Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Mathias1975

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Mathias1975

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag köpte aldrig något. Istället satte jag en smutsbrun tambursmatta i båten. Sand och gyttja syns inte när den torkat, och så tar man ur den och skakar lite nu och då. EVA skulle nog bli fint, men svårare att hålla rent, och den kan vara känslig för slitage. Materialet är typ som skumplast. Det finns annars på Biltema, åtminstone här i Finland. Samma sak men lite dyrare än om man beställer direkt.
  2. Jag tror att snurran är värd typ 500 euro om den fungerar, och i bytesaffär till en nyare är det ungefär samma som prutmånen. Att börja sälja den privat känns jobbigt. Som du säger, testa denna första säsong och se hur den går. Jag längtar så himla mycket till sommaren och båtsäsong när jag nu äntligen har en fungerande båt. Att få prata lite här lättar på abstinensen. Frun eller tjejerna på jobbet är helt ointresserade av att höra på...
  3. Nja, jag tror inte den är speciellt lik Isiteek. Jag har hemma prover på den och den är väldigt skarp. Ytan känns i princip lika hård som trä. EVA ("Kinamattan") lär ska vara ungefär samma material som Crocs-skorna, och det är ett försäljningsargument i sig att den är skön att stå och gå på samt att den på ett bättre sätt dämpar vibrationer och ljud i båten. Isiteeken ska läggas med speciallim, och tillverkaren säger att ska man ha ut den är det båtens durk som ger vika före limfogen. Om man lägger EVA på däck kan jag tänka mig att kanter börjar spärra så småningom. Inne i en kajuta borde det inte vara några problem, där kan man ju ha en matta som inte alls är fastlimmad utan att den rör på sig. Men den stora skillnaden är förstås priset. Om de var samma pris skulle jag förstås ta Isiteek. Den torde hålla i evigheter och kan slipas till nyskick, EVA är mer känslig för slitage och lär ska ha en livslängd på ca 5 år.
  4. Jo, jag kommer innerst inne att bli lite besviken om den gamla 90-hästaren funkar bra, för då kan jag ju inte byta...:-) Nä, nog är det bra om den funkar, då kan jag ändå trixa med t ex Ruddersafe och Smart Tabs (automatiska trimplan) för att få den att gå rakt och bra i låg fart.
  5. Precis detta tänkte jag också, och hade skrivit ett mothugg, men tänkte att det slutar med Hitler-argument, och suddade därför ut det. Om 535GT är mån om resonemanget är det väl inte läge att placera ut halmgubbar.
  6. Har du inte lite för dåligt tålamod om du inte klarar av att man på ett diskussionsforum diskuterar saker?
  7. Sedan är Finnsport 650 faktiskt ett mirakel gällande utrymmena ("tilaihme" som finnarna säger). Jag kollade på en Marino 700 men jag som är 189 lång kunde inte ligga raklång någonstans. Inte heller i min gamla båt, 8 meters snipa, kunde jag ligga raklång. I Finnsporten har dom fått till det så att man t o m i akterkabinen kan ligga helt raklång! Jag håller och förnyar alla madrasser och mötte upp ena bakre kojen till 220 cm. Och runt bordet i framkajutan ryms 5-6 personer att sitta bekvämt. På många andra båtar ryms inte något bord alls i framkajutan och då försöker man lösa det med små bord i doghouse (typ Bella 700) eller uppfällbara lösningar. Och så fick jag den billigt. 🙂
  8. Hmm. Jag funderade länge och väl innan jag köpte Finnsporten i höstas. Länge lutade jag mot en Bella 700 och jag tittade också på Fodimar 765 och på en Bonum 25. Alla dessa är snipor gjorda för långsam gång. Varför valde jag då en Finnsport? Nackdelen med sniporna är: - Motorn är en diesel som dundrar på bredvid mig där jag sitter och kör - Om/när motorn/drivsystem börjar jäklas måste jag ha en mekaniker att komma ut. - Båten väger 2000-3000 kilo vilket gör den omöjlig att tralla med bil - De flesta snipor i 6-7-metersklassen saknar akterkabin, inte kul att sova under kapell - En större snipa med akterkabin skulle inte rymmas in i vårt båthus - ganska dyra fast de är gamla och fula. Gällande alla dessa grejer motsvarade Finnsporten mina önskningar, enda problemet då att den är planande. Så det blir nog att prova sig fram till hur det funkar bäst med just den. Men jag tackar för förslaget och de lokalt anpassade tipsen. 🙂
  9. Skulle detta funka med automatiska trimplan, alltså sådana billigare utan elektronisk styrning?
  10. För mig spelar det inte så stor roll om rodret bromsar lite eftersom jag ska köra sakta. Du nämde stora trimplan, på vilket sätt hjälper dom till att hålla kurs i låga farter? Jag kritiserar alltså inte din idé, bara undrar vad det är som tekniskt gör att styrbarheten förbättras med dem? Jag börjar här ha receptet för god styrning i låg fart: - Ruddersafe - fyrbladig propeller - trimplan (?) Kollade att Yamahas High Thrust-motorer kunde vara lämpliga, men de kostar som tusan.
  11. Är den på däcket eller i kabinen? Jag antar att de inte är så väderbeständiga fast folk lägger dem på däck. I mitt fall ska jag ha den som durkmatta i en väldigt täckt båt (Finnsport 650 AC), så solen kommer inte åt. Baxlaget, om du nångång minns, fråga gärna din kompis vilket märke han har, så vet jag vilket jag ska undvika.
  12. Jag hittade en grej som heter Ruddersafe, denna är gjord för att få bra styrning på planande skrov i låg fart.
  13. Har någon köpt och använt de billiga EVA-durkmattor som säljs på t ex Alixpress.com? Man får en matta på 230cm x 90 cm för ca 500 kronor, vilket ger ett kvadratmeterpris på ca 250 kronor. Det är också rätt bekvämt med tejp på baksidan. Beställde prover igår men det tar en månad tills de kommer. Jag har också tagit prover på Isiteek som tydligen är hårdare och en närmare imitation av teak. Den ska limmas med deras speciallim både i fogarna och i durken, och kvadratmeterpriset landar på ungefär 1500 kronor, dvs duktigt dyrare och svårare att montera. Tips och erfarenheter?
  14. Bra tips där. Drivankare skulle säkert fungera, men det blir ju bökigt att hålla på med det hela tiden. Slutar väl men att jag snurrar in linan i propellern. Generatorn hade jag inte ägnat en tanke åt, så det var en bra poäng. Man förmodar väl att modeller med elstart är tillverkade för att kunna ladda batteriet tillräckligt för att starta, men det är kanske annan femma huruvida en mindre motor också hinner ladda nöjesbatteriet.
  15. Helt sant, i låg hastighet kanske det inte gör så mycket att man sicksackar lite. Tänk om man stället satte två 10-hästare, och monterade dem i de bakre hörnen?
×
×
  • Skapa nytt...