Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

DrChaos

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    61
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om DrChaos

  • Placering
    Löjtnant
  1. Japp, kylarvätska i tre av cylindrarna. Tittade på stötstängerna och de såg raka ut. Har bara kört båten på land med balja under motorn förra året då jag inte riktigt litade på den. Kändes inte riktigt bra o då ventilspelet inte stämmde så kändes det inte bra att doppa båten. Så det är bara ca 20 min körning som jag kört med motorn utan belsastning bara kört lite olika varvtal. Sedan hördes det på gången att ventilerna inte stämmde. Därfrö funderar jag på att byta stänger o vippor. Ska kolla smörjningen så att det inte är något fel där. Tackar för alla svar. Jan-Olov
  2. Nej inte alla ventilerna utan de två första o de två sista. Nu har jag inte kört så mycket efter renoveringen men efter 20-30 min så fick jag ställa om ventilspelet. det ökade? Jag har bara gjort det tre gånger så jag vet inte om det kommer att rätta till sig men jag tyckte det var konstigt att de ändrade sig flera ggr.
  3. Hej,Helrenoverade en aq 165 förra året och bytte istort sett allt inklusive kamaxel och ny topp. Bytte dock inte stötstänger och vipporna till ventilerna. Upplever doc att jag efteråt har svårt att behålla ventilspelet. Efter en stunds körning så måste jag ställa in spelet igen. - Kan det bero på vipporna och stötstängerna? Tacksam för svar.
  4. Har under våren helrenoverat en aq 165 och vid första provstarten så sprutade det ut olja (ca 1 liter på 10 s) någonstans från oljekylaren (trodde jag). Monterade ner oljekylaren och satte in nya oring ar men samma problem dök upp igen. Det var nästan omöjligt att komma åt att se vad det var som läckte. Efter många försök så satte jag in ett nytt orginalfilter och vips var alla problem lösta. Det felande filtret var från biltema och jag satte in ett B30 filter då det är i stort sett samma motor. - Har någon av er varit med om liknande fel ? Kunde inte se något fel på packningen.
  5. Har bytt till ett bilmotorblock efter en helrenovering av en aq165. Funderar nu på om jag ska sätta in avtappningskranar. På hösten kör jag igenom motorn med glykol så det borde inte finnas något behov av att tappa ur vattnet. Är det någon av er som ser några fördelar med att ha avtappningsmöjlighet.
  6. Tackar för era svar. Nu är jag redo skruva ihop det sista o starta motorn.
  7. Ettans kolv är i topp två gånger under en cykel. Mitt resonemang är därför att jag bör vrida tills jag ser att insugsventilen på ettan öppnar och därefter fulborda varvet så att den stängs och sedan vrida tills kolven är i topp. Där bör jag placera fördelaren så att brytarna är slutna på ettans cylinder i detta läge. Det bör vara läget där det finns ett sträck i fördelaren. Är detta resonemang riktigt?
  8. Har renoverat en aq165 (B30) och sätter nu ihop motorn. Men, hur ställer jag in grundinställningen. Vilken cylinder skall vara i toppläge då fördelaren pekar på sträcket? Har sett i verkstadshandboken men hittar inget annat är hur man ställer in tändningen. Vore kul om motorn tände då det finns bränsle i cylndern.
  9. Nej det kom bara fram förstasidan på verkstadshandboken! Länken ovan är också en verkstadshandbok så jag antog att det var samma. Dock blev jag inte klok på instruktionerna. Blir förbryllad över instruktionerna i handboken som jag hittade det står för momenten Ramlager 120-130 Nm Vevlager utf 1 (3/8)” 52-58 Nm Utf 2 (74-) (M10) 70-78Nm Det som förvånar mig är att bultarnas storlek på vevaxeln är M14 eller 9/16” varför jag blir lite osäker. Motorn är dock från -69 varför jag misstänker att det är utf 1 som gäller. Har någon ytterligare info så är jag tacksam.
  10. Hittade informationen på club 164. http://www.164club.org/service/index.html först under grupp 2. Det lär väl inte vara någon skillnad på åtdragningsmomenten mellan bil o båt motorn.
  11. Håller på att montera ihop en vp aq165a (B30) med 6 bultad vevaxel och har inte lyckats få tag på åtrdragningsmoment. Vore ohyggligt tacksam om någon av er kunde hjälpa mig. Jag behöver veta åtdragningsmomenten till - vevlagren - ramlagren till toppen har jag hört att det ska vara 100Nm. Jan-Olov
  12. Japp, efter provtryckning så var det endast tre celler som var paj. Nu har jag fyllt dem. Tackar för tipset.
  13. Hej, Har fortfarande inte fått i båten på grund av motorreparation (AQ 165). Nu när motorn snart är klar så upptäckte jag att värmeväxlaren mellan an kan få sjövatten o kylvätskan ej håller tätt. Har någon ett tips på var man kan få tag på en prisvärd värmeväxlare? eller går den gamla att repa?
  14. Tackar för tipsen. Har insett att det måste vara gängor i blocket och försökt med värme att få loss bulten med polygrip utan att lyckas. Smart tips att använda filtret och muttern. Ska testa det ikväll.
  15. Skickar en bild som visar de underliga gängorna som verkar vara utan stigning. Känns som om den är påkrympt o i så fall hur ska man kunna få lös den?
×
×
  • Skapa nytt...