Jump to content
Tuesday 17 September 2019

petelars

Medlemmar
  • Content Count

    166
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About petelars

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. This advert is COMPLETED!

    • Säljes
    • Used

    Säsongen är inte slut ännu, så passa på att skaffa en fin, välbyggd och tidlös klassiker med vackra linjer som går oerhört bra i vattnet. 2018 installerades en helt ny motor och i samband med det gjordes motorrummet iordning, målades och ny isolering. Bränsletanken rengjordes och nya slangar. Elsystemet sågs över med nya anslutningar. Märke: Nimbus Modell: 22 DC Exclusive Båttyp: Daycruiser Årsmodell: 1991 Längd: 6,75 m Bredd: 2,35 m Vikt: 1 500 kg Motor: GM Marin V8 5,7 liter, 315 hk, sötvattenkyld (2018) Ca 82 drifttimmar. Drev: Volvo Penta DP-A (1991) Fart: marsch 2530 kn, max 42+ kn Bränsleförbrukning: ca 1,5 liter/distans Nytt kapell 2016, tvättat och impregnerat 2019. Ny strumpa till akterdelen 2019. Ny inredning i ruffen(2016, tyg från NordWest) Solcellsdriven fläkt (2019) Hela och fräscha stolar och dynor i sittbrunnen Trädetaljer slipade och lackade(2017 och 2019) Färskvattendusch på badbryggan Extra badbrygga med badstege Sittbrunnsbord i teak. Original i plast medföljer. Plotter Garmin 50 DV, kombinerad GPS/ekolod (2018) Stereo med CD 12 V uttag Brandsläckare, fast monterad och handsläckare Trimplan hydrauliska Dubbla batterier med huvudbrytare, start 2017 och förbrukare 2019 Portabel solpanel 50 W med regulator Ankare med 2 m kätting och lång lina. Förvaringsväska. Fendrar med Nimbus fenderskydd och fenderkorgar Botten nedslipad och epoxibehandlad för ca 5 år sedan. Målad med västkustfärg 2019. Drev storservat och nya propellrar 2016. Ny olja och bälgar 2018. Nya anoder 2019. Länspump, el och manuell Rostfri bränsletank 200 Liter Vintertäckning medföljer. Obromsad boggievagn, ny 2016 kan diskuteras vid önskemål.

    2290.00 SEK

    Torslanda - SE

  2. Men i paketet gör den ingen nytta för jollen...
  3. Den har legat ner täckt i ett uthus i alla år. Hur är det med packningar inne i motorn?
  4. Har en 4 hk utombordare från tidigt 80-tal, som aldrig har använts, alltså ny i förpackning! Vad behöver göras för att få igång den nu och är det värt det?
  5. Beställde en panel till vår badbrygga, ca 60*30 cm och betalade 750 kr + lim ca 150 kr.
  6. Jag hade nog slipat lite lätt och sedan oljat in. Det kommer nog synas lite fortfarande, men betydligt mindre och teaken blir fräsch! Är teaken rutten så att den är mjuk och förstörd, så får man nog byta där.
  7. Hur gör jag det lättast?
  8. Ok. Hur stort blev ditt motstånd?
  9. Bytte motor förra vintern från en VP 570A till en GM Marin. Egentligen samma motor, men lite uppskrämd och amerikanska prylar såsom generator, startmotor osv. Behöll den gamla instrumentpanelen och kabelstammen som bara var att plugga in. Men tempmätaren visar lite för mycket! När motorn är helt varm ligger den på gränsen till rött, men när jag mäter motorn(IR mätare) så är den runt 85 grader. Nålen borde väl vara lite längre från det röda området? Även oljetrycket ligger högt, men sjunker ner fint när man lättar på gasen. Kan man justera mätaren så att den visar rätt?
  10. Inser själv att jag borde byta till C-propellrar nu när jag skaffat starkare motor och därmed snabbare båt...😬
  11. Dessutom får man inte blanda propellrar med olika storlekskod(B-nummer)! Du verkar ha en B8(854821) och en B6(854835). I denna länk kan du läsa om vilken propeller som passar din motor och fartområde: https://www.fjordboatclub.se/kat/45sw2001.pdf
  12. Har för mig att det ska vara B5 propellrar(inte B8 som du har)! Det har jag på min likadana båt och inga problem att nå maxvarv, men även bra kraft i hela registret.
  13. Om skölden sitter fast annars kan man ju täta med sikaflex och köra denna sommaren. Bara hålla koll...
  14. Det ligger en packning runt hela skölden någon cm in som ska täta, men den där glipan ser lite stor ut... Några funderingar: Kan du dra sköldens bultar på insidan? Är skölden helt emot på övriga delar av skölden? Är det akterspegeln som är böjd?
  15. Min kompis har en OMC 4,3 l från tidigt 80-tal där motorn går varm. Men ibland fungerar den fint... Senast provade han när motorn blev varm att stanna den, hissa drevet upp och ner och sedan starta och då gick den inte varm! Vad kan detta vara för knas? Misstänker impellern eller skit i kylvattensystemet, impellern sitter väl ute i drevet på dessa?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy