Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

FIATX19

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    533
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av FIATX19

  1. Det finns ju batteriladdare med strömkälla funktion. Är inte säker men dessa tror jag kan användas istället för batteri för att driva 12v utrustning. Men kan/bör jag använda denna funktion med batterier anslutna ?
  2. Du får kolla vad en konvertering kostar och ställa det i relation till vad en ny motor kostar. Jag tycker att det oftast är värt att hålla liv i gamla motorer då de är lätta att meka med och det är dyrt att byta. Amerikanska V8 är vad jag hört relativt billiga men har också hört att många hår sönder. Nu tror jag dock att de flesta går sönder på grund av ägaren och inte på dålig konstruktion. Det finns gott om V8 bilar där motorerna håller länge.
  3. Intressant film. Hade inte gärna varit på den färjan. Är svårt att sätta en gräns hyr mycket det får blåsa då det beror på så många parametrar. Kan jag välja så åker jag helst när det blåser under 7m/s när jag är på vänern men med rätt vindriktning kan det blåsa mer. Mindre sjöar bygger kanske mindre vågor men avståndet mellan topp och dal spelar stor roll också. Tycker jag blir så trött då jag rullats runt av ett bråkigt vatten några timmar. Gött att komma i lö bakom någon ö och vila lite.
  4. V8 med polvändare! Nej är nog för trött. Skall sluta spamma tråden nu. Jag bidrar inte till att lösa problemet. Men som bump av tråd funkar det.
  5. Märkligt att motorn hår åt båda hållen. Förlåt märker kanske ord. Hade en moped som gick att rulla igång backåt, tändningen stod inte rätt.
  6. Måste stå i instruktionsboken. Eller ring Yamaha.
  7. Bytte värmepump i våras. Köpte allt på Rinkaby. Pumpen på ca 60000 skickades efter lite småplock värt ca 1500. Med första paketet var naturligtvis fakturan. Pumpen kom veckan efter att fakturan skulle vara betald. Klarna var företaget som skickade fakturan och det gick att prata med dem (tycker dock det är ett företag som samlar lite väl mycket information om sina kunder). Känns oseriöst av historiskt sett bra företag att skicka fakturor på detta sätt.
  8. Jag tror/gissar lite. Det som gör batterier dyra i Sverige är skatt så kallad miljöavgift.
  9. Visst är det i många fall relativt enkelt att steg för steg göra ett motorbyte. Men det är många små moment. Blir lät någon slangklämma, skruv eller koppling som inte sitter som den skall. På elmotor dom suttit i båten i många är är det få sådana överraskningar. Men byter man motor själv så är man nog inte så orolig för någon missad slangklämma eller vad det må vara.
  10. Angående driftsäkerhet. Gammal motor i gammal båt. Krånglar de så ofta egentligen? Visst händer det men vad är det som krånglar och är specifikt motorns fel? Skit i tanken och smuts i filter beror inte på gammal motor. Med en ny motor i gammal båt finns alltid osäkerheten att något gjorts fel vid installationen. Gammal båt med några år gammal motor, här är förmodligen eventuella installationsfel tillrättade. Gammla dislar är ofta väldigt driftsäkra då de bara behöver bränsle och luft. Nyare dieselmotorer behöver dessutom ström. Sitter det en gammal långvarig dieselmotor (helst utan turbo) som inte kylts med saltvatten i en båt så är största risken för problem inte motorn tror jag. Men visst vore det roligt att få i en motor som vibrerar och låter mindre!
  11. Jo just det. En lösning på att fotocellen inte ser lågan är att öka mängden bränsle. Nu ser fotocellen lågan men avgastemperaturen blir mycket högre. Jag har sett värmare där delar av metallen i värmaren smält då man kört på för fet blandning. Detta var dock inga Kina värmare i båtar men principen är den samma.
  12. HVO brinner renare än vanlig diesel så med värmare som har en fotocell som övervakar lågan kan denna ha svårt att se den. Resultatet blir att värmaren stänger av då den tror lågan slocknat. Vet inte om Kina värmare har fotocell...
  13. Segelbåtsdrev kräver i många (kanske alla) fall att motorn lyfts. Men ett par cm räcker så är inte svårt.
  14. Den mängd som syns på bild räcker för att täppa igen bränsleledningen om man har otur. Åtminstone blev för mig. Bränsleröröt var 6mm invändigt.
  15. Lite äldre båt är subjektivt och för mig har det en helt annan betydelse än för TS. Men det jag menar är en båt med 10-20 år på nacken. Vill minnas att jag skrev något nyare motor. Utombordare brukar vara väldigt hållbara, titta bara hur många tvåtaktare från 70 talet som fortfarande används! Men en 5-10 år gammal 4 taktare är nästan ny i min värld.
  16. 80W 90. 80w står för viskositet under kalla förhållande (vinter). 90 står för viskositet normala förhållande. Så har jag blivit lärd att det är för motorolja. Bör vara samma koncept för transmissionsolja.
  17. Var inte rädd för att köpa äldre båt med nyare motor. Dels lär man sig ned tiden vad man uppskattar på en båt och sen kan man med något bättre samvete riskera lite repor och skav. När man sen vet lite mer vad man vill ha kan man sälja med mindre förlust än med en ny båt.
  18. Motorkudden dimensioneras inte bara efter vikt utan också för vilken/vilka frekvenser man vill gå bort. Så har åtminstone jag uppfattat det.
  19. Lagen gäller alltid! Ja kunde inte låta bli. Är nog bäst att vara nykter när man ligger på svaj också. Ändrar sig vädret och man måste flytta båten så...
  20. En bil går lätt 25000 mil vilket blir 5000 timmar om snitthastigheten är 50 km/h. Visst många menar att en båtmotor får jobba hårt men vet inte riktigt om jag häller med om det. Jag tror nog att en motor ned 1000h borde hålla väldigt länge till om den inte är misshandlad.
  21. Brukar vara svårt att komma åt i tanken. Våtdamsugare är bra för att gå ur det sista och med den får du upp även dieselbakterier och annat skräp. Tänk bara på var våtdamsugarens utblås riktas så inte diesel dimma hamnar där den inte skall.
  22. Kan vara skräp i bränslet (diselbakterier) som sätter igen bränsleledningen. Vid undertryck i bränsleledningen kan man säga ur luft ur bränslet. Du kan sätta en ledning på filtret till en dunk diesel och se om du får luft i bränslet då.
  23. Har inte koll på just den värmaren men ofta så pulsar styrenheten ut korta strömpulser till pumpen. Varje strömpuls blir ett pumpande. Konstant spänning blir alltså inget pumpande alls. Vanligaste felet på värmare tror jag är att spänningen till värmaren sjunker för mycket så den inte orkar starta. Många startar båtmotorn för att generatorn skall höja spänningen och då startar värmaren. Den drar mycket ström när den skall starta.
  24. Spikning är när bränslet i en motor antänds innan det är tänkt. På bensinmotor innebär det att förbränningen startar innan tändstift ger gnista. Möjligen kan bränsleblandningen antändas samtidigt som tändstift ger gnista. Problemet är att en för tidig eller snabb förbränning ger höga tryck i cylindern. Kolv och vevstake är väl det som oftast går sönder om trycket blir för högt. Har dålig koll på spikningar på diesel men principen blr vara den samma. Kolla kompression för att se om motorn verkar vettig. Är väl inte orimligt att misstänka värmerelaterade skador.
×
×
  • Skapa nytt...