Gå till innehåll
söndag 02 november 2025
Karljohansson

Råkat kör motorn 2-5 minuter utan kylvatten - vad bör jag felsöka innan jag kör igång igen?

Rekommendera Poster

Jag gjorde olje byte och filterbyte tidigare i veckan på min LDW702 Lombardini motor, vid oljebytet var jag fokuserad på det och av misstag så glömde jag öppna sjövattenintaget till kylaren, körde motorn en stund, är osäker hur länge kan ha varit upp till nästa 2-5 minuter, började märka något var konstigt för det började komma en liten droppe kylvatten (sötvattnet) vilket jag inte sett tidigare och då stängde jag av , antar det var pga att det blev väldigt varmt vattnet ev. ånga? varpå trycket ökade och det började droppa liten vatten genom packningarna 
 

Hade inte riktigt koll på hur snabbt det kan bli kritiskt med ovan, så körde motorn lite efter detta och den verkade fungera som vanligt, vatten kommer ut osv. hade inte riktigt förståelse för hur kritiskt detta var

1) Funderar vad man nu bör undersöka och kontrollera, tänker mig nedan men vill gärna höra input tankar från er? 

      - kolla hur impellern mår och byta (ligger i planen oaktat) kolla om några vingar gått av och ev. hitta dem eller gräva fram     dem och de åkt vidare

- kollar slangar kolla runt så inget ser ut att ha smält (om det nu går så snabbt?)

 

efter koll på ovan kör motorn med ny impeller (eller bef om inget tappats) och se att temperaturen ligger kring där den brukar efter 10 min körning 

 

2) detta måste jag ju undvika i all framtid, en ide är att sätta en sensor på genomföringen som gör att nån lampa lyser grönt eller rött när den är öppen eller stängd, nån mer tips på lösning för detta? Man borde ganska enkelt kunna bygga ihop nått själv, men borde finnas nått kitt för detta? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två minuter på tomgång, utan belastning, hinner motorn inte bli särskilt varm på, men fem minuter är en annan sak. Ändå, om motorn går normalt nu efter, med kylvatten på, är det förmodligen ok. Det som kan hända utan kylning är att saker expanderar olika och får en kolv att fastna eller ge kraftigt ökad friktion och slitage.


Impellern bör nog bytas. Den mår inte bra av att köras torr.
 

Jag har aldrig förstått mig på beteendet att stänga kylvattenintaget annat än om man ska göra nån service på kylsystemet när båten är i vattnet. Lämna det öppet, så behöver du aldrig fundera på detta igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 Det enklaste är att monter ett avgastemperaturlarm. Larmar snabbt vid misstag eller om impellern går sönder.

Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har Bimetalltermostat på kansliet i Långedrag för montering på avgaserna till försäljning. Sluter vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Jag har en sådan i min D 2 55, monterat i frostpluggen på avgaskröken. Vid bortfall av kylvatten blir avgaserna varma lång innan motorn blir varm och larmar. https://sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minutes ago, raol said:

Två minuter på tomgång, utan belastning, hinner motorn inte bli särskilt varm på, men fem minuter är en annan sak. Ändå, om motorn går normalt nu efter, med kylvatten på, är det förmodligen ok. Det som kan hända utan kylning är att saker expanderar olika och får en kolv att fastna eller ge kraftigt ökad friktion och slitage.


Impellern bör nog bytas. Den mår inte bra av att köras torr.
 

Jag har aldrig förstått mig på beteendet att stänga kylvattenintaget annat än om man ska göra nån service på kylsystemet när båten är i vattnet. Lämna det öppet, så behöver du aldrig fundera på detta igen.

 

Har fått lärt mig att man alltid ska stänga genomföringar när man inte är vid båten, men kanske är lungt och lämna de öppet? Vad är risken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger nyckeln till startbatteriets frånskiljare på bottenkranen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, snoy said:

Jag hänger nyckeln till startbatteriets frånskiljare på bottenkranen...

Taget! Det implementeras direkt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern bör antagligen bytas men även avgasslang (bälg på motorer med sådan) kan ta skada ganska fort av att köras utan kylvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Eld- said:

Impellern bör antagligen bytas men även avgasslang (bälg på motorer med sådan) kan ta skada ganska fort av att köras utan kylvatten. 

Avgasslang så bör man väl se om den är trasig eller att den läcker ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Karljohansson:

Avgasslang så bör man väl se om den är trasig eller att den läcker ? 

Det behöver inte blivit hål rakt igenom. Den kan ha blivit försvagad. Fast det är antagligen ingen katastrof om det går hål senare. Då byter man när det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern i vattenpumpen är totalförstörd, det räcker med ca 10–15 sekunder för att bränna kanterna på vingarna, se nedan:

1157566691_ImpellerDligBra.png.947db49d7756533295ef57e11fbb5704.png

Impellern till vänster har gått ca 15–20 sekunder utan vatten, impellern till höger är helt ny.

 

Så här brukar det se ut efter 45–90 sekunder:

1021694046_Skrmavbild2025-10-31kl_15_44_38.png.b7942ba3ee74583cfa6793e868d01da7.png

Fullt av fastbrända gummirester i vattenpumphuset och av själva impellern är det inte mycket kvar.

 

Nu är detta bilder från utombordare men det är samma för inombordare med sjövattenpumpen på motorn eller där sjövattenpumpen sitter i drevet som Mercruiser R, MR och Alpha One och vissa OMC Cobra.

Man måste även kolla så att inga rester gömt sig i vattenpumphusets intag eller utlopp samt rör och slanganslutningar, dessa kan senare följa med vattenflödet då man bytt impeller och fastna i t.ex. värmeväxlarens inlopp och täppa till.

 

//Pär

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Mercury_44XS said:

Impellern i vattenpumpen är totalförstörd, det räcker med ca 10–15 sekunder för att bränna kanterna på vingarna, se nedan:

1157566691_ImpellerDligBra.png.947db49d7756533295ef57e11fbb5704.png

Impellern till vänster har gått ca 15–20 sekunder utan vatten, impellern till höger är helt ny.

 

Så här brukar det se ut efter 45–90 sekunder:

1021694046_Skrmavbild2025-10-31kl_15_44_38.png.b7942ba3ee74583cfa6793e868d01da7.png

Fullt av fastbrända gummirester i vattenpumphuset och av själva impellern är det inte mycket kvar.

 

Nu är detta bilder från utombordare men det är samma för inombordare med sjövattenpumpen på motorn eller där sjövattenpumpen sitter i drevet som Mercruiser R, MR och Alpha One och vissa OMC Cobra.

Man måste även kolla så att inga rester gömt sig i vattenpumphusets intag eller utlopp samt rör och slanganslutningar, dessa kan senare följa med vattenflödet då man bytt impeller och fastna i t.ex. värmeväxlarens inlopp och täppa till.

 

//Pär

 

 

 

Bra bilder lär ju se när jag öppnar upp imorgon hur den ser ut, dock funkar ju min impeller fortfarande, kom ju ut vatten som vanligt när jag fortsatte köra i min okunnighet efter att jag kört torrt ett tag och drog öppnat ventilen, hade en impeller sett ut som ovan borde ju vattenflödet nästan inte komma alls 

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju haft sådan tur att din bottenventil inte var helt tät och att impellern fick lite vatten iaf.

Men det är nog läge att byta i vilket fall som helst efter en "torrkörning"...

 

Lägg gärna upp en bild på hur din impeller ser ut.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för att byta impeller kolla lite förstått nedan 

- vara försiktig så man inte skadar hållaren, i brons

- använda exempelvis polygrip och långsamt jucka den utåt 

- köra zipties för att få in ny impeller 

- ev. ha lite sandpapper väldigt finkornigt för att ta ned gammal packning om den sitter fast

- byta packning

- smörja med medföljande smörj

 

1) Vad tror ni om ovan? några fler bra tips för uttag och insättning ny impeller? 

Sen för att leta gammal impleller delar, där har jag inte hittat några bra råd än, men är väl att följa flödet och se vad jag hittar, vart är det vanligaste stället att de fastnar? Utifrån sprängskissen nedan är det ju väldigt litet rör in och ut, så kan ju knappast vara stora delar 

 

2) tips idea hur jag letar delarna bäst? 

bild nedan är sprängskiss från motornimage.thumb.png.bec5ffa32657d4d85daf7f2966673396.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att öppna bottenventilen när motorn är igång efter flera minuter är säkert obra.

 

Bättre att stänga motorn och låt den svala först. 1/2 timme minst.

 

Om man gör det s a s direkt, så riskerar man sprickor både här o där.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var förbi båten och kollade in impellern, på något sätt har den klarat sig, det enda jag såg se filmen nedan är att baksidan mot väggen så det ev. lite slitet ut, får kanske ta ut den för att vara helt säker? 

 

sen filma jag lite hur sjövattenledningarna flödar, de verkar vara rätt långa så kan säkert vara en hel del vatten i dem och går via en backventil så även när man stänger till sjöventilen så borde det vara kvar vatten i dem? 

https://drive.google.com/file/d/1qyJfKlRTclMme1g-LvXrR7neTXOLIl4J/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/1wpV2kyMmA5a3CKswl6iLrAkL-pTHCl2Z/view?usp=share_link

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Karljohansson:

sen filma jag lite hur sjövattenledningarna flödar, de verkar vara rätt långa så kan säkert vara en hel del vatten i dem och går via en backventil så även när man stänger till sjöventilen så borde det vara kvar vatten i dem? 

Så är det. Det behövs otroligt lite vatten för att minska friktionen så att gummit inte blir varmt och bränt, särskilt om man inte ger en massa gas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också glömt öppna bottenventilen en gång  och kört motorn några minuter. Det var förra säsongen och denna säsong hade jag glömt det, men motorn gick som vanligt, Gällen en md5. Men visst, ska kolla impellern nu i vinter. Byter om det behövs men är inte orolig (just nu i alla fall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lyckades ta en bild också på impellern, se nedan, den ser väl helt fin ut? har iofs inte tagit ut den så kan inte se andra sidan, ska ta ut den om nån vecka efter att jag kört fram båten för upptagning 
1833959801_impellerLarge.thumb.jpeg.492b8f5110bfa9d808de0ca25364062f.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bytt impellern, vingen som är i pos. kl. 16 ca är böjd på fel håll.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Karljohansson:

lyckades ta en bild också på impellern, se nedan, den ser väl helt fin ut

Den ser absolut fin ut, men håller med Pär att det är konstigt att en vinge ligger åt fel håll.

 

Tillägg: Fin för jämfört med hur det kan bli om pumpen är torr alltså.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tänkte med på dess vinkel måste satts in åt fel håll, för finns väl rätt och fel håll vill jag minnas så vingarna böjer sig rätt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Karljohansson:

Ja tänkte med på dess vinkel måste satts in åt fel håll, för finns väl rätt och fel håll vill jag minnas så vingarna böjer sig rätt ?

Vid montering av impellern på din pump ska man vrida den medurs vid montering. Jag finner det dock ganska osannolikt att impellern har arbetet på det sätter hela sommaren. Om man tittar på den vingen som är kl. 10 så är den i stort sett helt rak och kommer att böja sig vid kl.1. Att den vinge som nu är böjd åt fel inte skulle räta ut sig och sedan böja sig rätt efter ett varv tror jag inte på. I så fall kommer den inte att räta ut sig när du plockar ur impellern. Svar kommer antar jag när den kommer ut. Jag skulle mer tippa på att motorn vridits lite mot ordinarie rotationsriktning.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även om man sätter in impellern med vingarna åt fel håll så kommer de vändas rätt omedelbart när motorn startas.

 

Den där måste antingen ha roterats baklänges en del av ett varv eller så kanske delar av vingen är av fast det inte syns på bilden. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana tanke var också att motorn "gungat tillbaka" lite innan den stannade så impellern bytt rotationsriktning. Det är ju rätt bra utväxling på drivremmen så svänghjulet behöver inte gå många grader baklänges för att ett impellerblad som sitter i kläm ska vända sig. Det är helt osannolikt att bladet varit vänt på detta sätt hela säsongen eller att det vänt sig beroende på torrkörningen.

 

Ibland blir det dessvärre lite väl mycket viftande med "röda riskflaggan" så fort något hänt med en så dyr komponent som en båtmotor är.

 

Av de bilder jag sett så skulle jag inte vara speciellt orolig men självklart hållit koll på motortemperaturen ett tag efter en incident. Temperaturlarm/avgastemperaturlarm och reservimpeller samt verktyg för att byta densamma är det sätt jag hanterar dylika risker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hände mej nåt liknande , impellerpumpen sög luft ( packning till locket) motor klarade sej men vattenfällan/ ljuddämparen kläcktes av de varma avgaserna ,

impellern såg frisk ut men jag passade på att byta ändå . 

motorn hann aldrig gå varm .

rekommenderar att man kollar om  de heta avgaserna ställt till med något . 

 

Hoppas det gått bra för er .

mvh 

 

 

IMG_9027.jpeg

Redigerad av elektrikarn
bytte bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Lintott said:

Min spontana tanke var också att motorn "gungat tillbaka" lite innan den stannade så impellern bytt rotationsriktning. Det är ju rätt bra utväxling på drivremmen så svänghjulet behöver inte gå många grader baklänges för att ett impellerblad som sitter i kläm ska vända sig. Det är helt osannolikt att bladet varit vänt på detta sätt hela säsongen eller att det vänt sig beroende på torrkörningen.

 

Ibland blir det dessvärre lite väl mycket viftande med "röda riskflaggan" så fort något hänt med en så dyr komponent som en båtmotor är.

 

Av de bilder jag sett så skulle jag inte vara speciellt orolig men självklart hållit koll på motortemperaturen ett tag efter en incident. Temperaturlarm/avgastemperaturlarm och reservimpeller samt verktyg för att byta densamma är det sätt jag hanterar dylika risker.

Det låter vettigt, körde motorn igår i cirka 1,5 timmar och temperatur bra och vatten flödade bra, nu ligger båten och väntar upptag, så blir att sätta in en ny impeller till våren, tänkte ta ut den gamla när båten väl står på land och den är konserverad. 

tack alla för bra inputs och tankar, ovärderligt med er input här i forumet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad brukar ni använda för verktyg för att få ut impellern, funderar om man ska köpa med polygrip/skruvmejslar alternativt bara köpa en impeller pully, funderar på testa nedan, oklart om nån av dem passar bra, några andra prisvärda alternativ? 

 

 

image.thumb.png.894209fa62d0f814229f637330087214.png
image.thumb.png.bcec7d0aedd9893648037d61522e1a2c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Karljohansson:

Vad brukar ni använda för verktyg för att få ut impellern, funderar om man ska köpa med polygrip/skruvmejslar alternativt bara köpa en impeller pully, funderar på testa nedan, oklart om nån av dem passar bra, några andra prisvärda alternativ? 

 

 

image.thumb.png.894209fa62d0f814229f637330087214.png
image.thumb.png.bcec7d0aedd9893648037d61522e1a2c.png

Jag använder två skruvmejslar och bänder ut impellern. Billigt och enkelt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Jag använder två skruvmejslar och bänder ut impellern. Billigt och enkelt.

En plattång funkar oftast.
 

Inte en sådan här som är det man får upp när man googlar.

image.png.da751a47ff835b108b7c8e8c47b61e6b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två gamla flatskruvmejslar (helst lite slitna) fungerar hur bra som helst, jag har några olika storlekar som jag kapat av handtagen på för de kan vara i vägen om det är trångt.

Är man noga så trär man på en bit skyddslang (bränsleslang, krympslang) över skaftet så man inte skadar tätningsytan där packningen ligger.

 

Tror inte du får in någon av ovanstående avdragare i ditt pumphus, då din impeller mäter 50,8 x 22 mm och de brukar inte sitta hårt. 

 

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...