Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mormor

köparen klagar 9 mån efter köp

Rekommendera Poster

Har med stort intresse tagit del av forumet.

Min man och jag har ett bakvänt problem med en köpare som 8 månader efter att ha köpt vår båt nu kommer med ersättningskrav. Känns mycket olustigt då vi har varit helt ärliga med de problem som fanns och köparen har haft full tillgång till båten för provkörning och besiktning. Båten i fråga var en Monark salong 670 årsmodell -77. Motorn renoverades delvis sommaren 07 men vi hade problem att den ibland gick upp i temp vilket vi upplyste köparen om tillsamman med de små deftekter vi också visade honom. Han prutade då ned priset från 90 000 till 75 000 vilket vi tyckte var skäligt med tanke på problemen vi visste om och vi skrev ett kontrakt. Det säger i princip att om inget annat sägs i kontraktet så är det köparen som från kontraktets undertecknande ansvarar för uppkomna problem och köparen kan inte hållas ansvarig. (Blockets formulär) F.ö ringde köparen oss efter någon vecka och sa att båten gick som en klocka och vi var glada över att köparen var nöjd.

Nu har han börjat ringa och kräva pengar för utbyte av vattenpump, värmeväxlare och diverse andra saker. Samtidigt säger han sig varit ute med båten hela juni och det har funkat bra men nu vill inte motorn längre (säger han).

Till saken hör att vi köpte själva en Windy24 årsmodell -78 strax efter att vi sålt Monarken och har jobbat hela vintern med att renovera den. Motorn har funkat bra i juni men nu har vi problem att den lägger av när den är varm och vi drar ner på gasen och luktar då väldigt mycket bensin. Vi har nu bytt förgasare, startmotor, oljefilter, bensinslangar...men problemet kvarstår. Motorn är en VP V8 bensin med 280 drev. Alla tips mottages tacksamt!

Från vår point of view är det smällar man får ta när man köper en båt med gammal motor och att saker kan hända fast det funkar vid köpetillfället.

Vi har inga garantier i något av kontrakten vare sig med vår köpare eller den som vi köpte av.

Känns så himla tråkigt att bli påhoppad av köparen när vi själva inte har en tanke på att lura någon eller att den vi köpte av försökte lura oss.

Hur agerar man i denna situation? Jag har stor lust att säga till köparen att lägga ner men vill ha torrt på fötterna. Enligt vårt försäkringsbolag har vi gjort rätt.

Vore skönt att få höra från någon med liknande erfarenheter och hur ni då gjorde.

Mvh

//Ewa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...ingen direkt erfarenhet av att sälja båt så där men sålt en del

bilar i livet. Han har undersöknings plikt på alla grejer så har han inte

kollat ordentligt samt att ni har prutat ner 15000 på saker som varit

så hade jag bara bett honom snällt att fixa sitt för egna pengar.

Ni har inget som hälst ansvar så som bolaget påpekat för er.

Så glöm honom å ha en fortsatt trevlig sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Två saker.
1) Ni har skrivit kontrakt och påtalat vissa defekter för köparen som gjort att ni drog av utgångspriset med 15'. Hyvvens!
2) Att man som köpare överhuvudtaget ha mage att komma och klaga 8 månader efter att genomfört en affär med en privatperson tyder på en ansenlig mängd okunskap.

Meddela köparen vänligt men bestämt att den affären är ett avslutat kapitel.
Ha därefter en trevlig båtsommar med er nya båt istället.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mormor skrev:

Till saken hör att vi köpte själva en Windy24 årsmodell -78 strax efter att vi sålt Monarken och har jobbat hela vintern med att renovera den. Motorn har funkat bra i juni men nu har vi problem att den lägger av när den är varm och vi drar ner på gasen och luktar då väldigt mycket bensin. Vi har nu bytt förgasare, startmotor, oljefilter, bensinslangar...men problemet kvarstår. Motorn är en VP V8 bensin med 280 drev. Alla tips mottages tacksamt!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Hej, Som föregående sagt är affären redan avslutad, så hälsa köparen det.

Problemet med motorn som inte vill gå när du släpper på gasen tror jag kan ha några olika orsaker.

1. Chocken som ligger på trots varm motor - spärra chocken i öppet läge för att testa.

2. nålen i förgasaren som skall stänga tillflödet när flotörhuset är fullt (justering)

3. Tändningens inställning.

Detta var mina tips.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, er hade jag viljat göra båtaffär med. Ni har verkligen försökt upplysa köparen om objektet. Att denne nu efter en halv sommar har mage att klaga skulle åtminstonde gjort mig förbannad och jag skulle med största sannorlikhet bett denne dra till varmare trakter. Ha i stället en riktigt harmonisk sommar och glöm bort puckot som tyvärr fick köpa er gamla båt/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har påvisat dom fel som ni visste fanns på båten t ex att den gick upp i temp och drog av 15k för det,vattenpumpen är ju då en sådan sak som man kan relatera till just detta m a o så har ni redan betalat hans vattenpump.

Den affären är avslutad dessutom så har köparen undersökningsplikt,så det är bara att ha en fortsatt trevlig båtsommar och be puckot dra åt h-te.

mvh Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad kan man säga??! Det låter som om snubben som köpte er gamla båt inbillade sig att han köpte en ny båt med livstids garanti. Det är klart som korvspad att en gammal båt, bil, cykel eller vad som helst kan börja krångla utan förvarning. Jag är rädd för att detta är ytterligare ett bevis på att den sista idioten är inte född ännu.

//Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det känns betydligt bättre att veta att det är fler som tycker som vi.

Vi har idag fått ett mail med krav på 22 000 (??) där alla brister radas upp, bl.a en ventil där en plastbit ramlat bort, en tacklucka som hade droppat när det ösregnade (vilket den aldrig gjort innan) osv osv.

Vi har svarat vänligt men bestämt att det är tråkigt att de blev såhär men att vi anser att dessa kostnader är hans egna - inte våra.

Vi får väl se om fortsättning följer på denna rysare :-)

Tack också för tips angående vår motor. Vi ska testa.

Mvh

//Ewa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken heten talar Oskyldig skriv gärna hur det gick...

Trevlig fortsatt sommar i nya båten...

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där köparen kan ju sticka och brinna som sagt. Köper man en över 30 år gammal båt, kan man som sagt inte förvänta sig att den ska vara i nyskick. Tyvärr finns det en del tomtar man kan råka ut för. Jag köpte själv en 30 år gammal båt i våras och skulle aldrig komma på tanken att kontakta fd ägaren för fel som uppkommer nu. En del människor tycks dock inte ha någon som helst skam i kroppen.

Han tyckte väl att ni verkade snälla och tar nu en rövare...

Har själv sålt en del på blocket, både bilar och en båt. En del personer man blir kontaktade av tycks snarare vara i behov av psykiatrisk vård, snarare än ett ny bil/båt. Sorgligt, men sant. Ni ska absolut stå på er! Ni har gett honom lillfingret i och med prutningen och nu försöker han ta hela handen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har inga garantier på en begagnad båt. Han köpte er begagnade båt istället för en ny av den anledningen att han ville komma billigt undan. Det finns en orsak till att priset på en begagnad båt är lägre än en ny och det är för att det med tiden uppstår en del slitage och brister.

 

För det första kommer han med all sannolikhet förlora ett eventuellt tvistemål emot er. Men inte nog med det. Han är otroligt fräck och säkert anser han er kanske lite osäkra/snälla som personer och tror sig kunna få er att må så dåligt av hans agerande att ni till slut betalar för att slippa honom. Såna metoder brukar motorcykelgängen använda sig utav. Några konkreta hot finns sällan med i bilden utan gängen visar sig med sina västar och talar om för personer att de har en skuld. I vissa falll finns inte ens en reell skuld utan det talas om att man använt deras namn som klubb och det kostar pengar. Men de som råkar ut för detta känner sånt obehag att de betalar, i många fall 100.000 för att slippa må dåligt. Känns som han använder samma psykologi. MC gängen riktar ofta in sig på personer de tror ej orkar leva med oron. Kanske uppfattar denna man er som att ni troligen kommer betala för att slippa osäkerheten.

 

Ditt mail och dina frågor vittnar i alla fall om att du behöver lite råd i denna fråga. Nu ser du att de svar du får här visar att du inte ens hade behövt fundera. Förstår du mannens försök? Det bästa brukar vara att inte ens svara på mailen och inte svara på telefon. Till slut kommer det kanske ett brev men det är bara att i så fall skriftligen bestrida mannens krav. I slutändan skulle han kunna göra ett tvistemål utav detta i Tingsrätt men innan han gör det så kommer han troligen kontrollera förutsättningarna och då (om inte tidigare) inse att han var fel ute från första början.

 

Sammanfattning: Jag tror alltså att han antingen är väldigt okunnig kring reglerna för sådana här affärer (troligen van att handla allt nytt och därmed van att skyddas av konsumentköplagen). Eller så är han slug och tror sig kunna få er att må så dåligt av detta att ni till slut betalar. Hur det än är så är hans rättsuppfattningen väldigt skev och maken till fräcket på skamlig nivå.

 

Betala inte. Svara ej i telefon om ni känner igen hans nummer, svara ej på mail. Om han skickar skriftliga svar med post så bestrid den skriftligen. Så skulle jag göra. Sen det viktigaste utav allt, må inte dåligt av detta eftersom detta inte är ert problem. Men jag anar av dina funderingar att ni tycker mannen är klart besvärande. Stå på er och lägg energin och pengarna på er båt istället, det förtjänar den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

Kanske skulle vi här på guiden skaffa  oss (FLYT Tungan) västar, kunde hete THE MARINEGUIDS och besöka denna person och kräva pengar för att han stör en i våran bessätning.... HAHAHAHA....

Hoppas de löser sig för er Ewa, tråkigt med puckon men stå på er för helvete! vik inte en tum.

 

Ha de bra

//Stolt medlem i The Marineguids (Tomas) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han är ju helt fel ute !! Har man inte haft någon besiktningsman som har kollat innan så är det hans ansvar ! Ni var ju hyggliga o meddelade felen innan köpet o gick dessutom ner i pris..

Om han inte slutar så är det nästan förföljelse !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alla andra har sagt så är den killen inte alls med i matchen. Jag tror att han kör en rövare med er och vill få ut så mycket pengar det bara går.
Har erfarenhet då jag sålde en bil för länge sen. Personen som köpte den ringde upp mig 6 månader efter köpet och sa att ac kompresson hade rasat och ville att jag skulle betala hälften... inte en chans sa jag och meddelade killen att jag är ingen bilförsäljare med garantier. Har påpekat det jag visste som var fel, sen var den helt nyservad. Bästa av allt, killen sa att han hade kört väldigt fint/lungt med bilen och hade varit på en träff i Mantorp och kört lungt på deras bana...haha, vilka kör lungt på en racerbana?...vilket skämt!

Nä stå på er bara och var inte rädda för att han ska hota med massa rättsliga åtgärder, han har nämligen inte en chans om det har gått till så som ni beskriver.

Mvh Elfanomad 

 



Senast ändrad av elfanomad | 01 augusti 2008 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen o tack för stödet vi får.

Vi har idag bemött köparens krav per email.

Vi har talat om för honom att vi INTE ämnar betala honom någonting. Vi har gjort vad vi kunde förväntas göra vid affären och han hade alla möjligheter att besiktiga, provköra osv.

Kan tillägga att killen sitter som kommunalråd i vår kommun och tror säkert att det ska skrämma oss till att betala, så det där med västar och hot kanske inte är så långt borta ändå.

(maringuider i flytväst, hahaha, det var kul)

F.ö. kommer vi inte svara på mail eller telefon så får vi se vad som händer.

Mvh

//Ewa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt tråden med stort intresse. Det är bara att stå på sig!

Slutar inte kommunalrådet att krångla med er finns det säkert många tidningar, eller varför inte Uppdrag granskning i TV, som skulle vara intresserade av ställa frågor till honom om hans skrämseltaktik... Inte alla politiker gillar sådan uppvaktning, tror jag Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Politiker verkar inte vara bättre än kriminella gäng.

Nä stå på er bara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett råd bara som ni säkert redan tänkt på. Spara på alla mail från köparen, liksom anteckna alla samtal,tidpunkter mm..  ifall snubben ballar ut helt eller ni vill gå till media. Fakta är viktigt.  Stå på er !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla Kloka!

 

Kanske ska man höra båda sidor innan man dömmer. Som köpare av båten har ja en annan bild än den som målas upp.

Jag anser dock att samtalet bör föras mellan de personer det berör. Om jag eller säljaren har ett förtroendeuppdrag anser jag vara mindre viktigt, det är väl ändå sakfrågan som är det viktigaste?

Jag för min del kommer jag att försöka föra samtalet med säljaren direkt.

mvh

Köparen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tools, du har ingenting att komma med, du har köpt en båt, använt den och slitdelar har slitits ut. Så ta du och öppna plånboken och gör rätt för dig. Du förstår, vi i den vanliga världen betalar för oss själva och låter inte andra göra det.

mvh
Erik G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Martin stavas med litet N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt ingen köper väl en 31år gammal båt och tror att den har nybåtsgarantiFörvånad

Råkade ut för en liknande incident för ett tiotal år sedan.

Vi sålde en Flipper 640. Den besiktigades av en auktoriserad besiktningsman på köparens begäran. Vid besiktningen upptäcktes en läcka vid termostathuset. Reparationskostnaden uppskattades till 5-6 tusen. Dock så visade det sig bli betydligt dyrare tror det var cirka 20tusen kronor. På grund av att topplocket fick lyftas och svetsas. Har för mig att det va på det viset var så länge sen.

Köparen hotade med stämmning advokater osv. Men det var kört för hans del pga att han kännde till felet.

Till saken hör att vi hade prutat på priset från 95tusen till 75tusen. Men köparen va dryg och fortsatte skicka brev och fax av olika slag. I det fallet fick vi rådet att vänligt men bestämt avvisa kraven.

Kontentan av det hela är att köper man gammal båt och desutom känner till att det finns fel. Ja då har man att välja på att mecka själv eller betala själv.

Jag har ett förslag till dig Tools, köp en ny motor man får fina motorpaket för 100-120tusen komplett med drev och allt. Det tänker jag göra när min gamla aq170 b30 lägger av. då har du båt i många år tillFlört



Senast ändrad av Lasker | 04 augusti 2008 | 01:37



Senast ändrad av Lasker | 04 augusti 2008 | 01:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla båtar säljs väl i befintligt skick om det inte avtalas något annat?

Vilken kommun bor du i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...