Jump to content
Wednesday 13 November 2019

Anteman

Medlemmar
  • Content Count

    331
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Anteman

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Anteman

    Egen Service?

    Kolla på Volvo Pentas hemsida. Bästa tipset. http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx
  2. Jag svetsade fast en skruv på en glidhammare, gängade in skuven i tappen och knackade försiktigt ut den. Ganska smidigt. Bor du i Stockholmsområdet får du gärna låna och prova om det funkar. Skicka PM isf. Måste bara försäkra mig om att glidhammaren ligger där den ska så jag hittar den...
  3. Stämmer som du säger. När jag tänker efter har jag lyft haken för hand. Gör man inte det går det bara att lyfta lite.
  4. Jag vill minnas att jag lyft mitt 290 DP för hand. Tungt men det går. Men då har jag kanske lyft haken för hand. Men nog har jag för mig att haken lyfts av när man lägger i framväxeln? Eller om den låser när man läcker i back? Nu har jag ett DPH så kan inte prova. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut men tror ändå problemet ligger i mekanismen till haken. Kan du inte kolla att allt är rent och löper lätt? Eller ta lite bilder om du kan.
  5. Låter som att backhaken kärvar. När växel framåt är i ska drevet gå att lyfta för hand (för att åka upp vid eventuell grundstötning. När du lägger i backen ska en hake som jag har för mig sitter på drevet haka i en axel eller liknande på skölden vilket förhindrar att drevet åker upp. Kärvar den mekanismen händer det du bevittnar. Har lite svårt just nu att skicka bild på haken men du förstår nog när du tittar på det.
  6. Jag gör en del läcktester i jobbet och det räcker inte med ett litet över eller undertryck för att vara säker på att det är tätt. Du måste veta vilket tryck som gäller för att vara säker. Tex kan det vara tätt 2 dm under vattenytan men läcka 5 dm under vattenytan. Vad jag förstått med drev ska man skapa ett visst över- eller undertryck och sedan vänta en tid och se vad trycket är då. Det får ha minskat en del men då bara enligt spec. Mao, ska man trycktesta ett drev krävs rätt verktyg och att man vet vad man gör.
  7. Har provat drevsäck en gång (den här hösten) förutom att det går åt mycket glykolvatten var det väldigt smidigt. Tänk på att du kan behöva en pump för att få ur glykolvattnet från säcken när du är klar. Avtappningen nertill på säcken duger inte. Sitter för lågt för att kunna fylla något vettigt kärl och har så litet hål att det kommer ta en evighet att tömma den vägen. En pump för borrmaskin funkar bra. Spolmuff på det sätt du beskriver har jag inte provat. Däremot har jag kopplat bort sjövattenslangen från drevet på insidan och med en skarvbit stuckit ner den i en hink att suga från. Funkat bra för mig. Men det gått åt mängder med vatten om du ska varmköra motorn.
  8. Du kan väl omöjligt fylla en hink med vatten från ett durkslag med cacl? Jag kör hink och durkslag och när allt cacl är slut att inte hinken ens halvfull. Kör på hink och om du har möjlighet kolla någon gång under vintern.
  9. Har en Nimbus 3000 turbo med en D4-260 installerad av förra ägaren. Båten är en dröm för oss. Har dock inte provat eller åkt en 3000 med original motorn i så jag vet inte skillnaden. Men den axar snabbt och vi ligger på allt mellan 6-8 och 12-18 kn. normalt med en topp på 30 kn eller lite över tom. Har lite data på varv vid olika farter om du är intresserad. PM:a gärna om jag kan hjälpa på något sätt.
  10. Hörde samma sak nu senast jag körde båten. D4-260 som kvittrade när den var kall. Nyss köpt båten men remmarna ser ut som nya och motorn har bara gått 280 tim varav vi kört 25 av dem utan tidigare kvittrande. När det gäller momentnyckel kan jag nämna att jag povade min på jobbet där vi har kalibreringsinstrument. Jissa om den visade fel. Säkert 30-40% fel. Sen får man olika moment beroende på hur man håller runt handtaget. Lite OT, jag vet men värt att känna till ifall någon ska spänna sin rem.
  11. Helkapell med akterruff skulle vara det perfekta alternativet. Får hoppas det dyker upp en sådan snart då ;-)
  12. Hej! Funderar på större båt än vår DC. Nimbus 3000 modellerna är ett spår men det finns så många olika modeller; 3000, 3003, 3100, med eller utan akterruff, med eller utan tak, rak axel eller drev etc. Finns det några på forumet som kan förklara skillnaden mellan modellerna? Jag föredrar att sitta i det fria när jag kör men finns det alternativet ihop med akterruff?
  13. Byt oljan på hösten så det ligger ny fräsch olja i drevet under vintern. Du har säkert redan tänkt på det men nämner det för säkerhets skull eftersom du skrev "med oljan kvar..
  14. Förra båten jag köpte hette "Håll i dej" som då kunde läsas som holiday. Spinner vidare med reg.nummer Korv 1 på en Corvette utanför snabbköket i Vaxholm. Lika kul som off topic.
  15. Tack för summeringen Mackey.Önskar jag sett den först ;-) Det vi alla kan enas om är väl att man inte kommer enas om ett gemensamt bränsle. Många faktorer som spelar in och som har olika värde för olika personer. Har själv haft bensinare i 27 år nu varav inombordare i 17 år. Så nu känner jag att det är dags att prova på diesel. Kanske någon som är sugen att byta? Max kanske? Man lever bara en gång så om inte för något annat så i alla fall för adrenalin kickens skull med tanke på din rädsla för bensin (ler och skojar bara). Förmodligen större risk att skada sig på väg till och från båten än av bensin explosion (det är bara på film bilarna förintas i ett eldsmoln likt en champinjon ;-) Trevlig kväll /Anteman
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy