Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

touchwood

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    465
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av touchwood

  1. Ser onekligen väldigt trevligt ut, här får man vara glad om det blir 2 månader med sådant väder sedan är det blåsigt, regnigt, kallt och mörkt, och när man ska sjösätta får man vara glad om motorn sitter kvar... Jag förstår varför folk flyttar utomlands.
  2. Vanligt fel, vajern rostar sönder till slut, kan gå att vicka loss det med WD40 som du gör, men dom brukar kärva och blir en väldigt oskön styrning och nästa år är den ännu värre. Köp en ny vajer, ta med den gamla så du får rätt, finns många olika.
  3. Om du kopplar in en diod så tror skiljerelät att spänningen är lägre än vad den är, och koppla ihop batterierna senare men också koppla isär batterierna tidigare. Biltema skiljerelä: Sluter vid 13,3 V och med diod blir det 13,6 V istället Bryter vid 12,8 V och med diod blir det 13,1 V istället Då tar det längre tid innan båda batterierna får laddning, och du får en kortare tid att utnyttja båda batterierna innan relät bryter till ett batteri. Varför vill du ha det så ? Så fort du lägger någon belastning på så kommer spänningen att sjunka fort till 13,1 Volt och relät bryter till ett batteri. (Diod -0,3 - -0,7 räknat med -0,3 V här) PS. Georg Ohm rätta mig om jag har fel.
  4. Sådana nötter, tur du upptäckte det ! Det blir väl lite filmer på premierturen sen ?
  5. Kraftig hemlängtan, enda sättet att lösa det är att byta båtplats så den inte vet var den hör hemma. Nä skämt åsido jag har inte en aning men du får nog svar snart av kompetenta personer som finns här. Ha en trevlig dag. 😃
  6. När man gasar så ökar den förtändningen genom att vrida tändplattan via länkarmar, om tändningen inte följer med eller inte följer med korrekt, så går den skit och blir orkeslös. Kan länkarmarna hamnat ur läge på något sätt ? Men tycker också att den borde gå skit då, även på land... Var det du som la upp en filmsnutt på en motor som gick dåligt för några dagar sedan ?
  7. Har också funderat på dom olika motsvarigheterna, det skulle vara kul att se ett verkligt test där dom exempelvis testar en båt med 25 hk diesel och sedan sätter i en elmotor som tar upp båten till EXAKT samma hastighet och redovisar motorstorlek och elförbrukning.
  8. Hur går det, fått ordning på varvtalet ?
  9. Ja du kan koppla så, om ditt styrrör hamnar tillräckligt nära motorn och då använder du den styrleden du visar på bilden, då behöver du inte den långa länkarmen som jag hänvisar till. Av dina bilder att döma fick jag intrycket att ditt styrrör satt långt ifrån motorn och då behöver man länkarmen istället men jag kan ha misstagit mig där. Du ska använda EN av dessa, inte båda samtidigt, beroende på vilken som passar bäst. Mät avståndet mellan ditt akterspegelfäste och fästet på motorn när den står rakt, och åk ner till SS Bilbehör så får dom ta fram dom grejorna du behöver och förklara hur du monterar det. Fixar inte dom det så får du åka till Comstedt på Traneredsvägen 112 och höra med dom, som tutte föreslog högre upp. Eller om du vill chansa, köp rubbet på Biltema och får du inte ihop det, lämna tillbaka.
  10. Fördel med att köpa i GBG är att du lätt kan byta om du ex. får fel längd på vajern, vajern ska vara så kort som möjlig utan att vara FÖR kort och är den för lång får du göra onödiga böjar på den, varför jag säger detta är för jag vet att det kan vara svårt veta rätt längd innan grejorna är på plats, så var rädd om den så att den är oskadd ifall du behöver byta den, även förpackning. Fetta in vajern med vattenfast fett även insidan styrväxeln om det går, och ett tips innan vinterförvaring är att du vrider ratten max höger och fettar in vajern vid motorn sedan vrider du max vänster så åker den biten in i höljet och så får den stå så över vintern och är bättre skyddad mot fukt. PS. Länkarmen på Biltema är felaktig, det är inte den du ska ha, varje fall enl. bild.
  11. Här har du grejorna: https://www.ssbilbehor.se/battillbehor/seastar-baystar/seastar-solutions-styrreglage-8050 https://www.ssbilbehor.se/battillbehor/seastar-baystar/seastar-solutions-styrkabel-ssc131 https://www.ssbilbehor.se/battillbehor/seastar-baystar/lankarm https://www.ssbilbehor.se/battillbehor/seastar-baystar/seastar-solutions-ombyggnadsror Eftersom du förlänger höljet med styrröret måste du även förlänga vajern, det gör du med denna länkarmen. Om ditt akterspegel fäste är ok kan du använda det, annars nytt. Ett alternativ kan vara att du köper Länkarmen på SS och går till Biltema och ser om den passar på deras vajer och i så fall köper resten där. Hela paketet finns även lite billigare på Båt o fiske men då får grejorna skickas (tid + frakt). https://www.batofiske.se/batar-tillbehor/battillbehor/styrningar/mekaniska-styrningar-tillbehor/styrvaxel-ink-90-panelfaste https://www.batofiske.se/batar-tillbehor/battillbehor/styrningar/mekaniska-styrningar-tillbehor/ssc131-styrkabel-for-styrrorsmontering https://www.batofiske.se/batar-tillbehor/battillbehor/styrningar/mekaniska-styrningar-tillbehor/lankarm https://www.batofiske.se/batar-tillbehor/battillbehor/styrningar/mekaniska-styrningar-tillbehor/anslutningsror Det verkar vara den korrekta länkarmen som är svårast att få tag i, den är avgörande.
  12. Är också intresserad av olika lösningar med eldrift och LiFePO4 batterier. Det var bra pris på den motorn, där skulle man kanske kunna köpa 2 motorer om man behöver mer effekt.
  13. Instämmer. Ta med vajern till Hjertmans eller SeaSea så får du rätt grejor, det är olika vajrar till olika rattväxlar, eller så köper du en komplett styrning med vajer på Biltema, (billigt), kommer garanterat bli som natt o dag jämfört med dina gamla grejor.
  14. Dessa förbannade tjuvjävlarna förpestar livet för båtägare ! Man skulle koppla in ett högspänningsaggregat på 10.000 Volt till motorn, så fort dom tar i den får dom en pärla, men då skjuter man väl sönder all elektronik som finns där. En tanke bara.... Skruva av växelhus i sjön... Var någonstans var detta ?
  15. Gott och se, bra gjort ! Nu vet du också att bränslesystemet är i bra kondition, häll i bränslestabilisator typ Red Line finns på Mekonomen, eller liknande, i sista tanken innan du tar upp den till hösten.
  16. Vad var det för stigning på propellern på den gamla motorn och vad har du för stigning på den nya ? Vet du inte vad jag menar kan du googla lite så förstår du.
  17. Jo men denna är anpassad för en lägre spänning ex. 10-11 Volt och med motstånd så blir det det, men när man vrider på startnyckeln och startmotorn går igång så sjunker den vanliga spänningen från ex. 12.7 volt ner till 11 volt och just dom sekunderna så kopplas strömmen förbi motståndet så spolen får sina 11 volt som den ska ha så den blir inte drabbad av spänningsfallet och det är som är själva idén.
  18. Vet inte helt säkert men tror att den tar stryk av det. Men det låter som du har spänningsfall på elen, kan du mäta hur många volt du har till spolen, före start, under start, efter start ?
  19. Ifall det blivit något fel med förgasarna så kan den få för mycket bränsle ang. blöta stift. Ta loss bensinslangen och kör den till förgasarna blir tomma och se om den går bättre just innan den stannar, på lite högre varv mha handgasen.
  20. Grymt bra pris, här hemma får man en liten Ryds för dom pengarna.
  21. Ta loss en tändhatt och se vilken cylinder som inte går
  22. Är det två fel på den, den går dåligt och den blir överhettad ? Kan du plocka ut termostaten och köra utan och se om larmet tystnar ?
×
×
  • Skapa nytt...