Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eembretsen

Den nya lagen om båttoaletterna

Rekommendera Poster

2015 träder ju den nya lagen i kraft. Man får alltså inte tömma toan i sjön, vart man än befinner sig i Sverige.

 

Hur kommer lagen att följas upp?

Antar att alla nya amerikanska båtar måste konverteras till de svenska reglerna.

Kommer det, med lagen, att bli förbjudet att kunna tömma gråvattnet i sjön, eller får möjligheten finnas kvar?

Låt säga att länsman skulle göra en flygande besiktning på båten, kommer de då att kontrollera att man kan tömma tanken från däck?

 

Nyfiken bara, tycker väl att lagen är bra, men finns det någon risk att vattnet från diskhon också kommer att behöva tömmas från däck om några år?

Vad tycker ni om lagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte bara amerikanska båtar som skall byggas om utan även majoriteten av fritidsbåtsflottan som inte har sugtömning i dagens läge? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är positiv till att inte bajsa och kissa i havet och särskilt inte i innanhavet Östersjön. Det är inte konstigare att ha tömning på fritidsbåten än det självklara att ta omhand svartvatten från våra fritidshus.

 

Vi hade redan hålltank så installatonen var billig och gick fort. Ett T-rör, en slangstump och en däcksgenomföring, totalt ca. 700:- kr och fyra timmars arbete.

 

Det som hittills inte fungerar är tömningen, ute i skärgården - där man använder båten och toan - finns få sugtömningsanläggningar och kapaciteten i hemmahamnarna kommer inte alls att klara av att tömma alla båtar på rimligt kort tid en söndagseftermiddag. Takniskt sett funkar allt bra.

 

Risken att vi även måste samla upp diskvatten finns så länge det finns politiker, men en sådan lag tror jag är att hoppa i galen diskbalja. Jag skulle skita i den...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen säger inte att du måste ha däcksgenomföring. Förbud att pumpa ut i sjön är vad lagen innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans hoppas jag att det faktiskt också blir praktiskt möjligt att följa lagen, dvs att antalet tömningsställen ökar. Vår klubb saknar möjlighet att tömma toaavfall f n, och närmsta mack som har den möjligheten ligger 1,5 timme bort åt ett håll jag sällan åker.

 

Hoppas därför att politikerna som stiftade lagen också tar sitt ansvar och skjuter till pengar för detta så att lagen kan efterlevas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanska båtar är de som överlag är utrustade med septitank med däckstömning.

Vissa har tom avloppet från diskho mm draget till septitanken

 

Är snarare de nordiska/europeiska båtarna som kommer behöva ombyggnad till däckstömning

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att det lägligt nog kom med en artikel om den nya lagen i tidningen "på kryss" som anlände idag! Alltså nummer 3, 2014. Ett helt uppslag med all information som är intressant. 
Klart värt att läsa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, Fritidsbåtar släpper alltså ut 35 ton fosfor per år enligt naturvårdsverket, och det är en av anledningarna till förbudet.

 

- Hur mycket släpper misstag som 30 miljoner liter avloppsvatten (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/badare-flyr-malaren_62228.svd) ut? Vet inte hur mycket fosfor det är i avloppsvatten, men vid 1% så blir det väl 300 ton i ett svep, eller 10 säsonger fritidsbåtsliv. Kanske skall prioritera säkerheten där i stället.

 

- Hur mycket fågelbajs med fosfor och kväve skapas det av fåglarna på alla skarvöar? http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cormorant_island.jpg

 

- Är det bara i sjön man inte får tömma? Får man t.ex. montera en slang längst ut på peken och tömma över land? (Kanske inte så trevligt för dom som ligger på stranden, men rent juridiskt?)

 

Alltid kul att fundera över gränsfall, självklart stödjer jag födbud som värnar för en bättre miljö och en trevligare vattenkvalite i naturhamnen. (Vill inte ha flytande toapapper där jag badar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten hade vi septitank med land- och sjötömning. En polare hade ingen tank alls. Rätt äckligt när vi lämnade en ö efter midsommarhelgen och vi såg hans rätt stora toppiga berg han skapat under vår vistelse där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äcklig polare.

Naturligtvis grävet man ner sin hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som med bottenfärgerna. Ett problem för insjöar och östersjön med en lösning för insjöar och östersjön. Naturligtvis inskränks inte rätten för kommersiella skepp, kryssningsfartyg och liknande att tömma sina avloppstankar i våra hav, det skulle ju skada ekonomin. Bättre då att införa förbud för fritidsbåtar och vinna några poäng för att man som politiker agerat för en bättre miljö.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som med bottenfärgerna. Ett problem för insjöar och östersjön med en lösning för insjöar och östersjön. Naturligtvis inskränks inte rätten för kommersiella skepp, kryssningsfartyg och liknande att tömma sina avloppstankar i våra hav, det skulle ju skada ekonomin. Bättre då att införa förbud för fritidsbåtar och vinna några poäng för att man som politiker agerat för en bättre miljö.

 

Kan inte säga det bättre själv. Du slog huvudet på spiken GustavB.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör kommunerna med sina torrdassar i uthamnerna?

I dag tömmer dom i en binge, som rinner ned i bukten när det regnar..................

 

"Boven" är den som kann faktureras............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är förstås bra att det kommer sugtömningsstationer och då blir det värt att installera en däcksanslutning för den ökade komforten, och slippa ta omvägar utomskärs för att tömma septitanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som med bottenfärgerna. Ett problem för insjöar och östersjön med en lösning för insjöar och östersjön. Naturligtvis inskränks inte rätten för kommersiella skepp, kryssningsfartyg och liknande att tömma sina avloppstankar i våra hav, det skulle ju skada ekonomin. Bättre då att införa förbud för fritidsbåtar och vinna några poäng för att man som politiker agerat för en bättre miljö.

 

Inte är det så att yrkestrafiken är undantagen. Som jag förstått saken gäller nedanstående:   

 

Citat:

Redan lag för yrkesfartyg

Yrkestrafiken har ända sedan 1990-talet haft förbud att släppa ut toalettavfall inom svenskt territorium. Färjor och kryssningsfartyg kommer även de att beläggas med förbud mot utsläpp av toalettavfall i Östersjöområdet. Denna lag träder i kraft från och med 2016 för nybyggda fartyg och 2018 för befintliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet för vår lilla pöl är ju främst att alla utsläppen är koncentrerade till en kort period på sommaren, när det dessutom är som varmast..

 

Jag är positiv till att dessa utsläpp minskar.

 

Han som körde raka rör inne i en vik en långhelg borde fasen kölhalas och släpas i sin egen hög - vilket jäkla svin. Ingen som helst tanke på att det dagen efter kanske kommer någon annan som kanske badar. SKÄMS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans hoppas jag att det faktiskt också blir praktiskt möjligt att följa lagen, dvs att antalet tömningsställen ökar. Vår klubb saknar möjlighet att tömma toaavfall f n, och närmsta mack som har den möjligheten ligger 1,5 timme bort åt ett håll jag sällan åker.

 

Hoppas därför att politikerna som stiftade lagen också tar sitt ansvar och skjuter till pengar för detta så att lagen kan efterlevas.

Håller med!

Det måste gå att tömma både i hemmahamn och ute i skärgården.

 

I hammahamnen måste kapaciteten vara relativt stor eftersom alla kommer hem nästan samtidigt på söndag eftermiddag/kväll. Det är bättre om det blir flera sugtömningsanläggningar ute i skärgården där alla har nytta av dem under alla tider och dagar i veckan.

 

Det finns LOVA-bidrag för 50 % av kostnaden, http://batmiljo.se/latrin/lova-bidrag/

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt med människor som påstår sig tycka om sjön och samtidigt tycker det är ok att släppa ut sin skit i sjön? Verkar lite perverst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Fritidsbåtarna i sverige står för 0,014% av fosforutsläppen i östersjön.

 

Så de 3,7 ton vi belastar miljön med är smidigt att ta bort för regeringen.

Det blir någon annan tar kostnaden, Det vill säga vi fritidsbåtsägare.

Det är den enda miljöinsatts som görs.

 

Gratis insattsfritt och enkelt för politikerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typisk politikeråtgärd, mycket snack ingen effekt. Gruppen man stöter sig med är så liten att den kan bortses från. Så har man putsat lite på glorian utan att det kostat nåt, och så slipper man ta i de verkliga problemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fritidsbåtarna i sverige står för 0,014% av fosforutsläppen i östersjön.

 

Så de 3,7 ton vi belastar miljön med är smidigt att ta bort för regeringen.

Det blir någon annan tar kostnaden, Det vill säga vi fritidsbåtsägare.

Det är den enda miljöinsatts som görs.

 

Gratis insattsfritt och enkelt för politikerna.

Jag har förstått det som att fritidsbåtarna står för en hyfsat stor andel av bajsutsläppen i Östersjön, sen är det nog jordbruken som är den större boven när det gäller tillförsel av kväve och fosfor. Jag kan ha våldsamt fel, men oavsett detta så kan jag undra hur man kan tycka att det är ett problem att behöva ta hand om sin egen skit? Den kostnad vi spritt på andra får vi nu ta hand om själva efter evigheter av gratisåka. Om vi fritidsbåtägare äntligen börjar betala de kostnader vi åsamkar våra medmänniskor och miljön så kanske vi äntligen blir av med de korttänkta gratisätande bengetterna som tycker att allt skall vara tillåtet och gratis så länge det sker till sjöss;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Japp den hyfsat stora andelen är 0,014 procent.

Och snart är vi av med den nedsmutsningen, och kan njuta av rent friskt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp den hyfsat stora andelen är 0,014 procent.

Och snart är vi av med den nedsmutsningen, och kan njuta av rent friskt vatten.

Eftersom det är så lite blir det ju väldigt enkelt att ta hand om, eller hur?

 

Sen tror jag man måste vara kosmiskt korttänkt för att tro att det räcker för att få ett friskt innanhav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle nog gissa att 99 % av allt orenat människobajs i svenska vatten sommartid kommer från oss fritidsbåtsägare med vänner och familjer. Vilka andra normala människor bajsar i badvattnet?

 

Vad är det stora problemet med att för 700:- kr och 4 timmars arbete fixa så att toatanken går att sugtömma. Inga astronomiska summor direkt. Många köper relativt onödiga båtprylar för 10 000-tals kronor om året.

 

Var finns de politiska pluspoängen vissa talar om?

Är det någon utanför fritidsbåtssverige som ens vet att vi inte längre får bajsa i badvattnet säsongen 2015?

 

Någon gratisinsats är det inte, det går att få bidrag för halva kostnaden för en sugtömningsanläggning.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog gissa att 99 % av allt orenat människobajs i svenska vatten sommartid kommer från oss fritidsbåtsägare med vänner och familjer. Vilka andra normala människor bajsar i badvattnet?

 

Vad är det stora problemet med att för 700:- kr och 4 timmars arbete fixa så att toatanken går att sugtömma. Inga astronomiska summor direkt. Många köper relativt onödiga båtprylar för 10 000-tals kronor om året.

 

Var finns de politiska pluspoängen vissa talar om?

Är det någon utanför fritidsbåtssverige som ens vet att vi inte längre får bajsa i badvattnet säsongen 2015?

 

Någon gratisinsats är det inte, det går att få bidrag för halva kostnaden för en sugtömningsanläggning.

 

Mackey

Tummen upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl talat Mackey.

 

Sen är det ju så att även om det är en liten del så är den lilla delen väldigt koncentrerad till en kort period - vilket inte är så bra för sjön.

 

En annan aspekt är ju den egna trivseln. Kul att bada där nåt praktpucko legat med raka rör och gjort en stor hög vid strandkanten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Mälaren där vi tillbringar en hel del tid finns det kossor som betar i närheten av stranden och de har även möjlighet att svalka sig och där finns det inga hämningar :-) de lägger stora blaffor rakt i vattnet samtidigt som de lämnar ifrån sig en hel del kiss i vattnet i jämförelse vad båtfolk släpper ut är det 24 timmar dygnet under flera månader och det båtfolk  jag känner föredrar att göra sin behov i land för det inte är så kul att hålla på med toaletter

 

Slutsatts: Förbjud strandnära kossor ett undantag kan vara att ägaren förser dem med blöjor

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte glömma hur många äldre sommarstugor som har ingen eller undermålig rening på avlopp, och som ligger i anslutning till kustlinjen. För några år sedan fanns en bedömning att det var c:a 300.000 stycken! Hittar inte längre artikeln, som jag la upp. Idag jobbar man mycket med inventeringar i kommunerna för att stoppa sådant.

 

Man ska ha klart för sig att detta med övergödningen av Östersjön inte kommer att minska mätbart iom förbudet. Till att börja med innehåller kiss 20 ggr mer näring än bajs, och att få människor att sluta kissa i havet... den blir inte lätt. Detta är ett rent politiskt beslut för att sätta press på våra grannländer, visa att vi gör insatser och de också borde, det är jag övertygad om. Visst är det så, att många droppar små osv, men snart finns det inte mycket till innanhav kvar. Alla insatser måste nog till, hur små de än må verka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Lite bakgrund.

Under 40 år har Helsingforskonventionen (HELCOM) arbetat för att skydda Östersjöns marina miljö.

Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland, Sverige och EU-kommissionen är medlemmar i HELCOM.

 

Enligt HELCOM:s regler är det förbjudet att släppa ut obehandlat toalettavfall på avstånd upp till 12 nautiska mil från land. Meningen var att reglerna successivt skulle börja införas år 2000.

 

Finland införde redan år 2005 det vi nu 10 år senare sak göra i Sverige.

Här är det inga problem att tömma båttoan och mer än 90 % av fritidsbåtsägarna följer lagen.

 

Toaavfall från fritidsbåtar har diskuterats sedan 90-talet i Sverige och i mitten på 2000-talat gjordes ett försök att på frivillig basis minska utsläppen som tyvärr misslyckades.

 

Nu är vi där vi är...

 

Mackey

 

 

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Nåväl, vi båtägare ska föregå med gott exempel.

 

När jag skaffade däckstömmning så gick det inte att åstadkomma anslutning med befintlig tank ( T-anslutning mellan toa och tank var inte möjlig)

Sen skrynklade jag tanken, då 12mm tilluft var otillräcklig.

 

Det hela slutade med att jag köpte ny tank a'4000kr, inget jag lider stort av.

Bortsett från att jag fick plasta nya skrovfästen, och fick kapa en kil ur var sida av nya tanken för att följa skrovlinjen, för att sedan ordna svetsning och provtryckning den samma.

 

Summan av det hela blev 9000 spänn.

 

Detta gav mig trots allt 30l större tank och tillträde till värmaren från undersidan.

 

Men gratis blev det inte.....

 

 

Principiellt har jag inget mot lagen, jag förekomm den......

 

Men jag hävdar att lagstiftningen är att sila mygg och svälja kameler

(Jag övedriver nog då en mygga är mindre än 0,014% av en kamel)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...