Jump to content
Tuesday 26 January 2021

Gewont

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Gewont

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. "Mr Bean med båt" var precis så som jag kände mig också 🙂 Jag skyller primärt på drevsäcken 🙂 Drevsäck verkar ju vara en toppenprodukt vid första anblick, speciellt när det är väldigt trångt runt motorn och kring skölden. Eller för dom som inte vill skruva loss en slangklämma, eller har ett garage med diverse slangstumpar osv som kan behövas och passar. Men denna ormolja till produkt förpassas till lådan med dåliga köp. Gällande test av glykolblandning i frysen. Slängt in flaska med glykolblandning som efter ett par dagar i minus 18-19 grader blev sörja, med en del "fri vätska" runt "sörjpartiklarna". Frysen maxades till minus 24 grader, och nu har glykolblandning "nästan" fryst. Det är fortfarande sörja. Dock ingen "fri vätska" runt "sörjpartiklarna" (som det var vid frysen inställd på minus 18-19 grader), utan mer som "kompakt sörja" som dock inte frusit hård. Funderar på att göra om, och göra rätt. Bara för att! Och pga irriterad envishet. Och pga av hat mot drevsäck. - Förutsatt jag inte brännt impellern (vilket jag säkert lär göra vid ett nytt försök med eller utan drevsäck). J*vla drevsäck! Någon som kan verifiera att innerdiameter på sjövattenslangen från VP 290 DP-drev har en innerdiameter på 32 mm? Tänkte försöka hitta en slang med passande ytterdiameter som jag kan skarva på sjövattenslangen för att suga glykolblandning från hink istället. Lärdom som framgent kommer dras: - Gammal är äldst!
  2. Ja, på grund av misslyckad användning av drevsäcken var jag tvungen att fylla på med vatten i den 50/50-lösning som jag hällt i säcken. Vattennivån i säcken blev för låg och intagen hamnade ovanför vattenytan, så för att motorn skulle kunna suga i sig behövdes det fyllas på mer vatten. Stängde av motorn när godtyckligt tillräcklig mängd glykolvatten spottats ut och tillbaka i säcken. När jag var klar med att misslyckas använda drevsäck 😉 tömde jag ut allt på dunk - denna blandning (svagare än 50/50) testade jag med optisk glykolprovare som då visade -20 grader. Enligt tabeller jag hittat på nätet borde jag ändå ha runt 40%-glykolblandning(?) i motorn (baserat på glykolprovarens som visade på -20 grader). Detta kanske är tillräckligt? Drevet är nedfällt. Båten ligger i Stockholm.
  3. Hej, Testade att använda drevsäck på VP 290DP-drev för vinterkonservering av motorn. Aldrig mer. Gick åt en väldans massa vatten och propylenglykol, och på grund av omständigheter blev det tvunget att fyllas på mer vatten för att det skulle funka. Detta resulterade i att glykolblandningen blev svagare än 50% Har testat glykolblandningen med optisk glykolprovare som visar fryspunkt på -20 grader. Jag vet vad koncentrationen hos glykolblandningen har för fryspunkt (-20 grader), men vet ju inte helt säkert dess koncentration. Är den för svag? Behövs det blandas i mer glykol i den sparade glykolblandningen (ca 25-30 liter) och göra om vinterkonserveringen? Tacksam för svar :-)
  4. Hej! Är det någon som vet var kan hitta stävpulpits som kan passa daycruisers från 60-, 70- 80-talet såsom Ockelbo DC 21, Windy 22, Coronet 21 osv... speciellt Ockelbo DC 21. Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Eller är det så att man måste gå till smeden och beställa ett svetsjobb?
  5. Tack för svaren. Jag står i valet mellan två exemplar av samma båtmodell. Den ena är ganska sliten/risig, men med dokumenterad och nyservad motor/drev (några år äldre motor). Den andra fräschare, men som sagt ej motorservad i år, samt 5 år gamla bälgar (men 3 år yngre motor där avgaslimpor/knän byttes för 2-3 år sen). Och båda är sjösatta så kan ej kontrollera bälgar. Inte lätt detta.
  6. Ja det är ungefär det jag läst mig till också. Verkar variera kraftigt hur ofta folk byter. Impellern byttes enligt säljaren år 2018. Problemet är att jag inte kommer ha möjlighet att ta upp båten själv, samt det kanske viktigaste - jungfrufärden på 65 Mm.
  7. Hej, Är i farten att köpa en båt som nu är sjösatt. Ska provköra båten nu i veckan. Båten har ett Mercruiser-drev (Alpha One Gen 2) från 1993. Enligt säljaren byttes bälgar senast år 2015. Så bälgarna är ca 5 år gamla. Hur allvarligt är detta? Vågar man köra en säsong till med dessa bälgar? Vågar man köra båten hem, en sträcka på ca 65 distansminuter? Åsikter och tankar kring detta mottages med stor tacksamhet.
  8. Hej, Är i farten att köpa en båt som nu är sjösatt. Ska provköra båten nu i veckan. Båten har ett Mercruiser-drev (Alpha One Gen 2) från 1993. Enligt säljaren byttes bälgar senast år 2015. Så bälgarna är ca 5 år gamla. Hur allvarligt är detta? Vågar man köra en säsong till med dessa bälgar? Vågar man köra båten hem, en sträcka på ca 65 distansminuter? Åsikter och tankar kring detta mottages med stor tacksamhet.
  9. Har du möjligtvis en kopia/foto eller dylikt på testet? Det skulle uppskattas
  10. Har du eventuellt mer information? Vilket varv/tillverkare? Konstruktör? Ja, jag är tacksam för all information.
  11. Ja det verkar vara en udda fågel. 300-båtarna är en linje jag undersökt tidigare. Helt klart liknande, men mer civila linjer. Svårt dock hitta användbar info/dokumentation kring 300-båtarna rörande konstruktör/varv. Gamla Flippers har också kikats på, men tror inte så mycket på det. Har t.o.m scannat genom Per Brohälls designer (Albin, Bonum) där en viss ritning PB 700 sticker ut. Tack för input. Ska jaga vidare. Har av någon anledning blivit lite kär i denna båts linjer och proportioner 🙂
  12. Förhoppningsvis visas en bild här. Vet ej om bilderna som jag laddade upp syns. http://www.livetombord.se/batborsen/44202/transportbat-skargardsjeep-bruksbat-glader-700-1982/#&gid=1&pid=4
  13. _mage%3A30132.148dd312f0d041f2b97035eb33d7ec71
  14. Är det någon som vet något, eller har information, om båtmodellen "Glader 700" ? Hittar ingen information alls gällande båtmärket, tillverkare eller annat. Den enda information jag hittar är från en och annan gammal annons. image%3A30139 _mage%3A30138.d43f62bb34ab4989fba9c948b32095f8
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy