Jump to content
Thursday 09 December 2021

Berka81

Medlemmar
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Berka81

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

373 profile views
  1. Får demontera och se vad jag kan komma fram till, men låter som worst case handlar det om en ny cirkulationspump? men känns som sagt att hålet är ämnat för dränering, frågan är bara till följd av vad och varför?
  2. Kan inte mycket om denna motor då båten är ny för säsongen (för mig). Inbillar mig dock att hålet som vattnet rinner ut ur är menat som just skvallerhål för att inte få in vatten på mer kritiska ställen. frågan är bara vad det beror på och vad som sannolikt måste åtgärdas. har ju inte tummen mitt i näven så frågan är om man vågar sig på att montera ner värmeväxlare mm för att komma åt pumpen, eller om man bär lämna bort det till en firma 🤔
  3. Fyllde upp direkt i värmeväxlaren och det är ju inget snack om vart det läcker (se video) https://youtube.com/shorts/-gR3ne-DCEI?feature=share läcker ur ett hål fram på vatten/cirkulationspumpen! Betyder detta att hela pumpen är skrot eller beror läckaget ur detta hål på något annat? sitter det en impeller inuti pumpen som gett upp?
  4. Räcker det att fylla expansionskärlet löpande när man startar eller bör jag fylla även på andra ställen?
  5. Har inte hunnit kolla mer på detta idag men kan konstatera att läckan måste sitta långt ner på motorn då den i princip är tömd på kylarvätska nu (ställde en hink under dyvikan). är svårt att komma åt att titta undertill men funderar på om det finns frostpluggar även fast den här slutet system? Kan ju vara en sån som läcker… antar att jag måste fylla upp systemet igen innan jag vågar starta motorn igen?
  6. Cirkulationspumpen menar du? borde det inte droppa från den om läckaget skulle vara där?
  7. Tog upp båten förra veckan, och körde den på land med spolmuff igår. Den startade direkt och gick fint. Efter 4-5 minuter på tomgång så hörde jag ett svagt skrikande ljud ett par gånger och blev lite misstänksam och stängde därför av motorn. kunde inte hitta något avvikande och avslutade därmed felsökningen. Idag på morgonen ligger det en pöl med glykol under båten som runnit ut i kölsvinet och ut på marken genom den öppna dyvikan. Får såklart panik, vad kan ha hänt och vart börjar jag att felsöka????
  8. Har precis köpt en ny båt som gått i mälaren. Båten är blästrad och expoxibehandlad 2018. Nu skall jag ha båten i Bohuslän och behöver måla botten med lämplig färg. Min fråga, behöver jag nån primer eller grundfärg innan jag stryker bottenfärgen eller kan jag applicera den direkt på epoxin? Skrovet/botten är väldigt slätt och fint. tack på förhand
  9. Det var verkligen snyggt 👍🏼 Skicka gärna PM med killens uppgifter (som du köpte av) tack på förhand
  10. Klart att det är ett plus att motorn är väl omhändertagen och servad. Limpor och knän är slitdelar som får bytas kontinuerligt. Det som du INTE kan göra så mycket åt är ju kylkanalera inne i motorn, där får du korrosion (mer eller mindre beroende på vatten) vare sig du vill eller inte.
  11. En motor med slutet kylsystem är mindre utsatt för invändig korrosion av naturliga skäl. Dessutom får motorn en jämnare temperatur och därmed lägre bränsleförbrukning. Finns massor att läsa i ämnet här på MG. Då jag skall ha min båt i Bohuslän där det är som saltast och mest aggressivt i hela landet så känner jag att ett slutet kylsystem är definitivt att föredra. Gör gott för andrahandsvärdet på lång sikt också inbillar jag mig.
  12. Ok? Låg ute en i Falun för nån vecka sen som jag själv var intresserad av. Den hade drygt 600 Tim på mätaren men var INTE sötvattenkyld. D.v.s. den var sjövattenkyld, vilket jag tvekar enormt gällande
  13. Hej! Har haft problemet med min AQAD41 att den startar direkt (även kall) och så går den typ 20-30 sek för att sedan tappa varv och sen dö. Känns som att den inte får bränsle. Men om man kör runt startmotorn några gånger så brukar den hoppa igång igen och sen går den utan bekymmer. Nu är båten upptagen och jag tänkte konservera sjövattendelen med glykol. Då hände samma sak igen d.v.s. den startade perfekt för att sedan dö, men skillnaden är att nu får jag inte igång den igen. den gör inte ens tendens till att tända/starta. Jag är väldigt novis på denna motor men har inte tummen mitt i handen på något sätt. Vart börjar jag att felsöka? Tacksam för alla svar!
  14. Dags för första vintern med en AQAD41. Tänkte följa anvisningar om byte av filter,olja, bränslefilter, luftfilter etc. innan vinterförvaringen. Min fråga till forumet är vart köper ni filter till denna motor? har sett att original kostar vansinnigt mycket i jämförelse med alternativa delar. Tack på förhand!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy