Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Georg_Ohm

Hur hittar jag en borttappad rostfri skruv?

Rekommendera Poster

19 timmar sedan skrev Raceboat:

Annars så kan en damsugare med en nylonstrumpor över änden funka ibland för små föremål...

Nu tycker jag nog det blev lite väl intimt.....

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är nog samma fenomen som gör att strumpor tappar sin maka under tvättprocessen. Antagligen ligger skruven i samma kosmiska miniatyr-svartahål som 10 och 13 mm hylsorna och nycklarna som alltid är borta hur många man än köper. Din skruv kommer inte att dyka upp förrän du köpt en ny.

 

PS.

Strump-problemet har jag löst genom att en gång för alla köpa upp ett mindre parti identiska svarta strumpor. Det trixet har tvättmaskinstrollet gått bet på hittills. Blir det hål på en strumpa behöver man bara kasta den ena, den andra har fortfarande ett tjog likadana att förena sig med. Jag har helt enkelt löst upp alla mina strumpors parförhållanden.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 10 cm lång skruv kan inte bara försvinna. Lysa med ficklampa och dammsuga överallt verkar vara bra metoder. 

Alternativt töm verkstan på allt och du kommer nog som en av de sista prylarna hitta den.

Eller tänk utanför boxen och skruven ligger säkert på ett ställe som du inte trodde var möjligt att den skulle hamna på.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det verkligen var skruven du hörde när det klingade till? Det skulle kunna vara så att skruven aldrig lämnade sitt hål utan sitter kvar där och hånler. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-02 vid 10:26 skrev Faderullan:

Det här är nog samma fenomen som gör att strumpor tappar sin maka under tvättprocessen. Antagligen ligger skruven i samma kosmiska miniatyr-svartahål som 10 och 13 mm hylsorna och nycklarna som alltid är borta hur många man än köper. Din skruv kommer inte att dyka upp förrän du köpt en ny.

 

PS.

Strump-problemet har jag löst genom att en gång för alla köpa upp ett mindre parti identiska svarta strumpor. Det trixet har tvättmaskinstrollet gått bet på hittills. Blir det hål på en strumpa behöver man bara kasta den ena, den andra har fortfarande ett tjog likadana att förena sig med. Jag har helt enkelt löst upp alla mina strumpors parförhållanden.

Även jag har besegrat mitt tvättmaskinstroll med samma metod!
Vad gäller speciella skruvar, kontakta 
https://www.sifvert-skruv.se/

De är mästare på skruv! 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att inte bara skruven är borta!! FarbrorOhm har inte synts till sedan i fredags på forumet. 😞

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rascal:

Verkar som att inte bara skruven är borta!! FarbrorOhm har inte synts till sedan i fredags på forumet. 😞

Han gick nog vilse och tappade bort sig själv i verkstaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Rascal:

Verkar som att inte bara skruven är borta!! FarbrorOhm har inte synts till sedan i fredags på forumet. 😞

Han kanske stötte på motstånd någonstans...

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-01 vid 16:20 skrev anuba:

Det värsta av allt att det är sant. Händer mig jämt. Därför har jag börjat köpa två av de mesta. Då kan man alltid plocka fram sin extra pryl, som en  pannlampa, när den första har "försvunnit". Jag tror faktiskt att jag köpte en tredje pannlampa för ett tag sedan.

Nu kan den i princip aldrig tappas bort. 😉

Bara två..? En del grejer har jag minst tre utav…

När det gäller skiftnyckar vet jag inte hur många jag har, men det är sådana jag fått i arv av farfar, morfar, en ingift farbror (egentiden farmors systers andra make…) och från min far… sedan har jag köpt några själv och fått av barnen på fars dag… Bacho är bäst!

 

2023-12-02 vid 00:55 skrev trewq:

Har upptäckt att jag har dubbelt av allting, och hittar alltså det mesta. Dock tio par glasögon utspridda i huset men kan ändå leta efter dem jag har på näsan

Ett par för att se på nära håll med, ett par för att se på långt håll, och ett tredje par att använda när man letar efter de andra paren….


9DF5122E-953A-422D-B9FA-B6AF3361F169.thumb.jpeg.ca8344f1f76e7fd9aed116b46dafec50.jpeg

 

Så är nu detta mysterium nästan löst.

Jag har hittat skruven instucken i ett hål i ikeahyllans ”ben”.

Jag vet ju inte hur det gått till, den har ju iallfall inte studsat dit själv.

Men det jag vet är att det hittilsvarande yngsta barnbarnet varit med i förrådet för att plocka fram julsakerna.

Sladden till vänster är till en batteriladdare som jag idag kopplade ur, och då såg jag skruven. Men jag har uppenbarligen missat den vid andra tillfällen som jag letat.

 

Det är väl litet ”Douglas Adamspsykologi” över detta, man finner saker och ting när man inte letar efter dem. Ungefär som konsten att flyga, man kastar sig till marken och missar….

 

Man det var iallafall roligt att läsa alla goda råd, en del godare än andra…. 🙃

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 6
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Verkar som att inte bara skruven är borta!! FarbrorOhm har inte synts till sedan i fredags på forumet. 😞

Nä… jag höll på med andra grejer i helgen, i en annan verkstad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:
2023-12-01 vid 16:20 skrev anuba:

 

Bara två..? En del grejer har jag minst tre utav…

När det gäller skiftnyckar vet jag inte hur många jag har, men det är sådana jag fått i arv av farfar, morfar, en ingift morbror och från min far… sedan har jag köpt några själv och fått av barnen på fars dag… Bacho är bäst!

Jag slog vad en gång om att jag ägde fler än hundra skruvmejslar ( bits räknas inte)  Jag vann!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Bara två..? En del grejer har jag minst tre utav…

När det gäller skiftnyckar vet jag inte hur många jag har, men det är sådana jag fått i arv av farfar, morfar, en ingift farbror (egentiden farmors systers andra make…) och från min far… sedan har jag köpt några själv och fått av barnen på fars dag… Bacho är bäst!

 

Ett par för att se på nära håll med, ett par för att se på långt håll, och ett tredje par att använda när man letar efter de andra paren….


9DF5122E-953A-422D-B9FA-B6AF3361F169.thumb.jpeg.ca8344f1f76e7fd9aed116b46dafec50.jpeg

 

Så är nu detta mysterium nästan löst.

Jag har hittat skruven instucken i ett hål i ikeahyllans ”ben”.

Jag vet ju inte hur det gått till, den har ju iallfall inte studsat dit själv.

Men det jag vet är att det hittilsvarande yngsta barnbarnet varit med i förrådet för att plocka fram julsakerna.

Sladden till vänster är till en batteriladdare som jag idag kopplade ur, och då såg jag skruven. Men jag har uppenbarligen missat den vid andra tillfällen som jag letat.

 

Det är väl litet ”Douglas Adamspsykologi” över detta, man finner saker och ting när man inte letar efter dem. Ungefär som konsten att flyga, man kastar sig till marken och missar….

 

Man det var iallafall roligt att läsa alla goda råd, en del godare än andra…. 🙃

Var glad! Ditt barnbarn är tekniskt och pyssligt intresserad, och ni kan ha mycket roligt tillsammans efterhand!

Annars kan jag tipsa om att den som har en ordningsam fru automatiskt blir en baddare på att hitta saker! Själäv vet man ju var man lagt sina saker, från större till de allra minsta. Men sen har ju frun ordnat det hela, varpå man får öva att hitta grejorna igen.
Så när frun själv inte hittar sina saker så kan man, baserat på gedigen letarträning, hitta dem åt henne!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -
9DF5122E-953A-422D-B9FA-B6AF3361F169.thumb.jpeg.ca8344f1f76e7fd9aed116b46dafec50.jpeg

 

Så är nu detta mysterium nästan löst.

Jag har hittat skruven instucken i ett hål i ikeahyllans ”ben”.

Jag vet ju inte hur det gått till, den har ju iallafall inte studsat dit själv.

Men det jag vet är att det hitintillsvarande yngsta barnbarnet varit med i förrådet för att plocka fram julsakerna.

- - -

Du fick ju rådet att ta hjälp av barnbarnen. Du skulle utnyttjat det tidigare....

  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

F1FB3D11-C86C-4862-B93C-B21D8B772ECF.thumb.jpeg.42db957b438d495c4b516effb1606421.jpeg

Idag jobb i lilla verkstaden, jag har en himla massa lokaltrafikvagnar från Stuttgart i H0, 1/87, har tappat såväl M1 som M2 skruvar på golvet, men jag har ett helt sortimentskåp fullt….

Jag kanske kan kränga dessa på tyska Ebay.

 

Det var ju så att spårvagnsfabriken ute på Styrsö lades ned, alltså Swedtram.

U.T har tillsammans med föreningsvänner tagit hand om resterande varulager.

Jo det var även nån båt med, någon bogserbåt i H/0… men mest etsade ark i mässing med delar till diverse spårvagnar… undrar om det är någon idag som ger sig på den sortens modellbygge… Klippa, bocka och löda ihop mässingsmodeller?

 


C691AB7C-D1A4-48A5-91F8-675FAB707767.thumb.jpeg.8a8de7e2cfdd749ff328b97cd63ba83b.jpeg

 

Här är en stockholmsvagn… nån som vill prova på denna ädla konst?

Det bör väl finnas utrymme för en projekttråd om hur det går till - om du ska locka in någon i modellbyggandets mysterier. Ett stansat mässingsark säger ju inte så mycket för oss okunniga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar ju detta ha gått bra till slut. Men annars så finns det lagstiftning runt detta. "Edward Murphys law"

Kan det gå åt helvete, då gör det, det. (fritt översatt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Stan:

Nu verkar ju detta ha gått bra till slut. Men annars så finns det lagstiftning runt detta. "Edward Murphys law"

Kan det gå åt helvete, då gör det, det. (fritt översatt)

"Vid sämsta tänkbara tillfälle"  är väl fortsättningen på din översättning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du hittade skruven när jag precis kom på lösningen.

Leta där det är ljust.

 

En berusad äldre person kryper runt på alla fyra, precis under en gatlykta. En polis fårsyn på honom och bestämmer sig för att hjälpa fyllot att leta efter nycklarna så han kan gå hem och sova ruset av sig istället för att krypa runt på trotoaren.

Efter en stunds letande frågar polisen gubben om han är säker på att det var just här han tappade nycklarna. Nä, säger mannen. Jag tappade dem i Vitabergsparken. Men varför letar du då efter dem här, frågar polisen. För det är här under lampan jag kan se nåt, svarar gubben.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-04 vid 13:55 skrev Georg_Ohm:

Så är nu detta mysterium nästan löst.

Jag har hittat skruven instucken i ett hål i ikeahyllans ”ben”.

Jag vet ju inte hur det gått till, den har ju iallfall inte studsat dit själv.

Men det jag vet är att det hitintillsvarande yngsta barnbarnet varit med i förrådet för att plocka fram julsakerna.

Lite tankspridd får man vara när man blir äldre, men skyll inte på barnen. 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-04 vid 13:55 skrev Georg_Ohm:

Bara två..? En del grejer har jag minst tre utav…

När det gäller skiftnyckar vet jag inte hur många jag har, men det är sådana jag fått i arv av farfar, morfar, en ingift farbror (egentiden farmors systers andra make…) och från min far… sedan har jag köpt några själv och fått av barnen på fars dag… Bacho är bäst!

 

Ett par för att se på nära håll med, ett par för att se på långt håll, och ett tredje par att använda när man letar efter de andra paren….


9DF5122E-953A-422D-B9FA-B6AF3361F169.thumb.jpeg.ca8344f1f76e7fd9aed116b46dafec50.jpeg

 

Så är nu detta mysterium nästan löst.

Jag har hittat skruven instucken i ett hål i ikeahyllans ”ben”.

Jag vet ju inte hur det gått till, den har ju iallfall inte studsat dit själv.

Men det jag vet är att det hittilsvarande yngsta barnbarnet varit med i förrådet för att plocka fram julsakerna.

Sladden till vänster är till en batteriladdare som jag idag kopplade ur, och då såg jag skruven. Men jag har uppenbarligen missat den vid andra tillfällen som jag letat.

 

Det är väl litet ”Douglas Adamspsykologi” över detta, man finner saker och ting när man inte letar efter dem. Ungefär som konsten att flyga, man kastar sig till marken och missar….

 

Man det var iallafall roligt att läsa alla goda råd, en del godare än andra…. 🙃

Som någon skrev tidigare, det är trolltider nu... Och många med små barn och små barnbarn vet ju att Nisse flyttat in i hemmen, och den lille filuren är ju busig av sig 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...