Jump to content
Saturday 23 January 2021

pismo

Medlemmar
  • Content Count

    187
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About pismo

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kolla först med kompressionsprov. Du har ju även vatten i cylindrarna, det kan bero på flera saker. // Peter
  2. Gör likadant med motorn som om den skulle stått ute. Motorn bör rostskyddas. mvh Peter
  3. Du går tyvärr inte att byta ringar eller kolv enbart med att lyfta toppen. Motorn måste ur båten och oljetråget måste väck för att komma åt vevstakarna och dra ut kolvarna. // Peter
  4. Tjena. Jag har en Maxum 2400 scr som är ca 7,5 M. Motorn är en Mercruiser 5,7 Vortec. Körde tur och retur Kungsbacka-Läsö, mätte då upp förbrukningen till exakt 1,8 liter/distans. Blandad körning. // Peter
  5. Hej. Tyvärr vet jag inte varför du fått vatten i oljan. Men det viktigaste nu är att få ut saltvattnet och få in ny och fräsch olja i motorn, och det är bråttom om du vill undvika värre skador. Sug ut oljan omgående och häll i ny. mvh. Peter
  6. Dom flesta båtmotorer är ju i grunden (inombordare) princip identiska med många bilmotorer. Det är ju inte vanligt att vid provkörning köra fullgas på en växel i femton minuter när vi vill köpa bil....
  7. Varför utgick ingen ersättning från försäkringsbolaget ? Har en bekant som råkade ut för likadant, dock gick försäkringsbolaget in och ersatte ägaren.
  8. Snappar upp min gamla tråd om korrosion på mitt drev: Bytte till anoder av magnesium och inget mer korrosion kan ses på drevet 👍 // Peter
  9. Hej. Hade liknande problem på min mercrusier 5;7. Muttrarna till bockhornen hade helt enkelt lossat och det läckte in vatten den vägen. Jag var tvungen att lyfta ur motorn för att komma åt och dra muttrarna, men det berodde nog mest på utformningen av motorrummet. Båten är en Maxum 2400 scr. // Peter
  10. Japp, så är det. Förstår inte varför man vill chansa. Tar normalt 10 min att tömma motorn på vatten. // Peter
  11. Jag tömmer alltid motorn på vatten innan jag kör igenom glykolen. För att vara på den säkra sidan så tömmer jag ut lite av glykolblandningen från avtappningskranarna i en kopp, som jag sedan ställer in i frysen för att kolla att det inte fryser. Det går även utmärkt att hälla blandningen i slangarna från termostathuset. mvh peterPeter
  12. Hej. 3. Töm motorn på vatten först innan du kör i glykolen. Sitter avtappningskranar både på block och limpor. Är motorn tömd innan så behövs varken varmkörning eller borttagning av termostat. mvh. Peter
  13. Hej. Lånade en kompis manuella oljepump för att pumpa ut oljan från motorn genom röret för oljestickan. Varmkörde som vanligt och pumpade sedan ut ca 5 liter olja och fyllde på med ny. När jag sedan tömde behållaren med den gamla oljan kom det först ca en liter rent vatten innan oljan rann ut som var svart. Kan det verkligen vara så att det kan finnas rent vatten i motorn ? Eller så var det vatten i behållaren till pumpen sedan tidigare, jag tittade inte om det fanns någon vätska i behållaren innan jag pumpade ut oljan. mvh: Peter
  14. pismo

    Anoder

    Hej. Båten ligger i sötvatten i hemmahamn och när jag skall iväg så åker vi ut till havet i saltvatten. Tidigare satt det anoder i zink på drevet (Bravo 3) och jag tyckte att drevet började bli angripet efter några år och satte på anoder i magnesium i fjol. Hela förra säsongen såg dom bra ut, men efter att vi varit på Läsö en vecka i år så försvann dom i princip bara efter några dagar. Kan det verkligen vara så att magnesiumanoder försvinner endast på några dagar när man ligger i hamn i saltvatten, eller är det något annat som spelar roll ? mvh. Peter
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy