Jump to content
Wednesday 03 March 2021

Hamnanna

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Hamnanna

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

129 profile views
  1. På västkusten har jag tidigare anlitat Bo Peders och Peter Isaksson. Båda finns på https://www.batbesiktningsmannen.org/presentation/ Jag tycker att Peter Isaksson gjorde ett riktigt bra och proffsigt jobb! Han håller till på Orust men det är värt att betala lite extra för att få honom till Göteborg. Träffade en annan nybliven båtägare häromveckan som hade samma erfarenhet om Peter. lycka till!
  2. Hej Sebastian Jag har nyligen skapat en tråd för stöd till personer utan större kunskaper som ska köpa motorbåt, se Du kommer hitta blandade tips och olika uppfattningar i tråden, allt från att du ska göra väldigt omfattande undersökningar till att en okunnig inte bör köpa båt. Men många har bidragit med riktigt bra tips. Blir du nöjd med din undersökning på land så tycker jag att du skall skriva in i avtalet att full betalning erläggs först efter godkänd provkörning i sjön. Eventuella brister som då upptäcks skall förhandlas eller affären ska gå tillbaka. Lycka till!
  3. Ja, nog bäst att du håller det för dig själv, så att de som bäst behöver det inte får fel signaler.
  4. Tack Gelis, många bra råd som är enkla för en nybörjare.👍 Tolkar det som att du beskriver en bensinmotor? Är det något speciellt man bör kolla på en diesel?
  5. Jag tycker allt annat är viktigt också. Låt oss göra det klart! Det uppskattas nog av flera läsare. Men jag ser att du undviker att ge ditt råd hur du skulle göra en provkörning av motorn? Eller är det inte viktigt? Välkommen upp ur motorrummet ☀️
  6. Lätt att sitta på läktaren och kritisera och göra sig lustig. Välkomna ner på planen och ge era råd om hur ni själva skulle utföra en provkörning av begagnad familjemotorbåt. Ser fram emot tipsen. Men jag inser att jag nog har tagit i för mycket. Ändrar min rekommendation till att man kör maxfart i 3-5 minuter. Givetvis i säkra vatten och efter att motorn nått rätt temperatur. Före man testar max rpm så bör man ha kört på max rpm -10% i 5 min och likadant efteråt. Resten av rekommendationerna verkar fortfarande uppskattade. Själv kör jag sällan med max rpm för att spara bränsle och slitage. Men det är en bra testmetod och jag gör det ibland för att jag vill veta att allt fungerar bra. För välskötta motorer så är det inget farligt att köra max då och då. Pentas fritidsmotorer är dimensionerade för effektklass rating 5, så ni vet vad jag menar. Har man tex en Yanmar 6LPA-STP2 så är den dimensionerad för kontinuerlig körning med maxvarv -3%, riktigt bra! Men inget man normalt gör i praktiken. Dessutom så rekommenderar Yanmar att man periodiskt går upp mot maxvarv under körning för att höja avgastemperaturen och rensa bort kolavlagringar och förlänga motorns livslängd. Uppskattar om vi kan hålla oss till ämnet och min huvudfråga i tråden.
  7. Du har naturligtvis rätt Ingemar, köparen har en mycket omfattande undersökningsplikt. Det är den jag vill få tips om 🙂 I fallet som du refererar till där jag gett min uppfattning, så påstår köparen att verkstaden som servat båten före köpet hade informerat säljaren om vattenläckage i drevet. Om det sedan har varit en orsak till haveriet vet jag inget om. Men om det var det och säljaren hade vetskapen, så är det ett bekymmer i fallet. Se gärna 2 punkten i https://lagen.nu/1990:931#R19 där upplysningsplikt är avgörande. Naturligtvis sedan svårt att bevisa, men köparen får avgöra och jag ger tipset att söka ytterligare råd med förhoppning om en rättvis lösning för båda parter.
  8. Tack för synpunkter. Min avsikt är att hitta sätt för en okunnig att köpa Motorbåt. Det begås allt för många misstag. Jag har gjort mina egna också. Men är man nybörjare och okunnig så vet man inget om oljekvalitet, kompression eller var tändstiften sitter. Mitt fokus på motorn beror på att det ofta är det dyraste misstaget. Förslaget med maxfart under 15 minuter verkar anses som mer än vad en begagnad dieselmotor bör klara av...? Det verkar som vi hittat ett känslig område här. Hur ska en dieselmotor typ Penta runt 200 hk som t.ex. är 20 år gammal med 700 timmar rimligen testköras så att en okunnig köpare kan känna att den levererar vad som kan förväntas? Köparen vill ju som sagt inte upptäck det på sin premiärtur med fullpackad båt med familjen. Vid försäljning är båten ofta tom, lite i tankarna och få personer ombord. I verkligheten är det fulla tankar, semesterpackning,mat, vin, öl, gummibåt, gäster etc, ja ni vet. Jag förstår att man som säljare vill att köparen är försiktig, men nu ska vi försöka hjälpa okunniga båtköpare.
  9. Läser nästan dagligen på olika forum för båtar och båtmotorer om hur nyblivna båtägare upptäcker brister på båtmotorn redan vid de första turerna efter köpet. Jag har förståelse för hur svårt det kan vara att undersöka en båtmotor då det ofta är svårt att komma åt och att de allra flesta inte kan så mycket om motorer, ibland ingenting. Ibland anlitar man en besiktningsman, det kostar 5-10´kr, så för båtar i lägre prisklassen tycker många det blir för dyrt. Men även om man anlitar en besiktningsman så gör de begränsade undersökningar på motorn. De kollar vätskor, provstartar, kollar rök, oljetryck och gör en enklare provkörning. Hur ska en okunnig båtspekulant då göra? Kan vi samla några handfasta tips till dem här? Alltså något alla kan göra även utan motorkunskap... Mina råd efter allt jag läst är följande: 1. Titta i motorutrymmet. Är det rent och torrt? Om inte så är det något som är fel. 2. Ha med en vän när du provkör. Be vännen bara studera, lyssna och lukta. T.ex. för att se om det ryker eller skramlar. 3. Kör på maxfart länge! Ut på öppet hav och pressa maxfart i minst 15 minuter. Titta att mätarna inte står på rött område. Din vän forsätter sin uppgift. 4. Stanna och växla fram-back minst 20 gånger. Varje gång skall fungera. 5. Stäng av motorn och starta igen flera gånger. 6. Kör maxfart på nytt i 10 minuter. 6. Avsluta med titt i motorutrymmet igen. Det ska vara rent och torrt! 7. Prata med din vän. Förhoppningsvis så har ev. brister noterats av någon av er. Ring då ett varv och rådfråga innan köp. Fler handfasta och enkla råd som alla kan göra önskas!
  10. Hej Johan83b. Riktigt tråkig historia! Tycker absolut att du ska göra ett formellt krav till säljaren om rimlig kompensation med hänvisning till köplagen §18—20. Trots att du har utökad undersökningsplikt vid avtal om ”befintligt skick” så anses båten ändå vara felaktig om den är i sämre skick än du kunde förutsätta. Om säljaren kände till brister med läckage av vatten men inte informerade dig så har du fått felaktig information. Upplysningsskyldigheten går före undersökningsskyldigheten. Kan vara värt att lägga ett par tusen på juridisk hjälp att formulera ett brev om du inte kan få hjälp via vänner eller detta forum.
  11. Hamnanna

    Dph drev

    Anuba, är osäker på om aktuatorn är aktiv på D4/dph med bara tändningen på, det funkar på vissa EVC-varianter, tex D3/dps modeller. Dock ska du kunna flytta växelvajern med handkraft om den lossas från aktuatorn, tex vid nödväxling.
  12. Hamnanna

    Dph drev

    Hej Bra om du kan göra en undersökning när felet inträffar. Titta om aktuatorn rör sig med distinkta rörelser när du växlar fram och back. Titta även att vajerhöljet sitter fast ordentligt vid aktuatorn. Om den inte rör sig med fullt utslag, prova att lossa växelvajern och gör nytt försök. Om den då rör sig korrekt är problemet troligen växelvajern eller växelmekanism vid drevet. Då har du eventuellt en Växelvajer som är gammal och kärvar eller att fästet för vajern vid drevet krånglar. Om aktuatorn rör sig bra med vajern isatt så trimmar du upp drevet max, skruvar bort plastkåpan, och undersöker om vajerhöljet sitter väl fastsatt. Prova även i detta läge att göra växlingar och titta om det blir full effekt på mekanismen, dvs att växeln går i ordentligt. Bör kunna göras med bara tändningen påslagen. Min gissning är att du har en kärvande växelvajer som bör bytas och det ger fel då och då.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy