Jump to content
Saturday 31 July 2021

Anjens

Medlemmar
  • Content Count

    64
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 Trovärdig

About Anjens

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bra reflektion, men i detta fall är det en gammal brygga från militärens tid. Inga hus på ön, men enligt uppgift fundamenten från kanonerna.
  2. Här om dagen letade vi naturhamn med skydd för nattens sydliga vindar. I yttre Roslagen finns en fin liten ö med en skyddad vik och vi tänkte den skulle vara perfekt för natten. När vi närmade inloppet till viken (öppningen är väl ca 25-30m) såg vi att det redan fanns en liten motorbåt och att herr och fru båtägare stod på den lilla bryggan vid inloppet. Min fru, som stod i fören, så vänligt ”Hej! Kommer vi och stör?” Till vår förvåning var svaret ”Ja! Våra vänner kommer med en stor båt och de ska lägga här vid bryggan. Skärgården är stor!” Min frus kommentar om att vi inte ville störa, men kanske kunde ligga på andra sidan viken fick ett tråkigt svar om att de var där först och att ”skärgården är stor”. ”Har ni tips på ett annat ställe?” försökte min diplomatiska fru och fick svaret ”skärgården är stor!” Jag sa att ”skärgården är fri!” och att enligt sidan där vi läst om ön (MarinWiki) skulle uppe emot 10 båtar kunna få plats. ”Kanske nere i Stockholm, men inte här!” Under tiden hade vi drivit närmare och nästan förbi det otrevliga paret (han stod på bryggan och slog en käpp i näven som konstapel Klang eller Kling) vilket resulterade i ett skarpt ifrågasättande om vi tänkte gå längre in i viken. Jag sa att han borde skämmas, vilket han tyckte var min uppgift, innan vi lämnade ön för att hitta annan hamn. Vem ska skämmas: vi som kunde tänka oss att ligga på andra sidan viken 30-40 m bort eller paret som avvisade oss? Kan man paxa en ö eller en vik?
  3. Lite osäker på vad du menar. På vår -05:ar är det ingen skumplast under den lucka som finns precis utanför toaletten/strax innanför skjutdörren. Under vår lucka är det bara kölsvinet med kranen till toan.
  4. “Är något värd att göra, är det värd att göra rätt!” Du missar följande positiva effekter jmf med Volvos instruktion: Värmen från motorn ökar oxalsyrans renande effekt Cirkulationen från motorn sköljer bort oxalsyran som ”verkat klart” och blivit passiv pga kalk mm Det är oklart om du lyckas att fylla, tömma och rensa alla delar av motorn utan aktiv cirkulation under reningsprocessen
  5. Om man har dykcertifikat! Alla med certifikat vet att det är inte mellan 20 meter och 15 meter djup det är riktigt farligt, det är mellan 5 meter och 0 meter. När luften plötsligt tar slut i den vidriga lilla flaskan gäller det att bevara lugnet och stiga till ytan på rätt sätt (inte hålla andan!!). Det ankare man inte kan nå med fridykning är inte värd att nå med hjälp av sådan utrustning. Lägg pengarna på ett nytt ankare i stället! Möjligen att det kan vara av visst värde för att dyka 1 meter till en propeller intrasslat i en lina. Men bara möjligen!
  6. Hur långt fram som är möjligt beror oftast på skrovvinkeln. Justeringsblocket klarar max 20 gr vinkel på ett normal tjockt skrov om jag inte missminner mig. Sedan vill man undvika att kölen inte skuggar för mycket, helst inte alls, för sonarn och det betyder att man vill montera så nära kölen/centerlinjen som möjligt. Samtidigt är det ju synd om en sten nära land ”duttar” på sonarn pga svall eller vindskiftning. Den sitter ju mer skyddat längre bak där det oftast är djupare. Jag skulle prioritera: lodrätt montering (viktigt, max 5 gr lutning i längdriktning), bäst möjliga ”utsikt” i sidled under kölen och långt fram. I den ordningen. Jag tror att man i displayen kan göra en justering så att 0 m är båtens för.
  7. Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att få ut sista droppen ur systemet med tryckluft eller sug. Jag pratade för ett par år sedan med en mycket trevlig representant på Thermoprodukter i Kalmar eftersom jag lyckats frostskada min gamla Isotemp vv-beredare. Jag vill minnas att han sa att risken för frostsprängning är liten så länge tanken är ”en bra bit under halv tom”. Jag hade däremot inte koll på hur backventilen/övertrycksventilen fungerade och hade därför inte alls tömt tanken, så vattnet expanderade så mycket att luckan till elpatronen deformerades med läckage till följd. Alla andra komponenter som vattentank och ledningar är ju i plast och så länge vattenpumpen inte förmår pumpa ut mer vatten, blandare lämnas öppna samt att vv-beredaren töms via övertrycksventilen har mitt system klarat åtminstone -20 gr utan jag har noterat skada.
  8. Anjens

