Jump to content
Wednesday 08 July 2020

badcam70

Medlemmar
  • Content Count

    106
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About badcam70

  • Rank
    Örlogskapten
  1. jag kommer nog upp i 3500 med min obromsade trailer + båt,lånar svågerns VW Transporter med 170hk diesel nånting DSG låda 4 motion den formligen skenar upp med båt och trailer. Sen är det ju alltid en risk med övervikten efterfordon kontra vikt på dragbil tror säkert jag riskerar 3lakan i böter. Men hur är det med oss som har 96års dragregler i kortet(3750kg)ni vet EU anpassningen antar att viktregeln gäller fortfarande att efterfordon inte får väga mer än dragfordon.
  2. Med dagens totalt havererade båtmarknad så är väl import av äldre 70/80/90tals USA båtar något tveksam,finns mycket båtar att hitta till bra priser här hemma. I USA blir oxå vissa båtar av äldre modeller mer eller mindre osäljbara på den inhemska marknaden nämligen just sådan modell du kollar på äldre icke trailerbara större båtar typ +28-30fot,då många inte så rika jänkare bara trailar och har inte plats på marina då det kostar på rätt bra tydligen,dessa annars skulle vara köpare av liknande båtar.
  3. Har oxå tänkt på att ta en tur dit men väldigt tveksam till det då man bara har singelmontage på en 27fotare,måste säga att ge sig ut på en sån tripp i en 19fotare är förbannat modigt på gränsen till dumdristigt men så klart bra väder så ska det gå. Man kanske börjar bli rädd och blödig för sjön,när man var yngre så bara kastade man sig iväg utan tankar på morgondagen
  4. Det är en float on trailer kölen ska inte ligga emot. Jag har likadan trailer till min och båten på bilden ligger mer eller mindre perfekt,det som kan vara lite ? är att reglarna helst ska gå ända ut till akterspegeln för maximal avlastning du har tyngdpunkten rätt lång bak men det kan vara svårt om trailern inte är tillräckligt lång eller winschtornet inte går att justera tillräckligt men det duger gott och väl som det är :-)
  5. Ska defenitivt kolla på det programmet missade det när det gick. P.S Svenska flottan har väl varit på dekis sedan segern vid Svensksund med Viborgska gatloppet som pik D.S.
  6. Om du ska använda gen2 drevet så måste du byta sköld på utsidan = ta ur motorn ur båten annars är det bara att inhandla ett gen 1 drev igen dom ligger väl runt 20k,på din båt med smallblock så håller gen1 drevet bra och är anpassat till din motor,det var väl bara så att det hade gjort sin tid här på jorden....
  7. Dra ner till Swedol och handla olja du får likartad olja för 800sek då pratar vi 20L dunk 10-40W delsyntet,jag kör cheva smallblock 5.7L,Mercruiser 7.4L och min Volvo V40 på den här oljan se bara till att du uppfyller minimikraven som sagts ovan för oljan. Fungerar utmärkt inga konstigheter,går inte att göda företagen med såna här vanvettiga priser !!
  8. Jag ligger i Ekoln(Uppsala)inga som helst problem att bara ha Epoxi 2komponent 4-5 lager(Biltemas gråa)precis så har jag och på hösten så är det bara lite snor som du lätt spolar bort med högtrycket,det gäller att ta det direkt när man tar upp båten.
  9. Välkommen till Maringuiden först och främst CE ja vad ska man säga underbar tanke men svår i praktiken att följa men i ditt fall skulle jag nog säga om dina bogproppar är CE märkta go ahead. Det är bara att söka på CE märkning så har du läsning för ett par nätter här på guiden personligen skiter jag fullständigt i allt vad CE märkning heter betyder inte ett skit för nån utom för båthandlare. Det ända rätta att göra är att ge allmän amnesti åt alla båtar inom EU området och börja på ny kula för som det är nu gör det ingen glad..... Hälsningar Mats
  10. Vår kommun håller precis på att utreda ett förslag om att hamnen ska vara tillgänglig för allmänheten,delar av politikerna tycker att det finns ett allmänintresse att få tillgång till klubbens bryggor osv för att kunna titta på båtarna,vi kan i värsta fall bli ålagda att ta ner staket kodad grind och göra klubbens ramp tillgänglig för alla inom nåt år eller två ni kan ju tänka er vad som kommer hända. Det här är horribelt vem har intresse utav min båt förutom jag själv och ja ni vet väl vem just det tjuven......rampen kan jag förstå att det kan finnas efterfrågan på ja men det måste kunna lösas på annat sätt kan tyckas. I övrigt tror jag att dom flesta stölder sker mörka höstnätter när båtarna precis blivit upptagna och inte alla fått av all utrustning som drev snurror plotter radar spisar laddare osv detsamma på våren,vi går vakt på vårat varv 2veckor innan sjösättning just därför.
  11. badcam70

    Drevolja!

    Tack för tipset,köper all motorolja till bil/båt där men har aldrig haft tanken på att dom hade drevolja Senast ändrad av badcam70 | 06 augusti 2012 | 16:39
  12. Jag är så klart oxå på om vi startar nytt,tror det var så att den som startade den gamla här på guiden har bytt båt och ja så var det med det....
  13. Inte vad jag vet,men är du ute efter sjökort på Ipad/Iphone så skulle jag råda dig att skaffa 88SEA mycket bra och prisvärt. Hälsningar Mats Senast ändrad av badcam70 | 27 juni 2012 | 14:21
  14. Det går alldeles utmärkt att byta omkring delar som insug/generator/vattenpump/förgasare bestycka om/fördelare/limpor/vippor/kamaxel/oljepump osv mellan 5.0/5.7 i grunden samma utseende och bulthål i blocket. Du kan däremot inte byta vev,kolvar osv mellan modellerna hursomhelst även topparna kan vara klurigt då 5.0 har mindre borr mot 5.7l. Hälsningar
  15. Hej Det där låter inte alls bra kommer det ut vatten ur cylindern när du byter stift så är det ett allvarligt fel på motorn och du måste ta tag i saken omgående problemet kommer inte att försvinna Börja med att byta olja eller i alla fall filtret för att se hur oljan ser ut är den puckofärgad så har du med största sannolikhet hål i cylinderväggen = totalrenovering borrning/nytt foder. Kan oxå vara att du har ett problem i toppen på den sidan cylindern sitter kan vara ett hål i avgas eller insugs kanalen det här ser man enklast om du lämnar in toppen för provtryckning på en motorrenoveringsfirma,har du tur är detta problemet då räcker det att hitta ny topp eller svetsa befintlig. Jag har precis gott i genom denna process på min 454a och det var båda ovanstående felen, för mig slutade det på en 20 lakan och då monterade jag ur och i motor själv samt plockade ihop allt efter att blocket varit på renovering. Hälsningar Mats
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy