Jump to content
Tuesday 09 August 2022

Anteman

Medlemmar
  • Content Count

    333
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Anteman

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det var en av slangarna som börjat läcka. Kan nämna att man inte behöver demontera drevet även om det säkert skulle underlätta.
  2. Nu har turen kommit till mig. Just nu ligger båten kvar i sjön i väntan på upptagning så jag passar på att läsa in mig på den värdefulla info. som finns här (och i den länk till norska forumet). Jag vet inte om det är slang eller cylinder som läcker men hoppas på slangarna. Min fråga är om man måste plocka bort drevet. Jag antog att man inte behöver det och läste inget om det här men såg sedan på det norska forumet att drevet var bortplockat. Gäller en D4-260 DPH.
  3. Anteman

    Egen Service?

    Kolla på Volvo Pentas hemsida. Bästa tipset. http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx
  4. Jag svetsade fast en skruv på en glidhammare, gängade in skuven i tappen och knackade försiktigt ut den. Ganska smidigt. Bor du i Stockholmsområdet får du gärna låna och prova om det funkar. Skicka PM isf. Måste bara försäkra mig om att glidhammaren ligger där den ska så jag hittar den...
  5. Stämmer som du säger. När jag tänker efter har jag lyft haken för hand. Gör man inte det går det bara att lyfta lite.
  6. Jag vill minnas att jag lyft mitt 290 DP för hand. Tungt men det går. Men då har jag kanske lyft haken för hand. Men nog har jag för mig att haken lyfts av när man lägger i framväxeln? Eller om den låser när man läcker i back? Nu har jag ett DPH så kan inte prova. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut men tror ändå problemet ligger i mekanismen till haken. Kan du inte kolla att allt är rent och löper lätt? Eller ta lite bilder om du kan.
  7. Låter som att backhaken kärvar. När växel framåt är i ska drevet gå att lyfta för hand (för att åka upp vid eventuell grundstötning. När du lägger i backen ska en hake som jag har för mig sitter på drevet haka i en axel eller liknande på skölden vilket förhindrar att drevet åker upp. Kärvar den mekanismen händer det du bevittnar. Har lite svårt just nu att skicka bild på haken men du förstår nog när du tittar på det.
  8. Jag gör en del läcktester i jobbet och det räcker inte med ett litet över eller undertryck för att vara säker på att det är tätt. Du måste veta vilket tryck som gäller för att vara säker. Tex kan det vara tätt 2 dm under vattenytan men läcka 5 dm under vattenytan. Vad jag förstått med drev ska man skapa ett visst över- eller undertryck och sedan vänta en tid och se vad trycket är då. Det får ha minskat en del men då bara enligt spec. Mao, ska man trycktesta ett drev krävs rätt verktyg och att man vet vad man gör.
  9. Har provat drevsäck en gång (den här hösten) förutom att det går åt mycket glykolvatten var det väldigt smidigt. Tänk på att du kan behöva en pump för att få ur glykolvattnet från säcken när du är klar. Avtappningen nertill på säcken duger inte. Sitter för lågt för att kunna fylla något vettigt kärl och har så litet hål att det kommer ta en evighet att tömma den vägen. En pump för borrmaskin funkar bra. Spolmuff på det sätt du beskriver har jag inte provat. Däremot har jag kopplat bort sjövattenslangen från drevet på insidan och med en skarvbit stuckit ner den i en hink att suga från. Funkat bra för mig. Men det gått åt mängder med vatten om du ska varmköra motorn.
  10. Du kan väl omöjligt fylla en hink med vatten från ett durkslag med cacl? Jag kör hink och durkslag och när allt cacl är slut att inte hinken ens halvfull. Kör på hink och om du har möjlighet kolla någon gång under vintern.
  11. Har en Nimbus 3000 turbo med en D4-260 installerad av förra ägaren. Båten är en dröm för oss. Har dock inte provat eller åkt en 3000 med original motorn i så jag vet inte skillnaden. Men den axar snabbt och vi ligger på allt mellan 6-8 och 12-18 kn. normalt med en topp på 30 kn eller lite över tom. Har lite data på varv vid olika farter om du är intresserad. PM:a gärna om jag kan hjälpa på något sätt.
  12. Hörde samma sak nu senast jag körde båten. D4-260 som kvittrade när den var kall. Nyss köpt båten men remmarna ser ut som nya och motorn har bara gått 280 tim varav vi kört 25 av dem utan tidigare kvittrande. När det gäller momentnyckel kan jag nämna att jag povade min på jobbet där vi har kalibreringsinstrument. Jissa om den visade fel. Säkert 30-40% fel. Sen får man olika moment beroende på hur man håller runt handtaget. Lite OT, jag vet men värt att känna till ifall någon ska spänna sin rem.
  13. Helkapell med akterruff skulle vara det perfekta alternativet. Får hoppas det dyker upp en sådan snart då ;-)
  14. Hej! Funderar på större båt än vår DC. Nimbus 3000 modellerna är ett spår men det finns så många olika modeller; 3000, 3003, 3100, med eller utan akterruff, med eller utan tak, rak axel eller drev etc. Finns det några på forumet som kan förklara skillnaden mellan modellerna? Jag föredrar att sitta i det fria när jag kör men finns det alternativet ihop med akterruff?
  15. Byt oljan på hösten så det ligger ny fräsch olja i drevet under vintern. Du har säkert redan tänkt på det men nämner det för säkerhets skull eftersom du skrev "med oljan kvar..
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy