Jump to content
Friday 22 November 2019

petelars

Medlemmar
  • Content Count

    167
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About petelars

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har en propelleraxeltätning som läcker lite och ser att den har blivit lite oval med åren. Vad har jag för modell och var får jag tag på ny plastring/tätning? På den svarta plastringer står det SMIM 2547/10 och GACO.
  2. Men i paketet gör den ingen nytta för jollen...
  3. Den har legat ner täckt i ett uthus i alla år. Hur är det med packningar inne i motorn?
  4. Har en 4 hk utombordare från tidigt 80-tal, som aldrig har använts, alltså ny i förpackning! Vad behöver göras för att få igång den nu och är det värt det?
  5. Beställde en panel till vår badbrygga, ca 60*30 cm och betalade 750 kr + lim ca 150 kr.
  6. Jag hade nog slipat lite lätt och sedan oljat in. Det kommer nog synas lite fortfarande, men betydligt mindre och teaken blir fräsch! Är teaken rutten så att den är mjuk och förstörd, så får man nog byta där.
  7. Hur gör jag det lättast?
  8. Ok. Hur stort blev ditt motstånd?
  9. Bytte motor förra vintern från en VP 570A till en GM Marin. Egentligen samma motor, men lite uppskrämd och amerikanska prylar såsom generator, startmotor osv. Behöll den gamla instrumentpanelen och kabelstammen som bara var att plugga in. Men tempmätaren visar lite för mycket! När motorn är helt varm ligger den på gränsen till rött, men när jag mäter motorn(IR mätare) så är den runt 85 grader. Nålen borde väl vara lite längre från det röda området? Även oljetrycket ligger högt, men sjunker ner fint när man lättar på gasen. Kan man justera mätaren så att den visar rätt?
  10. Inser själv att jag borde byta till C-propellrar nu när jag skaffat starkare motor och därmed snabbare båt...😬
  11. Dessutom får man inte blanda propellrar med olika storlekskod(B-nummer)! Du verkar ha en B8(854821) och en B6(854835). I denna länk kan du läsa om vilken propeller som passar din motor och fartområde: https://www.fjordboatclub.se/kat/45sw2001.pdf
  12. Har för mig att det ska vara B5 propellrar(inte B8 som du har)! Det har jag på min likadana båt och inga problem att nå maxvarv, men även bra kraft i hela registret.
  13. Om skölden sitter fast annars kan man ju täta med sikaflex och köra denna sommaren. Bara hålla koll...
  14. Det ligger en packning runt hela skölden någon cm in som ska täta, men den där glipan ser lite stor ut... Några funderingar: Kan du dra sköldens bultar på insidan? Är skölden helt emot på övriga delar av skölden? Är det akterspegeln som är böjd?
  15. Min kompis har en OMC 4,3 l från tidigt 80-tal där motorn går varm. Men ibland fungerar den fint... Senast provade han när motorn blev varm att stanna den, hissa drevet upp och ner och sedan starta och då gick den inte varm! Vad kan detta vara för knas? Misstänker impellern eller skit i kylvattensystemet, impellern sitter väl ute i drevet på dessa?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy