Jump to content
Friday 23 February 2024
Mange249

Alu vs zink i Östersjön

Recommended Posts

De sista 10åren har det skett en förändring där det blivit mer och mer aluanoder istället för zink som var vanligt förr.

 

Många påstår att alu skyddar bättre än zink (och därmed offras snabbare) men kikar man i det periodiska systemet och vilken spänning som bör skapas mellan materialen borde zink vara bättre. Nu är det såklart inte vilken alu som helst och legeringar kan ges mycket olika egenskaper, så ingen omöjlighet alls att den varianten som används har helt rätt egenskaper.

 

Jag vet att det också finns miljövinster med alu vs zink då zinkanoderna skall innehålla kadmium.

 

Hur gör ni som åker i Stockholmstrakten eller Östersjön i stort? Zink eller alu?

 

Jag har bara använt alu en säsong och fick då korrosion som jag inte haft med zink före eller efter. Därför har jag en viss oro kring alu, men vetenskap går givetvis före enstaka erfarenheter och är alu rätt så får det såklart bli det framöver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

12 minuter sedan skrev Mange249:

Hur gör ni som åker i Stockholmstrakten eller Östersjön i stort? Zink eller alu?

Zink (Stockholms skärgård)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aluminium i sthlm skärgård bravo drev dom byts årligen 40% slitna då mkt lite landström. 

motor anoder zink  BT byts vartannat år B

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det gäller materialet så är en zinkanod ren zink (>99%), medan aluanonder ofta är en legerering med aluminium som huvudbeståndsdel. Växelhus m.m. är ju oftast gjorda av aluminium, och att sätta en "ren" aluminiumanod på ett sådant skulle ju inte göra någon nytta....

 

Zinkanoder finns numera som helt "kadmiumfria" från vissa leverantörer, men kadmium är annars inget som medvetet legeras in utan är en "naturlig" förorening i zinken, en förorening som kan ligga på 0,05% eller så. Vi talar alltså om extremt små mängder, i synnerhet om man jämför med andra kadmiumläckage. Men så snart något har med miljöpåverkan att göra blir det snabbt till ett försäljningsargument, oavsett proportionerna.

 

Det är ju som med elbilar - man såg, i alla fall i början, bara till en liten del av kedjan och gjorde vågen för dess miljövänlighet (en del politiker tror väl fortfarande elen till bilen är nästan gratis och skapas av sig självt).

Fast om man tittar på helheten så är det inte alls lika bra. Vem minns inte floppen med Etanol, där politikerna beslutade om att alla mackar var tvungna att också ha etanol. Vilket tvingade många strategiskt viktiga glesbygdsmackar att lägga ner. Men utsläppen från bilkörning blev ju jättelåga med etanol !

Sedan fick man upp ögonen för att bränslet inte var så problemfritt som man trott, och inte minst att tillverkningen ofta var allt annat än miljövänlig. Samt att många gick över till att använda råvaran till etanoltillverkning istället för mat åt sin (ibland svältande) befolkning, då det gav mer pengar. Så idag är etanolförsäljningen extremt låg och nästan ingen talar om den som en "miljölösning" längre.

Som sagt - en helhetssyn är aldrig fel, samt att sätta sakerna lite mer i sitt sammanhang....

 

Problemet med zink i sötvatten (och i vissa fall bräckvatten med mycket låg salthalt) är väl annars mest att det kan bildas en vit beläggning som på sikt isolerar anoden. Märker man inte av det problemet så ser jag själv ingen anledning att inte köra på zink rakt över.

 

Jag kör även zink i sötvatten, men borstar av dem efter varje upptagning. De blir dock inte speciellt belagda. Och visst äts de inte upp på flera säsonger, men det beror inte främst på anoden utan på det faktum att sötvatten helt enkelt leder ström så urbota dåligt jämfört med saltvatten att all galvanisk (och även elektrolytisk) korrosion går enormt mycket långsammare.

 

Har haft flera båtkollegor i hemmahamnen (Vättern) som är bekymrade över att deras anoder "inte går åt" på flera säsonger. Nej, men det beror ju på att "dricksvattnet" vi kör i knappt leder någon ström alls.

 

Så sammanfattningsvis kan man nog säga att så länge det sitter en rimligt ren anod med bra elektrisk kontakt som är oädlare än metallen den skall skydda, så kommer den göra sitt jobb - när det behövs.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om det nuförtiden sägs att det ska vara aluminium i Stockholmsområdet och Mercruiser har det på alla sina Bravo så håller jag med om att fungerar det bra som det är så kör vidare på Zink om det är det man använder. Skulle man få tillstymmelse till problem skulle man kunna testa aluinium för att se om det blir någon förbättring.

Men fungerar det med zink kör vidare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter som att det är flera här som resonerar som jag. Det blir nog till att fortsätta med zink, det har alltid fungerat bra för mig (även förr när jag låg några veckor per år i mälaren).

 

Jag tror dock att det kommer bli dyrt att fortsätta iom att piratalternativen verkar försvinna. Ett kit med alu kostar till min motor ca 550kr, medan original zink ligger runt 1000kr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ju även magnesium, hur skulle det fungera ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev pismo:

Det finns ju även magnesium, hur skulle det fungera ?

Fungerar givetvis väldigt bra. Oftast lite FÖR bra i bräckt/saltvatten, kanske.

Sedan finns det, visst, men är ovanligt, dyrt och sortimentet är begränsat. Längre tillbaka var det ett alternativ för oss i sötvatten då zink där tenderar att få en vit isolerande beläggning. Men det löser en anod i aluminiumlegering.

 

Man måste nog också backa lite och ställa sig frågan varför anoden offras. Det krävs ju först att den är oädlare än materialet den skall skydda, och detta uppfyller nog alla nämnda material. Sedan har många "sötvattensåkare" oroat sig för att anoderna inte "går åt" som man tycker att de borde, och då har det dels skyllts på den vita beläggningen men även att man "måste" ha ännu oädlare legering (magnesium) för att det skall "fungera" i sötvatten.

 

Båda är myter, och i stort sett felaktiga. Så länge anoden är oädlare, har bra kontakt och är hyfsat ren kommer den göra sitt jobb. Oavsett vattnets salthalt. Och den vita beläggningen isolerar inte så mycket som man kan tro, och om man borstar rent zinkanoden minst en gång per säsong så fungerar det bra för de flesta.

 

Anledningen till att anoden inte går åt på samma sätt i sötvatten är ju att problemet där är enormt mycket mindre, eftersom ledningsförmågan i sötvatten är usel så strömmen förblir väldigt låg. Det finns alltså inte alls samma problem, och då går anoden helt enkelt inte åt. Att byta till magnesium och annat för att försöka få anoden att gå åt är ju därför att lösa ett problem som alltså egentligen inte finns.

 

Minns när jag gjorde ett zinkanodtest åt PB för många år sedan. I sötvattentestet fick jag forcera med en felspänning (=elektrolytisk korrosion) som nog aldrig uppmätts på någon brygga för att överhuvudtaget få till någon offring alls. Och visst offrade sig då magnesium bäst (men zink mer än tillräckligt bra det också), men det var som sagt först efter extrem provokation eftersom ledningsförmågan är så dålig i sötvatten.

 

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Fungerar givetvis väldigt bra. Oftast lite FÖR bra i bräckt/saltvatten, kanske.

Sedan finns det, visst, men är ovanligt, dyrt och sortimentet är begränsat. Längre tillbaka var det ett alternativ för oss i sötvatten då zink där tenderar att få en vit isolerande beläggning. Men det löser en anod i aluminiumlegering.

 

Man måste nog också backa lite och ställa sig frågan varför anoden offras. Det krävs ju först att den är oädlare än materialet den skall skydda, och detta uppfyller nog alla nämnda material. Sedan har många "sötvattensåkare" oroat sig för att anoderna inte "går åt" som man tycker att de borde, och då har det dels skyllts på den vita beläggningen men även att man "måste" ha ännu oädlare legering (magnesium) för att det skall "fungera" i sötvatten.

 

Båda är myter, och i stort sett felaktiga. Så länge anoden är oädlare, har bra kontakt och är hyfsat ren kommer den göra sitt jobb. Oavsett vattnets salthalt. Och den vita beläggningen isolerar inte så mycket som man kan tro, och om man borstar rent zinkanoden minst en gång per säsong så fungerar det bra för de flesta.

 

Anledningen till att anoden inte går åt på samma sätt i sötvatten är ju att problemet där är enormt mycket mindre, eftersom ledningsförmågan i sötvatten är usel så strömmen förblir väldigt låg. Det finns alltså inte alls samma problem, och då går anoden helt enkelt inte åt. Att byta till magnesium och annat för att försöka få anoden att gå åt är ju därför att lösa ett problem som alltså egentligen inte finns.

 

Minns när jag gjorde ett zinkanodtest åt PB för många år sedan. I sötvattentestet fick jag forcera med en felspänning (=elektrolytisk korrosion) som nog aldrig uppmätts på någon brygga för att överhuvudtaget få till någon offring alls. Och visst offrade sig då magnesium bäst (men zink mer än tillräckligt bra det också), men det var som sagt först efter extrem provokation eftersom ledningsförmågan är så dålig i sötvatten.

 

Du verkar ha mycket erfarenhet av ämnet. Hur ser du på min erfarenhet att alu fungerade dåligt på min motor?


Jag hade stålpropp, men ingen landström eller dyl. Jag upplevde tydliga angrepp på växelhuset som jag inte sett före eller efter med zink. 


Jag är sjävklart öppen för att det kan ha varit enskilda (andra) händelser som påverkat. Dock låg jag i samma hamn, bredvid samma båtar båda åren så jag kan inte hitta några uppenbara skillnader i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Mange249:

Du verkar ha mycket erfarenhet av ämnet. Hur ser du på min erfarenhet att alu fungerade dåligt på min motor?


Jag hade stålpropp, men ingen landström eller dyl. Jag upplevde tydliga angrepp på växelhuset som jag inte sett före eller efter med zink. 


Jag är sjävklart öppen för att det kan ha varit enskilda (andra) händelser som påverkat. Dock låg jag i samma hamn, bredvid samma båtar båda åren så jag kan inte hitta några uppenbara skillnader i alla fall.

Väldigt svårt att säga, för det kan vara många olika faktorer som spelar in.

 

Med zink som material (vilket brukar vara just ren zink, >99%) är ju anoden otvetydigt mycket oädlare än växelhuset, medan det med aluanod kräver "rätt" legering jämfört med den aluminium den skall skydda (ren alu kan ju t ex inte skydda ren alu). Sedan skall ju alla ytor ha lika bra kontakt också för att vara jämförbart.

 

Nej, jag skall inte ge mig på någon gissning. Men funkar det med zink så använd det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...