Jump to content
Thursday 09 April 2020

Henke70

Medlemmar
  • Content Count

    122
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Henke70

  • Rank
    Örlogskapten
  1. Kolla denna tråd där jag längst ner lagt in ritning på en kärra som kanske skulle kunna passa din båt. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=329433 MVH Henke
  2. Kolla på din tank där bränslet tas ifrån. Brukar vara ett sugrör som sitter iskruvat uppifrån.På den sitter oftast en backventil med 90 gradersböj på där kan det fastna skit. Hade själv det problemet på en tidigare båt och löste detta genom att tilverka ett nytt rör utan backventil och med en lite mjukare böj på. Efter det hade jag inga mer problem. Lycka till MVH Henke
  3. Det går fint utan att ta bort bälghuset gör först ett snitt i den gamla slangen vid nipplarna så du inte drar/bryter av dom då de är av plast. Mät upp så du får samma längd på slangen använd sedan en lång spetstång för att få på slangen på nipplarna lite diskmedel el dyl på nipplarna så går det lite lättare. Lycka till mvh Henke
  4. Jag brukar börja med att tömma limpor och även blocket med de två nedre avtappningspluggarna på var sida av motorn och sen köra motorn varm med kranvatten därefter kör jag med glykolblandning några minuter. Låter detta stå kvar i limpor och block för som Peter sa det har rostskyddande effekt. Har iofs V8 men det sitter samma på din V6. MVH Henke
  5. Wiren på bravodreven justeras vid länkaget där gaswiren är infäst. Här kommer en instruktion http://www.mercstuff.com/bravocableadj.htm Lider med dig råkade själv ut för detta för 2 år sen då det hände på min andra semesterdag MVH Henke
  6. Jag använder Rönnqvists Båtbottentvätt när jag tagit upp båten på hösten finns på Claes Ohlsson ca 250:-/litern med grymt resultat tar dock inte havstulpaner om man har såna. 1,5 liter går det åt till en 8m daycruiser vet jag. Behöver inte borstas utan bara att applicera låt ligga på ca 24 timmar och spola därefter av. MVH Henke
  7. Först av allt måste du lyfta upp båten för att sen skruva av drevet från skölden (enkelt 6 muttrar) sen när du drar ur drevet ca 5 cm så ser du wiren som du kan lyfta loss ur en käftliknande konstruktion som öppnar sig när du delar på drevet. När drevet är av finns en mutter runt wirehöljet som måste lossas innan man kan dra ut wiren inifrån motorrummet. Glöm bara inte att linda av kabelskyddetrunt höljet innan du drar ut wiren och höljet. http://www.drev.se/shiftkabel-p-375-c-133.aspx denna kabel skall du ha. Lycka till MVH Henke
  8. Det är stor risk att det är växelvajern som skrunkat ihop haft samma problem själv med samma symtom. Går att byta själv men man måste lyfta båten för att plocka av drevet. MVH Henke Edit: kolla först vid gas/växellänkaget på motorn så det inte lossat något där. Senast ändrad av Henke70 | 29 maj 2011 | 21:56
  9. Går nog att använda både 2 och 4 bultat block som även sitter i vissa cheva pickuper. Viktigt är bara att du använder rätt årsmodell samt om du har sjövattenkylning så bör frostpluggar bytas ut till rostfria. Kan även skilja på kamaxeln. 1986-94 14093638 350 - - - edit: årsmodell MVH Henke Senast ändrad av Henke70 | 04 mars 2011 | 08:40
  10. Här är en 36 fotare men som tidigare sagts är ju drag bilen viktig. MVH Henke
  11. Det kan sitta en säkring skruvad i kabelanslutningen på startmotorn den kan ha gått samt att det är vanligt att det blir dålig kontakt där. http://www1.shopping.com/xPO-Sierra-Sierra-International-18-8220-Marine-90-Amp-Fuse-Kit-for-Mercruiser-Stern-Drive-Sierra MVH Henke Senast ändrad av Henke70 | 15 augusti 2010 | 23:37
  12. Några grejor som kan va fel. 1. Man bör ha nya bultar 2. Gängorna i blocket kan vara rostiga gör rent dessa med gängtapp. 3. Vatten, olja, rost eller annan skit kan finnas i gänghålen gör rent. Dessa grejor kan påverka momentet Hoppas det löser sig MVH Henke
  13. Gör så här: Ställ motorn på övre dödpunkt, ettans cyl. i tändläge (båda ettans vippor är lösa). Ställ fördelardrevets spår i ca 35 graders vinkel från en linje tänkt i motorns längdriktning.Den mindre halvan på drevet ska vara vänd inåt/bakåt mot motorn. Montera fördelaren. Lossa fördelarens inställningsskruv något så att den går att vrida.Backa motorn en bit (motsols framifrån sett). Koppla en provlampa, eller vanlig glödlampa, mellan jord och tändspolens minusanslutning (där kabeln ner till brytaren sitter). Sätt på tändningen. Vrid motorn framåt ( medsols sett framifrån). Iakttag provlampan.I det ögonblick den övergår från släckt till tänd, ska motorn stå på ca 10-12 grader före övre dödpunkt. Gör den inte det får du ändra fördelaren och vrida motorn tillbaka och framåt igen tills du hittar detta läge. Alternativt: Ställ motorn på 10-12 grader födp och vrid fördelaren medsols tills lampan tänds. Lyft på fördelarlocket och kolla så att fördelararmen pekar mot ettans tändkabel. Med denna inställning ska motorn starta om allt annat är ok.Finjustera med stroboskop. Gör alltid denna grundinställning före uppstart, t ex efter motorrenovering, kamaxelbyte etc. OBS detta gäller för bilmotor så tändningen skall vara något annorlunda men den skall smälla igång på detta om det övriga är riktigt. Om du har brytare skall avståndet vara 0.25mm. Lycka till mvh Henke
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy