Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

Ja idag var stora dagen kapell, det nya skulle monteras, och det gick ju som typ upp som en pannkaka ...... Absolut inget stämmer, toppen sitter sådär men där stämmer alla knaphål, men på sittbrunns delen var det noll rätt. Känner bara urk för båtjäveln nu. Inget knap hål stämde på sittbrunns delen alla sitter fel, verkar som kapellet är vridet sitter högre på bb sidan och perfekt på sb sidan, förutom knaparna då. Nåväl de som sytt det får väl rätta till det får man hoppas. Men kändes som att nu säljer jag iväg båtuslingen, stilla undran varför kan inget gå radrätt någon gång hmm, nåväl säger som morran i morrn e de en ny dag. Glad påsk på er därute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig. Det är som om båtarna märker att man bryr sig om dem och då börjar de jävlas för minsta lilla. Som små barn som ramlar men bara bölar när föräldrarna är där och kan se på, annars reser de sig upp och fortsätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lider med dig. Det är som om båtarna märker att man bryr sig om dem och då börjar de jävlas för minsta lilla. Som små barn som ramlar men bara bölar när föräldrarna är där och kan se på, annars reser de sig upp och fortsätter.

Är väl så att när man lagt ner kanske 350 timmar under en vinter på ett projekt så tappar man lusten, när i prinip allt ramlar över en och inget går bra. Har ju varit som en julkalender detta projekt, varje gång man öppnar en lucka väntar nya överraskningar. Trodde nog i min enfald att kvaliteten av nyproducerat var bättre än förr. Men nu när jag hållt på med denna båt, och kollat på många andra runt tio år gamla, så är min tes klar. Förr fanns hantverkare som monterade och plastade, samt tillverkade inredningar. Idag är allt slarv och fusk. För det otränade ögat ser man nog inte en del saker, men har man hållit på ett tag så undrar man ju hur tillverkarna tänker.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket är nog sämre idag tyvärr, särskilt saker som inredning och liknande eftersom arbetskraft är så dyrt. Det värsta med moderna båtar är dock att de är så svåra att meka med om man ska generalisera lite. Som Aquador där man sätter ihop över- och underdel efter att det mesta i form av slangar och kablage är draget. Snabbt att bygga men ett helvete när man ska komma åt något i efterhand.

 

Skulle jag köpa en ny båt skulle det bli av ett mindre varv och helst då något som servar vad de själva byggt (som Westerbergs här ute på Möja). Då vet man att de tänkt till ett varv extra eftersom det skulle bita dem i arslet annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag åkte ena halvan på pulpiten, Sprickbildning vid foten längst fram mot fören, lika på båda sidor. Detta problem uppstär när snubbelröret saknas. Ett sådant ska nu svetsas dit, så vi slipper riva av och lägga i ny gelcoat mer.

post-72207-0-75317100-1459008699_thumb.jpg

Pulpiten hade fått sig ett par knäckar i sidled, antagligen vid lyft av båten, detta riktades framgångsrikt och blev som nytt.

post-72207-0-36260600-1459009027_thumb.jpg

post-72207-0-55557200-1459008869_thumb.jpg

Kjell slipar vidare, och jag monterar bort gamla köket, ett nytt ska dit, slangen till det gamla köket var från 1991, känns förtroendeingivande med tanke på säkerhet, var rätt tid byta.

post-72207-0-75317100-1459008699_thumb.jpg

post-72207-0-01967200-1459009136_thumb.jpg

post-72207-0-50541700-1459009390_thumb.jpg

 

Henke är i elens värld han har dragit ny el till hela ruffen, kopplat in de nya w12 motorerna med hel halv fart samt parkeringsläge. Nya lampor i tak och sängbelysning monterat. Bra jobbat Henke blir skitsnyggt.

post-72207-0-56308400-1459009365_thumb.jpgpost-72207-0-75255300-1459009399_thumb.jpg

Det sitter ett par beslag på akter dörren, skulle byta dem då de har blivit fula i kromet. Då jag skruvade ur skruvarna så rann det vatten ur dörren. Borrade då hål i botten på dörren, alldeles vid dyvinycellskarven. Där kom det en hel del vatten, körde in en tråd i borrhålen och divinycellet låg inte ända ner utan det blir ett hålrum i nederkanten. Ett tips till andra epocaägare kan vara att kolla om det finns kondens vatten stående lika på era båtar. tillräckligt stor mängd och risk för frostsprängning vintertid.

post-72207-0-76458200-1459009946_thumb.jpgpost-72207-0-89441300-1459009770_thumb.jpg

post-72207-0-26159700-1459009304_thumb.jpg

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela påsken har gått förbi, Kjell kom hit i torsdags, och vi har jobbat på till halv tre på nätterna. Kjelle lagar plast jag skruvar och återmonterar. Pulpit infästningen fram blir nog klar i morgon, sen har det som vanligt i julkalendern kommit överraskningar vid lucköppning. Nåväl idag så blev skåpet efter lackering monterat blev rätt bra, orkade inte med mer än tre strykningar denna gång.

post-72207-0-91622100-1459204079_thumb.jpg

Karmen runt toadörren lackades i helgen med.

post-72207-0-27274300-1459204156_thumb.jpg

Henke kom förbi ikväll och då monterade vi ihop de sista på ankarspelet, det fungerade till och med jippii.

post-72207-0-14818400-1459204026_thumb.jpg

Ankarboxluckorna på badbryggan blev monterade även de idag, blev en enorm skillnad, med oljad teak istället för det gråblaskiga som de var innan.

post-72207-0-14859800-1459204348_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt intressant tråd! Och vilket arbete du lägger ner. Hatten av. 

 

Du som verkar veta vad du pysslar med :-) hur tror du förutsättningarna ser ut att måla om överbyggnaden vid instrumenten/ruffen/rutan (hittar inget bra ord). På äldre Epocor är den ljusblå men gillar bättre den ljusgrå nyansen som kom runt 91-92 tror jag.

 

Svårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt intressant tråd! Och vilket arbete du lägger ner. Hatten av. 

 

Du som verkar veta vad du pysslar med :-) hur tror du förutsättningarna ser ut att måla om överbyggnaden vid instrumenten/ruffen/rutan (hittar inget bra ord). På äldre Epocor är den ljusblå men gillar bättre den ljusgrå nyansen som kom runt 91-92 tror jag.

 

Svårt?

Svårt nej men mycket skruva och slipa, antar jag. För att få det snyggt skulle jag plocka ur rutorna, därför du kommer inte åt i böjarna och nedanför rutan. Rutramen är fästad nertill om du tittar sen iskjutna, och fastskruvade med nedre listen. Får du bort dem kommer du åt överallt, passa då på att byta rutlisterna samtidigt de börjar bli mossiga efter 20 år. Instrumenten och rattnavet är lätt att plocka ner. Sen trävirket runt nergången till ruffen. Sedan är det bara slipa och spackla. Välj sedan en färg som är anpassad för just gelcoat ingen billack då får du det aldrig snyggt. Mycket jobb nja njä trevligt jobb, lägg rejält med tid på projektet så får du ett fint slutresultat. Lycka till // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

post-72207-0-44778400-1460131285_thumb.jpg

så har vi isblästrat skrovet från vattenlinjen och ner en bit, gjorde detta då vattenlinjen ej var rak och väldigt högt uppmålad av Nimbus i fören. Tanken nu är att sänka ner linjen föröver och få den strax ovanför ytan. Problemet är att det ser ut som om någon skjutit med en hagelbössa där vi blästrat, blir väl till att spackla och vattenslipa av bara den. Ett fall för Kjell båtdoktor, och denna gång lär väl inte jag slippa undan och hålla i ett slippapper jag heller.Lägger upp bilder på blästringen synpunkter tankar mottages gärna.

 

post-72207-0-71852700-1460130406_thumb.jpgpost-72207-0-26910400-1460130452_thumb.jpgpost-72207-0-09095200-1460130284_thumb.jpgpost-72207-0-69157300-1460130528_thumb.jpgIdag

post-72207-0-45993400-1460129841_thumb.jpgpost-72207-0-22572300-1460129877_thumb.jpgpost-72207-0-78782100-1460130113_thumb.jpgpost-72207-0-11141400-1460130169_thumb.jpgpost-72207-0-02987500-1460130202_thumb.jpgpost-72207-0-79181100-1460130235_thumb.jpgpost-72207-0-39815100-1460130315_thumb.jpg

 

 

 

Nu är frågan vad ska jag måla behandla det blästrade med vanlig hård bottenfärg? Eller epoxy? Eller något annat tips mottages gärna av er därute. Hon ska ligga i sötvatten så beväxningsfärg behövs inte. Tanken är att nästa våra köra av resten av båten under, och måla om där med, orkar inte mer i år då detta projekt blivit ganska stort.

post-72207-0-98644400-1460130066_thumb.jpg

post-72207-0-26145000-1460131087_thumb.jpg

post-72207-0-74130200-1460131167_thumb.jpg

post-72207-0-57803200-1460131037_thumb.jpg

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att jag var knäpp men du tar nog priset, hur orkar du? :)

 

Det blästrade som ska vara "inte bottenfärg" ska väl spacklas/topcoatas/poleras eller?

 

Sidorna som ska vara bottenfärg skulle jag måla med vad skit som helst som ger en snygg rand och inte skiljer sig från resten av bottenkulören, detta eftersom du ändå ska blästra hela botten nästa år. Att epoxibehandla vissa delar känns lite bakvänt. Ta en hård och blank bottenfärg som är lätt att torka av, något annat än lite slem lär det väl ändå inte bli i sötvatten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag trodde att jag var knäpp men du tar nog priset, hur orkar du? :)

 

Det blästrade som ska vara "inte bottenfärg" ska väl spacklas/topcoatas/poleras eller?

 

Sidorna som ska vara bottenfärg skulle jag måla med vad skit som helst som ger en snygg rand och inte skiljer sig från resten av bottenkulören, detta eftersom du ändå ska blästra hela botten nästa år. Att epoxibehandla vissa delar känns lite bakvänt. Ta en hård och blank bottenfärg som är lätt att torka av, något annat än lite slem lär det väl ändå inte bli i sötvatten.

Hahaha orkar ! Ja du jag är väl en sån där pedant som vill ha allt i toppskick tyvärr, gillar när det är fräscht och snyggt. En som egentligen skulle ha båten inlåst ( asg ). Nä då men jag tycker det är kul att renovera förbättra uppdatera, fast kan erkänna att det blev lite väl mycket första året. Det värsta är att dagens båtar är så in i bäng fuskihopsatta, kan göra listan hur lång som helst med fel från fabrik. Och detta är märkligt för köper du en ny bil så godtar du inte om dörrhandtaget sitter snett, men tydligen så gör man det med just båtar. Ja tanken är att försöka polera upp stäven och där dra ner vattenlinjen till ytan. Nimbus har av någon konstig anledning dragit upp linjen en halvmeter ovanför stävens vattenlinje. Ser konstigt ut och alla är lika gjorda. Blir en banan stäv som jag kallar det. Blev mycket urslag dvs luftblåsor småhål som kom fram bitvis, detta är fusk i produktionen rollern har inte sjungit utan plaskat, trist när det blir så. Blir ju farbror Kjell som får värsta jobbet att spackla i blåsorna, men tror de går att få tillbaks lystern på den övermålade gelcoaten. Finns det nån bottenfärg utan gift man kan lägga på en hård variant svart. Detta har jag ingen koll på tips mottages mer än gärna från expertisen här.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då rullar det vidare mot nollpunkten då, igår kväll tvättades ruffen ur. Har lånat en maskin som gör rent klädsel, behandlade och rengjorde tapeterna i ruffen, blev kanon, all unken diesellukt försvann i ett nafs till att lukta gött!!

post-72207-0-29628600-1461166091_thumb.jpg

 

post-72207-0-96787000-1461166348_thumb.jpg

 

post-72207-0-72591400-1461166170_thumb.jpg

 

Idag monterades den riktade pulpiten smet ner i hålen utan en spänning eller tillstymmelse till protest. Men denna sikaflex som kladdar och ska tvättas bort är ju ett mindre roligt jobb. Men slutresultatet blir bra iaf.

 

post-72207-0-70571000-1461166361_thumb.jpg

post-72207-0-12554300-1461166399_thumb.jpg

post-72207-0-66640200-1461166436_thumb.jpgpost-72207-0-91980600-1461166684_thumb.jpgpost-72207-0-57536300-1461166506_thumb.jpgpost-72207-0-82680500-1461166751_thumb.jpgpost-72207-0-14820200-1461166563_thumb.jpgpost-72207-0-74262800-1461166809_thumb.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Vad är det för maskin du har till rengöringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja en rengöringsmaskin för bilklädsel, funkar som en dammsugare, finns behållare för kem medel i maskinen samt pump som blåser ut medlet med tryck. Sedan kan man ta en borste och försiktigt gnida lite, sedan suga bort allt vatten rengöringsmedel med nåt specialmunstycke. Blev bra rent fräscht, och tömmningsvattent var rejält skitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej men det börjar likna en båt igen.

