Jump to content
Tuesday 20 August 2019

Kenbja

Medlemmar
  • Content Count

    386
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Kenbja

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Grattis du kommer inte att bli besviken jag såg båten en fin RIB-båt själv har vi en Ryds 530 dc som vi åker till klubbholmen i Ekoln och runt i Mälaren och någon/några turer till Stockholm.Jag fick min motor programmerad för Evinrude XD50 olja (Vilken jag alltid använt) som är samma som TC-W3RL (se sid 87 i instruktionsboken) man kan välja XD100 men då MÅSTE man använda just den oljan. /Kenbja
  2. Skall göra första servicen på min 90 hk Evinrude e-tec efter tre säsonger, kan bara säga att jag är helnöjd med motorn bra bottendrag och bränsle ekonomi och vinterkonserveringen är busenkel att det är högre ljud på tomgång jämfört med en fyrtaktare är ok för den korta tid som den går på tomgång är inga problem för oss i övrigt upplever jag ingen större skillnad i marchfart när jag åkt med kompisars 4 taktare , skulle jag satsa på en tvåtaktare igen ?? efter att ha provat tveklöst ja på grund av enkelheten och service intervallerna
  3. Hej Har själv en e-tec 75Hk 2016 men med bas instrumentering, kan inte svara på din fråga men lägg ett inlägg eller sök på någon av dessa två sidor så får du nog svar http://community.evinrude.com/t5/Owner-s-Zone/bd-p/TEC http://www.etecownersgroup.com/ /Kenbja
  4. Här är en kille som jobbat med VP 280 drev han har lagt upp en hel del info http://ockelbo.plars.org/ /Kenny
  5. Tanken från Biltema är en av få produkter som inte har fungerat för mig , fick byta tank två gånger på grund av att det inte gick att få tätt i anslutningen till motorn hade en Yamaha och köpte rätt adapter men det gick inte att få tätt på två tankar så det slutade med att jag fick lämna tanken åter och fick pengarna åter köpte sedan en på Erlandsons brygga dyrare men den fungerar så undvik Biltemas tank /Kenny
  6. En motor av årsmodell 2015 som sköts och servats enligt tillverkarens anvisningar (Första service efter 3år eller 300 timmar) har fortfarande garanti kvar (5år) så vänd dig till en auktoriserad Evinrude verkstad då det helt uppenbart är ett garanti ärende. /Kenbja
  7. Kenbja

    Utombordare

    Hej Jag har en 75 hk E-tec och nästa år är det dags för den första servicen man Kräver inte att man skall byta växelhus oljan däremot REKOMENDERAR man att man kontrollerar oljan genom att sticka in t.ex. toppen på ett buntband och inspektera oljan (Färg ) och så det inte finns metallspån på olje pluggen samt tar av proppen för att kontrollera så det inte fastnat t.ex. en fiskelina som kan medföra problem och denna info fick jag från varvet jag köpt motorn samt från serviceansvarig hos generalagenten i norden. Jag kontrollerade också service schemat i använder guiden och där nämns inget om att man måste göra något av detta. Vad är lite annat ?? jag antar att du menar det som man gör varje år tvättar av och rengör och pysslar om motorn inför vinterförvaringen. De två säsongerna jag har kört motorn har den uppfyllt allt vad gäller bränsleförbrukning/olja och ljudnivå och tillfölitlighet så vi ser framemot sommaren /Kenbja
  8. Glöm inte balansaxlarna som skrotade Yamaha men här är en länk till nöjda Yamaha ägare https://www.consumeraffairs.com/boats/yamaha-outboards.html detta är mitt sista inlägg i denna tråden hoppas TS har blivit lite klokare /Kenbja
  9. Håller med Mange gör som jag gjorde googla och läs så kommer du fram till samma som Mange det kan vara Evinrude, Yamaha, Suzuki , Tohatso ; Honda eller något annat fabrikat av utombordare som bara är problem beroende på att ägaren är så jäkla besviken av olika anledningar samtidigt så läste jag om ägare av samma motorfabrikat som var mycket nöjda med sin motorer efter lång tids användning. /Kenbja P.S Mange du kan byta ut etec mot vilket motorfabrikat som helst som dras med alla möjliga problem, O.B.S detta gäller även evinrude
  10. Är Evinrude så bra , efter två säsonger med min nya E-tec 75 hk så har motorn fungerat på ett sätt som man skall förvänta sig av en ny utombordare, jag var i valet och kvalet om jag skulle välja två eller fyrtaktare och jag ägnade mååånga timmar på nätet där jag läste omdömen samt erfarenheter av BRP och Evinrude och även andra fabrikat som Yamaha och Suzuki. Jag konstaterade att ALLA fabrikat har/haft problem (Yamaha balansaxlar) och (Suzuki korrosion) och Evinrude injectorerna i början (Kletade igen och måste rengöras) och detta fick jag fram genom att söka på Evinrude outboard engine warranty issues byt sedan ut Evinrude mot Yamaha och Suzuki eller något annat fabrikat så har du att läsa, det viktiga är att tillverkaren står upp för sin produkt om det blir problem. Vad som först och främst avgjorde vilket fabrikat det blev är Serviceintervallerna, första service efter 3 år ELLER 300 timmar och att vinterkonserveringen var busenkel att genomföra övriga fabrikat kräver (Om jag inte har missförstått) första service efter 20 timmar (Lät uppnått på sommaren) sedan en service på hösten varje säsong då springer kostnaderna iväg. Två sidor som jag kan rekommendera är http://community.evinrude.com/t5/Owner-s-Zone/bd-p/TEC och http://www.etecownersgroup.com/ här finns både ris och ros. En sammanfattning efter två säsonger med mycket båt åka: Negativt: Lätta vibrationer på tomgång men detta har jag inte upplevt som något problem då tiden på tomgång är väldigt kort. Positivt: Bottendrag en fantastisk acceleration, den låga olje och bränsleförbrukningen den låga ljud nivån i de flesta register (Båtgrannen trodde att det var en ny 4 taktare jag köpt) och som tidigare service intervallerna och vinterkonserveringen Skulle jag köpa en evinrude igen absolut. P.S Du kommer få kommentarer som att E-tec = O-tec , indexering , fich teknik jag lade inte så stor a funderingar kring detta jag genomförde mitt köp vilket jag inte ångrat.
  11. Till vår gamla Yamaha 80Hk 2 takt 84 årsmodell använde jag denna olja flera år till växelhuset utan problem, Växelhusolja EP SAE-90 från Biltema, de har en pump som passar på flaskan också numera har jag en ny motor så detta sköts av varvet /Kenbja
  12. Hade samma problem med min gamla tvåtakts Yamaha och den sög tjyvluft vid bränsle filtret så kontrollera skarvar
  13. Hade samma typ av problem med ett Humminbird med XNT 9 SI 180 T | Transom Transducers | 710200-1 , det första var att det sprutade vatten som en "TUPPSKJÄRT" och när det var löst sprutade vatten i öppningen mellan givaren och hållaren som är fäst skrovet där sprutade det lite mer rakt upp. Lösning på "Roster tail" tuppsjärt var justering av vinkeln på givaren lösningen på det andra problemet löstes med en plugg (Transducer Plug) från Humminbird som tätade öppningen mellan givaren och hållaren för givaren. /Kenbja
  14. Hade samma problem med en Yamaha 2 takt 86 , gick bra på höga varv men på tomgång och låga varv hackade den och stannade och felet var att den sög tjyvluft vid bränslefiltret, O-ringen som skulle täta mellan filterhuset och den genomskinliga koppen felade en ny sådan och allt fungerade OK. Kan vara värt att kolla kostar inget /Kenbja
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy