problem. Och det känns otvetydigt rätt skönt, för tålamodet tryter lite grann just nu. 😓

Stort tack till Epoca Leffe här på Mg som hjälpte till vid isärmonteringen, han åkte hela vägen från Eskilstuna och var inte bara kvick med att hjälpa till med demontering när ens egna fingrar ej når åt, utan var också ett bra stöd att ha i mina humörsvängningar. 😎. Det är sann vänskap det.Berntsen dök upp och fick även denna gång visa sitt finlir med tre stycken spel. Totalt går det åt tre till fyra gubbar att lyfta denna tingest ur detta trånga hål. 

DSC_0096.thumb.JPG.2a6e9fb2f64eed8729996b9c28aaeff8.JPGDSC_0097.JPG.9630c41fa810b7f61f161dfda0d297f4.JPG

DSC_0099.JPG.798b9466436c8fc7b18f019eecde6e07.JPG

Ända fördelen med att göra samma sak flera gånger nära inpå är att man blir snabbare på det=) 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så har vårkänslorna slagit till båten flyttat in i värmen. Har länge gått och varit irro på de tjocka lager färg som trimplanen varit betäckta av. Då badbrygga och allt annat i båten åkte ur p.ga av skadan i somras så fick även trimplanen en flygtur. Sagt och gjort till färghandeln köpte kaustik soda blandade strängt, men icke efter en vecka satt denna förbannade gift färg kvar orubblig. En tur till och då införskaffades saltsyra och nu i kappernaum efter fem dagar i syrabad var det faktiskt rena. Lite finlir på slutet med spackeln och sedan rentvätt så blev de skapliga. Efter lite puts med rubbing samt peak så blev slutresultatet riktigt bra. Kan tyckas vara överkurs men nu finns ingen färg i lederna som påverkar in och uttrim, och sen e de ju rätt kul när det blänker en så där 30 cm nedanför aktern. Va nog tur vi plockade bort dem för tätningen från fabrik har börjat sjunga sin sista vers, samt att skruvarna som håller dem satt rätt löst. Nu införskaffning av sika på båtmässan imorgon fredag. Förresten någon mer av er som ska dit vore ju kul slänga några ord med er läsare. Nu rullar det igång plastning av akter har inletts och Kjell är lätt pärlig i pannan, samt skaffat öronproppar när jag hela tiden ifrågasätter och undrar om det verkligen blir starkt 🙄

 

DSC_0090.JPG.aa9c7306d6d99982283e3b797a18a4d7.JPGDSC_0089.JPG.25ffcfb7b72d4a126bc1d402b3bd116a.JPGDSC_0088.JPG.c61fe4408bc2febbab441c7815d11693.JPGDSC_0091.JPG.cf03f1040f141550b2c7e43000d47082.JPGDSC_0092.JPG.946e91e8eb7a4dec707b4df833d7f7ed.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha sa du vår"känslor?:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag fick tanken sig en duvning, var en del sedimenterad skit på botten av tanken. Sög ur dieseln med oljebytar pumpen och det gick perfekt. Kunde ej notera algförekomst eller vatten i bottnen. Spolade sedan under en timme samt skurade innanmätet ordentligt. Vatten slangen fördes in mot andra gaveln och efter diverse ursugningar så verkar resultatet helt ok. Tänk va bra det är med mobil att lyfta ner och fota då man inte ser in i t.ex en tank.

1098267150_DSC_0089(1).JPG.e0b362d046c5a1520d1dbd017203714a.JPG

9871094_DSC_0090(1).thumb.JPG.9d91965c24101d148725e29b48ba9b81.JPG

 Här syns motsatt gavel kunde fota mellan skotten.

 

1959482521_DSC_0091(1).thumb.JPG.50face8d9345786ab31fef26830673d3.JPG

 

Är ju rätt skönt veta att tanken är ren och förhoppningsvis slipper man växt.🙂

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Hur går det med moroten? 

Hahaha 😅 jodå den kommer den med har beställt lite nya grejer som ej blev åtgärdat i fjol, så uppdatering kommer där med. Farbror Kjell har tagit lite ledigt från plastandet, så det står lite still nu, ska ta tag i motorn nästa vecka då grejerna anländer. Sen är det lite gelcoatspackling kvar samt återmontering av alla grejer jag fick riva igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför syns inte tråden på förstasidan då man uppdaterat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

Varför syns inte tråden på förstasidan då man uppdaterat den?

Jag såg det iallafall. Plus att mailen skriker när du postar (följer dig med avisering).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt ser inte tråden vare sig i mobilen eller via datorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Märkligt ser inte tråden vare sig i mobilen eller via datorn. 

Såg igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å kollade med dotterns å fruns mobil lika tråden finns syns ej. Mycket märkligt. Sa du att du följde tråden? Ser dig inte på listan. Måste va nån bugg ett fall för stavhammar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Å kollade med dotterns å fruns mobil lika tråden finns syns ej. Mycket märkligt. Sa du att du följde tråden? Ser dig inte på listan. Måste va nån bugg ett fall för stavhammar. 

Bifogar 2 skärmbilder. Ja, följer dig och får mail vid varje inlägg du gör. Tycker att du gör ett intressant projekt.

Screenshot_20190323-220910.png

Screenshot_20190323-220838.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det ej kommer upp på första sidan i nya trådar för oss ingen i familjen ser uppdateringen, förutom om vi går in på forum och klickar senaste. Kul du följer tråden iaf, är väl inte så mycket kvar i uppdatering nu. Så snart är denna renovering till fullo, har börjat kolla andra projekt, som jag sagt tidigare så finns inget kvar att göra båten är som ny nu. Antagligen försäljning så småningom, och då får väl någon lycklig ägare konstatera att man fått en båt i superskick.😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

Märkligt att det ej kommer upp på första sidan i nya trådar för oss ingen i familjen ser uppdateringen, förutom om vi går in på forum och klickar senaste. Kul du följer tråden iaf, är väl inte så mycket kvar i uppdatering nu. Så snart är denna renovering till fullo, har börjat kolla andra projekt, som jag sagt tidigare så finns inget kvar att göra båten är som ny nu. Antagligen försäljning så småningom, och då får väl någon lycklig ägare konstatera att man fått en båt i superskick.😄

Har varit riktigt kul att se "proffs" jobba. Själv hade jag eldat upp båten när ankarspelet hängde sig tex. Men imponerad av din självbehärskning. Hoppas bara du får en slant för båten, verkar lite segt på säljfronten just nu.

Kompisen fick gå ner 200.000kr för sin Searay Hawk. Men var desperat då han inte kunde ha 2 båtar samtidigt.

Synd att säljas om du frågar mig.

Vad blir det för projekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Har varit riktigt kul att se "proffs" jobba. Själv hade jag eldat upp båten när ankarspelet hängde sig tex. Men imponerad av din självbehärskning. Hoppas bara du får en slant för båten, verkar lite segt på säljfronten just nu.

Kompisen fick gå ner 200.000kr för sin Searay Hawk. Men var desperat då han inte kunde ha 2 båtar samtidigt.

Synd att säljas om du frågar mig.

Vad blir det för projekt?

Ja du har kanske tänkt slå ett slag för miljön och kollar runt lite på olika segelbåtstyper, men vi får se har även kollat på någon nova 27a. Tänker iaf inte skänka bort en totalrenoverad tingest, då får den väl hellre stå i maskinhallen. Men är nog rätt sugen på segelbåt, tror bränsle priserna kommer gräva djupa hål i plånboken snart, tycker synd om dem med tvillingmontage😅

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kossor:

Ja du har kanske tänkt slå ett slag för miljön och kollar runt lite på olika segelbåtstyper, men vi får se har även kollat på någon nova 27a. Tänker iaf inte skänka bort en totalrenoverad tingest, då får den väl hellre stå i maskinhallen. Men är nog rätt sugen på segelbåt, tror bränsle priserna kommer gräva djupa hål i plånboken snart, tycker synd om dem med tvillingmontage😅

Jag resonerar så här: resa utomlands en vecka för familjen är faktiskt dyrare än vad jag tankar för på ett år. Nu åker vi kanske i runt hela Sverige, men med segel är det en annan femma. Ligger på ca 25.000-30.000 kr per år. Vi åker nästan ut varje helg och hela semestern från april till oktober. Sen är det många kompisar/familj som åker med och delar på bränslekostnader. Båten är betald och jag betalar bara för bryggan och uppställning på 11.000kr/år. Dyr hobby säger många till mig, men det är rally också 😉.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

Jag resonerar så här: resa utomlands en vecka för familjen är faktiskt dyrare än vad jag tankar för på ett år. Nu åker vi kanske i runt hela Sverige, men med segel är det en annan femma. Ligger på ca 25.000-30.000 kr per år. Vi åker nästan ut varje helg och hela semestern från april till oktober. Sen är det många kompisar/familj som åker med och delar på bränslekostnader. Båten är betald och jag betalar bara för bryggan och uppställning på 11.000kr/år. Dyr hobby säger många till mig, men det är rally också 😉.

Helt rätt i ditt resonemang, men lyssnar man på MP och Lövin så kommer ju priserna fördubblas inom snar framtid, kanske jag som mest oroar mig 😉 Senaste förslaget är ju förbud mot dbo samt bensin om elva år, Och jag måste få säga att jag tycker denna eviga debatt om miljön och global uppvärmning börjar gå mig på nerverna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev patrikflink:

Har varit riktigt kul att se "proffs" jobba. Själv hade jag eldat upp båten när ankarspelet hängde sig tex. Men imponerad av din självbehärskning. Hoppas bara du får en slant för båten, verkar lite segt på säljfronten just nu.

Kompisen fick gå ner 200.000kr för sin Searay Hawk. Men var desperat då han inte kunde ha 2 båtar samtidigt.

Synd att säljas om du frågar mig.

Vad blir det för projekt?

Hehe Proffs, nä det enda proffset är nog Kjell, vi andra är nog lekmän, är ju inte svårt, det mesta man gör. Har man intresset kan alla göra det vi gjort, men tack för din komplimang iaf😄

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...