Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

touchwood

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    465
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av touchwood

  1. Hur går Rydsen nu med den "nya" motorn jämfört med den gamla ? Är du nöjd med ditt val ?
  2. Fy fan vad mycket krångel du har fått stå ut med. Gott att det blev bra till slut. Grattis.
  3. Ja det är lite önsketänkande här helt klart. Men det finns ju lite olika möjligheter att ladda, har man en båt med rufftak kan man montera solpaneler och man skulle kunna ha en vindgenerator som man kan fälla upp eller ner, eller hitta på någon annan lösning om man är lite finurlig (förhoppningsvis). Om man skulle kunna få 200-300 Watt i timmen skulle det bli 4,8 kW - 7,2 kW per dygn så hade det varit bra, men solen går ju ner på kvällen och vinden brukar ju avta på natten, så det blir ju inte lätt. Men det är kul att räkna på det för ämnet är intressant. 336 X 4 = 1344 ca 1,34 kW i timmen drar den. Säg att man gör rejäl dagstur, man åker någonstans i 4 timmar, stannar i 4 timmar och åker hem i 4 timmar då har man kört i 8 timmar och förbrukat 8 X 1,34 = 10,72 kW längre turer än så gör man väl inte i sådan båt, man får väl anse att det räcker. Då skulle man kunna ladda upp den på 2 dygn om man kunde få 4,8 - 7,2 kW per dygn, plus det att solcellerna laddar ju hela tiden när man kör också och kan man sätta upp vindgeneratorn dom 4 timmarna man ligger still så får man ju ytterligare laddning i batterierna. Då skulle båten vara "tankad" o klar, för en båtfärd var tredje dag, med tanken på att den skulle vara självförsörjande. Men annars finns det ju andra alternativ och har man ström vid bryggan så pluggar man givetvis in den där, och har man LiFePO4 celler så kan man nästan ösa in hur mycket kräm som helst i dom, då skulle man ha 2 laddare i båten på 2 kW styck och lägger man till i en gästhamn kan man kanske plugga in 2 landströmskablar samtidigt om det finns lediga uttag, då trycker man i 4 kW timmen, nästan full tank på 2 ½ timme. Så kan man också ha ett litet elverk som reserv ifall man skulle behöva det. Detta är lite tankar inte specifikt för eran båt utan rent generellt för en inte allt för stor elbåt. Har ingen egen erfarenhet av varken Solceller eller Vindgenerator så jag vet inte hur mycket man får ut av dom, men tycker att LiFePO4 celler öppnar upp möjligheterna lite mer för en elbåt. Dom LiFePO4 cellerna jag tidigare länkade till väger ca 170 kg och ger 26880 Wh det är imponerande tycker jag. 8 000:- för era batterier är ju ett väldigt bra pris, helt klart.
  4. Dom äldre snurrorna hade det sedan gick dom över till mekanisk växling, varför vet jag inte men det var väl något som inte var bra med det. Kompisen hade en Johnson 55 hk troligen från 70:talet med elektrisk växel, tyckte den fungerade väldigt bra, aldrig något som rasslade när man växlade, man hörde bara ett klunk, så var växeln i, och så behövde man bara EN vajer till reglaget. Tyckte det var synd att dom tog bort det men nu har det blivit inne igen med Elreglage. Det kanske finns andra här som vet mer om det ?
  5. Ja det är väldigt mystiskt, skulle faktiskt vilja se detta. Jag bor inte långt från Kungälv, jag kanske kunde komma dit och kolla på den någon dag.
  6. 24 x 14 = 336 Så 336 Wh per sjömil är förbrukningen (motvind). Med 32 st LiFePO4 celler får 26880 Wh, delat i 336 = 80 Alltså får man en räckvidd på 80 sjömil (i motvind). Pris 32 st 280ah LiFePO4 celler 29 130:- (USD 8,40) Sedan tillkommer väl moms o tull om man har (o)tur, hur det är med detta beror väl på varifrån dom levereras. Det är väl inte fy skam att ha en räckvidd på 80 sjömil med en elbåt som klarar 4000 uppladdningar. Och när man "parkerar" båten sätter man upp en vindgenerator, så nästa gång man kommer så är den "tankad" o klar, tut tut... 32 st 280ah LiFePO4 https://www.aliexpress.com/item/1005002705587011.html?spm=a2g0o.search0302.0.0.454616c5SVoqHw&algo_pvid=55613050-a27c-4c0d-9483-ac06f7e49a65&algo_expid=55613050-a27c-4c0d-9483-ac06f7e49a65-1&btsid=0b0a0ae216237214739002310eed75&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
  7. Ja det är väl elektrisk växel på 69:an ? Intressant och se hur detta går.
  8. Japp det kan vara något som får solenoiden att hoppa fram och tillbaka, elfel, glappkontakt....
  9. Jag vet att dom motorerna fanns med elektrisk växel, har du det på den ? Då går det bara EN vajer till reglaget (gasen).
  10. Man får absolut inte köra med motorn i uppfällt läge så som du gör, då går impellern i vatten pumpen sönder, den är förmodligen kass nu. Angående att motorn hoppar tyder på att du har ett allvarligt fel i växelhuset, det behöver inspekteras av någon som kan den biten.
  11. Ändra knapparna så dom passar det nya kapellet och gör nya hål i hamnkapellet, hade det varit bättre då ?
  12. Hur mycket Biltemas styrkabel tål vet jag inte, men lite marginal har den nog. Men enklast är väl att köpa en likadan som du har, som passar i dina befintliga hål och fästen så slipper du borra och såga i båten. Den båten du har är ju vanlig med större motorer på och då vill man ju att styrningen ska räcka till ifall man byter till en större maskin, jag hade valt en bättre/kraftigare styrning från dom etablerade Båtbutikerna som också säkrar upp att det finns reservdelar till den i framtiden på ett bättre sätt, för på Biltema kan artiklarna komma och gå.
  13. Också ett tecken på att den får för lite bränsle, när du chokar den får den mer bränsle och då piggnar den till. Jag tror du har skit i förgasarna, ta bort kåpa och luftburken och spruta startgas i förgasarna när du kör och se om den går bättre just när du sprutar, gör den det så är det ytterligare ett tecken på bränslebrist.
  14. Det brukar vara så att när man kör tanken tom, det är då den suger med sig skiten som ligger i tanken. Kan det ha varit så eller var det en ren tank med fräsch bensin i ? Låter som den inte får tillräckligt med bensin.
  15. Är det ström till choken hela tiden när man kör ?
  16. Kan du göra ett filmklipp så vi ser vad som händer ?
  17. Då får du gå ett varv med en spänningsmätare/multimeter och se var du har ström och var du inte har ström.
  18. Provtryck kylsystemet och se var det läcker...
×
×
  • Skapa nytt...