post-72207-0-53895800-1461343039_thumb.jpg

Surt idag skulle slangen till gasolköket bytas. slangen var från början på 90 talet, inte kul då säkerhet med gasol ombord är viktigt. Drog försiktigt ut kylen kompressorn är monterad på sidoväggen, Kjell höll i skåpet och jag skulle krypa in mellan köket och kylen. Trångt som bara den, släppte slangen allt var frid å fröjd, sen dit med den nya, lika trångt bara in en centimeter till, drar med mejsel, försöker nå lite till slinter ramlar i sidan slår till kylen som Kjell håller på högkant, och kylen tippar omkull av min kroppsvikt, varpå jag hör ett litet pys. Kopparröret sprack vid kompressor infattningen KUL!! Kontakt med Hjertmans för att höra om reservdelar, jodå det finns men går på ett par tusen, sen fyllning av drivgas 1500-2000 :- Så det blir hej då kylen och välkommen den nya.

post-72207-0-44841500-1461346915_thumb.jpg

post-72207-0-67851200-1461346960_thumb.jpg

Kjell slipar vidare, han är en helt otrolig människa, jag tänkte vi skulle dra på en epoxi över alla hål som blev då vi blästrade, för att få dem täta. Det tyckte inte Kjell det var fusk! Han har i en vecka suttit och försänkt alla dessa tusentals häl och fyllt igen dem helt otroligt. Resultatet blir kanon, nu har han börjat vattenslipa stäven där vi sänkt ner vattenlinjen till ytan, så som det ska se ut egentligen ( fattar inte varför Nimbus lagt den så högt ) och resultatet blir mycket bra. Efter all slipning runt en vecka till så ska det målas, kommer måla med Internationals gelcoat shield en två komponents grund, sedan giftfri bottenfärg för insjöar från samma tillverkare som ovan.

post-72207-0-97848800-1461347345_thumb.jpgpost-72207-0-05080000-1461347373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån maskin ska jag försöka leta upp!

Ja den är köpt hos dem som säljer hydraulslang va heter dom ja Hydroscand heter företaget. Men det måste gå att hyra sådana maskiner på företag som sysslar med uthyrning av alla de slag kramo osv. Resultatet blev mycket bra iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jah idag kom så de nya bågarna till kapellet som skulle göra så det passade. Monterade de nya på båten och vecklade ut kapellet och började fästa upp det. Och ! det passar inte ändå, fan va less och trött jag blev blir är!!! Hur jag än justerar bågar samt knapar så passar inte skiten helt enkelt. Så nu blir man väl utan kapell denna sommar, kontaktat de flesta kapellmakare i mälardalen samt i gbg och alla har fullt, välkommen åter i september. Just nu spontant känner jag för att sälja båt uslingen rakt av och köpa husbil istället. Som tur är så har ingen köpt ockelbon så den får väl tjäna en sommar till då. Men man undrar ju när man har en massproducerad båt hur något kan gå så snett. Nimbus stjärna /gloria har hamnat riktigt på sned efter denna vinter.  Tror jag / vi är uppe i runt 450 timmars jobb med denna båt i vinter. Och allt precis allt har jäklats och retats, och nu när det mesta är klart fastnar det på ett sketet kapell usch. Nåja hoppas ni står ut med att jag idag är missmodig. Men hade sett fram mot sjösättning om tre veckor, och de blir svårt utan en tygduk som sitter på ett par rostfria pinnar hmm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bilder på hur kapellet ser ut när det sitter på? Vad det är som inte passar? Nån här kanske har nåt dunderknep som löser saken:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog önskat att nåt dunderknep funkat men kapellet passar helt enkelt inte. När man spänner åt bågarna på toppen räcker inte bågarna fram till vindrutan de faller ner bakom. Justeras bågarna så de ligger på rutramen så passar inte kapellet helt enkelt, de går bara inte. Kapellmakaren trodde då bågarna var fel och de skickade nya, samma visa samma utgångsläge. Kapellmakaren har ställt upp till hundra procent ska sägas. Men de måste till ett annat kapell, nimbus standard är fel till min båt, och ingen kan svara på varför det inte går. Så idag skickas kapellet tillbaka till tillverkaren och jag får pengarna åter, men de e ju ingen hjälp, då jag blir utan tygduk i sommar. Så de blir till att åka ockelbo en säsong till och båten blir kvar på land, SKITRIST efter allt jobb man gjort i vinter. Hade man varit vis hade man kontaktat en kapellmakare som måttat båten i vinter och inte gått på standard produktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte riktigt framför mig hur du menar, men lika trist för det. Menar du att det skulle vara fel på din båt? Vad säger nimbus själva? Vad har dom för leveranstid på ett nytt kapell inkl. bågar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte låta båten ligga på land över sommaren pga en sån här sak efter allt jobb. Dessutom vill vi ju se färdigställande och sjösättning:D det måste gå att lösa ett kapell, Köpa ett begagnat eller vad som. Såfort du sjösatt kommer det kännas bra igen, båten blir ju kanonfin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kallar båten för en bastard, dvs inget stämmer jätte konstigt båten är tillverkad -93 mitt i produktionen. Bågar hjälper inte de har knäckt nya och de har ja provat och är lika som satt på båten. Tilläggas är att det gamla kapellet satt lika illa och lika dumt som det nya, det är samma tillverkare till de båda kapellen. Har jagat kapellmakare hela veckan och ingen har tid. Denna gång ska det måttas på båten innan det sys. Men visst man blir ledsen och moloken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lider med dig. Då jag följt tråden har jag sett fram mot din sjösättning och bilder på båten i vattnet. Kanske också några rader som uttrycker den där sköna känslan som infinmer sig när man jobbat hårt för något och belöningen infinner sig.

Det är nog inte för sent än. Om inte annat så har några kapellmakare det betydligt lugnare efter midsommar. Snacka in dig hos någon och, framför allt, kasta inte yxan i sjön än!

Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt stöd i en sur situation, ja ja hoppas det löser sig. Jobbet går vidare rengjorde alla dynor häromdan i ruffen samt städade ur toan, nu luktar det ny båt i ruffen. Allt från ratten föröver är nu klart och utbytt från torkarmotorer till rufflucka.

post-72207-0-97499500-1462663444_thumb.jpg

post-72207-0-03406900-1462663745_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är man väl dum i huvudet som lägger ner så mycket jobb och pengar på en massproducerad produkt, men det är ju trevligt om det är rent fräscht och snyggt ombord. Problemet är ju vad man ska ha i framtiden, allt blir ju sämre tillverkat och håller kortare tid, samtidigt som att det blir dyrare. En ekvation som inte går ihop, men nu har ja en nimbus, som i det närmsta är i nyskick, få se hur länge jag / vi behåller henne. Mycket jobb återstår till vintern men de återkommer jag till i höst. Nu rullar det vidare,  det som är kvar är en hel del. Ska hämta nya instrumentpanelen nästa vecka, henke ska flytta över alla instrument, och stackars kjell ska vattenslipa det sista sen bottenmålning. Henke ska byta alla kablar och polskor från batteri till motor, jag ska montera nya kylskåpet samt nya lådor och fronter i köket.. Sen polering vaxning, samt hålla drömmen att få ett riktigt kapell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller verkligen tummarna för dig att det går i lås med ett nytt kapell så du får åka lite (massa) i sommar. riktigt hästjobb du lägger ner. men fördelen är iaf att det blir ju väldigt underhållsfritt sen förhoppningsvis när hon är klar :).bättre dock att göra de riktigt på en gång så man slipper en massa merjobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kallar båten för en bastard, dvs inget stämmer jätte konstigt båten är tillverkad -93 mitt i produktionen. Bågar hjälper inte de har knäckt nya och de har ja provat och är lika som satt på båten. Tilläggas är att det gamla kapellet satt lika illa och lika dumt som det nya, det är samma tillverkare till de båda kapellen. Har jagat kapellmakare hela veckan och ingen har tid. Denna gång ska det måttas på båten innan det sys. Men visst man blir ledsen och moloken.

 

Hej, sitter verkligen kapellbågarnas infästningar rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja allt sitter rätt vänt och rätt infäst. Kapellet passar helt enkelt inte. Bakre bågen på toppen måste vara närmare rutramen. dvs toppen är för lång och ska vara en dec kortare och då bör bakdelen av kapell nr 2 aktre vara en dec längre. Har kollat på bilder på de dc som ligger på blocket, och där ser det ut som att den främre bågen sitter närmare rutramen. Från årsm 2000 så fanns ett grabbräcke monterat på insidan av rutramen som kapellet föll ner på. Så är inte de tidigare utrustade. Så det kapell jag ha,r är sytt för de senare årsmodellerna. Kan inte tolka det på nåt annat vis.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller verkligen tummarna för dig att det går i lås med ett nytt kapell så du får åka lite (massa) i sommar. riktigt hästjobb du lägger ner. men fördelen är iaf att det blir ju väldigt underhållsfritt sen förhoppningsvis när hon är klar :).bättre dock att göra de riktigt på en gång så man slipper en massa merjobb.

Ja en sak kan jag lova jag kommer aldrig aldrig mer att renovera en båt på detta sätt. Den som köper henne en dag då ett byte är akruellt kommer dock att få en fin båt. Som är ordentligt uppdaterad. Turen är ju att man har riktiga vänner som verkligen har ställt upp och jobbat hårt, annars hade detta tagit flera år innan man hade kommit runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...