Jump to content
Tuesday 20 April 2021

Bejja92

Medlemmar
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Bejja92

  • Rank
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Höga Rodd 460f

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ska försöka hitta någon kurs eller kolla om jag kan få med någon. Tack!
  2. Mot sjö, då menar du mot vågorna eller? 😅 Nyckel är fart, så kryssa med lite fart och se hur båten jobbar och reglera fart efter hur det går?
  3. Tycker också 2m låter helgalet!
  4. Haha, ja båten är inget större fartyg men just på den bilden med dessa fullvuxna karlar så såg den jäkligt pluttig ut Men att se den båten guppa fram över 2 metersvågor känns ju helt galet, kan den ens klara av det? skulle vara kul och höra med HR hur dom räknat ut/testat den för detta men det kanske går med rätt man bakom rodret, jag är alldeles för oerfaren för att kunna avgöra en sådan sak.
  5. Hej! Blev ägare av min första motorbåt i höstas och det har blivit några turer men det har aldrig riktigt varit särskilt grisigt väder. Båten är en Höga Rodd 460fishing 2020 med V-format skrov som drivs med en 50hk Mercury 4-taktsmotor. Så här står det på HR's sida om båten: Båt lämpad för kustfarvatten och inomskärs med vindstyrkor upp till 13.8 m/sek Är det snittet av vindstyrkorna eller är det byarna dom pratar om med siffrorna 13.8m/s? I Söndags var jag och brorsan ute på en fisketur på en mindre sjö och vinden låg runt 8-9m/s och byarna mellan 17-19, det var i alla fall det värsta jag kört i även om det kanske inte verkar jättefarligt i andras ögon, vad vet jag. Då jag är väldigt ovan vid detta så blev det fort ganska otäckt, men efter en stunds samlande av mod så la vi oss i runt 15knop och planade och plötsligt så kändes det inte alls lika äckligt längre, men på vägen hem sen när det började skymma så skulle vi in i en vik, då åkte vi med vågorna och skulle vända, vi saktade ner och då fick vi alla vågor i sidan av båten och det kändes som att vi tappade kontrollen helt, den gungade åt alla jäkla håll och kanter och då fick vi ett rejält pulspåslag. Fisketuren gick kanon, både det pelagiska och resan ut från båtramp när vi väl vågade gasa lite mer. Förstår att det inte går att jämföra med vad som kan ske på större sjöar och hav men detta kändes utmanande både för mig som körde samt att se lite vad båten klarar av, sen om det var idiotiskt att ge sig ut är väl en annan fråga. Men hur bör man tänka? Jag gillar inte att begränsas av dåliga väder, är jag fiskesugen så vill jag ut men samtidigt vill man ju komma hem säkert till familjen på kvällen. Och man blir väl bara en säkrare och bättre förare av att träna och testa sig fram antar jag? Men just när vi skulle vända om där, skulle vi gjort på något annat sätt? tagit ut svängen mer, med mer fart? eller hade det blivit ännu obehagligare då? för just att köra i vågorna kändes helt okej efter ett tag när vi fått upp fören och fått lite fart på båten så antar att det bara är att vänja sig, men eftersom jag är och kommer bli självlärd båtägare så undrar jag lite hur ni andra tänker och gör? För ni har väl också varit helgröna någon gång, tyvärr har jag ingen i släkten som är båtintresserad så jag är inte uppväxt med båt, så har inte kunnat "hänga med och se hur farsan gör". Hoppas jag varit någorlunda tydlig, fråga annars. Det sägs att det inte finns några dumma frågor 😃 Hoppas julen har varit bra, god fortsättning!
  6. Oj! En mercury 4-takt 50hk 2020 Så det skulle alltså räcka att tilta ner efter en tur på sjön och den skulle inte ta stryk? Och bara täcka båten med presenning. Trodde vinterkonservering var att man plockade bort olika delar 🙈
  7. Hej! Blev båtägare för första gången i år och vilken fröjd det är, livet blev så mycket roligare. Men tyvärr så bor jag i bostadsrätt och ingen möjlighet till att förvara min pärla hemma. Just nu står jag jättebra där jag hyrt in mig, isolerad maskinhall med möjlighet till mek/underhållsladdning och står alltid närmast porten för att ha möjligheten att åka ut på sjön när jag vill och vädret tillåter då jag inte vill vinterkonservera eftersom jag fortfarande fiskar. Men! Jag har precis fått ett erbjudande om att förvara båten bara 10min hemifrån, en liten firma som hyr ut ställplatser till husbilar/vagnar/båtar året om med stängsel och övervakning, samt att man får sin egna nyckel för att kunna ha tillgång till sitt fordon/ekipage dygnet runt. Det som skaver lite är att det är ju utomhus och jag undrar, hur bra står sig en motor i kylan? Jag vill verkligen kunna åka ut när som helst men just nu har jag 2 timmar i bil till och från båt, och vi fiskar dessutom på fel sida sett till vart båten står, så det blir ett jäkla farande varje gång. Han pratade om olika tältlösningar och dylikt, men det skyddar ju bara mot snö/regn, minusgrader är ju fortfarande minusgrader. Är det bättre att stå kvar där jag står nu tro, och satsa på detta till vårfisket istället kanske? Känns dumt att riskera att förstöra en helt ny motor för nästan 68000, för det går väl inte på några garantier? Jag är så dåligt insatt på hur motorn är uppbyggd och fungerar, men hör både att det inte är några problem så länge motorn är nedtiltad och allt vatten runnit ut, och vissa hävdar att det lätt går åt helvete. Tack på förhand och ha en fortsatt fin kväll!
  8. Har bara en givare som jobbar och delar sedan signalen till övriga skärmar
  9. Använder bara en givare och delar signalen via hubben. Främre lodet går på ett eget batteri och bakre två på startmotorns via 12V uttaget med kabelskor
  10. Men allting funkade kalasbra när jag bara körde två i aktern, sedan när vi blandade in hubben och drog alla RJ-45 kablar till den så blev bilden konstig. Jag vill kunna ha stora vyer, och inte behöva kompromissa på något sätt med bilderna i bak samt att vi ville ha en skärm i fram på kastdäcket. Överflödigt, det kan tyckas Men jag är lite teknikgalen av mig och får aldrig nog. Men idag blev det lite knas, sen om det beror på att dom stör ut varandra eller ifall jag kopplat åt helvete fel det vet jag inte. Tycker det är märkligt att så fort en tredje i fram kommer in i bilden så blir allt kasst när det funkade så bra med två i bak innan.
  11. Hej! Idag skulle jag koppla in tre ekolod i nya båten. Men stötte på ett problem med jättekonstiga bilder på skärmarna, störningar eller något dylikt. Jag har 2st Garmin EchoMap 92sv Plus och en UHD. UHD är kopplad i fram i båten till ett separat batteri som även driver elmotorn, från den går det en lång RJ45-kabel till Garmins hubb/switch som sitter monterad i aktern, dom andra två loden vid vindrutan är väl antagligen där problemet ligger. Den primära skärmen (Till hö) var kopplad av båtfirman till 12V uttaget som sitter nedanför ratten med kabelskor, och okunnig som jag är tänkte jag att jag kör ihop allting där. Så nu sitter alltså båda loden i bak kopplade till samma kabelsko till 12V-uttaget / Cigg-uttagets baksida, allt har ström, bilden delas från lodet givaren går in i till resterande skärmar via hubben men bilden ser ut som skit. Vad kan detta bero på? Har jag kopplat allt tokfel? kan man koppla in så mycket på samma kabelsko till baksidan av 12V-uttaget? Får grejerna för lite ström? Blir det störningar via kontakterna? Är det hubben som stör bilden för att det blir störningar av att den är kopplad direkt till startbatteriet? Tidigare idag innan jag började blanda in hubben och en tredje skärm så körde jag båda skärmarna till samma kabelskor +/- till 12V-uttaget och då funkade det kanonfint, med bara en RJ-45kabel mellan skärmarna. (kör givetvis inte plus och minus på samma kabelsko, utan två separata) Ska göra om dragningen, för detta kändes som en riktig klåpar-lösning. Kan väl omöjligt vara rimligt att koppla så här? eller gjorde firman rätt ifrån sig som gjorde det med första skärmen? Borde jag ha kopplat in allt någon annanstans? Båten är en: HR 460 fishing med en 50hk Mercury, allt är från 2020. Garmin-hubben som supporten rekommenderade för att sammankoppla alla enheter kopplades direkt till startbatteriet för stora motorn. Sedan drogs alla RJ-45 kablar till den. Hjälp här skulle verkligen uppskattas, blir tokig av att inte veta vad det beror på och nu kan jag inte felsöka och testa mig fram förrän nästa gång jag ska ut då båten inte står hos mig, vilket troligtvis inte blir förrän nästa helg. Men tips inför det vore så bra! Fortsatt trevlig helg och tack på förhand. Se gärna bilderna.
  12. Ursäkta min okunnighet, vad är topcoat och gelcoat?
  13. Förborrar man bara en bit in så det går lätt att dra i skruven? vilket fantastiskt svar, precis vad jag önskade. Tusen tack!
  14. Godmorgon! Hur borrar och skruvar man lämpligast i en båt? Gäller en HR 460 fishing Gissar på glasfiber? borra i samma storlek som skruven? rostfri skruv? Men vad för skruv? täta med sikaflex har jag hört ska vara bra. har aldrig gjort det själv förut så lite tips mottages gärna ha en fin dag!
  15. Hej! Hur vet man ifall det system man satsat på är kompatibelt med att köra dubbla skärmar? Om man t.ex vill köra plotter bara på ena skärmen och resterande vyer på en skärm bredvid? Ser många som kör dubbla, sen om det anses vara onödigt eller inte är jag inte så intresserad av att höra om Jag är en prylnörd och älskar knappar och skärmar så jag är ganska onödig av mig i så fall Jag har satsat på Garmin echoMAP UHD 92sv. Om man vill/kan koppla in en skärm till, hur går man tillväga då? speglar man bara skärmen eller ska båda kopplas till givaren? Vore supertacksam för lite hjälp här 😃 Fortsatt trevlig helg på er allihopa och tack på förhand!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy