Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

leffeb

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om leffeb

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Har precis bytt alla packningar i laddluftkylaren, det är fem packningar totalt och ingen av dessa var problem att byta men fick korta av packningen som ligger i spåret med 5mm. Tips är att spruta lite Glidex på den listen så att insatsen glider ner lätt. Om du inte måste så rör ej dreneringspluggen för du kan vrida sönder insatsen om den sitter hårt.
  2. Efter att ha plockat bort värmeväxlaren så upptäckte jag en avrostad slangklämma(trodde inte de rostade) på slangen bakpå värmeväxlaren, slangen kommer från expantionskärlet. Helt klart att det har läckt vid den anslutningen. Att öppna värmeväxlaren var spännande, en del skit och en obefintlig offeranod(finns på tidiga modeller).
  3. Tror att jag hittat felet😄 Efter att ha plockat isär och gjort rent locket till expantionskärlet så har jag kört 220 nm utan att glykolen har minskat. Det sitter en fjäderbelastad backventil i locket och den kärvade, lite avfettning och 556 så verkar den fungera igen. Om jag fått rätt info så ska den klara ett tryck på 0,8 bar. Tack för alla bra tips. //Leif
  4. Bra tips, får kolla om jag kan få dit det👍
  5. Tack, ska kolla packningen, har du någon spec på expansionskärlet(modell) och vart man kan köpa ett sådant?
  6. Tack för input, ska kolla och känna på skruvarna, är inte riktigt 100 på om jag vet hur du menar men det klarnar nog när man är på plats😄
  7. Hej Någon som löst problemet med att kylvatten trycks ut? Har en KAD42A som jag inte hittar anledningen till att glykolvattnet hamnar i kölsvinet. //Leif
  8. Tror inte att alla sex kablar är i "drift", så var det i min iaf. Du kan nog följa kablarna och plocka bort en del😄
  9. Tja ser ju riktigt städat ut i kölsvinet jämfört med när vi lyfte ur rovan😄👍 Det där med elen är inte så konstigt för det brukar se ut så där när båtarna är 25 år, en elcentral verka överdrivet, vilka förbrukare mer än länspump har du i aktern som inte är säkrat vid förarplatsen?
  10. Tack själv, skoj att kunna hjälpa till och sedan så lär jag mig en hel del för ev. kommande projekt:) Ser fram emot att följa dina delprojekt så som skölden och sanering i kölsvinet. Kanske kan det bli en tur till Berntsen när han har delat motorn:)
  11. Dräneringen vid luftintagen(bakom gallren) leds ner i kölsvinet vilket gör att det fylls på när det regnar, att leda ut vattnet genom skrovsidan är en bärrte lösning.
  12. Det är nog så att det alltid kommer att finnas de som har båten som sin hobby och då ser man inte det som att det är jobbigt. Jag skulle tro att det är X % som vill vara på sjön men inte är beredd att lägga den tid som behövs för att hålla en båt i sjödugligt skick. Idag är man engagerad i en det ena än det andra så tiden finns inte att hinna med allt. Att ansluta sig till en båtpool kräver nog att man är lite speciell(inget negativt) för att kunna acceptera tidsfördelning och skick på båten, ingen är den andra lik så det gäller att ha förståelse. Jag tror att det kommer att finnas pooler men inte så frekvent, den största delen kommer att vara de som känner för båtlivet och är beredda att lägga någon extra timme på båten eller att man har pengar att betala ett varv för underhåll/service. Att båtarna blir större och större är det inget tvivel på, på 50-60 talet när jag växte upp med fritidsbåt så var en 8 metersbåt en stor båt men idag är 8 meter en mellanbåt storleksmässigt. Personligen tillhör jag hobbygruppen:)
×
×
  • Skapa nytt...