-
Innehålls Antal
2 990 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
38
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av kossor
-
D 4-6 är i grunden en skapelse från deutz. grundstommen finns i landgående maskiner. Penta har vidareförädlat dessa ungefär som 40 motorn kom från lastbilssidan. De kom något år efter att volvo köpt 33 % aktier i konkurshotade deutz. Den som tror att en så liten tillverkare har råd att ta fram en hel motorserie från grunden tänker nog inte på vad kostnaderna är. Men därom tvistar de lärde. En liknelse en av världens största tillverkare av traktorer, som använde perkins som är en bra motor. Men när kravet på steg 4a motorer kom hängde inte perkins med. Kostnaden för att utveckla egen motor översteg lönsamhet, valtra ägt av finska staten hade utvecklat en steg 4 a motor. Traktortillverkaren köpte upp valtra och fick motorn på köpet osv ..... Finns en hel del företag som gjorde precis lika då kravet på steg 4a motorer kom. D4 D6 återfinns i en hel del stationära elverk, samt i vissa stenkrossar, D4 sitter i några väghyvlar, allt efter den info jag erhåller från swecon.
-
Hej Har precis erhållit spridare från en D6 2008 600 timmars drifttid. Spridare bör plockas ur och provtryckas vid denna körtid. I detta fall konstaterades att samtliga spridare läckte och droppade. Nästa steg blir en stråle då läckande spridare ej skickar in en dimma med 2700kg tryck, utan det kommer en stråle istället, blir då hål i en kolv. I detta fall byttes samtliga spridare ut till en kostnad på runt 12000 / st. De gamla spridarna går att renovera, det är en tryckbricka i dem som gör att de börjar droppa på grund av för högt tryck i systemet. Och tyvärr är denna motorserie producerad med torra foder, vilket leder till nytt block till en helt orimlig kostnad. Just D4 an verkar vara mer utsatt än sin storebror D6. Kanske beroende av för stort effektuttag. Det finns väl andra variabler om vad som hänt med din motor, hoppas du återkopplar om vad som skett i ditt fall.
-
Ja i hjälmen runt plunshen sitter en igängad bussning som skyddar aluminium mot slitage. Lika sitter det en sådan i skölden uppifrån för att skydda aluminium mot slitage. Det finns en liten skåra för verktyg att gänga ur. Något jag aldrig lyckats med. Brukar bli bågfilblad och mycket svära. Precis bytt i hjälmen på ett 290 dpd. Alltså drevet före dpe. Drevdelar.se har bilder på bussning kolla där. Glappet du pratade om är som så att lite ska det glappa ska inte vara stumt. Finns mått angivet i verkstadshanboken hur mycket det får glappa.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Hej Bussningarna du har är inte ipressade, de gängas ner, men omöjliga få ur med att gänga ur dem. I hjälmen sitter det gängad bussning, den får du såga ut och försöka knäcka, sedan göra rent spåret och gänga ner den nya. I skölden sitter även en lika bussning uppåt som gängas ner, men omöjlig gänga ut utan får endera slipas ut eller sågas ut. Bytt en åt en kompis iår på hjälmen det är lite pill men går rätt bra. Kolla så du inte skadar gjutgodset. Drevdelar.se har bussningar att tillgå upplysningsvis.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Är en johnsson pump kontakta johnsson pumpar i Stockholm.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Du har ett mail
-
Den ska ladda 1.7 Men den får tillräckligt med bränsle om den laddar 1.5. Nja att den överhettar har nog inget med bränsle pumpen att göra. Tror du har något annat problem. Har du tagit kompprov på motorn? Sen är det nog bättre prata per telefon om sådana här problem. Blir svårt med frågor och svar när man ska skriva allt.
-
Hur mycket laddar den då?
-
Drev backslag? Kollat inflödet till sjövatten pumpen? Sitter en liten kylare mitt på sugslangen rengjort flödet där? Då innebär det att kompressorn matar på hela tiden? Mätt upp turbotrycket? Verkar som du får för lite bränsle till spridare.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Ta en fil fila bort gjutklacken mitt för bulten. Smörj oringen samt plaströret noga vitt vaselin. När pumpen är på plats med några bultar ruska lite på pumpen så röret hamnar rätt. Dra fast pumpen. Annars om du gör enligt penta montera bort kyllimpan sätt dit pumpen skjut på limpan dra åt. Skillnaden mellan fil och kyllimpan är många timmar skruva. Lycka till
-
Helt ärligt vet jag inte vad de heter på deutz språk. Detta kan du kanske forska i själv. Men jag ska ta reda på detta och återkomma, när jag träffat personen som kan svara på detta. Deutz är ju en motortillverkare och tillverkar en mängd olika motorer i steg 4. Ska ej blandas ihop med traktortillverkaren deutz fahr. Volvo lastvagnar har idag bara en svensk motor kvar i portföljen och det är 9 liters motorn. Att sidan besöks beror antagligen på att det är min startsida så jag hamnar ofrånkomligen som inloggad då. Just nu prioriterar jag lite andra saker än att sitta vid datorn och göra inlägg. Hoppas du har förståelse för detta. Återkommer i frågan, men inte i brådrasket.
- 21 svar
-
- 1
-
-
Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp. Motorn kom som ersättare till kad serien kort tid efter att Volvo köpte in sig med 33% i konkurshotade deutz motor tillverkning. Notera en sådan enkel sak att om Motorn går varm och toppen slår sig så går den inte att plana. Det blir då att köpa nytt topplock, så håll koll på impellern. Den enda motorn Volvo har kvar som är just Volvos egen konstruktion än 9 liters motorn. Är ju lika med D3 an tagen från fordonsindustrin och marinkonverterad av vp. Men den har ju fasats ut ur sortimentet nu. Yanmar , Fpt är att föredra alla dagar i veckan. Får se hur utveckling av diesel motorer kommer bli. Lär kanske inte bli några fler i framtiden hos vp än just D serien som är gjuten i guld när man ser priser på dem.
- 21 svar
-
- 1
-
-
Du har luft i systemet. Felsök läckage. Batteriet kan du glömma drar startmotorn och motorn går igång men dör och omstart igen sen går den brukar ha med luft i bränsle systemet att göra. Detta är en sugdiesel och är inte beroende av spänningen.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Ja där är jag med, men när jag läste inlägget från början står det faktiskt att du måste ha i vax för det ska härda och det är ju lite fel. Vaxet är ju till för att få till ytan, slippa kladdighet och få den blank och inte matt. Nog har jag gjort topcoat så jag vet och förstår. Men att säga att vaxet är till för härdningen är för mig en felsägelse. Var bar det jag vill påvisa.
-
Håller inte med. Om du bara häller i vax i gelcoaten och ingen härdare så kommer den aldrig härda. Vaxet blandar du i för att få en blankare yta. Även fast gelcoaten blir kladdig som du säger så härdar den av just härdare och inte av vaxet.( Du kan ju fråga Kjell )
-
Men vänta nu , vax har man väl i gelcoat när man gör topcoat, vaxet gör väl så att topcoaten ska få yta dvs bli blank. Vaxet har väl ingenting med härdning att göra utan det är härdaren du tillsätter som gör att plasten blir hård. Annars har då jag missat något?? När jag tagit gelcoat och tillsatt vax är det ju för just blankheten, sedan slår jag i härdare för att den ska bli just hård. Förstår inte riktigt vad ni menar med att vaxet du tillsätter ska härda topcoaten.
-
Jag skulle börja med att tvätta båten ordentligt, ofta tvättas båten bristfälligt och mycket skit sitter kvar, resultatet brukar då bli flammig yta. Tvätta noga gärna ett par gånger med bra rengöringsmedel och mellan sköljningar. Se till det är rätt temp ute, använd bra polermedel och en bra polermaskin, polera, tvätta igen för att få bort alla polymer innan vaxning. Sedan kan det ta många år innan ytan blivit riktigt bra beroende på vad man har för utgångsläge. Lycka till // Peter
-
Impregnering förslagsvis. Se till kapellet är rent och torrt. Lägg det och bre ut det på golvet, köp en liten skumgummiroller med tråg. Fyll tråget med exempelvis biltemas impregnering, den funkar bra, blöt rollern och rolla ut impregneringen runt sömmar samt kapellväv, till det blivit mättat/ gemondränkt. Häng upp det låt torka och du har ett tätt kapell som klarar alla väder.
-
Sant iof men i slutänden är det kronor och ören när du tankar, då måste det ju finnas miljövänlig bensin köpa på sjömacken med. Man kan ju se hur de gjort med bottenfärgen, på de båtar som t.ex ligger i mälaren, totalsanering av alla bottnar. Ett förbud börjar i regel som ett påbud, t.ex tanka inte skärgården skrota din 2 taktare. Sedan kommer ett förbud över en natt.
-
Nästa fråga hur länge kommer man få åka 2 taktare, dessa motorer vill ju transportstyrelsen ska fasas ut.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Håll inte på och kladda med spridare. Ta riktiga kompprov, mät så vet du, börjar du så har du snart ringat in problemet. Du får gärna knäppa en bild på pumpen, och serienumret så kan du få information om den. Är kompen bra och oljan ser bra ut. Sätter jag nog pumpen.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Ska försöka svara, är ju i princip omöjligt svara via en dator om vari problemet ligger. Men du säger att spridarna är provtryckta och är ok, så då kan vi utesluta dem. Du har två frågor som jag ser det dels ojämn tomgång vid kallstart. Om vi börjar där så bygger ju principen i en diesel om kompression. Sviktar kompressionen så hänger alla cylindrar ej med. Upplever du att motorn går ojämnt som att den tappar någon cylinder ? Nästa är att det ryker och bildar oljefilm på vattenytan. Luktar det fet rök? Typ som oförbränd diesel, brukar lukta trangia kök. Där får man ju fundera om pumpen sprutar in dieseln i fel tidpunkt, eller om pumpen börjar bli trött. Finns inte så många andra felsökningar i detta skede, då pump och kamvinkel samt spridare jobbar ihop. Likaså ojämn vandrande tomgång kan hänga ihop med pumpinställning eller varvtalsregulator i pumpen. Om du har möjlighet att ta ett kompprov på samtliga cylindrar så kan man utesluta fel i någon cylinder etc. Efter det får man nog gå vidare på pumpsidan, och kontrollera inställningar där. Vad gäller turbo så om den sitter fast eller är slut så får du ingen kraft, vid gaspådrag. Kolla upp turbon så fläkten roterar lätt och inte fastnat. Gapet mellan fläktvinge och innerkant hus får inte vara stort, det blir då inte tillräcklig snurr på fläkten då avgaserna smiter ut mellan hus och vinge. Om turbon som du beskriver skulle läcka motorolja i avgaserna så skulle ju oljan minska ganska snabbt i motorns oljetråg. Kanske inte mycket till hjälp i detta inlägg från mig, men man lär börja i en ände för att komma till slutet av linan. // Lycka till Peter.
- 6 svar
-
- 2
-
-
😄👍 Tackar tackar ! Ja om du trär på lagerhuset över räfflingen är det ju risk skära sönder tätningarna. Man lär smörja de rackarna med för risken finns att tryckfjädrarna kan släppa och falla ur om man är ovarsam. Och då läcker det av bara tusan när den lägger sig mellan axel och tätning.
-
I höstas vid upptagning upptäcktes det vatten i oljan på drevet, något förvånande då jag packade om drevet i fjol vinter. Vid demontering såg man sönderskuren tätning runt tunna axeln, vid provtryckning läckte det naturligtvis. Hur detta gått till har jag ingen aning om då drevet var tätt i 2 dygn under tryck. Nåväl har idag packat om axlarna återigen, och det verkar hålla tätt även denna gång. Kontroll av axel och kugg innan montering Tejpning av axel för att skydda tätningarna när lagerhuset skjuts på Permatex innan montering tätar bra när det trycker ut vet man säkert det är tätt Slutligen ihopmonterat och det håller trycket 1,2 kg får tappa 1,5 hg inom 15 minuter med det trycket. Efter 5 timmar håller det fortfarande 1,2 kg och det är bra mycket bra Så nu är det bara hoppas det håller tätt denna säsong, annars tappar man ju självförtroendet på att få något tätt. Troligtvis har jag dragit in något under sommaren som skar sönder tätningarna mellan propparna.
- 757 svar
-
- 3
-
-
Vad gäller motorerna med det antal timmar så är de nyss inkörda. Dieselmotorer som får sin vård slits inte som på land, många av de dieslar som sitter i marinmiljö är industrimotorer och skapta för att jobba mycket hårt och varmt samt i mycket skitiga miljöer. Öppnade nyss en gammal ford 6a från 1984 som enligt uppgift gått närmare 7000 h. Fanns inga fel i lopp eller topp, loppen såg nyhonade ut, däremot var spridarna rätt trötta så de byts ut. Vi har en turistbåt som går här på sjön sommartid, elverket i fartyget är av märket ford, går hela somrarna och förra året var motorn uppe i 17800 timmar inget gjort förutom service. En så pass stor motor sliter du inte ut för de timmar du använder den. Att motorer rasar beror till 90% på den mänskliga faktorn, dvs vanvård. Resten beror på andra faktorer. Jag skulle inte oroa mig ett dugg med de timmarna på motorerna, se till att ge dem den kärlek de behöver så tar de dig dit du ska åka och hem igen.
- 27 svar
-
- 2
-
