Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

HerrLarson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om HerrLarson

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för alla tips och ideer, det visade sig till sist att det var startmotorn som gått till de sälla jaktmarkerna. Jag är tacksam över att volvo låtit montera startmotorn under motorn så att det är lätt att komma åt också
  2. Tack för alla tips. Jag bytte batterierna förra året och dom verkar ok när jag mäter upp dom. Jag har knackat på startmotorn som någon sa, och letat säkringar (dom jag hittat är hela). Ska prova en del av de andra tipsen också till helgen när jag kan prova nästa gång. Ankarspel har den som mycket riktigt påpekades i ett inlägg.
  3. Ja, den har dödmansgreppet. Men där verkar det schysst av vad jag kan se.
  4. Hej, mitt problem är följande. Igår (lördag) tog jag mig en liten båttur som började bra och inga tendenser till fel. Däremot när jag skulle starta båten efter att legat för ankar under ett par timmar så startade inte motorn. Det enda som hände var att startmotorn gick i ett par sekunder för att sen dö helt. Fick bogseras till brygga där jag kollade batterierna som inte var helt schyssta varvid jag laddade upp dom och provade att starta ånyo, denna gång händer ingenting. Med ingenting i detta fallet menas att jag hör bränslepumpen och det klickar (från startrelä förmodar jag) men sen inte ett ljud från startmotor. Har letat en del bland olika trådar som föreslår allt från byta tändningslås till byte av startmotor. Är det någon som varit med om liknande eller har någon idé? Motorn är från 2002 (EFI). Jag är verkligen inte hemma på detta men nånstans känns det som att jag har ett el-problem. tack på förhand /Micke
  5. Kan inte påstå att jag är någon expert, men samma sak hände mig för 2 år sedan (har en 2002:a) och då var det oljetrycksvakten som behövde bytas. Behöver ju inte vara samma sak, men din beskrivning var precis vad som hände mig. Lycka till.
  6. 39:90... men vem räknar? faktum är att jag inte fick samma resultat med Rustas medel. Jag har dock på inget sätt provat allt som finns på marknaden men hittade ett som fungerade för mig så då tar jag det. Y10 upplevde jag som för kladdigt för mitt tycke. Men alla har väl sin favorit eller hur?
  7. Är det någon som har tips på om man kan åtgärda småsprickor i gelcoaten? Det är alltså sprickor som ser ut som pennstreck så jag är inte så orolig över att det ska bli stora skador utan det är mest estetiskt. Nått bra vax som man kan rubba in i sprickan eller dylikt kanske? tack på förhand
  8. hmm, kunde visst bara lägga in en bild... här är 24-timmars bilden
  9. Blev nyfiken på mirakelmedlet (Rönnqvists), och var bara tvungen att testa. Kan verkligen rekommendera det. Där kan man snacka om att göra rent båten med ett minimum av arbetsinsats. Dock verkar det stämma det som står på flaskan, Solljus och värme ger bättre resultat... 1l kostar 199:- på Jula Här är 2 bilder, en efter ungefär en halvtimme (inget skrubbande) och den andra efter ett dygn (fortfarande inget skrubbande)
  10. Hej, ska det inte vara problemfritt att ha båt eller? ;-) Jag blir snart galen på stereon i båten. En dag bestämde den sig för att lägga av, dvs. den fungerar inte alls. Så jag har felsökt en hel del för att försöka ta reda på varför den slutade fungera. Nu är statusen att jag kan slå på stereon om jag strömförsöjer via något av 12V uttagen men inte via den gamla kabeln. Detta trots att den gamla kabeln verkar schysst, dvs. den levererar 12V där den ska osv. Någon som har några ideer? eller måste jag ringa Mulder och Scully... ;-)
  11. Tänkte jag skulle berätta att mitt problem verkar vara löst. Jag var inte helt fel ute med att motorstyrningen fick felaktigt data. Det visade sig att oljetrycksvakten skickade skräp och följaktligen slog varvtalsbegränsningen till. Motorn blev lurad helt enkelt... 400 spänn för en ny och jag är nöjd igen...
  12. Tack för svaret. Luftfilter verkar jag inte ha något att byta, i alla fall inte enligt serviceboken (Rätta mig gärna) Ska kolla tändkablarna. En annan ide, är att motorn har ju ett överhettningsskydd som begränsar till 2500rpm. Fast enligt instrumenten har motorn aldrig varit överhettad. Knas med elektroniken kanske?
  13. Då har jag smygläst här länge nog, så det var hög tid att gå med i detta eminenta forum. Jag äger en daycruiser med en Volvo Penta 5,7 GXi-C av 2002 års modell. Den har fungerat kanonbra tills för några veckor sedan, då de första problemen kom. Jag låg på i dryga 30 knop då motorn plötsligt tappade kraft ( blev i stort sett stilla i vattnet ). Jag blev så klart orolig, men då jag direkt efteråt kunde gasa på igen så tänkte jag inte så mycket på det. Men så för någon vecka sedan så hände det igen, skillnaden denna gången var att det hände ett flertal gånger efter varandra och i farter kring 20 knop denna gången. Jag gjorde det lättaste jag kom att tänka på (efter tips från detta forum), jag bytte bränslefiltret (Har ingen vattenavskiljare) och har även fyllt tanken med ny bensin och hällt i K-sprit, men tyvärr har jag fortfarande problem. Det jag vet är att det verkar inträffa efter ungefär 20-30 minuters körning (motorn har kommit upp i normal arbetstemperatur), och när det väl inträffat stannar problemet kvar (tills nästa tur). Vidare så verkar motorn tappa kraften över 2700-2800 rpm (även i neutralläge märks det) Så min enkla fråga är, vad tror ni det kan bero på? Förklara gärna som om jag vore en idiot, jag tar det gärna ;-)
×
×
  • Skapa nytt...