Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Triobatar

Alternativ gummibåt

Rekommendera Poster


Har tröttnat på att släpa gummibåten och utombordare. Har en zodiak 285 uppblåsbar botten med  fyrahästars  2t. Den får sällan följ med beroende på omak att släpa både båt och motor. Framförallt hatar jag att kladda med motoreländet! El för framdrift går bort för då är det ett batteri som ska släpas och studsa med runt i båten. 
Vi använder den till vår 32 fots segelbåt och där finns inte direkt utrymme att härbärgera båt och motor ihopplockade, stuvarna hyfsat fyllda och ingen plats kvar på pulpit för motor. Kan iofs använda gummibåt utan motor men känner inte riktigt att den är någon höjdare att ro utan är mest konstruerad för motordrift. Kruxet är att jag ändå vill ha en smidig släpjolle så att fina strandhugg går att göra. Har ni några tips på smidig gummibåt/uppblåsbar båt som är bra att ro och smidig/liten nog att stuva?

Tänker att förr fanns gummibåtar med ”för i båda ändar” utan akterspegeln.

Tacksam för tips.

Hälsningar Mikael 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju såna där fällbara, som består av ett vattentätt "skinn" och sen träskivor som ger stadga när de är monterade, men som ger ett platt "paket" när allt är löstaget och samlat.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Det finns ju såna där fällbara, som består av ett vattentätt "skinn" och sen träskivor som ger stadga när de är monterade, men som ger ett platt "paket" när allt är löstaget och samlat.
 

 

Tackar för förslaget!

tveksamt bättre att ro än en Zodiac dock…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Triobatar:

Har ni några tips på smidig gummibåt/uppblåsbar båt som är bra att ro och smidig/liten nog att stuva?

En "Packraft" kan ju vara ett alternativ (paddlas dock), väldigt lätt att stuva. Exempelvis https://packraft-sverige.se/produkt/vikingraft-crazyhorse/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även olika typer av hopfällbara kajaker, vissa kan man även kan segla med.
Det tar dock en stund att montera och demontera mellan turerna.
Kustjägarna har tidigare haft Klepper Aerius vilka är mycket sjövärda och stabila men lite långsamma.
Att paddla kajak är även en härlig avkoppling och rekommenderas.
Här är en länk till några olika alternativ: www.avanzakayak.com

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder nästan bara SUP, fast vi har jolle.

Tycker den rymmer allt man behöver normalt så länge man inte ska korsa en fjärd. Hund, picknick, ungar får plats om man bara ska göra en liten avstickare.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppblåsbar kajak och uppblåsbar SUP (som nämndes tidigare) är vettiga alternativ, speciellt om du kan skaffa en liten kompressor eller elektrisk luftpump.

Själv har Advanced Frame 1 och Advanced Frame Expedition (Expedition får man plats för lite mer last i) och en SUP, men känns lite väl spännande att ta med kameraväskan på SUPen, så fördel med kajaken.

Länk:
https://www.kajaksidan.se/collections/vendors?q=Advanced Elements

 

Nackdelen med uppblåsbara kajaker är att vid paddling motvinds blir det väldigt mycket luftmotstånd, i synnerhet med Advanced Frame Expedition där man sitter högre upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Uppblåsbar kajak och uppblåsbar SUP (som nämndes tidigare) är vettiga alternativ, speciellt om du kan skaffa en liten kompressor eller elektrisk luftpump.

Själv har Advanced Frame 1 och Advanced Frame Expedition (Expedition får man plats för lite mer last i) och en SUP, men känns lite väl spännande att ta med kameraväskan på SUPen, så fördel med kajaken.

Länk:
https://www.kajaksidan.se/collections/vendors?q=Advanced Elements

 

Nackdelen med uppblåsbara kajaker är att vid paddling motvinds blir det väldigt mycket luftmotstånd, i synnerhet med Advanced Frame Expedition där man sitter högre upp.

Advance Frame tar dessvärre lika stor plats som en gummibåt och det var förvaringsutrymmet som var en parameter för TS att leta efter något nättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett par som verkar trevliga:

 

Banana®-boat | dinghy (banana-boot.de)

Canots pliants Coracle - Nautiraid

 

Det blev inga länkar, men de går att söka på ändå.

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den mindre av dessa två:

https://achillesboats.com/boatmodels/dinghies/lt/

Kortare sträckor i lugnt väder släpar jag den efter min niometers segelbåt, men mestadels ligger den ihoppackad uppe på rufftaket (med den vikbara plywooddurken monterad). Det tar inte mycket mer än fem minuter att pumpa upp och sjösätta den, när man är van.

Ror hyfsat väl, särskilt om man byter ut årorna mot längre. Min storlek funkar bäst för två.

Hypalon, så lång förväntad livslängd. Dessutom säljs den nog ingenstans i Europa numera, så  USA-import är det som gäller. Blir inte billigt.

Men kanske finns liknande från andra tillverkare, sök "round-tail".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Lintott:

Advance Frame tar dessvärre lika stor plats som en gummibåt och det var förvaringsutrymmet som var en parameter för TS att leta efter något nättare.

TS hade problem med 285 cm gummibåt och 2 hk utombordare, (han skriver: "Framförallt hatar jag att kladda med motoreländet!") problemet att bära halveras, problemet att kladda med försvinner vid övergång till kajak då utombordaren är borta och vikten halveras. Att få Advanced Frame från väskan till färdigt skick tar 5 minuter för "ettan" och dryga 10 för "expedition" när man blivit van, troligen snabbare med en elpump.

En kajaktur kan dessutom vara en fin motion. För mig har den uppblåsbara kajaken öppnat många skär, kobbar och öar som inte varit tillgängliga med motorbåten. Farten blir mellan 3 och 5 km/h beroende på vinden.

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-11 vid 16:47 skrev Triobatar:

 

Tänker att förr fanns gummibåtar med ”för i båda ändar” utan akterspegeln.

Tacksam för tips.

Hälsningar Mikael 

Biltema hade en sådan i bra kvalitet (dvs motsvarande typ duk som till de med akterspegel och inte sån badleksaks kvalitet) men som tyvärr gått ur sortimentet.

 

Se bilder på denna avslutade Tradera auktion där en sådan var till salu:

https://www.tradera.com/item/606181743

 

Googlar du så går motsvarande modell säkert att hitta som ny. Det är väl ett kinabygge som går att köpa via nätet från diverse siter man aldrig hört talas om tidigare 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

TS hade problem med 285 cm gummibåt och 2 hk utombordare, (han skriver: "Framförallt hatar jag att kladda med motoreländet!") problemet att bära halveras, problemet att kladda med försvinner vid övergång till kajak då utombordaren är borta och vikten halveras.

Att få Advanced Frame från väskan till färdigt skick tar 5 minuter för "ettan" och dryga 10 för "expedition" när man blivit van, troligen snabbare med en elpump.

En kajaktur kan dessutom vara en fin motion. För mig har den uppblåsbara kajaken öppnat många skär, kobbar och öar som inte varit tillgängliga med motorbåten. Farten blir mellan 3 och 5 km/h beroende på vinden.

Jag äger också en Expedition, min kommentar baserade sig på nedanstående önskemål.

 

Å jag hävdar definitivt att Expedition är rätt skrymmande att förvara ombord. Utrymmesmässigt är volymen rätt likvärdig med en gummijolle.

 

2023-12-11 vid 16:47 skrev Triobatar:

- - -

Har ni några tips på smidig gummibåt/uppblåsbar båt som är bra att ro och smidig/liten nog att stuva?

- - -

Om AdvanceFram i övrigt så anser jag:

Uppblåsning på 10 minuter är "en reklamgrej", den ska packas upp, sen är det ett antal ventiler som ska fyllas till lagom tryck. Jag vill hävda att det tar närmare 15 minuter (speciellt om den ska pumpas på däck, vilket går), men även den tiden är OK tidsmässigt. Elpump går snabbt men sen är det lämpligt att efterjustera med manuell pump.


Trevnaden med den uppblåst är vi helt eniga om. Den är väldigt stabil och därför lite trögpaddlad (försök inte paddla ikapp en havskajak..). I motvind blir den riktigt långsam men fortfarande trygg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan många år haft en uppblåsbar tvåmannakajak på släp efter segelbåten. Den fungerar ypperligt att paddla i land med om man ankrat på svaj. Vi var t ex vid Gotska Sandön för några år sedan och paddlade förbi många gummibåtar med folk som rodde. Lyckas man synka paddlandet så går det verkligen undan. Det kan vara lite svårt att hålla kursen - ansvaret för det ligger på den aktre paddlaren - den främre håller konstant tempo...image.png.1c1c9232f861d964ab2edf4e2c6237d4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Biltema hade en sådan i bra kvalitet (dvs motsvarande typ duk som till de med akterspegel och inte sån badleksaks kvalitet) men som tyvärr gått ur sortimentet.

 

Se bilder på denna avslutade Tradera auktion där en sådan var till salu:

https://www.tradera.com/item/606181743

 

Googlar du så går motsvarande modell säkert att hitta som ny. Det är väl ett kinabygge som går att köpa via nätet från diverse siter man aldrig hört talas om tidigare 🙂

 

 

Jag har en”ny” sådan liggande i ett förråd. Har bara använt den en gång upp i Säveån för några år sedan, har en Parsun 2,5 hk 4-takt till den. Gör väl en 4-5 knop. Uppblåsbar högtrycksdurk och avtagbart motorfäste. Har dock inga planer på att sälja min.

IMG_0545.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar alla så långt!

Supp har vi och den har blivit använd en del men att tex frakta grillen, fikakorgen eller kräftgrytan iland med den känns som lite för hög risk.

Kajak går bort mest för att de inte heller verkar så fraktvänliga. Achilles som tipsades om hade jag köpt direkt om den fanns att beställa i närområdet. Biltema verkar också ok och den ska jag kolla vidare efter ,men jag bad ju inte om tips jag inte kan köpa…..

Min zodiac funkar väl att stuva på däck att ha med nu som det är även utan motorn men blir onödigt tung och stor ihoppackad eftersom akterspegeln bygger på bredden. När den väl är med och är ihopsatt så är den kanon men den och motor plus tillbehör fyller hela bilen och eftersom jag inte anser mig ha stuvutrymme på båten så har den blivit en garagevärmare. Sen är jag inte heller helt förtjust i att ständigt ha släpjolle eftersom seglingen premieras och då är det bra att lätt stuva den på däck inemellan användningarna.

Det jag söker är kvalitet och smidighet, priset är av mindre betydelse. Kom gärna med flera förslag!

/m

Redigerad av Triobatar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Triobatar:

iltema verkar också ok och den ska jag kolla vidare efter ,men jag bad ju inte om tips jag inte kan köpa…..

Tipset var att den typen gummibåt inte bara fanns förr och att du skulle googla för att hitta motsvarande Biltemas.

 

Här är något som ser ut att motsvara den från Biltema OCH som går att köpa idag🙂

 

Screenshot_20231213-180444.thumb.png.00aa9f5c265cd6d607e7fed1df9e2b45.png

 

Googlade bara på "gummibåt" så kom denna och någon liknande modell till fram. Andra sökfraser ger kanske bättre träffar. Så sök så hittar du nog många tänkvärda alternativ.

 

Har du funderat på någon form av dävertliknsnde lösning, typ Dingyrings? 

 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Triobatar:

Sen är jag inte heller helt förtjust i att ständigt ha släpjolle eftersom seglingen premieras och då är det bra att lätt stuva den på däck inemellan användningarna.

Då tycker jag ff Packraft är ett bra alternativ, den jag länkade till tidigare har packstorlek: 50 x 35 x 35 cm och en maxlast på 300 kg!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Tipset var att den typen gummibåt inte bara fanns förr och att du skulle googla för att hitta motsvarande Biltemas.

 

Här är något som ser ut att motsvara den från Biltema OCH som går att köpa idag🙂

 

Screenshot_20231213-180444.thumb.png.00aa9f5c265cd6d607e7fed1df9e2b45.png

 

Googlade bara på "gummibåt" så kom denna och någon liknande modell till fram. Andra sökfraser ger kanske bättre träffar. Så sök så hittar du nog många tänkvärda alternativ.

 

Har du funderat på någon form av dävertliknsnde lösning, typ Dingyrings? 

 

 

Jajamänsan, tack för dina tips!

Det var inte ditt inlägg jag relaterade till👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din jolle är väl redan en fin variant som väger mindre än de flesta uppblåsbara?

Om inte köpa en mindre likvärdig är Dinghy rings rätt smidigt.

Dinghy.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev -PLM-:

Din jolle är väl redan en fin variant som väger mindre än de flesta uppblåsbara?

Om inte köpa en mindre likvärdig är Dinghy rings rätt smidigt.

Dinghy.JPG

Ja det kanske är ett alternativ.

Men hur sugen är jag på att segla runt med en stående gummibåt i aktern, inte så mycket tror jag. Känns rätt mkt husbil och camping över det. Dävertar hade varit bättre men då är aktern något för smal på vår båt.

När jag väger de olika alternativen kan man inte komma ifrån att zodiac har väldigt hög kvalitet, är stabil med sina tjocka tuber, högtrycksdurken är bra osv. Det är väl mest akterspegeln då som gör att jag vill ha något likvärdigt men med rund akter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var själva släpandet som ör problem, en lång lina som man anpassar så jollen åker i nerförsbacke, som är problemet? Tja...

Jag har själv funderat på denna. Se bif bild. Ärligt knyckt nånstans på nätet. Fördelen mot att ha en dävert är att jollen ligger stadigt medan man kliver ombord.  slipper däverten alltså. Å så enlare när man går in mot en brygg amed nosen före. Ut spelar ingen roll. Å så slipep rman dunket när jollen slår mot bordet å vaknar på natten, inte så kul.

Går förmodligen att anpassa- forma själva anslutningen så det passar ens egen båt/baadbrygga-fästen. Hoppas iden var till hjälp.

IMG_0146_cr.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om Hobbyhallens jolle? Just idag har man ytterligare 20% rabatt på allt med koden JUL20

 

Saknar dock högtrycksdurken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Dava:

Vad tror ni om Hobbyhallens jolle? Just idag har man ytterligare 20% rabatt på allt med koden JUL20

 

Saknar dock högtrycksdurken...

Material: 0,7 mm PVC

 

Den skulle jag inte vilja sitta i ute på havet.

 

0,7 mm PVC är ungefär som materialet i en badboll, det ryms ingen vävarmering i den materialtjockleken. Det finns nog själ för att den kallas "Gummibåt Lake". Den är absolut inte värd 2.500:- även om de ger rabatt på priset.

 

Men att kalla denna farkost för "gummibåt" som det står i annonsen är grovt vilseledande. Det är nästan anmälan till konsumentverket för det.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Vad tror ni om Hobbyhallens jolle? Just idag har man ytterligare 20% rabatt på allt med koden JUL20

 - - -

Tack för länken @Dava Har precis beställt ett par dubbkängor med din rabattkod. 560:- för kängorna var ett jättebra pris! Frugan har tjatat länge på mig att jag ska vara rädd om mig och köp dubbkängor. Nu blev hon jätteglad.

 

Tack tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

Tack för länken @Dava Har precis beställt ett par dubbkängor med din rabattkod. 560:- för kängorna var ett jättebra pris! Frugan har tjatat länge på mig att jag ska vara rädd om mig och köp dubbkängor. Nu blev hon jätteglad.

 

Tack tack!

 

Varsågod och tack för varningen! Är själv lite skeptisk. Hittar inte något jätteintressant själv. Men de har fina Kamado-grillar till bra pris.

 

Lite sugen på en SUP-bräda men tveksam till kvalitet och värde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Vad tror ni om Hobbyhallens jolle? Just idag har man ytterligare 20% rabatt på allt med koden JUL20

 

Saknar dock högtrycksdurken...

Tackar också för bra tips men jag har nog lite svårt att byta min högkvalitetsbåt mot denna. Har nästan googlat ihjäl mig utan att hitta rätt kvalitetsbåt utefter specen så långt. Förutom Akilles då. Letar vidare och tar gärna fler tips om någon springer på ”rätt” båt med rund akter. Om inte annat ska jag kolla på kommande mässa och fråga runt.

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-17 vid 17:32 skrev Lintott:

Material: 0,7 mm PVC

 

Den skulle jag inte vilja sitta i ute på havet.

 

0,7 mm PVC är ungefär som materialet i en badboll, det ryms ingen vävarmering i den materialtjockleken. Det finns nog själ för att den kallas "Gummibåt Lake". Den är absolut inte värd 2.500:- även om de ger rabatt på priset.

 

Men att kalla denna farkost för "gummibåt" som det står i annonsen är grovt vilseledande. Det är nästan anmälan till konsumentverket för det.

Det är ju sådana jag helst vill placera i kategorin "badleksaker" jag har skrivit det förr och upprepar mig gärna.

 

Att jag blandar mig i diskussionen beror på att även jag återigen funderar på någon typ av jolle.

hade en Jolly tidigare, nu en minst 20 år gammal Plastimar 280 "gummibåt" en SIB med plywooddurk.

Jag anser ju att gummibåten är till 30% nytta och 70% besvär, procentsatserna kan variera efter humör och väderlek.

Kan tänkas jag minns fel, men jag tror att jag använde gummibåten två gånger i skarpt läge i somras.

 

Men någon typ an Skidbladner som man snabbt kunde iordningställa "tillsätt bara vatten"... 

Någonting som kan bära en medelmåttig elmotor med batteri, två personer och en stor hund.

En sjövärdig båt som lätt kunde iordningställas eller fällas ihop, som inte tar mer plats ombord än ett flak med öl.

 

Kommentar till bilden:

Det där med att hänga upp en gummibåt i däverter när det regnar... vad är problemet? Att den blir vattenfylld och för tung för dävertarna...?

Ja men häng upp den så så att fören hänger högre än aktern, och håll dyvikan öppen!

 

Ja och inga fastskruvade grejer i badbryggan man kan slå tårna blodiga på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev speljakt:

Den här superlättviktaren kunde vara värd en närmare titt:

https://www.marinesuperstore.com/tenders-accessories/tenders/3d-superlight-tender-twin-round-tail

Precis en sån är det jag söker!

Tackar för det!

Får kolla närmare, ser i första anblicken ut som en ” riktig” gummibåt.

Men så var det EU och England…..

Håller i övrigt med Ohm, 75-25 till jävelskapet…..nästan bättre att behålla pengarna och simma iland för minsta irritation

Hälsningar Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...