-
Innehålls Antal
2 990 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
38
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av kossor
-
Nej lägger det plant på golvet, använder imprenex rollar ut medlet. Fördelen är att du kan rolla på ordentligt över alla sömmar och på så vis få det tätare.
-
Ta löst kapellet, köp en liten roller av skumgummi. Fyll tråget rolla ut impregneringen jämnt så tyget får suga i sig, häng upp låt torka. Du har nu ett tätt kapell. Undvik spraya yr bara runt och du får en ojämn påföring.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Du har ingen kylare för något returbränsle, kylning av returbränsle sker inne i dieselpumpen, med cirkulerande diesel.
- 33 svar
-
- 1
-
-
Sjövatten pumpen, kolla slangklämmorna där. Vattnet rinner ner på kanten till tråget följer sedan till aktern och droppar ner där. Lägg dig vid motorn lys med lampa leta droppar. Läckan är sällan där det droppar.
- 33 svar
-
- 1
-
-
Hur mycket kompression det är kvar eller finns, sviktande komp lika med slut motor. Man brukar räkna med runt 40 timmar körtid / år i snitt. 17 år x 40 = 680 timmar. Men jag håller med ovanstående inlägg undvik motorn de är en del krångel med dessa. Har för mig mercruiser lagt ner tillverkningen nu. Försök hitta något med penta installation, tyvärr är jag allergisk mot mercruiser, så därför kanske du inte ska lyssna på mitt råd angående installation.
-
Nej inte såld står i verkstaden nu för polering vaxning. Har packat om drevet i år, sedan lite översyn som vanligt. Men intresset börjar avta. I år infinner sig inte gnistan tyvärr, tänkte ett tag skita i att lägga i. Hade kund på båten men jag fipplade och funderade så kunden köpte en lika fast blå. Så nu är hon kvar en säsong till, vi får se.....
- 757 svar
-
- 1
-
-
Jo det är trångt så in i h....... jag köpte ett verktyg till detta. Men i de flesta fall kör jag in en polygrip klämmer ihop mellan lamellerna tar en kofot och bryter försiktigt mot motorn, impellern kryper då ut. Bara lägga sig på mage och använda vissa ord det brukar gå rätt bra. När den nya ska dit sätter jag en stripe runt lamellerna och pressar ihop dem, sedan dränker jag den med glycerol samtidigt jag trycker in den tar jag strippan med mig. Du behöver inte bry dig om hur lamellerna glider in de vänder sig automatiskt med klacken i pumpen. Men försök vände dem rätt när du drar åt strippan. Köp även en original impeller, de är mycket mjukare och blir då per automatik lättare att föra in. // Lycka till
-
Om det är original monterat med den grå pumpen så blir det nog svårt få tag på original cylinder. Du kan ringa till GECEA i gbg, han har jobbat och uppdaterat pumparna till nimbus system. Tel +46 31 779 29 10. Problemet är att det är en annan dimension på slangarna mellan de olika trimplanen kolvarna, Han löste så jag fick tag på adaptrar till den röda pumpen så det funkar.
- 3 svar
-
- 1
-
-
Bra jobbat damen börjar resa sig ! Sjösättning i veckan ?
-
Går ju hyra ett elverk. Brukar funka bra i avsaknad av el i kabel.
-
Tänk så här istället vad kostar ett ventil ras på grund av ev kamremsbrott? Då är 800 mer för en original billigt. Sen är det upp till var och en, med detta säger jag inte att den billigaste är sämre. Men att spara in på det ena brukar kosta mer på det andra. Bara en tanke.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Håll koll på cirkulationspump, ventilspel, att den får kylning, dieselpumpar kan börja läcka och det är lika på alla maskiner som har diesel pump, då byter man tätningar i den. Sedvanligt underhåll, olja kylarvätska bränslefilter. En bra motor som typ är nyligen inkörd med de timmarna. Cirkulationspumpen slits hårt av kompressorn, den är ofta glapp bara byta då. Klä av remmarna ta tag i remskivan den ska vara stum. För övrigt är det inte mycket du behöver göra vevrörelsen är fortfarande som ny efter 1000 h. Håll koll på sjövattenpumpen den kan börja läcka i axeln ingående, enkelt byta tätningar och axel själv. Åk och ha kul. Bra val att ej tänka D6, den kan vålla dig ohemult dyra reparationer.
- 6 svar
-
- 3
-
-
Går utmärkt byta från penta till annat märke, pentas är onödigt dyr och inte dubbelt så bra. Agrol tillverkar glykol till volvo lastvagnar duger den där så duger den nog till pentas motorer med. Finns på de flesta granngården och swecon samt lantm maskin butiker. Heter agrol extrem ska ej blandas med vatten utan är färdigblandad, framtagen för volvos tunga maskinpark leder värme bättre 5 års bytesintervall. Egenskaper Kylarvätska Extrem är helt utan cancerogena, mutagena eller reproduktionsstörande ämnen för användarens bästa. Produkten är framtagen för moderna kylsystem i komprimerade motorer och kan ersätta Kylarvätska Super och Kylarvätska OAT, vilket gör den passande i en varierad maskinpark. Kylarvätska Extrem klarar 5-6 års bytesintervaller, har en stabil lösning av silikater och fosfater för förbättrat korrosionsskydd och kavitationsskydd. Produkten ger även väldigt bra värmeöverföring, tar hand om fluxmedel och motverkar utfällningar.
- 9 svar
-
- 3
-
-
Förstår precis 👍 som jag skrev tidigare myntet har två sidor och det ena utesluter inte det andra. Men att skriva att drev är skit och axel is da shit utan problem blir lite väl färgat. Allt utgår från vilken båttyp du vill ha och hur du vill färdas, och hitta det som passar just individen. I mitt fall passar inte axel och jag väljer då drev, den dagen jag köper segelbåt blir det en med axel där man tuffar på i sakta gemak
- 36 svar
-
- 2
-
-
Aha så du tänker då att om propeller axel blir behäftad med ett fel så lagar du det med båten i sjön då eller?
- 36 svar
-
- 1
-
-
Det ena utesluter inte det andra som myntet som har två sidor. Nu skruvar jag och servar mitt drev och även andras. Och jag kan ha stor förståelse för att de som inte kan eller vill skruva eller serva sina drev upplever det krångligt och kanske svårt eller inget intresse. Jag baxnar när jag ser vad marinorna tar ut för ett enkelt service uppdrag och ska man leja bort arbete så kostar det mycket pengar. Någon skrev tidigare i inlägget att pentas drev var skit och att de svarta dreven var mycket bättre, något jag def inte håller med om, pentas drev är enklare och det behövs t.ex inga special verktyg för bälgbyte etc. Och visst går axelbåtarna sönder med, har ett flertal kompisar som åker axel, och allt finns från tappade roder, till skurna axelhylsor med enormt stora arbeten som då tillkommer. Finns även skurna backslag med i bilden. Och i jämförelse med att släpa ur en axel och byta hylsa eller byta backslag, servar jag hellre ett litet drev som sitter lättåtkomligt. De flesta haverier med drev beror på okunskap och misskötsel det har jag lärt mig under några år. Ett drev som fått sin omsorg och kontroller brukar funka utan större mankemang i runt 10 år, sedan är det dags för lite större service som ompackning. Mitt har nu funkat bra i 8 år, och nästa vecka åker det isär och får nya packningar, inte för att något är fel men jobbet görs i preventivt syfte.
-
Har för mig det går två gröna kablar eller om de är grå en sitter på oljetrycksgivaren en sitter på tempgivaren förväxlar du dem får du det fenomen du beskriver. Har tyvärr inte allt i huvudet, så du får kolla själv som har motorn framför dig. Men om motorn går torrt /rått brukar man höra direkt att det ej finns tryck.
- 86 svar
-
- 1
-
-
Men hör du inte om motorn går torr eller blöt, utan tryck skramlar det ju som fn i bla ventilerna. Om det skramlar och låter illa spelar det ingen roll hur dy fyller med olja eller köper oljetrycksmätare. Är ju bara skruva loss utgående oljeslang och se om det sprutar olja, gör det inte det så finns inget tryck, då måste du monterat ihop något fel. Om du har tryck och lampan ej slocknar så är min nästa fråga sitter två kontakter vid filtret en för oljetryck och en för temp du har inte förväxlat dessa om du nu monterat bort dem, och återmonterat dessa två.
- 86 svar
-
- 1
-
-
Läcker det trots ny packning och rätt åtdraget är något fel. Just Jonsson pumpen går i regel inte att misslyckas med. Ta loss pumpen och felsök. Undvik tätnings medel i pumpen.
-
Jag har en 42a i min de med 41or är nog lite tröttare vid fullvarv. Vill också säga att toppfarten är inte vid packad båt. Då är nog maxfart runt 33 knop. Sen kan du inte ligga fullvarv längre tider, rekommendation från vp är 400 varv under maxvarv. V8 an vill nog ha dubbla bränsle mängden vid marsch 25 knop.
- 13 svar
-
- 2
-
-
Låter underbart -5 här och 10 cm nysnö
-
Har du inte fått något tryck efter 15 - 30 sek så är det nog något knas. Jag vet hur jag skulle gjort men det behåller jag för mig själv. Hade du fyllt oljefiltret innan start? Antar att båten står ute och ni har någon minusgrad, så då är ju oljan lite segare med.
- 86 svar
-
- 1
-
-
Du får nog köra lite längre än 5 sekunder när du haft allt nerrivet och tömt all olja
- 86 svar
-
- 1
-
-
Ja jag har haft en i 8 år, och den är utrustad med en 42 a, du har några frågor jag med säkerhet kan svara på. Vad gäller motorval ska du helt klart gå på en diesel, båten funkar lika bra i vattnet med hela diesel registret från 41 till 300. Men med 41an kommer du inte lika fort upp ur sjön, som med kadarna. Vad gäller hk så räcker de till med råge för att lyfta och låta båten plana ut. Bäst går båten i cirka 25 knop då ligger du på runt 3100 varv det går förhållandevis tyst och mjukt, du har nu 800 varv till att trycka ur motorn, och jag kommer upp i runt 37 knop. Båten blir då lätt som en fjäder lyder minsta vink och man upplever den vara ovanför vattenytan. Betänk att denna båt ej är enbart byggd för insjöar det har sålts flest på västkusten så hård sjö klarar den bra. Vad gäller D4 valet så tänk inte en D4 det kan leda till mycket krångel. Ska du ha en enkel motor som de flesta kan reparera utan uppkoppling så är det 41 - 43 enkla motorer som är relativt billiga att laga om olyckan är framme. Med normal packning och 2 personer ligger bränsle förbrukningen på cirka 0,9 - 1 liter / distans i 24-25 knop och lugn sjö. Att vi valde denna modellen är för att det är en otroligt snygg välplanerad och välbyggd båt från grunden. Vill du läsa har jag en renoveringstråd som heter då har man bytt båt då. Har du mer mer funderingar är du välkommen höra av dig.
- 13 svar
-
- 2
-
-
