Jump to content
Friday 06 August 2021

lagomroligkille

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About lagomroligkille

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tyckte det lät så bra med kinesiska träoljan i.. Ja du ser, man ska alltid läsa på lite till. - Vilket jag gjort nu, ett år senare. 😩
  2. Mahognybets Bets med hög UV-stabiltet. Innehåller kinesisk träolja och järnoxidpigment. Främst avsedd för mahogny, men lämplig även för teak. Förstärker träets lyster och djup. Framhäver mahognyns karakteristiska röda ton. Baserad på Grundolja Marin A vilket gör ytterligare grundning överflödig. Slutbehandla med Båtlack 30-552, Inredningslack 30-554 eller Träolja Marine B 30-551. 330 ml.
  3. Tack för tipset! Efter slipning smetade jag på "Honduras" olja från Biltema. Så den är nog ganska mättad. Men har faktiskt rå linolja hemma, så kan testa. Ettan ska jag testa! Ser ut att vara en självklarhet för alla träbåtsägare.
  4. Hej! Ska ta bilder nästa gång jag åker ner till havet. Såg att jag skrivit fel, ska förstås stå ca en mm breda springor (inte cm)! Det är solid mahogny, ca 2-3 cm tjock. Sprickorna/springorna är mest i skarvarna runt rutorna. Tänk dig att man bygger en ram runt ett fönster med gummilist, med fyra mahognyplankor. De skarvar som blir då vid ändträt har rört sig när det blivit fuktigt samt torkat. Brun sikaflex?
  5. Hej! Jag har som kanske syns på profilbilden, en plastbåt (Ockelbo) med överbyggnad av mahogny. Taket och däcket täckt med glasfiber. Den har stått länge utan att få kärlek just vad gäller överbyggnaden. Har länge tänkt bygga en ny sådan, varpå jag mest brytt mig om resten av båten. I samband med att jag nyligen beslutade mig för att slipa och lacka den med några lager, så testade jag även att smeta i brun akrylfog för utomhusbruk i de stora sprickor som uppstått i skarvarna nära fönstren under åren.. det var tätt för en sommar, men efter en vinter då läcker den återigen när det regnar. Någon som har något tips på vad man kan täta hyfsat osynligt med? Ca 1 cm sprickor, mest kring skarvar nära fönstren.. något som håller sig bättre (fäster bättre) än brun utefog?
  6. Hej igen alla kunniga och hjälpsamma! Har äntligen efter några somrar på land fått ordning på min båt, med nypackat och nymålat drev, med ny drivaxel, ny bränslepump, nya stift, nytt batteri.. ja.. en dyr och kämpig försommar! Nu har jag iaf kört två turer och så långt går båten som tåget. En fröjd! Men har några frågor: 1: Varvräknaren har ballat ur och visar nu maxvarv konstant. Förra gången, på premiärturen så började den rycka lite för att plötsligt börja visa rätt när jag precis skulle avsluta turen. Startade om motorn och såg till min förtjusning hur den rörde sig rätt när jag gasade vid bryggan. Skönt tänkte jag. Men idag när jag var ute så var det samma visa igen: 6000 varv konstant och det blev aldrig bra. 2: Har varit ute i max 50 minuter hittills. Temp-mätaren har inte gått över 50-60 grader ännu.. verkar väl bra. Limporna känns lite mysigt ljumna sådär, men när jag följer babords limpa framåt upptäcker jag att både oljefiltret och dess hållare är riktigt varma, typ så jag kan nudda det i max en sekund innan det gör ont. Är detta ok? Filtret och oljan är två år gammalt men förr-förra sommaren körde jag 10 min innan jag tog upp båten pga drev-oljud. 3: Har vp 4.3 gxi och således "engine flush"- uttag. Brukar koppla på en slang från bryggan när jag kört klart, slå på färskvatten och köra en minut på tomgång.. är det någon vits med detta när man ligger vid bryggan? Jag menar impellern går ju ändå så det lär väl bli "krig" mellan sötvatten från kranen och saltvattnet från drevet? Vet någon vilka delar av motorn som detta färskvatten cirkulerar kring? Räcker det med att använda detta uttag med glykol på vintern, eller är det bättre att köra med muff på drevet? 4: Drevet (dps-m) hade trötta anoder och rätt mycket korrosions-skador, därav omlackeringen. Här om dagen när jag skulle torka upp lite gammalt vatten och olja under motorn så upptäckte jag att rödfärgen lossnade när jag nuddade undersidan på motorn med armen. Vad jag kan se i mitt trånga motorrum så är det korrosion även på undersidan av motorn. Den vittrar.. svårt att säga/se hur mycket. Tips på åtgärd för att stoppa detta? Är det ett el-problem eller är det normalt i Svenska västkustförhållanden (där jag stått på land de senaste åren).
  7. Tack för alla svar! Ska försöka få tag på en RAL, men om jag förstått rätt så är det lättare att få låna en NCS och sedan låta färghandlaren berätta vad som är närmast i RAL-systemet enligt deras dator. Det är inte bara så ytliga att man kan Sickla/skrapa ner.. det är så man tydligt ser glasfibern på något ställe, kanske två.
  8. Har du något tips på vart de har gelcoatspackel i en massa färger? Biltema har t ex typ.. tre färger.
  9. Just det! Att jag inte tänkte på det.. tack
  10. Hej! Min båt har fått en del skavanker, bland annat från presenning som slagit i vinden och nött mot skrovet. Men det är inte så mycket att det inte går att spot-laga (jag vill inte lacka om hela båten). Det finns några gamla lagningar i fören i fel kulörer (inte så snyggt). Så frågan lyder: Hur hittar jag gelcoat spackel eller liknande i exakt rätt kulör? Tips på leverantörer/butiker mottages gärna. Båten är en gammal Ockelbo DC21 från 69. Färgen är någon form äggskal/gulvit. Antar att jag behöver skava bort en liten bit med flit i mitt sökande för att kunna identifiera färgen?
  11. Det trodde jag det var med vissa undantagsvaror/tjänster. 14 dagar vid internetköp.. men aja. Synd
  12. Företaget (och personen) finns på riktigt på Eniro företag mm, men har ingen hemsida.
  13. Hejsan! En snabb fråga. Jag har köpt en bränslepump av ett företag som säljer via blocket. Jag har fått paketet samt en faktura idag Nu vill jag returnera pumpen. Har inte tagit den ut sitt paket. Bara öppnat locket på kartongen. Då säger säljaren kort och gott att "som vanligt inga returer på bränsle eller eldetaljer". Hittar inget om detta på Konsumentverket men finns ju bransch bestämmelser.. ett dokument jag inte lyckats öppna ännu. Stämmer det som säljaren påstår?
  14. Tack för ett ambitiöst svar! Den är elektrisk insprutad och har sötvattenkylning och "engine flush" (för att kunna spola ur sjövatten i hamn). Sattes i båten 2005. Har väl gått ca 200-300 timmar. Tycker den bör vara värd mycket mer än en renoverad b20, och även mer än dps-drevet. Men förstår din poäng, att många överdriver värdet eftersom det är är efterfrågan som styr.
  15. Hej igen! Testar med en liten "bump" Har planer på att lägga ut annons men vet inte vad jag ska sätta för pris. Har en som säger 40 000 och en som säger 90! Antar att det borde va nånstans där i mellan. Vill ju inte bli lurad. Har letat vidare men hittar fan inget att jämföra med! Därför jag frågar. Borde ju finnas någon här med en uppfattning?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy