-
Innehålls Antal
482 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
5
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av hbengtsson
-
Inget bra svar tyvärr men tänkte bara tipsa att om du inte får det svar du söker här så finns en båtpoleringsgrupp på fejsboken. Av ren nyfikenhet, vilket wax tänkte du avsluta med?
-
I förhållande till deras storlek och fart så går dom ofta i ganska hög fart nära kajkanten och sedan back i maskin. Gissar att det är för att vara tidseffektiva. Det innebär inte att dom dunsar in i kajen. Det är förstås snygga och mjuka angörningar. Det är deras jobb. Min poäng var att jag ganska ofta (särskilt när det blåser) går med styrfart ganska nära bryggan för att hålla kursen helt rak och inte slå i båtgrannarna. Sedan en rejäl och distinkt back. Med drev i aktern så har man kass styrförmåga i låg fart jämfört med roder/rak axel.
- 46 svar
-
- 1
-
-
styrfart/relatvit hög fart fram till ganska nära kajkanten och sedan rejäl back.
- 46 svar
-
- 1
-
-
Backa som en skärgårdsfärja då 🙂
-
Jag brukar iofs ganska ofta köra båten på tomgång fram till bryggan och sedan backa som en waxholmsbåt :-). Men det är mest när det är trångt i hamnen, kanske lite blåsigt och jag inte vill dunsa i grannbåtarna. Det skall också tilläggas att man måste ha koll på sitt drev och växelöverföring för om backen skulle krångla så blir det mindre trevligt för gasten. Ovan gäller dock inte vid boj
-
Scampin är ju inte smal för sin längd. Om du tycker den är OK kan du även lägga till Beason 31 i din lista.
- 17 svar
-
- 1
-
-
Båt skall lukta dieselmotor, styren och glasfiber 🙂. Tänd en fotogenlampa ovanpå det och båtdoften är komplett! Skämt åsido. Ozonmaskin funkar säkert och tar faktiskt bort mögel. Men risken finns ju att det kommer tillbaka om du inte hittat källan.
- 21 svar
-
- 2
-
-
Fast den yngre generationen har väl alltid börjat med begagnat? Att köpa ny båt har (beroende på storlek förstås) nästan alltid krävt en god ekonomi. En ny Ryds dessutom, med ny utombordare på 80-talet var dyrt redan då och inget som någon yngre generation kunde köpa utan vidare. Det är så jag minns det i vart fall. Men jag håller annars med dig rent generellt om prisökningar. Men de flesta har väl blivit fartblind av bomarknaden. Att en ryds ökar från 197 000 -> 280 000 oroar mig inte lika mycket som när vissa villor som bara för 7-8 år sedan ansågs vara "normala" nu går upp med 4 miljoner i en budgivning. Det är en lånefest utan dess like och det återspeglas nog även på båtmarknaden.
-
Vet inte exakt i ditt fall men sådär såg det i vart fall ut i vårt motorrum efter oljebyte av dåvarande varv/mekaniker. Slarv/stress/söl antar jag. Det värsta är att det är svårt att komma åt att städa rent så det har sett lite tråkigt ut sedan dess.
-
Det må vara sant rent juridiskt men vi tänker nog att han ändå har varvets rykte att tänka på i denna situation. Anyway...det verkar ju som sagt OK trots allt.
- 8 svar
-
- 2
-
-
Tror det inte är några konstigheter. Som påpekas ovan - ett varv förmedlar båten som står i en varmhall. Det skall mycket till om det skulle vara en bluff. Att priset är lägre tror jag helt enkelt beror på att den står på land med begränsade möjligheter till nödvändig inspektion. Visst, det görs ju sedan när den är sjösatt och innan full betalning men då har du riskerat handpenningen om du (mot förmodan) inte skulle acceptera båten. Sådan risk bör återspeglas i det begärda priset.
-
Har du kollat här? https://ockelboklubben.hemsida24.se/
-
Jag har hört att man absolut inte skall hälla aska i havet (tungmetaller?). Vi häller det i en plastpåse och slänger sedan som sopor.
-
Bostäder ja, där kan vi verkligen snacka corona-effekt. I vart fall på villor. Det oroar mig mer än prisökningen på båtar. Å andra sidan så kanske ett ökat värde på kåken gör att folk anser att båtbudgeten kan öka och priserna stiger. Nollränta i tre år till kommer nog märkas lite varstans tror jag.
-
Beror på. Som ägare av en Epoca brukar jag ha dom annonserna under luppen emellanåt. Såg en -03 för 600 000 i veckan. Den låg ute i två dagar sedan var den såld. Garanterat till det begärda priset och det är nästan så man undrar om säljaren hade kunnat köra budgivning. Årsmodellerna av Epocan i denna priskategori är färre till antalet och målgruppen lite mindre. Men den finns och just nu tror jag gruppen är större pga. läget. Bara ett exempel.
-
Det går väl i perioder och klassiska tillgång vs efterfrågan på bättre begagnat. Nu är det förstås ruggigt hög efterfrågan. En båt är ingen dum tillgång när man behöver stänga dörren om sig i pandemi-tider och förra sommaren kände vi oss för första gången helt fria. Pandemin var som bortblåst. En underbar känsla. Och det var kul att se att fler upptäcker skärgården. Jag tror båtlivet är på god väg att få en ordentlig boost igen som inte bara sträcker sig över Coronaperioden. Vi fick en plötslig kalldusch över vilka globala hälsorisker som finns. Och båt- och bomäklarna klappar förstås händerna av förtjusning.
-
OK, då är nog mysteriet med brandorsak löst i vart fall 🙂
- 4 svar
-
- 1
-
-
Kanske inte rätt sak att hänga upp sig på i sammanhanget men..."större segelbåt"? Är inte det där en IF eller Marieholm 26 eller åt det hållet? Eller ser jag dåligt? https://www.gp.se/nyheter/västsverige/båt-brinner-vid-tjörn-1.45366272
-
Bilschampo funkar bra att tvätta båten med. De är framtagna för att skydda bilens vax
-
Tack alla so far. En del intressant feedback i tråden och några kommentarer/perspektiv som jag misstänkte skulle dyka upp. /vaken vid kortet
-
Vi har en riktigt gammal plotter i vår båt. Den gör sitt jobb bra som sjökort men som sagt...den är 20 år gammal. En funktion som jag funderat på med dagens plottrar är om det finns lite smartare teknik? Jag gillar inte riktigt att använda ordet AI men spontant tänker jag mig en plotter som känner av körstil, fart och farvattnet närmast båten och om det finns en potentiell risk för grundstötning. En kurs mot grund som rimligen borde ha undvikits. Kanske att undervattenstenar/grund flashar till i en röd färg medans man kör. Eller att en rak kurs mot grund ger en larmsignal när man är för nära och ingen gir upptäcks. Allt för att göra framfarten mer säker. För båtar går på grund. Varje sommar. Det är lika säkert som skatten och döden. Jag är petnoga med kortet och kör aldrig slumpmässigt eller tar några risker. Kanske är det också därför som jag efterlyser detta som en extra säkerhet. Tankar?
- 17 svar
-
- 1
-
-
Man skall generellt alltid vara försiktig med sin teak - både slipning och olika cleaners nöter förstås på teaken. Det finns skräckexempel på extrema cleaners som i princip löser upp teaken och sedan skrubbar man i fibrerna så skiten trollas bort. Sedan avslutar man med ett blekmedel. Nja..då hade jag hellre använt ett fint papper och slipat. Ger en jämnare yta som är lättare att underhållstvätta så smutsen inte fastnar lika lätt i teaken. Men om man vill ha den nyoljade looken varje år så krävs det lite avverkning av någon form. Annars blir teaken svart så småningom. Och det är inte så snyggt
- 10 svar
-
- 1
-
-
Det kanske är lättare sagt än gjort men använd båten ofta så väljer dom en annan. Det är i vart fall min erfarenhet på vår brygga. Vissa badbryggor har till och med fått hela fågelbon. Då vet man att ägaren inte varit ute på ett tag...
-
Du skulle ju alltid kunna kolla med diverse båtklubbar runtom staden om du kan (mot en avgift) få låna en ramp. Västermalms båtklubb på Kungsholmen tex. Dom har en som ligger vid Karlbergskanalen mitt emot slottet har jag sett. Vet inte om dom tillåter icke-medlemmar men det skadar ju inte att fråga.
