Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Skogstokig

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Skogstokig

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har dålig erfarenhet av B18 B20!! Har lyckats köra sönder tre fyra motorer i Jeepen o nu en i båten!! Jeepen satte jag i en B23E o den blev som en ny Jeep! Funkar klockrent! Skulle gärna vilja ha en sån i båten ochså! Men nu fick det bli så här!!! Får gå så länge det går.. Sen blir det B23E eller nått annat! Det står B20 på blocket men va vet jag det kan varra en B18.. Men den går himmla fint!! Så börja renovera nu vet jag inte!! Men jag har inte hunnit kolla inställningen på täningen o så skulle man nog justera förgasarna en vända! Men den går som en klocka lung o fin på tomgång o tyst inte massa slammer från ventiler osv... DEn planar mycke bättre o snabbare men vore nice om den skulle göra ett par extra knop oxå.... Men den kanske går bättre o bättre verkar lite så faktiskt... Men men det är ju motorer från stenåldern.
  2. Jag fick oxå in vatten i oljan!! Det kom in via impeller huset! Sitter två pack boxar där o de var helt slut! Tog ett annat så länge men har tänkt köpa nya o byta dem. Vart hittar man såna???
  3. Det var impeller huset som läckte!!! Kl 1 på midsommarafton låg den i sjön... Funkar riktigt bra förutom att den inte laddar!!! Men det är nog inget större fel kunde åka nästan hela helgen på två batterier sen byte jag ett med polarn så jag fick ett ny laddat när vi skulle åka hem o det gick hela vägen hem! Bra mycket bättre vrid!! O det går mycket bättre att plana nu!!! Men den gick inte mycket snabbare!! Hadde tänkt att den skulle göra 25 knop men den går som förut.. Funderar på att byta proppeller!! Just nu så vill den inte varva ur ordentligt!! Ska jag då ha en propp med lägre stigning?? eller hur funkar det????
  4. 07.50 Ut o mecka båt igen då!!! Byter impeler hus får vi se hur det går!!! Glad Midsommar alla glada!!!!
  5. Skumt!! En sån maskin har jag tänkt mycke på att stoppa i oxå!!! Måste väll vara så att den inte fått kylning som den ska!!! Fan vilket skit!!! Själv så får jag ju vatten i oljan på nya motorn!!!!!!!!! Dagen innan midsommar!!!! Kanske kan gå ihop o elda båtar...
  6. Hemma nu kl är 00:40 dagen innan Midsommar!!!! Allt som kan jävlas har jävlats!! Men idag så gick Kanon Motorn igång!!! Den gick verkligen KANON... Nog aldrig hört en B 20 gå så jämmt. Så vi började packa ihop o tänkte ta det aldra sissta tidigt imorgon!! Det sissta jag gjorde var att dra upp olje stickan o samtidigt tänkte jag precis säga till tjejen att kolla här hur fin oljan är i en bra motor!!!!!! Men det hann jag inte! VATTEN i OLJAN!!!!!!!!!!!!!! Fan jag orkar inte mer!!! Har lagt en hel veckas semmester på det här skiten!! Drar ut den o eldar upp den!!!!!!!!!! Men sen tänkte jag lite!! Kamen på den gammla motorn gick ju av på två ställen!! Så det kan ju vara så enkelt att impelerhuset fått en smäll....... Annars vet jag inte riktigt vad det kan va.. Satt ju på en vatten slang direkt på impelhuset!! Kan ju hända att det blir onormalt högt tryck då så att vattnet tränger inn!½!! Det var ju inte lite vatten i utan helt som grädd sås!!! På helt ny olja som jag körde ca 10 min..... Tacksam för Hjälp o svar!!!!! God natt
  7. Det står t o m Volvo Penta på motorn!!!! Kanske det sitter en bra kam för båt?? Ska kolla lite anars är det bara att prova!! Vad är det man bör göra med toppen då? Ta upp en kyl kanal i fram kant? Ska ut o mecka lite idag! Jo just det tänkt på en annan sak!! PÅ nya motorn sitter det ju olje kylare!!! Funderar på att andvända den!! Kan ju inte vara en nackdel... Bara att dra sjövatten igenom...
  8. Topp fart 6 km/h....... Toppen var ju ett problem när jag köpte båten! Avgas ventilerna var brände så vi bytte dem! Men nackdelen då blir ju då att de blir något in sjunkna men den ser bra ut efter tre års användande! Kamen gick ju av på tre ställen... Har nu ängnat hela dagen åt att skruva ur maskin ur Kanonen... O efter en spräckt knoge o massa svordomar så är den ur,,.. Hänger hemma ny tvättad.. Men det är klart en P Kam skulle ju vara det bästa!!! Någon som har en????
  9. Jo det är jag med på att det är de instansade nummren som anger vilken topp det är!! Vet inte varför jag skrev gjut nummer!!! Men S-733 är alltså säkert en S kam???? Då passar den nog inte så bra i min båt??? Finns det inga länkar till där man kan översätta nummer osv
  10. Köpte motorn och i köpet ingick att montera ur den!!! 18000*6???? Jag har mer hört att ta 18000/2!!! Alltså 900 mil.. Skit samma priset var rätt o jag tror att den är bättre skick än en som suttit i tex en raggar 140... Det börjar ju bli lite lite tid kvar om man ska ut på Midsommar så jag tänker helt enkelt lägga i motorn sätta dit mina gammla dubbla förknasare kanske ställa på dem lite! o helt enkelt se hur det funkar!! Ska väll vara en vatten kanal som man ska borra upp i toppen det kan ju vara bra!!! Sen termostat det tar jag väll den gammla som har funkat bra!!!! Blir lite spännande att skruva Kanon imorgon då!! Är inte varje dag... Mycket konstiga grejjer satt det där..
  11. Så S-733 ska alltså vara en trimm kam??? Som de rekomenderar steg 3 topp minst? Det satt steg 2 så det kan nog stämma!!! Men den ser inte ut att vara så hög lyfftande...
  12. Dirken: Det är nog exakt vad som hände! Och jag har ju inte brytt mig så mycket om den gammle motorn! Men lite konstigt att det gick så fort!!! sÅ ett tipps byt aldrig olja.... Nej det är klart att man ska byta olja... Men va tror ni om nya motorn då?? Senast ändrad av Skogstokig | 10 juni 2009 | 21:46
  13. Sen har jag lite frågor om kamaxlar!!! Har ju haft en seg B 18 o misstänkt länge att det sitter fel kam i den! på den står det C D8CC Någon som vet vad det kan vara för kam??? Sen har jag oxå en kam som jag vet suttit i en marin B 20 o på den står det S-733 instansat i änden. Sen står det gjut nummer oxå! LYD3 K-235C Tacksam för svar!!
  14. Har en Nora 17 med B 18 som funkat skapligt ( seg att få o plana ) Men har tänkt att så länge den går får den gå!! Serva upp den när jag köpte den -06 o har inte bytt olja sen dess!! Givetvis kollat den o så men det har alltid sett bra ut!! Men så tänkte jag att det kunnde vara dax att byta så jag sög ur oljan med en el pump o fyllde på med fin svin dyr marin olja! Dagen efter skar ett vev lager o slog av kammen på två ställen!!!! Skumt Nu har jag köpt en B20 på en skrot som suttit i en Haubits kanon från försvaret! Gått 1800timmar!! Någon som vt nått om dessa motorer??? Motorn är som ny!! O har haft en varvtals regulator...
×
×
  • Skapa nytt...