Jump to content
Friday 05 March 2021

Anjens

Medlemmar
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About Anjens

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur långt fram som är möjligt beror oftast på skrovvinkeln. Justeringsblocket klarar max 20 gr vinkel på ett normal tjockt skrov om jag inte missminner mig. Sedan vill man undvika att kölen inte skuggar för mycket, helst inte alls, för sonarn och det betyder att man vill montera så nära kölen/centerlinjen som möjligt. Samtidigt är det ju synd om en sten nära land ”duttar” på sonarn pga svall eller vindskiftning. Den sitter ju mer skyddat längre bak där det oftast är djupare. Jag skulle prioritera: lodrätt montering (viktigt, max 5 gr lutning i längdriktning), bäst möjliga ”utsikt” i sidled under kölen och långt fram. I den ordningen. Jag tror att man i displayen kan göra en justering så att 0 m är båtens för.
  2. Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att få ut sista droppen ur systemet med tryckluft eller sug. Jag pratade för ett par år sedan med en mycket trevlig representant på Thermoprodukter i Kalmar eftersom jag lyckats frostskada min gamla Isotemp vv-beredare. Jag vill minnas att han sa att risken för frostsprängning är liten så länge tanken är ”en bra bit under halv tom”. Jag hade däremot inte koll på hur backventilen/övertrycksventilen fungerade och hade därför inte alls tömt tanken, så vattnet expanderade så mycket att luckan till elpatronen deformerades med läckage till följd. Alla andra komponenter som vattentank och ledningar är ju i plast och så länge vattenpumpen inte förmår pumpa ut mer vatten, blandare lämnas öppna samt att vv-beredaren töms via övertrycksventilen har mitt system klarat åtminstone -20 gr utan jag har noterat skada.
  3. Anjens

    Båtbockar

    Jag byggde tre träbockar med inspiration från Siggebocken (http://siggebocken.se). Hur enkelt som helst att ställa båten på land och den står hur stabilt som helst. Titta gärna på detta reportage från Hamnen.se (https://www.hamnen.se/kunskap/palla-och-stoetta-din-bat-raett-experten-tipsar/).
  4. Det beror ju också på hur länge och hur hårt man tänker köra motorn på land och fram för allt om den kyls direkt av sjövatten eller av ett sötvattensystem med värmeväxlare. Om man tar ur impellern vill jag påstå att en motor med sötvattenkylning kan startas och köras några enstaka minuter på tomgång utan risk om man har koll på temperaturmätaren. En motor kyld enbart av sjövatten skulle jag inte köra många sekunder ens på tomgång utan kylning.
  5. Tack för uppdateringen från varvet. Att inte bara skruva bort inredning och detaljer utan att behöva förstöra båten om något behöver repareras är verkligen besvärligt. Förhoppningsvis hittar du och marinan en smidigare lösning.
  6. Förhoppningsvis ger de ett bra och snabbt svar. Nu är du redan igång med sågen, men är det helt uteslutet att ta bort durken i motorrummet, demontera motorn från drevet, lyfta motorn ur sina fästen mha kilar eller hävstång och slutligen på lämpliga brädbitar skjuta den fram i båten så att öglorna kan nås från luckan. Lucköppningen ser ut att klara av motorn på bredden och även längden om den lutas åt rätt håll, men det går ju att mäta innan.
  7. Hur rekommenderar fabrikanten att motorbyte ska ske? Det känns troligt att de kan anvisa en lyftanordning eller metod som gör att man inte behöver riva upp hela akterdäcket. I annat fall är det ju bedrövlig design och dimensionering av motorluckan. Starta en tråd med titeln ”Hur lyfta ut motor ur 40 fot [modell]?” För det är väl i grunden det som är frågan om i fall du inte redan vet att däcket måste rivas upp.
  8. Kompletterar med ytterligare en beskrivning på Baatplassen.no.
  9. Nils Malmgren gör bra grejor och har dessutom tagit fram en broschyr som kan vara bra att läsa. Där får du säkert svar på dina frågor. Det är viktigt att röra om bas och härdare ordentligt innan man lägger ut epoxin. Minst ett par minuter och därefter hälla över i ny behållare innan sista omrörning för att bli av med oblandat epoxi utmed kanter och i botten. Är du osäker på om du blandat tillräckligt bra och lagningen inte blir stenhård skulle jag göra om. Styrkan finns i glasfibern som fixeras med minsta möjliga mängd epoxi som ger genomvåt duk, inte i tjockt penslad epoxi.
  10. Lite oklart om det är bränsleslangen (inkl handpumpen) till bränslepumpen i motorn eller från pumpen till förgasaren du bytt, men om du har möjlighet att koppla på en annan bränsletank vet du om problemet är i tillförseln till motorn eller i själva motorn. Pulserande luft från pumpen indikerar ju att den fungerar och att luften kommer in på väg fram till motorn.
  11. Är motorn monterad på rätt höjd? Kavitationsplattan (vågräta plattan ovanför propellern) ska vara över den förlängda bottenlinjen så att plattan går fri vid planning. Men den ska inte vara för högt över heller för då kan propellern få för dåligt grep vid start och tvära svängar. Har tyvärr just konstaterat att en kompis nyleverans var monterat fel av försäljaren. De hade bara ”hängd på” motorn, som därför sitter för djupt.
  12. Inte helt sant. Kolla hur en rengöring av sjövattensidan kan fixas:
  13. Meningarna är delade om de tidigare årgångarna producerade i Irland, men de årgångar du är intresserad i är mig veterligen inte behäftade med några riktiga ”typfel”. Durken är en svag punkt pga tunn faner och lack, men i sammanhanget tycker jag det är kosmetika. Så du bör kolla att båten är väl underhållen med fokus på motorn, för det är det som kan bli dyrt att åtgärda/rätta till. Provkör och kontrollera att den varvar upp i rätt max varvtal för motorn och att motorn inte blir för varm om man håller cruising hastighet. Mao fokusera mer på motorns eventuella ”typfel” än på båtens. Det elektriska ska också vara rätt gjort och för att undvika konstigheter från roliga manicker tycker jag att ”less is more”. Allt detta vet du säkert. 2 veckors semester? Det beror på syskonkärleken, men planlösningen är suverän och vill någon ”komma undan” går det att gömma sig både bak och fram (och i stickkojen) utan att egentligen vara i vägen. Stickkojen är 120cm x 200cm och en extra bäddmadrass gör underverk både där och i förpiken. Om barnen inte är allt för revirhävdande skulle jag säga att 2 veckor funkar. Vi är absolut nöjda med vår KAD300 och jag anser att det är lätt att göra vanlig service och byta remmar vid behov. Även sidan med generator, startmotor etc är åtkomlig, men då börjar det bli lite mer ansträngande (som för 99% av alla motorinstallationer). D4 tror jag har mer plats framför motorn, men den ytan är inte mycket värd egentligen. Jag står framför våran utan problem. Alla som varit ombord tycker det är en fin båt med många praktiska lösningar. Pentryt bredvid sittgruppen gör att den som fixar maten är med i umgänget och inte nere i ruffen. Vi är oerhörd nöjda med vår HT, den ger skydd mot ”sol, vind och vatten” när man behöver det! Lycka till med jakten!
  14. Att torka sista vattnet ur kölsvinet kan vara lite ”tricky”. Länspumpen klarar inte sista centimetern och när man står i eller ovanför motorrummet för att torka sista lilla vattnet upp bidrar man till ytterligare vikt akterut och vatten kan då rinna in under motorn. När man sedan flyttar föröver för att tömma där flyttas vikten föröver och vattnet under motor rinner fram och ev då genom hålet. Hålen mellan skotten/skiljeväggarna är viktiga och syftar till att leda allt vatten Som tränger in fram till länspumpen.
  15. Varmt vatten utvidgar sig bara lite och i alla fall Isotherms vvb har lite luft kvar i tanken. Se bilden av en genomskuren vvb nedan. Denna lilla luftvolym absorberar med säkerhet den minimala expansion som beror på ”varmt vatten”. Kokande vatten är en annan situation där så lite som 18 gr flytande H2O blir till ca 24 liter H2O gas. Jag tror att antingen är övertrycksventilen trasig och blir otät vid minsta lilla tryck i systemet pga varmt vatten. Eller så är termostaten trasig och låter vattnet småkoka och övertrycksventilen släpper på trycket som den skal. Vår övertrycksventiler i både hus och båt är tätta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy