Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

laand

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    591
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om laand

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Har köpt ett batteri på Biltema till min 90 hk Honda. Multimetern visar 12,8V under körning och 12.21V när motorn är avstängd, vilket jag tycker är alldeles för lågt. Motorn går annars utan anmärkning. Vad är det för fel? Synpunkter? Tacksam för svar Mvh Laand
  2. Hej Till slut fann jag felet. Det var som sign Georg_Ohm skrev, det var i den "strutformade" backventilen felet fanns. Jag har bytt hela pumphuset men inte bytt den backventilen som ändå fanns med i kartongen, vilket jag borde ha gjort. Tack alla för engagemanget och tipsen angående min båttoalett. Med vänlig hälsning, Laand
  3. Hej Som jag skrev, jag behöver bara luta ner slangen till sjövattenintaget mot kölsvinet så kommer det vatten (självhäver). Suger jag i samma slang kommer det också vatten direkt. Då torde det vara varken stopp eller strypning som är problemet. /Laand
  4. He Får jag inte ordning på den manuella så får det bli en sån:) /Laand
  5. Hej Förstod att jag hänvisade till fel backventil, men visste inte vilken den andra var. Då har det varit fel på min gamla backventil + 2 helt nya från Hjertmans....! OK, nu tar jag bort hela pumphuset så att jag kommer åt backventilen. Vad gör jag sen med backventilen? Den kan ju bara sitta på ett sätt. /Laand
  6. Behöver jag verkligen en ny packningssats? Jag har ju haft 3 helt nya Jabsco Pumphus Twist 'n Lock och i dessa finns det ju nya packningssatser. Ja, det verkar som det inte tar tag i insuget utan fastnar på tömning till septitank dvs. det kan vara handtagsventilerna. Frågan är vad jag skall titta på avseende backventilen på en Jabsco som bara är en gummidel, http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Toalett_Sanitet/Tillbehor_Toalett/BACKVENTIL_UTLOPP_JABSCO?id=05198 ? /Laand
  7. Hej Min Jabsco toalett vill inte suga vatten från sjövattenintaget. Jag behöver bara luta ner slangen till sjövattenintaget mot kölsvinet så kommer det vatten (självhäver). Suger jag i samma slang kommer det också vatten direkt men använder jag Jabsco Pumphus Twist´n Lock (http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/tillbehor-par-jabsco/pumphus-jabsco-twistn-lock) vill det inte fungera. Fyller jag upp toalettskålen med vatten och ställer "omställaren" att "suga" vatten från sjövattenintaget så suger den inte men toastolen töms till septitanken. Nu är jag inne på min 3:e NYA Jabsco Pumphus Twist'n Lock utan att det vill fungera. Vad är det som är fel? Tacksam för svar. /Laand
  8. Tack för svaret Då har jag varken shims och en gummipackning under locket. Jag kan heller inte se dessa båda saker på sprängskissen. Kan jag bara lyfta på locket till backslaget och lägga dit både en shims och en gummipackning (som du beskriver) utan att hela "innanmätet" på backslaget rasar isär? Med vänlig hälsning Laand
  9. Jag får ingen ordning på mitt backslag MS4A som läcker olja. Tätningsringen (83) och O-ringen 80) är båda bytta. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745640-44-19764.aspx Bif bilder på läckaget. Det ser ut som det läcker nästan runt hela växelhuslocket. Enl spränskissen ska det inte ju vara någon varken packning eller shim mellan locket och själva backslaget. Så vilka packningar skall man byta nu då? Om man lyfter på växelhuslocket, sitter det fast nånstans eller är det bara att lyfta efter att man tagit bort de 4 skruvarna? Under växelhuslocket, är det där bara plocka upp del för del, eller "hoppar de ut O-ringar, tätningsringar, skruvar mm okontrollerat? Diagonalt och över hela backslaget så går den grova avgasslangen, vilken också måste bort innan "operationen" tar sin början. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning Laand
  10. Hej Nej, det är transmissionsolja som är ny, känns på lukten. Med vänlig hälsning Laand
  11. Hej Tack för svaren och tipsen:) Ja, O-ringen (nr 80) byttes i samband med att tätningsringen (nr 83) byttes ut (som jag skrivit tidigare manövermekanism, men som egentligen kanske heter växelmekanism) Ja, det finns en packning under påfyllningspluggen. Det idén har jag fått tidigare av min "mek". Mht mängden olja i kölsvinet så bör det komma från något mer ställe och då torde det vara den ingående och/eller utgående axel. Är det så, får den reparationen ske i höst. Med vänlig hälsning Laand
  12. Tack för svaret- O-ringen under 6:an finns. Fick också svar av dig varför det fanns ett hål i skruven (luft). Tack. Då får det bli att ta av locket och byta packning nr 12. Det borde läcka olja nån mer stans ifrån för det kan inte bara vara mellan växelhuslocket och växelhuset det läcker, så VAR är det mest vanligt att det då läcker från ett backslag MS4A? Med vänlig hälsning Larsa
  13. Hej Jag har ett backslag MS4A som läcker. Tidigare i våras så bytte jag tätningsringen på manövermekanism som jag trodde var orsaken till läckaget men icke.....Det hjälpte inte. Det läcker fortfarande lite olja på manövermekanism men också lite på en "klack" som sitter ovanför denna. Den olja ser ut att komma mellan växelhuslocket och själva växelhuset. Däremellan skall det tydligen inte vara varken nån packning eller shim, http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-44-19577.aspx Den oljan som ligger i kölsvinet kan omöjligt bara komma från (mellan växelhuslocket och växelhuset), så VAR är det mest vanligt att det då läcker från ett backslag MS4A? De fyra bottenskruvaran är åtdragna. Tacksam för support i ärendet. Med vänlig hälsning Laand
  14. Hej Tack för tipsen. Att byta ut ljuskällorna till 12 volt fanns överhuvudtaget inte som alternativ hos mig men nu gör det:) /Laand
  15. laand

    Som fasadbeslysning

    Hej Jag skulle vilja ha nya lampor i cockpit/sittbrunn av modell "fasadbelysning". Såna lampor som sitter på hus/fastigheter dvs. lyser både uppåt och nedåt. Är det nån som vet om det finns såna lampor att köpa till båten och är på 12 volt? /Laand
×
×
  • Skapa nytt...