FIATX19
Medlemmar-
Innehålls Antal
533 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av FIATX19
-
Inte mycket att gå på men gissar på bränsle. Möjligen ett nästan tätt bränslefilter. Du får felsöka mer. Går motorn olika länge beroende på varvtal/belastning?
-
Roligt att få läsa och lära sig. Träbåtar är snygga men tror det är för mycket jobb för mig. Väldigt intressant tråd!
-
Prova att ha diesel i en liten behållare och koppla matarledning från denna direkt till sugpumpen. Får du lite Då? Om inte flytta behållaren till direkt före filtret. Luft Då? Om inte flytta till nästa punkt troligen vid bränsletanken. Tror det är bästa sättet. Möjligen har membranet i matarpumpen gått sönder men då hjälper det inte att suga direkt från behållaren.
-
Vet inte hur du gör men om du gör ett hål i för och ett i akter och spolar i det ena och har det andra som lägsta punkt Borde du få ut sanden. Har du en vettig kärra och kan sjösätta från den spelar vikten inte så stor roll.
-
Min far hade en eka (brandgul) som var sandfylld. Den var det redan som ny. Jag tror det var en ryds men är inte säker. Var väldigt stabil och perfekt för oss små att lära oss på. Men visst var den trög att köra men skall man inte köra planande så är enda nackdelen när den skall sjösättas eller ta upp. Vår granne fällde ett träd över den dessvärre.
-
Det har inte med ditt nya batteri att göra. Leta i bekantskapskretsen efter en motorkunnig person som kan hjälpa dig. Är inte lätt att lösa detta på ett forum. Det är så många saker man tänker på vid en felsökning av en motor som är besvärligt att förklara. Jag är inte säker på att startmotorn är boven i dramat.
-
Kan nästan inget om segelbåt men förstår inte varför alla är rädda för gammal motorer. På en segelbåt har motorn förmodligen gått väldigt lite och gammal motorer är lätta att meka med. Finns det bara reservdelar och motorn inte är sönderrostad och går som den skall ser jag inga större problem. Visst man skall kunna lita på att den fungerar men segla är väl det primära! Om man tävlingsseglar så är väl de flesta båtar jämförbara med en 740!
- 26 svar
-
- 1
-
-
Kolla motorolja också. Är den svårt som förväntat. Är det metallerna i oljan. Är oljan som irish coffe så här du vatten i den. Var det metalliskt gnissel?
-
Garmins billigaste ekolod har GPS och visar fart. Finns för under 1500. Du kan göra egna enklare sjökort med den. Du kan skapa rutter och waypoints men den här inget sjökort. Finns säkert andra märken också.
-
Nu skall vi inte ta för givet att temogivaren visar rätt temperatur när det inte finns vatten i motorn. Jag gissar dock att det gått bra men kolla oljan i motorn efter att motorn har gått några minuter. Ser det ut som irish coffe så är det inte bra. Men ser oljan svårt ut och motorn går som förut så gör en irish coffe och njut.
-
Svårt att höra på motorn när man inte är där men rent går den inte. Ventilspel var det som slog mig först. Men kan även vara tjuvluft (spraya startgas runt insug). Tändkablar är också tänkbart. Min gammla Draco med AQ130 fick jag hålla på rätt höga varv innan den blev varm. Att starta kall på tomgång gick inte, men motorn kanske är varm på filmen.
-
Är nog ingen fara , hålet som pluggen satt i bör ju ha haft lite olja på kontaktytorna ändå. Jag tror inte du behöver smörja med olja heller även om det är bra.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Har skummat igenom texten. Riktigt trevlig läsning. Fick en ide av bilderna på autopiloten. Borde gå att göra om till rattstyrning. Ett kugghjul på rattens baksida och ett kugg mellan detta och motorn. Är kanske helt tokig nu men tycker autopiloter är väldigt dyra.
-
Låter rimligt tycker jag också. Märke och modell behövs nog för att veta mer.
-
Inte för att jag planerar en långresa med min långsamtgående motorbåt men har tävlat en hel del i skytte. Får man ha med sig vapen? Internationellt vapen är nog inget problem men annars? Normalt så får man ju inte det men av hävd har man väl traditionelt haft vapen på många fartyg så det kanske man får? Undrar mest för att det är roligt att veta.
-
Jag har inte vågat använda gängtejp. Mest pga att jag är osäker om den tål BioDiesel. Jo jag undviker biodiesel (tankar HVO i båten som ju är en typ av Bio Diesel men betydligt mer lik fosill diesel än RME)ändå i båten men man vet alldrig. Biodiesle löser upp en del plast och gummi.
- 18 svar
-
- 1
-
-
Riktigt intressant. De flesta har väl valt att gå på 600volt i fordonsindustrin så är nog tuffare att hitta 48 volts lösning. Men borde finnas. Grymp imponerad av projektet och hoppas du ror det i hamn (ursäkta den dålig vitsen).
-
Min tanke var som bilden visar. Är filtret gängad i ytterhöljet funkar det naturligtvis inte. Det kanske är så att kylan överförs för snabbt till den gängade delen. Men även tätningsmaterialet krymper vid kyla så det kan funka att kyla packningen. Möjligen kan man med en vass kniv skära i packningen och få loss delar av den och på så sätt minska friktionen och ta loss filtret. Skruvmejsel rakt genom filtret är annars en bra metod gärna i kombination med avdragare.
-
Jag är mer inne på att kyla filtret med kylspray. Den gängade delen ligger i filtrets mitt och kommer att påverkas minst och inte förkortas alls. Men ytterkanten på filtret som du kyler kommer att krympa och minska trycket på packningen. Risk finns att kylspray minskar friktionen för avdrageren.
-
Läter definitivt dom det är dags för juridisk hjälp. Fråga 1 är om du har fått betalt ännu. Fråga nummer 2 är om och när det blev fel på båten. Om det är du som har beställt besiktningen så har du den som bevis för båtens skick. Besiktningsmannen bör ha någon typ av försäkring (så funkar det ju på hus besiktningar). Är det köparen som har gjort besiktningen så har den inget värde för dig. 30 000 är en del pengar och en jurist skriver nog snart ett välformulerat brev som kan spara mer pengar än vad hen kostar. Och om juristen inte ser att det är någon vits att driva saken så säger hen det. Har du beställt besiktningen så läs vad som står i kontraktet för den. Ta med alla papper och skriv ner allt du komer på så får juristen lösa det.
-
Jag har ingen aning faktiskt. Men tror du kan få en gjord lika billigt som du kan köpa en. Får du en gjord vet du att den passar.
-
Jag kan tycka att det är väldigt dyrt. Orimligt dyrt. Men det är klart att de som driver företaget skall gå med vinst. Men för de som kan skruva lite själv så bör det inte vara några större problem att göra jobbet själv. Har inte jättebra koll på båten men vill minnas att det är rätt gott om utrymme runt motorn. Jag hade hört mig för i bekantskapskretsen om det finns någon händig där som kan hjälpa mig (eller gjort allt själv). Tycker man borde kunna byta båda topparna själv på en dag eller två med motorn i båten. Om man inte har kunskapen själv blir ju allt dyrt.
-
Jag skulle gå till en mindre verkstad och be dem modifiera motorkonsollen. Eller göra en ny.
-
Jag har hört klagomål på att mjukare varianter teakimitation lätt får fläckar av fett som är svåra att få bort. Vet dock inte vilken tilverkaren av just denna matta var.
-
Jag tror det är så enkelt att man har översatt... fel inte översatt alls utan tagit över det engelska/amerikanska ordet för konsol. Konsol = Bracket. Sedan har man nog stavat lite olika då det finns många med stavningssvårigheter mig själv inkluderad. Vad som avses är en motor konsol. Engine bracket.