    Båtbockar

    Jag byggde tre träbockar med inspiration från Siggebocken (http://siggebocken.se). Hur enkelt som helst att ställa båten på land och den står hur stabilt som helst. Titta gärna på detta reportage från Hamnen.se (https://www.hamnen.se/kunskap/palla-och-stoetta-din-bat-raett-experten-tipsar/).
  9. Det beror ju också på hur länge och hur hårt man tänker köra motorn på land och fram för allt om den kyls direkt av sjövatten eller av ett sötvattensystem med värmeväxlare. Om man tar ur impellern vill jag påstå att en motor med sötvattenkylning kan startas och köras några enstaka minuter på tomgång utan risk om man har koll på temperaturmätaren. En motor kyld enbart av sjövatten skulle jag inte köra många sekunder ens på tomgång utan kylning.
  10. Tack för uppdateringen från varvet. Att inte bara skruva bort inredning och detaljer utan att behöva förstöra båten om något behöver repareras är verkligen besvärligt. Förhoppningsvis hittar du och marinan en smidigare lösning.
  11. Förhoppningsvis ger de ett bra och snabbt svar. Nu är du redan igång med sågen, men är det helt uteslutet att ta bort durken i motorrummet, demontera motorn från drevet, lyfta motorn ur sina fästen mha kilar eller hävstång och slutligen på lämpliga brädbitar skjuta den fram i båten så att öglorna kan nås från luckan. Lucköppningen ser ut att klara av motorn på bredden och även längden om den lutas åt rätt håll, men det går ju att mäta innan.
  12. Hur rekommenderar fabrikanten att motorbyte ska ske? Det känns troligt att de kan anvisa en lyftanordning eller metod som gör att man inte behöver riva upp hela akterdäcket. I annat fall är det ju bedrövlig design och dimensionering av motorluckan. Starta en tråd med titeln ”Hur lyfta ut motor ur 40 fot [modell]?” För det är väl i grunden det som är frågan om i fall du inte redan vet att däcket måste rivas upp.
  13. Kompletterar med ytterligare en beskrivning på Baatplassen.no.
  14. Nils Malmgren gör bra grejor och har dessutom tagit fram en broschyr som kan vara bra att läsa. Där får du säkert svar på dina frågor. Det är viktigt att röra om bas och härdare ordentligt innan man lägger ut epoxin. Minst ett par minuter och därefter hälla över i ny behållare innan sista omrörning för att bli av med oblandat epoxi utmed kanter och i botten. Är du osäker på om du blandat tillräckligt bra och lagningen inte blir stenhård skulle jag göra om. Styrkan finns i glasfibern som fixeras med minsta möjliga mängd epoxi som ger genomvåt duk, inte i tjockt penslad epoxi.
  15. Lite oklart om det är bränsleslangen (inkl handpumpen) till bränslepumpen i motorn eller från pumpen till förgasaren du bytt, men om du har möjlighet att koppla på en annan bränsletank vet du om problemet är i tillförseln till motorn eller i själva motorn. Pulserande luft från pumpen indikerar ju att den fungerar och att luften kommer in på väg fram till motorn.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy