Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Fiskern

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fiskern

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla. Har en Yamaha utombordare som enligt boken ska ta emot 0,43 liter drevolja. Har bytt två gånger nu (i fjol och nu) och jag får aldrig in 4,3 dl. Idag fick jag in typ 3,6 dl innan det flödade över fullständigt från nivåhålet. Gjorde allt enligt boken för att tömma ordentligt, tiltade motorn osv, och lät det rinna duktigt länge. Någon som upplever samma sak?
  2. Aha då är jag med. Så enda skillnaden med mitt "misstag" med 80w90 är att den är något mer lättflytande kall än sae90? Kanske inte värt köpa ny olja och tömma igen då. Quicksilver premium verkar vara en ganska populär olja att använda också. Motorolja kör jag i andra båtens ZF växellåda, enligt tillverkarens rekommendation.
  3. Okej. Tack. En 40 motorolja är dock som vatten i jämförelse enligt min erfarenhet... Både SAE90 och 80W-90 är rejält tjockt vid +4 grader. Som snor var det. Både det som kom ut och det jag satte i.
  4. Jo jag tänkte på det också. Så det betyder isåfall att en SAE90 är viskositet 90 både varm som kall. Är det dåligt för drevet om det blir viskositet 80 i kalla förhållanden då?
  5. Hejsan Hejsan. Vänder mig hit om råd. Motor: Yamaha F50 Jag fyllde idag mitt drev med Quicksilver Premium (ej high performance) som är SAE 80W-90, och när jag nu dubbelkollar i efterhand ser jag att det ska vara SAE 90 endast, enligt boken. Det jag satt i är dock GL-4 spec, och det ska vara korrekt. Bör jag tömma och köpa en olja som är SAE-90 GL-4 (typ Yamalube) eller är den som jag satt i minst lika bra att köra på? Försökt googla men blev bara mer förvirrad av det...
×
×
  • Skapa nytt...