Jump to content
Wednesday 30 September 2020

maelarpirat

Medlemmar
  • Content Count

    113
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About maelarpirat

  • Rank
    Örlogskapten
  1. Står det B20 på blocket så är det också en sådan. Det är ingen skillnad på B18 och B 20 beträffande ev ras att ventilerna på en B 20 skulle vara mer benägna att slå ihop med kolvarna än i en B 18, det är ju bara borrningen som skiljer dem åt. Och att det är ett större avstånd mellan ventilerna i en B20, vilket innebär att en B20 topp går att montera större ventiler i.
  2. Tjyvluft får den att stanna och gå ojämnt. Vit rök på en diesel kan vara att den inte tänder på någon eller flera cylindrar, verkar nästan så eftersom den går ju ojämnt. Du kanske har missat nått vid filterbytet?
  3. Elektronik mår väl inte så bra av saltsyregaser??
  4. Först...NAVIGATIONSUTBILDNING!!!!!!!!!!!
  5. Jag köpte mig ett Huminbird ekolod, och den har fördelen att kablarna inte syns eftersom kablarna går ned genom foten, och dessutom snabbfäste gör det enkelt att ta med lodet hem. Nackdelen är ju att det regnar ned i kontakten när man tar bort skärmen, och där skulle jag vilja ha nån typ av skydd, brukar hänga över en plastmugg men den har en vilja att blåsa bort.....
  6. Kolla med försäkringsbolag va de kräver för vikt på bojsten. Den behöver vara tyngre än vad man tror........... Även om bojsänket är tungt på land så tappar det en hel del under vattenytan.
  7. Oavsett om det är reklam eller inte, och hur han har framfört båten i oväder eller ej, så tycker jag nog att den verkar ganska okay. Jag skulle verkligen vilja testa den, den är ju inte lika ful som en Örnvik tex.....
  8. En pesel som står i en burk md linolja e ofarlig, utan det är när en stor yta exponeras för luft, ex en trasselsudd med alla dessa trådar har en mycket stor yta även fast det bara är en masssa trådar, samma med trasor.
  9. Vad är problemet? Jag körde 100 sjömil med min 15hk säffle utan bekymmer. Ångrar jag sålde den, superenkel motor att meka med, visst jag gjorde en rejäl genomgång på den men ingen renovering, utan bara såg till att det va okay bränsletillförsel med rena filter och sotat toppen, justerade så den sprutade in vid rätt tidpunkt mm. Just some maintaince En evighetsmaskin.
  10. Anledningen till att linoljan självantänder beror på att oljan oxiderar när den utsätts för syre. När oljan oxiderar skapas värme och det är den värmen som kan bli så hög att oljan självantänder, det är bara vegetabiliska oljor som har denna egenskapen.
  11. Jag skulle ta AMTn lite dyrare tror jag det blir men AMTn har lite mera genomtänkta detaljer, som tex inbyggda lås till förvaringslådorna med samma nyckel över allt. Och sen har den grå durk så smutsen lyser inte. Den har väl 20 graders bottenvinkel också, men jag tror Yamman bara har 18 grader? Själv så vill jag ha en 200 DC
  12. Riktigt ballt med tändkulor. Jag saknar min Säffle 15hk
  13. Den är absolut inte överskattad, det är ju den man längtar efter från september till maj. Jag har så svårt att förstå att utlandsemestrar hägrar på sommaren? själv så längtar jag bort november till mars. Jag längtar redan efter de där fina dagarna som va i juli...............
  14. Jag skulle nöja mig med en 2T på en aluminiumbåt för aluminiumbåtar är i sig burkigare så där kommer inte den tysta 4T till sin rätt. Polaren har en Linder med en 60 hk Merc fyris å där måste man ju nästan ha hörselskydd......
  15. En tanke som slår mig efter alla dessa kommentarer är, att de flesta seglare inte tycks vilja släppa efter lite när de väl fått fart på skutan. Det måste ju vi motorbåtsägare göra hela tiden, bla för att visa hänsyn och kanske för att kunna ta svall från större båtar, förutom hastighetsbegränsningar. Det va nån som irriterade sig över en annan segelbåt som körde om på läsida tex, jamen om vinden kantrar så får man väl släppa efter så att kollition undviks sen får man ju börja om från början, eller? Bara för att man kan segla i 8 knop så är man ju inte tvungen att göra det. Sen det där med att köra nära, vad är nära? ja det måste ju stå i proportion till farledens bredd och trafikintensitet? hur många har blivit påkörda så de vet att ha anledning till att tro de ska bli det igen?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy