Jump to content
Thursday 02 July 2020

pismo

Medlemmar
  • Content Count

    181
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About pismo

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dom flesta båtmotorer är ju i grunden (inombordare) princip identiska med många bilmotorer. Det är ju inte vanligt att vid provkörning köra fullgas på en växel i femton minuter när vi vill köpa bil....
  2. Varför utgick ingen ersättning från försäkringsbolaget ? Har en bekant som råkade ut för likadant, dock gick försäkringsbolaget in och ersatte ägaren.
  3. Snappar upp min gamla tråd om korrosion på mitt drev: Bytte till anoder av magnesium och inget mer korrosion kan ses på drevet 👍 // Peter
  4. Hej. Hade liknande problem på min mercrusier 5;7. Muttrarna till bockhornen hade helt enkelt lossat och det läckte in vatten den vägen. Jag var tvungen att lyfta ur motorn för att komma åt och dra muttrarna, men det berodde nog mest på utformningen av motorrummet. Båten är en Maxum 2400 scr. // Peter
  5. Japp, så är det. Förstår inte varför man vill chansa. Tar normalt 10 min att tömma motorn på vatten. // Peter
  6. Jag tömmer alltid motorn på vatten innan jag kör igenom glykolen. För att vara på den säkra sidan så tömmer jag ut lite av glykolblandningen från avtappningskranarna i en kopp, som jag sedan ställer in i frysen för att kolla att det inte fryser. Det går även utmärkt att hälla blandningen i slangarna från termostathuset. mvh peterPeter
  7. Hej. 3. Töm motorn på vatten först innan du kör i glykolen. Sitter avtappningskranar både på block och limpor. Är motorn tömd innan så behövs varken varmkörning eller borttagning av termostat. mvh. Peter
  8. Hej. Lånade en kompis manuella oljepump för att pumpa ut oljan från motorn genom röret för oljestickan. Varmkörde som vanligt och pumpade sedan ut ca 5 liter olja och fyllde på med ny. När jag sedan tömde behållaren med den gamla oljan kom det först ca en liter rent vatten innan oljan rann ut som var svart. Kan det verkligen vara så att det kan finnas rent vatten i motorn ? Eller så var det vatten i behållaren till pumpen sedan tidigare, jag tittade inte om det fanns någon vätska i behållaren innan jag pumpade ut oljan. mvh: Peter
  9. pismo

    Anoder

    Hej. Båten ligger i sötvatten i hemmahamn och när jag skall iväg så åker vi ut till havet i saltvatten. Tidigare satt det anoder i zink på drevet (Bravo 3) och jag tyckte att drevet började bli angripet efter några år och satte på anoder i magnesium i fjol. Hela förra säsongen såg dom bra ut, men efter att vi varit på Läsö en vecka i år så försvann dom i princip bara efter några dagar. Kan det verkligen vara så att magnesiumanoder försvinner endast på några dagar när man ligger i hamn i saltvatten, eller är det något annat som spelar roll ? mvh. Peter
  10. Ok, tack för svaret, men kan det vara tändspolen när den går som en klocka om jag sänker gasen 500 varv ?
  11. Hej. Har en Mercrusier 5;7 Vortec-00 med förgasare med ett konstigt problem. Motorn tvärdör ibland när jag kör lite fortare, det händer när jag kommer upp över ca 3500 varv och båten planar fint. När motorn dör så startar den direkt efteråt och problemen kan vara borta i flera distans, för att helt plötsligt dö igen. Det har varit så här några år, och jag trodde jag löst problemet när jag bl.a. bytt slangnippeln i tanken då den efter det gick utan problem några veckor. Jag har för övrigt bytt bensinfilter flera gånger och även tömt tanken och hällt i fräsch bensin. Någon som har någon bra idé ? mvh. Peter
  12. http://adammarin.se/ankarboxlock
  13. Hej. Gjorde en klantig sak idag. Båten står på trailer och jag skulle få ut det sista vattnet. Hissade upp trailern med veven där fram för att få vattnet att rinna ut genom bottenpluggen och tyckte det efter en stund att det gick trögt att veva. Problemet var att jag inte hissat upp drevet och det tog i marken och ju mer jag vevade ju mer vikt låg på drevet. Till slut var nästan hela aktern i luften med hela tyngden på drevet i marken. Till slut märkte jag förstås vad som vad fel och kunde hissa upp drevet, och båten la sig på kärran igen. Kan det blivit någon skada på drevet eller Sköld, båten väger ca 3 ton och drevet är Bravo 3. Mvh.Peter
  14. Hej. Japp, tömmer motorn på vatten gör jag först. Kör sedan igenom ca 25 liter glykolblandning med spolmuff. Lossar sedan slangarna från termostathuset och fyller upp manuellt tills det rinner över, brukar sedan tömma en skvätt från avtappningsskruven som jag lägger i en flaska och in i frysen för en extra koll. Kanske lite överarbetat... // Peter
  15. Hej. Ena fästet till staget har släppt från däcksluckan. Både staget och själva luckan är ju gjord av glasfiber/plast ( fet plast ?) Tidigare har det varit limmat men nu när jag försökt limma tillbaka det ena staget så fäster inte limmet. Är det någon som vet ett lim som håller ? Båten är en Maxum. Mvh. Peter
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy