Jump to content
Thursday 05 December 2019

Finnwoodman

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Finnwoodman

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja jag får låna farsans tångamperemätare. Jovisst verkar det vara så att Skyllermarks inte har någon huvudbrytare i sitt sortiment😂. Märkligt att de kan ha så hög svansföring kring kvalite i båtel men inte följa CE-reglerna. Skiljerelä ja! Men om man ska ha huvudbrytare resp säkring mellan motor och start/generator det är frågan det. Bilar har ju inte det.
  2. Så här skriver de i sin pdf från 2018. --------------------------------- ---------------------------------
  3. Skyllermarks rekommenderar att inte ha huvudbrytare pga av känslighet för spänningsfall som alltid uppstår i brytare.
  4. Jag ska modernisera elen i båten under vintern, bla bygga bort huvudbrytaren som sitter mot startmotorn och istället installera ett skiljerelä, för att separera start- och förbrukningsbatterier. Tänker också sätta en huvudsäkring mot startmotor/generator, vilken storlek bör säkringen ha för en Suzuki DF150hk ha?
  5. Hittar inte fästet på Vetus, har du ett artikelnummer?
  6. Tack Ove, menar du i motorkåpan, en bussning mellan vajerfästet/beslaget och motorn?
  7. Tack, en video med ljudet måste tyvärr tills båten ligger i sjön. 1. Ljudet finns inte på tomgång, inte heller på lågfart om jag minns rätt utan uppkommer vid fart. 2. Ljudet hörs inte vid motorn utan låter från reglaget. Misstänker att det uppstår där vajrarna sitter i reglaget eller transporteras dit via vajrarna. Om jag minns rätt kan man också känna en lätt vibration på reglaget, vibrationen korrelerar med oljudet.
  8. Har problem med ett oljud som kommer från växel/gas-reglaget på min Suzuki 150 hk 4T från -09. Ljudet konsekvent vid färd och låter ungefär som när du ”drar en stålvisp över en diskbänk”. Jag tolkar ljudet som att det skapas i motorn av någon vibration/rörelse och sedan via kablarna förs til reglaget. Någon som har en ide hur åtgärda detta?
  9. Uppskattningsvis är det 3-5 dl luft kvar i växelhuset, efter att fyllning gjorts till ”level”-pluggen. Har inte märkt att växelaxeln kastar. En manometer visar ju om trycket minskar i samband med trycktest ja, men den gör ju inte att man hittar var felet finns, därav såpvatten. Att det både läcker ut och tar in vet vi.
  10. Vi har ibland fyllt uppifrån och ibland nedifrån. Eftersom att oljan innehåller vatten så måste ett vacum ibland finnas i växelhuset som ”suger” in. Men eftersom att det också saknas mängd, vi fyllde 1,2l men det som vi tömde bara mätte 0,9l så måste det ibland finnas övertryck. Båda dessa jämnas ut med en luftning.
  11. 2018 var andra säsongen med vatten i oljan i växelhuset, och mindre olja än vi fyllt på. Vi bytte inför 2018 packboxarna. Vi provtryckte växelhuset nu i januari 2019 med drygt ett kg, utan att det bubblade i såpvattnet. Därför monterade vi ikväll en luftningsnippel som vi drar en slang från upp i motorkåpan för att få den högt upp. Är det någon som testat att avlufta växelhuset på en utombordare för att komma bort från övertryck och vakum?
  12. Hej! Finns det någon som kort kan beskriva skillnaden i skrov på 7-metersbåtarna från TG & Sea Star. Vilken är mest V? Vilken går mjukast i sjö etc etc. /Jakob Edmark
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy