Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

bemek

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    433
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av bemek

  1. kanske mindre besvär om skruvarna byts till pinnbult(skruv) ev med vingmuttrar bra med bilden B
  2. oringslock om det finns, försänk skruvhålen ngt lite fukta packningen orientera packningen på locket montera. min läckte pga dålig p-box rostig fjäder .tät vid körning B
  3. grattis nytt är nytt. har sett annan bedömning mekaniskt fel, ingen hjälp, inte till verkstad heller efter säsongen vilket ingår men inte från hemmahamn (sjöräddning hjälpte till hemmahamn för bryggsegling ) fler oklarheter framkom mkt läggs på försäkringstagaren att ordna och ta reda på. funderar på enbart ansvarsförsäkra . B
  4. ser knepigt ut, slagit hårt med slägga dorn ? skydda kolven. prova även knacka/slå på cyl yd vid muttern,använd mothåll för att bryta oxiden,värm igen kyl muttern . insexskruvar är ofta 10.9 B
  5. brännare är mkt effektivt litet svetsmunstycke är snabbare än gasoldito . skärma av så du inte skadar närliggande delar,gasolbrännare kan flamma upp vid lutning varmkör brännaren först . hoppas allt går bra..B
  6. smörj med tunt medel några dagar innan . om det sitter fast slå med tex ett dorn för att rubba ytorna ngt lite ,smörj mera . innan montering smörj gängor med ngt vattenfast det har du igen nästa gång. andra skruvar för service är bra att smörja förebyggande. B
  7. excentriskt att köra borrmaskinen åt fel håll, förlåt.. återkoppla gärna lösningen
  8. byt impellern med ,nu när det är isär , ser lite sned ut kam heter nog utbuktningen , mkt vanligt i huset . eller exentriskt placerat hus ? B
  9. ok fel vikt , 85 hk suzuki http://www.batmotorsidan.se/broschyrbank_batmotorer/Broschyrbank_20210621/Suzuki_utombordare_1980.pdf 112 kg med pt båten från 76 ca ts har mkt nyare kanske vekare . nyköpte med 70hk volvo p men bytte till 85 hk efter kylproblem mm förbrukn 0,8/dist med 85hk B
  10. funkar troligen med nuvarande, på vilket vis märker du att nuvarande är för stor? upp till 33 knop funkar det säkert. överplanar den kan du slipa ner sista steget på båtbottnen (typ fast trimplan) men enklare att minska på gasen, har haft 85 hk 2takt 9okg ca inte alls för mkt B
  11. får väl gissa.. nej brainstorma heter det 😊. kanske båda tillsammas eller på var sida om pluppen, om den är en backventil läänge sedan jag hade suz, vågde inte meka med min den var oxiderad vid manuella ventilen B
  12. kan det räcka med att spola baklänges? inte för högt tryck ! för att få bort främmande föremål, även rensa med kemmedel för att få bort kalk o liknande skölj efteråt på rätt sätt B
  13. 1 töm bränslesystemet 2 byt pinnen ,är försvagad .kanske finns reserv nära förgasaren 3,4 drag lagom hårt kontrollerra senare att den inte lossnat justerskruven ,kanske saknar fjäder som ska bromsa . min 1,5 varv utskruvad 6 ! bensin håller ca 6månader alkylat håller mkt längre delarna som finns verkar dyra tyvärr lycka till B
  14. marinshopen kan ha delar, obs impeller kolla den (vid prop axeln) jag såg inget om den i min bok.. mycket mek med min i våras löste sig med större munstycke kör med alkylatbensin 2%olja kollar min o återkommer B
  15. kanske försök att trissa priset på damen vid naturatjänster . snart finns ngn att ställa inför tinget?
  16. ner kommer du nog, om du är nyfiken på upptagning prova lite försiktigt kan vara bra tillfälle? bilen 2wd?
  17. Felpro var väl p.t =behöver ej efterdras . viktor reinz packning fungerade bättre iaf för mig,läckte ej olja (bil) B
  18. prova med en bit vajer ngt längre än slangen rotera vajern med borrmaskin .korta slangen vartefter se upp för vajertrassel, spola med vattentryck genom slangen? B
  19. denna ? https://www.mbs-rcmodels.se/motorer-bransle/branslefilter-for-bensin/ B
  20. nya bränslen nu sök på forumet,tror det finns bra tips från rollen mfl
  21. inga pr%blem , (trappist blå) .
  22. bra tillfälle att se om nockarna på kamaxeln inte har för lite lyft,pga slitage B
  23. prova med tanklocket öppet ,för att säkerställa luftning av tanken . filtrets anslutningar IN/UT sitter på rätt? , kan vara fel sen föregående ägare/mek bra att du återkopplade B
  24. suzukin verka behöva en prop. med mindre stigning . yamaha ser stark ut .rätt kåpa? och bägge är 2-takt? ps är inte erfaren med ovan setup,säkert finns det erf. här på forumet B
×
×
  • Skapa nytt...