Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

hbengtsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    482
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Allt postat av hbengtsson

  1. Fick googla. Ja, det är nog skräp. Om du ändå skall göra jobbet, se till att köra på bra grejer. Nu vet jag inte var du bor men försök åk förbi en bättre handel som har lite mer pro-segment. Generellt en lite hårdare trissa för rubbingen och sedan mjuk för wax. Menzerna är bra. På bilden ser det ut som du har en Flex-maskin? Att köra Julas medel på den är som att spruta Felix ketchup på din entrecote.
  2. Kör du på rubbing. Oroa dig inte för gelcoaten, det går att köra med jämna mellanrum. Finns dom som kör varje år. Inga problem att köra rakt över det vaxade. När du väl fått bort all oxid så är det lättare att underhållspolera och det räcker med ett fint medel. Flammighet kan bero på flera saker. Medel, fel teknik, värme etc. Men som sagt...ta en vända med ordentlig rubbing och sedan vax. Båten kommer se ny ut.
  3. Kladd ja! Nu har du ju redan avfärdat detta men som kuriosa: det där gjorde vi en gång på badbryggan efter ett tips. Det ger förvisso ett snabbt visuellt resultat men när man slipar skitig teak så drar oljan med sig den ner i trät. Dessutom kommer du - om du inte är noga med att tvätta rent - garanterat få oljespill+skit ner mellan teaken/luckorna som med tiden svartnar och sätter sig
  4. Om repan i gelcoaten inte är så djup så går den säkert att polera bort. Alt. krävs lite sickling/slipning innan. Om grannbåten stött till dig så låter det inte som så våldsamma krafter. Ibland ser reporna värre ut än vad dom är. Gelcoat är ganska poröst på gott och ont. Det blir lätt repor men å andra sidan är det oftast lätt att jobba i och reporna kan trollas bort. Men som sagt...en bild vore intressant att se. Man har ju trots allt sett skräckexempel på båtar som helt missar sin plats och brakar rakt in i grannbåten med rätt bra kräm. I det här fallet jag tänker på nu misstänker jag dock att kapten hade ett stabilt gäng snapsar innanför västen.
  5. Mja, jag vet inte det. Jag har haft lite koll på vädret i Bohuslän också (är ursprungligen från GOT) och tycker nog det varit skräp mest överallt den här sommaren med undantag för värmen kring midsommar och veckan därefter. Nåja, verkar som att det KANSKE släpper till nästa vecka och blir lite högtryck igen så man kan sticka iväg en sväng. Är inte så pigg på båtsemester i kasst väder. Den tiden känns förbi.
  6. Hur är vädret/värmen ute i Sthlms skärgård egentligen? Jag vet inte om man blivit lite bortskämd med alla värmeböljor de senaste åren men jag tycker juli varit rent skräp so far. Och bättre lär det inte bli de kommande 7-10 dagarna heller (med undantag för tisd-onsd)
  7. Ja, använda motorn är viktigt. Likaså vara noga med service, allmän körstil och låta motorn bli varm innan den får jobba samt svalna av lite innan den stängs av osv. Kanske självklarheter men har sett folk slarva med det där. Ut ur hamn och sedan fullt blås. Sedan beror det säkert mycket på hur och var motorn får jobba också. Dvs hur många ton den skall leva med samt i vilket vatten den bor i. Sötvatten är mer motorvänligt än saltvatten tex. Avslutningsvis finns det ju också olika dieslar med varierande förväntad livslängd pga. ett allt större effektuttag samt i viss mån begränsad möjlighet till renovering till en "vettig" summa (D-serien).
  8. Det är nog inte temperaturen i sig som är frågan. Båtar kan stå kallt (förutsatt att förberedelserna är gjorda ordentligt). Vi har dock alltid stått i varmhall eftersom jag tror temperaturväxlingarna är värre. Vintrarna blir allt mildare och klimtatet mindre förutsägbart. Dock måste det ju inte vara 16-17 grader och myspys. Men runt 10 kanske. Definitionen på varmhall är luddig. En del hävdar allt över nollan. Andra säger minst 15. Med några undantag så tror jag varven håller bare minimum. Särskilt nu när elpriserna är som dom är.
  9. Jag tror inflationen ordnar upp (ner) sig inom en överskådlig framtid och de högre räntorna påverkar nog mest de som kommit in sent på bomarknaden samt kyler av den skenande prisutvecklingen något. För den var/är helt sjuk. Men visst, det var nog många som belånade huset och köpte båt vilket gjorde den marknaden lite rörligare men överlag tror jag inte det blir så våldsamt dramatiskt. Vi får se. Det kanske blir så att inflationen inte påverkar båtpriserna - dvs den förväntade prisökningen neutraliseras av en truligare marknad och priserna ligger kvar. Segelbåt? Ptja...fast det är inte så "billigt" som folk tror.
  10. Om man inte av olika anledningar måste sälja så tror jag inte man påverkas så mycket. Bränslepriserna är jäkligt tråkigt, absolut. Men vi båtägare (framförallt med motorbåtar) är vana vid att gödsla med pengar på båten varje sommar och ställa oss frågan "är det värt det?" Marknaden går upp och ner. Just nu är folk försiktiga (på goda grunder) men suget efter båt kommer alltid att finnas tack vare vår unika skärgård och allt varmare klimat. Och med tanke på dagens svindyra nya båtar så kommer begagnatmarknaden alltid vara aktiv.
  11. Fast efter midsommar säljs ju väldigt få båtar oavsett. Men ja, soppan bidrar nog men inte fullt så mycket som man tror är min gissning. Dock skulle jag tro att dubbelmontage påverkas betydligt mer. Håller med om att det ekonomiska läget gör att folk tar det lugnare nu. Det gamla talesättet kanske är på sin plats - en båtägare har två lyckliga dagar i sitt liv. Dagen man köper båt och dagen den blir såld.
  12. Är det ett tydligt instrumentpip eller kommer det bakifrån? Det kan gnissla till om aktuatorn/wiren men det borde höras mer som ett...kort gnissel. Om än högfrekvent. Vill bara säkerställa att det inte är det ljudet ni hör.
  13. Får mig att tänka på en gammal story som dras i SOS-sällskapsresan... ...å när dom närmar sig land skriker gubben: -"Släng i draggen älskling...NUUU!!" ...varpå kärringen slänger draggen i jollen!
  14. Om man skall vara ytlig med estetik så ser A stiligare ut och är mer traditionellt. Men funktionsmässigt - precis som Kane skriver - så är det nog i princip samma. Har ankarspel i aktern och manuellt i fören. Av ren lathet väljer jag aktern i de flesta fall. Båten brukar ofta vrida sig så vi får vinden in i aktern vilket för vår del ofta är att föredra nu när våra somrar blir allt varmare. Tänk på att ha lite avstånd till dina ev båtgrannar. Båten kommer pendla en del beroende på vind/vatten.
  15. För de som inte ligger i båtklubb och har schemalagd sjösättning så kan jag tänka mig att det blir lite senare för en del i år (beroende på bränslepriserna). Upp till 25 kr/liter kände jag var "ok" i den meningen att det sannolikt inte skulle påverka våra båtplaner i någon större omfattning. Men som det ser ut nu kan det lika gärna bli 35 kr/litern till sommaren. Då tror jag många tänker till några gånger och medvetet (eller omedvetet) begränsar sitt åkande. I vart fall med dubbelmontage. Och väl ute kanske man stannar på sin plats lite längre och inte ränner kors och tvärs genom skärgården. Men det är en annan diskussion. Vi kör första veckan i juni oavsett. Hoppas ett någorlunda vettigt prisläge vid sjömacken då. Sen känner jag mig själv. När det är 30 grader varmt, havet glittrar, båten är fullpackad med godsaker och naturhamn med grill står på tur...då skiter man fullständigt i vad som står på pumpen. Och det är förstås inte bara bränslepriserna för fritidsbruk som stiger. Räkna med svindyra flygbiljetter så vi kanske hamnar i en ny slags covid-effekt med hemester som trend.
  16. Kollade just lite random priser. Tog en Bavaria 32 Cruiser som referens då jag tycker mig se den ganska ofta som en populär familjebåt. Fick det till ca 90 000 för en stor, genua + fock. Stämmer det? Och livslängden beräknas vara ca 10 år. Så det är ju lite grann ja. Nu har jag inte ägt segelbåt men inbillar mig ändå att det i längden är billigare än en storleksmässigt motsvarande motorbåt. I vart fall en planande sådan med större maskin. Även om många dieslar håller väldigt länge (särskilt den äldre KAD-serien) så är dom inte underhållsfria. Men visst, en liten diesel som du nämner är ju betydligt trevligare i det avseendet.
  17. Vad tror ni literpriset blir på sjömackarna i sommar? De brukar väl konsekvent ligga på ett par kr över den lokala stationen på landbacken. Skall vi gissa på runt 22-23 kr litern för bensin resp diesel? Jag skulle gissa att båtsommaren blir ca 4 000 kr dyrare för vår del. Fortfarande överkomligt men det hade förstås varit roligare att lägga dom pengarna på att stötta skärgårdslivet. Vi har singelmontage, diesel och det känns särskilt bra nu. Jag håller med om att bränslekostnaden överlag inte är så hög om man ser till helhetskostnaden men jag känner att det argumentet haltar ibland. Mycket pga. psykologi kanske. När allt med båten kostar så mycket så vill åtminstone jag känna att jag tar mig fram med någorlunda ekonomiska (och för all del miljömässiga) fördelar jämfört med ex dubbelmontage. Det känns bra på något sätt. En del har andra förutsättningar och bryr sig förstås inte alls. Trist att HVO100 kommer beskattas hårdare enligt dagens besked. Det hade varit en möjlighet att få den existerande fritidsflottan att bli väsentligt mer miljövänlig. El till sjöss är LÅNGT LÅNGT fram. Innan dess riskerar vi att urholka och ta kål på fritidsbåtarna och livet i skärgården om det här fortsätter. Ge alternativ, inte bestraffning. Och låt utvecklingen fortgå parallellt.
  18. Hej, riktigt trist att du har missljud. Jo, i mitt fall visade sig vara något så enkelt (och lite pinsamt) som för låg oljenivå till styrservon. Efter lite påfyllning så var ljudet borta!
  19. Haha, vilken trolltråd. Är förvånad över att den inte spårat ur fullständigt ännu. Nåväl, jag får väl bidra jag med då: Jag tycker det finns lika många kunskapsnivåer som det finns båttyper men håller med om att motorbåtar ofta kan ställa till med mycket mer besvär om man avviker från gott sjömanskap och/eller brister i sin navigation. Det jag tycker är lite tråkigt är fördomarna. Vi är "vinkare" på sjön och hejar på allt och alla vi möter. Det sitter i sedan barnsben. Men att få respons från seglare är svårt. I nio fall av tio så nonchaleras man. Och det är inget nytt. Jag är själv uppvuxen på segelbåt och ungefär så resonerades det i sittbrunnen i min familj också. "Nää...man hejar på segelbåtar" Fast vid ett tillfälle fick jag ett erkännande. Vi låg på Kymmendö i Stockholms skärgård för ett antal år sedan och ett killgäng kom in med en segelbåt ganska sent. Jag satt vid grillen men gick givetvis fram för att hjälpa till. Efter ett tag när dom var klara, tänt grillen och öppnat sina öl så hör man nån säga: "Alltså, jag gillar verkligen inte motorbåtsfolk men Nimbusägare...dom är lite annorlunda" 😄 Se där! Skaffa en Nimbus och bli accepterad 😁! För jag tror inte det jag gjorde var varken bättre eller sämre än vad de flesta andra gör på sjön (hoppas jag)
  20. Vi har samma marginaler. Vår båt är 2.70 bred och ligger mellan 3.15. Så länge vi inte har sidvind så funkar det med vanligt finlir men så fort det blåser lite så är det en utmaning. Jag har som policy att inte toucha bommar vid angöring så det kan bli en del omförsök om man är lite trött efter en dag på sjön 🙂 OBS! Vi har dock motorbåt med drev. En kölbåt med roder bör vara smidigare att manövrera tänker jag.
  21. Haha. Får mig att minnas när man som betydligt yngre (detta var väl runt 1994) skulle segla till Læsø med närmsta kompisarna. Sjökort över Danmark hade man ju inte. Vid Donsö inser vi att vi kanske borde ha NÅTT med oss i alla fall. En ö mitt ute i havet är inget man bara driver på. Sagt och gjort...vi går in i Donsö hamn. Går förbi en herre sittandes på sin flybridge och frågar om han har ett sjökort över Danmark vi kan låna en snabbis för dra en kopia inne på Ican. -"Nja..." säger han och kikar lite ansträngt i kortet... "längre ut än så här har jag ju inte...och det är ju bara hav man ser. Kolla!" Vi kollar och märker dock att preciiis i utkanten på kortet blir betydligt grundare. Läget stämmer också "hyffsat" med var Læsø borde ligga. Det får duga...vi kör på det! Sagt och gjort, vi tar en kopia på sista sidan över havet och sätter kurs mot en vattendjupsförändring. Kursen var rätt, det var Læsø. Tyvärr hade vi inte räknat med ökad vindstryka och sen ankomst i mörker. Och svårigheten att navigera in. Med kuling i byarna, utan sjökort eller koll på engelsmannen så var förstås katastrofen ett faktum. Vi smällde på rejält rätt in bland alla rev och grynnor strax öster om hamninloppet. Och låg rätt risigt till ett tag. Till slut blev vi dock hämtade av sjöräddningen som bara skakade på huvudet. Sedan låg vi i fiskehamnen som nödställda och allt vi tänkte på då var hur bra det var att slippa hamnavgiften. Och att bärsen var billig. Livet var enklare men farligare när man var ung. Den här historien har dock satt sina spår. Visa full respekt för havet och ha ALLTID koll på var du är. Detta är dock inte anledningen till att gå inomskärs till Nynäshamn 😅
  22. Intressant! Tack. Vi tänkte oss nog i sådana fall via Yxlösundet och Yxlö kanal
  23. Är det OK att gå "inom inomskärs" ner till Nynäs från Sthlm? Vore kul att åka förbi Berga och Muskö. Är det något utöver markeringarna i sjökortet som man bör tänka på? Noterar i princip bara två områden direkt utanför Berga resp Muskö bas. Går man bara mitt i farleden (samt håller ut lite från Muskö) verkar det lugnt. Men...finns det andra farleder eller sund man måste ha lite koll på? Edit: om det inte framgick så menar jag alltså om det är OK att går där ur ett "torpedbåt-kör-ikapp-och-ger-en-fet-bot" perspektiv 🙂
×
×
  • Skapa nytt...