FIATX19
Medlemmar-
Innehålls Antal
533 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av FIATX19
-
Hmm ja det låter bränslerelaterat. Tror det finns två typer av Malta. Den gammla har ingen eller liten skvallerstråle medan den nyare har en tydligt synlig sedan för kylningen. Vet inte om det är samma förgasare men på min (gammla) fick jag justera flotörnivån. Minns jag rätt tätade inte flotören helt när den var stängd.
-
Har ingen aning om din gångvägar tyvärr. Men reagerade på att man tyckte det var bra med låg gångtemoeratur. Jo det kan ju vara sant om man kyler motorn med saltvatten. Men annars vill man ha en högre temperatur för att koka ur vatten mm ur motoroljan. Sen får man en bättre förbränning också.
-
HVO har lite sämre smörjningsegenskaper. Jag kör dock HVO på en motor från 79 och har inga problem, det är möjligt att den slits snabbare men på en motor som är över 40 år... Skall jag gissa så är det troligen spridare och bränslepump som slits, övriga delar får smörjning av motorolja. Jag tror inte packningar eller gummi tar större skada av HVO. Jag har bränsleledning av PA (tryckluftsrör). Biodiesel däremot är aggressivt för gummi och vissa packningar. Egentligen skall man inte ha tätningar i rödmetall (ex mässing, koppar) utan aluminium. Nu är HVO en typ av biodiesel men så vitt jag vet är HVO väldigt lika vanlig diesel och har inte dessa aggressiva egenskaper. Jag påstår inte att jag vet mer än tillverkaren av din motor, men förstår om de inte vågar lova något. HVO är ett bränsle som vad jag vet används mest i Scandinavien men är relativt ovanligt i testen av världen.
-
Ja visst kan det vara så. Men då tror jag det varit så från början. Ta ur givaren så ser du hur den fungerar och så kan du kolla hur den ser ut vid varje läge på mätaren.
- 50 svar
-
- 1
-
-
Har en Albin från 1979 och den har sumlog. Verkar vara orginalinstalation så du har nog samma på din Albin. Min funkar men är lite ryckig (visaren pendlar fram och tillbaka) så jag tror vajern är på väg att gå av. Men jag ser hellre på ekolod/plotter.
-
Riktigt dåligt. Visst är det gött att vara ensam men lite hyfs får man ha.
- 48 svar
-
- 1
-
-
Nu är jag trött efter en låååång ensam tur på det blå. Men som jag läser din text Peka67 så skriver du nu att skörbjugg klassades som en konspirationsteori runt år 1800 men i tidigare inlägg pekar på att det uppfanns på 1960 talet. Möjligt att jag förstår fel... På svar på frågan om stämpling så så förstår jag inte frågan alls. När det gäller konspirationsteorier så hjälper de sällan någon så också i ditt fall ovan. En faktakoll hjälpte sjömännen för när man väl gjorde den så bevisade man tesen att citrusfrukter hjälpte. För övrigt är väl detta ett avvikande från ämnet. En utmärkt taktik för att flytta fokus från en fråga till en annan. Hemskt ledsen om jag framställde dig som okunnig när jag skrev mitt inlägg om konspirationsteori.
-
Enligt Oxford English Dictionary är konspirationsteori en teori som säger att en händelse eller ett fenomen inträffar som ett resultat av en konspiration mellan intresserade parter. Uppslagsboken citerar en artikel i The American Historical Review från 1909 som det första exemplet på begreppets användning. Om inte denna information är fel så var det långt före Kennedy mordet. Jag har visserligen inte fakta kollat informationen som jag hämtat från Wikipedia. De har fotnoter så det går dock att kolla. Jag tror dock uttrycket är äldre ändå.
- 43 svar
-
- 1
-
-
Går den bra kall och krånglar när den är varm låter det som el fel. På en gammal motor hade hag sagt kondensator. Men motorn är nog för ny för det. Men fel på tändningentror jag på. Kan vara svårt att mäta om min spekulation om att det är en komponent som felar när den är varm och inte kall.
-
Problemet är nog at maringuiden har ett "avtal" med ett annonsbolag. Exempelvis har Google detta och man gör då plats för annonser men det är svårt att styra vilja anonser som man får på din sida. De annonser som visas beror dels på sidans inriktning och dels på besökarens tidigare historik. Sedan tror jag att man även slumpar fram annonser. Det är därför svårt för MG att styra annonserna. Annonsföretagen borde fock ta större ansvar men Cash is King.
- 16 svar
-
- 1
-
-
Har du mätt strömmen över batteriets poler? Nästa steg blir att följa pluskabeln och mäta nästa kontaktpunkt osv.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Skulle du köpa en bil med 2 taktsmotor idag? Tycker valet är lätt. Visst är det färre rörliga delar i 2 takt. Men du slipper blanda olja i bensinen. Mindre avgasrök. Lägre bränsleförbrukning. Lägre motorljud. Mindre vibrationer (kanske inte helt sant).
- 6 svar
-
- 2
-
-
Tvåtaktare är tämligen enkla men på 30 år kan det hända mycket. Bedöm säljaren lika mycket som motorn. Är huset han bor i välsköt gräsmattan klippt mm. Kan du mycket om motorer så tar du mindre risk än annars men inte lätt att veta hur bra en motor är, kräver erfarenhet.
-
Om vi inte tror på kolen så kanske det kan vara batterierna. Minns jag rätt från min tid som bilburen ungdom så har den inre resistansen betydelse för laddspäningen. Har man fler batterier så vill jag minnas att jag fick ut högre spänning. Kan det vara så att det är fel på ett batteri som är kasst och lurar laddningsrelät? Prova att byta batteri och se om du går samma resultat.
- 30 svar
-
- 1
-
-
Ser nu när jag läser hela texten att du redan fått det svaret. Jag tror inte att man testar generatorn vid olika varvtal. Magnetti Marelli generator hade jag på min bil.
- 30 svar
-
- 1
-
-
Klassiskt fel. Kolen börjar bli slitna. På låga varv orkar fjädrarna håla dem mot axeln. På höga varv blir kontakten sämre och sämre. Kan kanske vara något annat också. Minn FIAT fick detta fel nästan vid tyska gränsen vände hemmåt genom Danmark och tog mig hem men fick anpassa varvtalet (hastigheten) så jag hade ström hela vägen.
- 30 svar
-
- 1
-
-
(Jag tror) den pumpen går hela tiden trycket som eventuellt är det tryck pumpen klarar att leverera som jag förstått det. Jag använde en biltema pump med samma utseende för att pumpa några hundra liter biodiesel (av okänd kvalite) och pumpen car skrot efter det. Vi gjorde test på biodiesel men kommer inte ihåg vad resultatet blev. Några storförbrukare skaffade biodiesel av tveksamma leverantörer vilket orsakade driftproblem.
-
Sprickor i bränsleslag kanske.
-
Med hugger tolkade jag det som att motorn vid vissa varvtal tillfälligt tappar effekt/ork. Men när du skriver vibrationer så är det en annan sak. Vibrationer följer gärna varvtal och vid vissa blir det självsvängning. Svårt att med ord förklara hur man vet vad som är problemet. Men försvinner problemet om du svänger är det troligen drevet. Samma om du tittar drevet. Har du samma problem om du backar med samma varvtal. Kan du manuellt choka motorn lite eller strypa lufttillförseln, kvarstår problemet. I korthet testa allt du kan tänka dig för att kunna dra en slutsats.
-
Tror inte på drevet. Problemet bör vara värst när belastningen är högst vilket den troligen inte är vid 6-7knop. Möjligen är 6-7 knop lite högt för att få lägst bränsleförbrukning. Gissar på att det är förgasaren, kan det vara så att vid det varvtalet så går den från låg till högfartsmunstycke eller öppnar nästa port.
- 8 svar
-
- 1
-
-
Ja svets är så klart bättre men är godset runt skruven gjuten aluminium tar man en risk att det spricker. Huggmejsel är nog bättre än stämjärn också. Våld och värme var för sig eller tillsammans
- 30 svar
-
- 1
-
-
Borra med ett litet borr i skruvens centrum och försök med en grispitt. Alternativ försök slå in ett litet stämjärn i skruven som du kan skruva med. Låter konstigt att skruven bara drar mer om du provar med slagskruvmejsel, går det inte att ställa vilket håll den skall gå? Sista förslaget är att borra ur centrum av skruven med ett litet borr för att sedan borra med det största borr du vågar utan att förstöra gängorna. Med lite gods kvar i skruven blr det gå att få ut den.
-
Nu indikerar kompressionsprov att något är fel men kan vara värt att kolla så inte vattnet kommer från vattenpumpen. Är tätningar eller Axel sliten är det vanligt att vatten tar sig in den vägen.
-
Även insprutningsmotorer berikar bränsle/luft blandningen. Olika system för hur finns. En del sprutar in mer bränsle med de ordinarie insprutarna medans andra har en extra insprutare för kallstart. Tror den senare varianten är ovanlig på de flesta motorer. Hur som så brukar man använda en temp sensor för att styra kallstart, är den felaktig kan motorn gå för fett.
- 29 svar
-
- 1
-
-
Tror inte på vatten i bränsle. Ta ur tändstift och titta. Gissar att de är blöta och motorn går för fett. Kan vara choke eller annan kallstsrtanordning dom krånglar. Bränslepump bode ge problem på höga varv. När du skriver lagfart misstänker jag förgasare och det skulle även kunna bero på avlagringar i den sedan vinter. Börja med stift, blöta kolla choke, torra avlagringar i förgasaren. Ja sen har vi tändning men ta det sen om du går bet.
- 29 svar
-
- 1
-
