Jump to content
Tuesday 04 August 2020

psike

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About psike

  • Rank
    Kadett
  1. Provtryckt limpor efter bästa förmåga idag och de är fanimej täta. Beställer en longblock imorgon och lite kringpackningar, borde vara åter i vatten rätt så snabbt. Överväger starkt hänga ner 5,7L istället, känns mer vanligt och lär ju inte ge mindre pollar i stallet heller för den delen.
  2. Glömde det mest uppenbara - oljan var klart vattenskadad! Såg man tydligt direkt man fick upp fördelaren exempelvis. Edit: Om jag byter motor, kan jag då inte lika gärna köpa en 5.7:a? Limporna passar har jag förstått, hur är det med insug, förgasare, tändning, vilka bitar kommer orsaka problem, och hur stora? Senast ändrad av psike | 25 juni 2012 | 23:49
  3. Insug och en Topp är avlyft. En högst preliminär provtryckning av knä limpa säger att den är tät (ska göra nån seriösare rigg på detta imorgon). Inga synliga dunderskador på topp, insug eller kolvar/lopp. Men är limporna (har för tillfället två mer eller mindre beggade uppsättningar som enligt utsago ska vara täta) täta efter lite noggrannare tester så måste ju motorn ur båtrackaren och endera renoveras eller bytas ut. Känns som att stoppa ner en crate-motor och behålla lite yttre delar från min inte är denbilligaste men kanske långsiktigaste lösningen??
  4. Tackar för svar! Har plockat upp båten idag och även kollat med lite lokala mekaniker och worst case är väl att byta ut motorn, vilket å ena sidan kostar en hel del men å andra sidan kommer min båt att ha en ny motor under min ägo och sannolikt ingen nackdel den dagen den ska säljas. Att börja totalrenovera motorn på blocket som är från 1998 känns sisådär om jag kan lägga till en sudd och få nytt. Ska iaf försöka lyfta insug och kanske en topp i afton som start och se vad man hittar. Hittar jag inget så beställer jag väl en ny motor och i vilket fall som helst hoppas jag kunna vara klar innan nästa helg och därmed bara missa 2 helger. Risken finns kanske att veven fått sig en hurvel när jag kört båten med vatten i, så även om man hittar felet på insug eller topp kanske man vill se över bottendelen ordentligt ändå.
  5. Hejsan på er, Satte ner min (för mig) nya båt, dagen före midsommar afton (så som man INTE bör göra). Allt gick fint fram till midsommaraftons eftermiddag och kanske 80-100l bensin senare. Slutade med bogsering. Motorn dog när jag puttrade in mot en brygga (hade legat på marschfart hela förmiddagen i princip, men nu dog den och när jag skulle starta den igen klickade bara startmotorn, tänkte först att jag dragit ur batterierna, men insåg sen att dom var vid god kondition och det var motorn som var DP (döpall). Köpte nya stift igår och åkte ut och öppnade alla för att byta stift och då forsade såklart vatten ur en cylinder på babords cylinderrad. Tänker mig då att limpan har farit även om dom enligt säljaren skulle varit bytta rätt nyligen. Hursomhelst fick vi ju igång båten och solen lyste, så jag körde båten till en mer central hamn och på vägen så hydrolockade motorn 1 gång (vid en slussning med låg fart/tomgång). Ut med alla stift, dra runt motorn några varv, sen gick den igen och vi kom fram till destinationen. Fick idag tag på en beggad limpa som ju kunde lösa problemet temporärt och satte dit denna i afton, efter lite om och men så vevade jag igång motorn och den gick lite lurvigt och hade dålig/ingen tomgång. Iväg till macken för att köpa nya stift runtom då de begagnade ju fått smaka på vatten... när jag återkom till båten och började lätta på stiften så forsar vatten ur en cylinder, så det verkar som att vatten hittar in i cylindern även med detta knä/limpa, som ska ha fungerat på en bekants båt hur bra som helst. Tanken nu är väl vad kan vara felet? Topp-packningen som farit? Toppen? Motoroljan på stickan ser inte ut att vara vattenskadad. Komptestade ena cylindersidan idag vid limpbyte och fick lite dåliga resultat (12,5-8-10-11) för övrigt den cylindern med 8 i komp som även drällt mest vatten vid tändstiftsbyten. Hur mycket har jag själv förvärrat det hela genom att köra motorn (kan ha tagit än mer skada i och med vattnet?). Alla idéer och tips är välkomna, vill ju komma igång så fort som möjligt då sommaren är kort
  6. Hejsan, Har starka tankar på att investera i en båt, tänkte först en vattenskoter men en väl skött båt verkar vara en långt mycket bättre investering och även långt mer användbar. Har kikat runt på blocket och diverse forum och talat med bekanta och siktar väl på nånstan 100-150tkr i inköpsbudget. Vill ha möjligheten att övernatta 2-3 personer, men i övrigt inga krav på bo-standard. Båten bör ju klara av havet men vill inte ha en alltför stor båt. Jag har kommit fram till att ovanstående båtmodeller kan vara rätt väg att gå. I min uppväxt hade vi en Scand 7100, och det är klart en nordiskt byggd båt kanske är mer gediget, men också mer pengar som ska upp då... En V8 i gott skick borgar för att det motormässigt inte är några problem med reservdelar (Verkar som att både MerCruiser och VP bygger/byggde sina V8:or på Cheva 350-block?) Dessutom får man då bra med effekt som borgar för 30knop i marchfart eller 40knop i toppfart, ljudet får man gratis inpå. Drev, sköld och limpor verkar ju vara klassiska felkällor, i regel utbytta och/eller renoverade. Alpha Gen II är önskvärt? Förutom dokumentation på service/underhåll/renovering, hur kontrollera motor och drev på ett köpobjekt? Verkar ibland även förekomma sjuka akterspegar? Fuktskadade? Spruckna? Jag vet inte? Något man bör kolla upp innan köp och isåfall hur? All input kring detta är av stort intresse, tack på förhand
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy