Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

lundemo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lundemo

  • Placering
    Kadett
  1. (Verkar vara fler på detta forum än på Mek&Teknik så jag lägger upp tråden även här och hoppas på svar) Har problem med att jag inte kommer över 2800 varv vid belastning. Motorn startar och går som en klocka. Varken bluddrar eller hostar, går perfekt på lägre varvtal. Varvar OK utan belastning 4500-5000 varv. Förgasaren är en Holly 4-ports tror jag (Se bild). Vad jag har förstått är två portar låsta med ett stag vid lägre varv, frigörs sedan normalt och skall väl öppna utav vacum?? Varvat c:a 4500 utan belastning men ser inte att vacumportarna öppnas! Skall dom öppna sig själva av draget eller sitter det ngn vacumklocka brevid?? Finns det någon på forumet som kan ge ett bra svar innan jag börjar riva tändsystem och annat för att hitta vad som är problemet. Vad jag kunde se vid högt varv var att det sprutar en god mängd soppa så tror ej att det är stopp i bränslefilter etc. Detta var bytt 2010 och båten gick sina 25 knop när jag körde hem den i Maj. Har sedan bara harvat 8-10 knop i Mälaren, tankat 2 ggr så vatten i soppan borde ha körts ur?? Men nu går det inte att få den över 13-14 knop eftersom 2800 varv inte räcker till planing. Alla tips och råd välkomna, eller tips på kunnig person i Sthlm som åtar sig lite motorservice för humana priser.
  2. Hade samma problem på en AQ130. Visade sig att det var impellerrester i värmeväxlaren. Verkade som om de plötsligt släppt och åkt omkring i kanalerna för att fastna på ett olyckligt ställe och täppte till sjövattenkylningen av det slutna systemet. Tilläggas kan att dessa rester troligen uppkom 1 månad tidigare då impellern trasade sönder, så det fungerade under en längre tid innan resterna la sig på helt fel ställe. //JL
  3. Förtydligande. Vevhusventilationen skall förbindas med luftburken med en slang. Förgasaren kommer därmed att suga i sig eventuella rester från vevhuset och förbränna dessa igen., så försök att koppla ihop dessa.
  4. Har problem med att jag inte kommer över 2800 varv vid belastning. Motorn startar och går som en klocka. Varken bluddrar eller hostar, går perfekt på lägre varvtal. Varvar OK utan belastning 4500-5000 varv. Förgasaren är en Holly 4-ports tror jag (Se bild). Vad jag har förstått är två portar låsta med ett stag vid lägre varv, frigörs sedan normalt och skall väl öppna utav vacum?? Varvat c:a 4500 utan belastning men ser inte att vacumportarna öppnas! Skall dom öppna sig själva av draget eller sitter det ngn vacumklocka brevid?? Finns det någon på forumet som kan ge ett bra svar innan jag börjar riva tändsystem och annat för att hitta vad som är problemet. Vad jag kunde se vid högt varv var att det sprutar en god mängd soppa så tror ej att det är stopp i bränslefilter etc. Detta var bytt 2010 och båten gick sina 25 knop när jag körde hem den i Maj. Har sedan bara harvat 8-10 knop i Mälaren, tankat 2 ggr så vatten i soppan borde ha körts ur?? Men nu går det inte att få den över 13-14 knop eftersom 2800 varv inte räcker till planing. Alla tips och råd välkomna, eller tips på kunnig person i Sthlm som åtar sig lite motorservice för humana priser.
  5. Motorn varvar inte ur längre och orkar inte över planingströskeln. Hämtade hem en Bayliner i mitten på maj. Allt fungerade kanon och den gjorde sina 25 knop på premiärturen, utan större problem att nå planing. (2 personer, fylld vatten och bensintank). Har mest harvat i Mälaren sedan dess 7-10 knop och inte märkt någon förändring vi varken start eller gång. Motorn startar och går som en klocka, utan att bluddra. Men nu är det helt omöjligt att få den att plana ur. Vid fullt pådrag varvar den enbart 2800 varv och kan med hemlängtan knappt nå 16 knop. Tyvärr tänkte jag inte på varvtalet på premiären men skulle nog gissa på c.a 4100 varv. Har alltså utan att märka något speciellt tappat 9 knop och 1300 varv. Motorn är en OMC 460 med VP duoprop Vet att det är en svår fråga att svara på men hoppas ändå på idéer om hur en sådan förändring kan uppstå, eller tips på kunnig som kan ta sig an detta i Sthlm. Tacksam för förslag!
  6. Rättelse: Äras den som äras bör. Skrev: Har man dessutom (vilket jag har) installerat gångvärme och defroster..... Rättelse: Har man dessutom (vilket jag har) installerad gångvärme och defroster.... Fogden / Roffe påpekade mycket riktigt att det var ju han såsom tidigare ägare som installerat defrosten, men jag njuter nu av att ha den installerad. Rätt skall vara rätt!
  7. Hej allihop! Vill börja med att hälsa stknut & BroBo välkomna som nya medlemmar i Klubben. Hoppas att vi tillsammans kan aktivera vår fan-club av Monark 670 båtar. Kul vore det om fler skriver om sina senaste ideér erfarenheter och projekt. Gärna med bilder. Vi behöver väl alla en källa att ösa ur senare när det blir vinter. Innan dess väntar en härlig höst. Å vi som kör salongsbåt vet att det aldrig är för dåligt väder för en liten tur. Har man dessutom (vilket jag har) installerat gångvärme och defroster får det vara hur ruggit som helst ute, men i salongen är det ljuvligt. Lundemo / Moderator Monark 670 klubben
  8. Ett och annat lär man sig med egna och andras hejarrop. Kanske inte alltid bäst att lyda det allra piggaste foruminläggen, med att det inte finns några bekymmer eller saker man bör tänka på vid ett byte av topplockspackning. Men gjort i rätt orning (vilket jag nu gjorde andra gången) så fungerar det ok. 1. Rätt verktyg, B20 har tumnycklar, sen behövs momentnyckel, bladmått och tålamod. 2. Töm motorn på vatten, genom luftskruvarna under oljekylaren samt på blocket (strax ovanför). Detta missade jag med vatten i oljesumpen som följd. 3. Skruva isär och håll reda på vilken del som satt var. (Stötstängerna skall i i samma hål de kom upp ur). 4. Rensa blocket och topp från gammal packning, kontrollera att det inte finns sprickor o dyl. 5. Kontrollera avgaslimpa samt förgasare när allt redan är nere. (Limpan min var i topptrim). Spola ur limpan om det ser geggigt ut. 6. Tebaks med allt ihop och nu var det VIKTIGT att bulthålen inte var oljefyllda utan väl rengjorda. Först när så är fallet kan man sätta i och dra bultarna från mitten, cirkelvis utåt en bit i taget (3varv) 5-7-upp till önskat moment 8,5-9,5 kg. 7. Skruva ihop resten och det är dax att ställa ventilerna. Vrid nedre remhjulet tills markeringen för 0 står mitt för spetsen på motorblocket. 8. Ställ ni spelet på ventil nr 1,2,3 & 5 så att bladmått 0,5mm går att få in men inte 0,55mm (oftast 0,25 0,3 måttet) Klar med detta så vrid remhjulet ett varv och ställ ventilerna 4,6,7 & 8. 9. Skruva på ventilkåpan, tillbaks med allt annat löst och hål tummarna. Ps. innan man går vidare så kan det vara bra att ta reda på orsaken till ett haveri på toppen! I mitt fall var det bröstvattenpunpen som hade dålig cirkulation med överhettning som följd, varför packningen brändes sönder. Viktigt är att åtgärda orsaken till felet och inte bara felet, för annars går det ju igen. Jag åker vidare i sommar med denna åtgärd och avvaktar vintern för en helrenovering av maskin. Senast ändrad av lundemo | 25 juli 2010 | 01:26
  9. sjövattenkyld, sötvattenkylning?, Marintopp eller biltopp med bröstvattenpump. Beskriv lite mer hur din motor kyls så kanske det går att komma med tips!
  10. Monark 670 klarar den sagda budgeten. En perfekt båt för 2-4 personer. Bra träkänsla i de finare exemplaren Mycket bra bygge, ritad av Pelle Pettersson. Bensinmotor är inte värre än annat. Se över påfyllning och bränsleslangar. Kör motorrumsfläkt innan varje start. Undvik dock allt som har med gasol att göra på en båt. Monarken har spritkök som standard. Se fler bilder i mitt fotoalbum http://www.maringuiden.se/u/lundemo/;action=fotoalbum&id=5606 Lycka till!
  11. Inge olje-vattenutbyte fanns innan jag öppnade toppen, men en avbränning av packningen mellan 2:an och 3:an. Dränerade till viss del motorn innan avlyftet men det var ändock vatten i kanalen. Kan ju ha missat att det runnit över, eftersom det inte blir grått innan det blandat sig ordentligt. Men är annars helt säker på att det så svart och fint ut, samtidigt som det inte var ens en droppe vatten i cylinderloppet på 1:an och 4:an. Saknade tyvärr gängtapp, så Nej jag rengjorde inte innan bultarna monterades. Verkstadshandboken för B20 säger att det skall efterdras på B20A men inte på B20B. Blev inte klok på den formuleringen och varför det var så, men så står det! Nu har jag efterdragit till 9,5-10kg, Byter oljesfilter och olja och hoppas på det bästa. Fråga? Kan det vara behov av att byta fler ggr, kan man underlätta med att sjölja ur med fotogen eller liknande innan oljepåfyllning.
  12. Fortsättning på inlägg http://www.maringuiden.se/forum/;thread=359008 Inhandlade packning för cylinder (blev en 1,2 mm istället för 0,8 som är brukligt för B20B), ventilkåpa och avgaslimpa. Inga problem att byta packning. Drog allt med momentnyckel till c:a 9kg (verkstadshandboken sa 8,5-9,5). Ställa ventilspelet var inga problem och sen kontrollerades kompet 11-11-11-11 (lite frågetecken för att jag inna bytet hade 12-9,5-9-12,5) Hur som hels startade den utan problem, gick perfekt på tomgång, men tryckte ut vatten ur det slutna systemet då jag gasade upp runt 3000 varv. Stängde av och kollade alla anslutningar vilket var OK, Kollade oljanb av en händelse och..... där var det grått och vattnigt??? Slet av ventilkåpan igen, kollade toppbultarna igen med momentnyckeln och efter 5 minuter körning så var dragmomentet mellan 6,5-9??? B20 har ju järntopp, men kan det vara så att den ändock slagit sig? Drog alla toppbultar till 9,5-10 kg. Frågan är kan det varit så att det läckt mellan vatten och olja p.g.a att det skilde mellan momentdraget på bultarna och kan det ha hjälpt med att dra dem till 10kg nu. Kan det ha hjälp och är det lönt att slå i ny olja; oljefilter och hoppas det löst sig??? Tacksam för svar frå den som haft erfarenhet av liknade
  13. Vem bestämmer vilken fart min båt gör? över 15 knop! I standardutförandet så skall en Monark 670 ha en marchfart på 20 knop. Nu 36 år senare med något slö B20 så kommer jag knappt upp till 14. Så har man rätt att stoppa mig med tanke på att min båt är under 10 meter och ej gör 15 knop!
  14. Långholmen är inte så långt från Täby, så Propellertrim är ett bra alternativ, men...... Du kommer bli utan propeller en antal veckor, nu är det högtryck och det är inget man får gjort över dagen. Alternativ köp en extra propeller, kan man inte ha för många av. Men skall du köra med den du har se till att slipa bort ojämnheter som kan orsaka onaturligt motstånd i vattnet och hoppas på det bästa.
  15. 100 drevet har vattenintag och avgasutsläpp genom samma fena som går ner brevid drevet. Vid stillaliggande trycker avgaserna bort vattnet och det kan bli för dålig cirkulation, speciellt om du enbart har en impeller som kyler såväl värmeväxlare som avgaslimpa. Själv har jag två intag för sjövattenkylningen, vilket minskat ovan problem. Viktigt även att fenan inte sätter igen vid låg fart i kanaler osv.
×
×
  • Skapa nytt...