Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mormor

köparen klagar 9 mån efter köp

Rekommendera Poster

Hehe, skulle det göra historien mer sann? Planering...!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ewa.

Hur har de gått med allt? har köparen lugnat sig och har ni fått ordning på motorn?

Ha de

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi har fortfarande problem med vår motor. Verkar jätteskumt för ingen kan sätta fingret på vad det är. Igår hade vi en kille som tittade på det igen och enligt honom är det i allafall bränsleproblem, det är han säker på :-). Han ska återkomma ikväll för att försöka få till det. Vi håller tummarna!

F.ö är det nu lugnt och vi hoppas såklart att affären med köparen äntligen är över.

Tack för visat intresse. Vi hör av oss när vi vet vad det var för fel med båten och den äntligen funkar. Vi får se denna första sommar med Windy24 som en prövotid/lärotid och hoppas att nästa sommar ska bli bättre.

Mvh

//Ewa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni kan ju alltid gå till domstol och se vad som händer men det kan j kosta

att man har mage att komma och seja 8 mon efter att det är fel på båten fattar jag inte:s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ewa, Låter precis som du skrev som brist på sås. Du skrev tidigare att förgasaren var bytt, byttes den till en ny eller renoverad? Likadan eller annan modell? Svårt att ge några direkta tips när man inte vet så mycket info om motorn. Modell, förgasartyp mm.

Har ni testat köra båten med bensinpumpen kopplad till tex en jeepdunk? (Finns färdiga anslutningar att köpa till det) Då kan man utesluta att det skulle vara nåt fel på tankarmaturen eller avluftningen till tanken. Vet inte hur det är med Windy men de amerikanska båtarna har en sk Anti siphon valve som hindrar att bensinen rinner ut med häverteffekt om slangen går av. Det krävs alltså ett visst sug för att den skall öppna och kärvar den så kan det bli lite tunt med sås. Vanligt problem på USA båtar.

Man kan oxå sätta en bränsletrycksmätare mellan pump och förgasare och monitorera trycket under gång för att se om det dippar. Behöver inte vara pumpen som orsakar tryckfall. Trycket bör ligga på 6 - 7 psi på tomgång och skall givetvis inte vara lägre på högre varv.

När det gäller tvisten med köparen så kan jag bara säga att det är tråkigt när sånt händer, både för säljaren och för köparen. Jag kan omöjligt säga vem som har rätt eller fel eftersom jag inte sett några köpekontrakt eller varit med och vet vad respektive part sagt. Och väljer därmed att inte kommentera detta eftersom jag själv inte har någon erfarenhet eller varit i samma situation. Som någon skrev kanske ett sånt här fall endast går att avgöra i en domstol. Det tråkigaste i hela historien tycker jag ändå är det sätt som köparen blivit uthängd på. Jag anklagar absolut inte Er för att ha gjort några personangrepp mot personen i fråga men det verkar som många listat ut vilken kommun han är kommunalråd i vilket parti han representerar och vem han är. Därefter tycker jag diskussionen börjar ligga väldigt nära gränsen till personangrepp från många av de som följer och kommenterar denna tråd. Kanske det är skitsnack som drar folk till forumen och gör det intresant, själv anser jag att det är döden för ett forum. Finns inget värre när man försöker följa en tråd och det bara är massa tomt prat och skit i posterna. Tråden blir ointressant och till slut blir hela forumet ointressant. Tycker det var lite onödigt att Hänga ut köparen som kommunalråd i vår kommun. Efter det tog tråden en inte helt oväntad vändning.

När det gäller era motorproblem, återkom gärna med mer info så skall jag försöka hjälpa till. En förgasarmotor är ingen rocket science direkt. Krävs bara kompression, gnista lite luft och bränsle vid rätt tidpunkt.

MVH Mikael



Senast ändrad av djme | 13 augusti 2008 | 13:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mormor:

Nästa gång ni säljer en båt så kanske ni inte skall skriva helrenoverad om den endast är genomgången? Det ser nog iaf bättre ut i framtiden. Hoppas att ni får ordning på er nya båt.

Tools:

En såpass gammal båt kan man nog inte räkna så mycket med när det gäller garantier. Man skall snarare vara glad för varje timme som den startar. (det är iaf jag med vår Yanmar YSx som startar på första försöket utan att vara öppnad sedan leverans 1976)

Lycka till bägge två!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tipps till alla, skriv i köpekontraktet om de fel som finns. Då finns inget att diskutera senare. Glöm inte heller att kontrollera att de faktiskt äger båten så du inte köper något som ägs av en bank eller annat kreditinstitut. Se även till att sådant skrivs in i köpeavtalet.

Det finns ett bra avtal här på MG

http://www.maringuiden.se/files/marinborsen/kopkontrakt_mg.pdf

Kika på rubriken Säljarens uppgifter om kända fel och brister

och strax före namnteckning

Säljaren försäkrar att båt, motor samt tillbehör är dennes egendom och inte belastas av någon inteckning, pant, eller andra skulder.

Säljaren försäkrar att han inte känner till några fel & brister utöver de som framkommit i detta kontrakt.

 

Löser ev framtida problem.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack djme för dina tips!

Vi har nu fått lämna tillbaka den nya förgasare som vi köpte eftersom det visat sig att den fullkomligt flödar över med bensin. Kloka människor som hjälpt oss tror nu att den aldrig varit ok utan är ett måndagsexemplar. Man pratar om flottören som inte funkar som den ska och vem är vi att säga något om det...vi kan ju inte själva.Vi hoppas nu på att detta stämmer. Det verkar bli en lång historia av alla problem men vi är optimister och tror att det ska lösa sig så småningom.

Det du säger om själva ursprungshistorien håller vi med om.  Min fråga från början var om någon mer än vi råkat ut för detta eftersom vi kände oss väldigt obehagliga till mods och vi var verkligen ledsna.

Vi hade inte i vår vildaste fantasi kunnat ana att gensvaret skulle bli som det blev.

Om du läser tråden så säger jag också att det var aldrig min mening att hänga ut någon (tycker fortfarande inte att vi gjort det) utan det var svar på ett skämtsamt inlägg av annan medlem. Det var väldigt dumt  - vilket jag också säger i ett inlägg, men om sanningen ska fram så hade ingen kunnat ens gissa vem han är om han inte själv gått i svaromål. Jag förstår faktiskt inte ännu hur någon kunde lista ut det, men jag är väl naiv kanske.

Jag vill därför härmed be alla att tona ner köparens proffession - det har absolut inget med mitt första inlägg att göra och vi vill inte på något sätt skada hans anseende. Det var beteendet vi inte kunde acceptera.

Vi tackar åter för tips och tar tacksamt emot dem och från nu hoppas jag att detta endast ska handla om båtproblemen.

Ha det bra alla vänner på forumet!

Mvh

Mormor/Farmor Ewa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Oavsett om det var en ny förgasare eller en renoverad eller begagnad så kan man behöva justera flottörnivån och kontrollera bestyckningen så motorn får rätt mängd bränsle vid alla varvtal. Behöver inte vara något annat än feljustering eller slarv vid ihopmonteringen om den flödar men om ni hade samma symptom (syftar då inte på flödande förgasare) med både nya och gamla förgasaren så måste felet ligga på något annat ställe.

Hoppas det löser sig.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...