Jump to content
Friday 15 November 2019

Dan-Erik

Medlemmar
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Dan-Erik

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Location
    Sundsvall

Mina båtar

  • Båtens namn
    Pärle-mor
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Varför ska man använda en elmotor som generator? Det finns ju släpgenerator som är avsedd för sådant. Förutsätter att de är byggda för att klara belastning osv. https://www.navinordic.com/el-1/laddning/laddare-wattsea https://www.sailingtoday.co.uk/gear/gear-on-test/hydrogenerators/
  2. Har man obegränsad budget är det väl bara beställa ny båt från Fountain-Pajot eller Lagoon. Har man snål budget så var det tidigare i alla fall en del företag i Florida och Karibien som skrev avtal med katamaran-köpare där ägaren lät företaget sköta båten några år efter köpet. I de trakterna är det hyfsat populärt att hyra en katamaran en kortare tid, så dessa företag slapp ta risken av att köpa in dyra båtar med fasta utlägg och de som köpte båtar fick en möjlighet att få en finansiering av båten. Tack vare detta system lär det vara lättare att hitta en begagnad katamaran till lägre pris där borta. Begagnade båtar är väl alltid en viss risk med, men då får man ju oftast mer för pengarna. Borde väl finnas nån bra båtbesiktningsman på andra sidan atlanten också som går att anlita för att slippa oroa sig för dolda fel. Jag har följt liknande diskussioner på nätet under många år, för jag drömde ett tag om katamaran över världshaven, och det som alltid kommer igen är att det många gånger kan vara svårt att få hamnplats så att man får ankra fritt. På det hela taget med allt beaktat har jag nog börjat luta åt att enskrovsbåtar nog är bäst i alla fall, även om det finns många fördelar med katamaraner också.
  3. Var kan man gå en sån kurs? Jag har jobbat en del med RFID och kan eventuellt komma att jobba med det igen, men där blir man ju helt galen på att jaga störningskällor. Även de som jobbat många år pratar om "black magic". Så egentligen vore det kanske inte så dumt att sätta sig in mer i såna saker så man förstår mer av vad som händer. Hur mycket ström går egentligen den vägen? Går det jämföra en sådan förlust med värmeförlusten från en sån modell med stora kylflänsar? Eftersom det sitter en sån ring med massa varv lindat och två stycken kondensatorer på kortet jag länkade innan, är det inte så att det du föreslår med att koppla till en låda och sätta ferriter är en dubblering? Det bästa med internet är att fastän man själv är inkompetent så brukar man alltid kunna hitta nån som är kompetent som kan hjälpa en att komma dit man vill. 🙂
  4. Hur ska man placera en ferrit egentligen för att få bäst effekt? Säg att jag har 2 m kabel från batteri till omvandlare 12-5 V och sedan 1 m kabel från omvandlare till utrustning. Har jag någon nytta av att sätta ferrit mellan omvandlare och batteri? Är det bättre att sätta ferrit närmast omvandlaren, eller närmast där jag vill ha störningsfritt? En ferrit kostar ju inte så mycket, har man nån nytta av att gödsla med ferriter på varenda kabel eller är det samma effekt från en som för tio? Jag tänker mig med min bristfälliga insyn att alla koppartrådar kan fungera som antenner och att det då skulle kunna ge effekt att sätta ferriter lite här och där och helst närmast den utrustning som ska ha ren insignal. Men jag tycker mig läsa från det du skriver att ferriter ska sitta närmast potentiell förorening? Eftersom det är en kabel för plus och en för minus, ska man ha en ferrit per kabel och ska de sitta i var sin ände eller på samma sida eller i mitten eller både och, om man ska satsa mot så ren ström som möjligt?
  5. Dessutom har den stora kylflänsar så jag antar att den bränner massa energi på värme vilket jag ville undvika. https://www.banggood.com/sv/10Pcs-5A-XL4005-DC-DC-Adjustable-Step-Down-Module-Power-Supply-Converter-p-1145250.html?cur_warehouse=CN Efter bhemac's kommentarer tror jag att det blir till att köpa hem ett 10-pack såna här. Ursprungligen hade jag tänkt, precis som IngemarE var inne på, att bara använda en vanlig sån plugg med 2-3 USB-portar som man använder i bilen, men då läste jag tillräckligt många kommentarer om försämrad räckvidd på VHF och AIS att jag kom fram till att det nog är bättre att leta efter en bra lösning även om den är något mer besvärlig att installera. Min erfarenhet av störningar är att många källor små blir till en stor å, och jag vill helst ha bra räckvidd på radio. Återstår att planera var jag ska placera olika delar. Å ena sidan vill man ha lite avstånd till radion om det går, å andra sidan vill man ha display synlig från cockpit, liksom radion.
  6. Hur funkar det där egentligen, jag är inte alls insatt i vrickningsteknik... Men jag tänker mig att man borde ha något slags stöd upp till åran? Fäster du en pinne upp från där motorn brukar sitta i "akterspegeln", eller hur ser hela anordningen ut?
  7. https://www.banggood.com/LM2596-DC-DC-Voltage-Regulator-Adjustable-Step-Down-Power-Supply-Module-With-Display-p-1005123.html?cur_warehouse=CN En sån alltså? Just denna kan styra utspänningen 0-40 V, så då börjar ju jag med min ringa erfarenhet av sånt här fundera på om det går att ställa 5 V i alla lägen eller om det finns risk att man bränner kretsarna för att regulatorn hoppar igång på 40 V efter ett strömavbrott?
  8. Jag sitter och kikar på AIS utbyggnadskort till Raspberry Pi. Problemet med denna lösning är att Raspberry Pi vill ha 5 V via USB-kabel, och i värsta fall kan det gå upp över 1 A i strömförbrukning. Eller, problemet är väl egentligen att lösa konverteringen från 12 V till 5 V på ett bra sätt. Det jag hittat är en massa flera år gamla forumdiskussioner där folk säger typ "köp nåt och prova" för man vet inte hur mycket störningar utrustning ger förrän man provat. Jag föredrar att läsa mig till en bra lösning och få det rätt första gången. En del folk på nätdiskussioner säger att man ska undvika switchade lösningar trots att dom är mycket mer effektiva eftersom de ger mer störningar som slår ut VHF och AIS utan man ska gå på en sån här: https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/dc-dc-fristaende/dc-dc-mascot/dc-dc-omvandlare-12-5v-vdc-9061120500-mascot/ trots att den genererar en massa värme istället för el. Men på en båt med begränsad tillgång på el vill man ju inte sitta och bränna el till värme. Dessutom är det ju gränsfall om den klarar amperen. Quark-elec ser ut att ha trevliga produkter, deras AIS-transceiver är billig också om man vill använda nåt annat än Pi som backup. Men deras "low interference converter" klarar bara en halv ampere: https://www.quark-elec.com/product/qk-a013-12v-to-5v-low-interference-converter/ Funderar på hur bra det kan bli om man drar ihop kablarna från 5 V ut från flera converters för att få tillräckligt med ampere? Eller vad är egentligen bästa lösningen för störningsfri el på 5 volt?
  9. Hade det varit en elmotor med ett litet inbyggt batteri och solceller som kan dras med handvev och bli batteriladdande generator + framfart, så hade jag varit betydligt mer intresserad tror jag. Å andra sidan, en sån grej hade väl gått sönder efter 5 minuter... Åror är nog rätt bra ändå. Men man kanske skulle nöja sig med en enda lång åra, som gondolerna i Venedig. Vrickning kräver väl en del teknik å andra sidan och vet inte om det funkar med en flatbottnad gummibåt?
  10. Den där lösningen i fören gillar jag, bra sovplatser för två barn med lite extra stuvutrymme. Undrar just hur besvärligt att bygga om Vegan på det sättet... Sven Yrvinds båtar är ju annorlunda. Men det blir ju lätt annorlunda om man specialiserar sig på det sättet. Jag gillar amfibiebåtar som koncept, det kan bli rätt så annorlunda. Finns ett ryskt båtplan som jag inte kommer ihåg vad det heter men som egentligen aldrig lyfter på höjd utan använder högtrycket mellan vingar och vatten för att flyga mer ekonomiskt. Fanns en dåre i UK som åkte runt i en båtbil och ville utropa sin egen nation. Såg en båtbil i Thailand på släp som var som en fyrhjuling som flöt ungefär. Men problemet med alla amfibiefordon är ju att det är dyrare att köpa en båtbil än att köpa en båt och en bil...
  11. Jag har precis fått hem en Baofeng GT-3 som jag köpte för 400 kr med massa tillbehör. Köper man bara radion ligger den runt 250-300 kr. Tänkte det kunde vara bra att ha som backup, men just nu har jag den bara i lägenheten, kan väl komma att få plats i bilen också.
  12. Har en sådan från Sunwind som jag köpte för 1500kr. Den använder jag på sjön, riktigt kalla vinterdagar, när jag åker utför (slalom/snowboard), på skotern... Ett fantastiskt bra ytterplagg och en av de bästa investeringar jag gjort i klädväg. Ötzi som hittades i alperna som levde för typ 5000 år sedan(?) hade bra kläder för regn och rusk. Innerst nåt av linne tror jag det var, sedan getskinn med päls som är både mjukt och vattenavstötande om man sköter det rätt, och så hade han en "kappa" av vass som håller regnet borta från kroppen, och på huvudet en björnskinnsmössa. Om jag kommer ihåg rätt. Man ska väl tänka likadant idag som Ötzi tänkte för 5000(?) år sedan, menar jag. Alltså att man har bekväma kläder på sig, nåt ombyte om det blir blött (av svett kanske), och så ett regnavstötande lager ytterst. Kalla dagar brukar jag börja med ett underställ i syntet (eller ull om det är riktigt kallt) som transporterar bort eventuell svett så man är torr och skön. Ovanpå det har jag fleece både byxor och tröja, eller ull om det är riktigt kallt. På fötterna har jag alltid ett par tunna ullstrumpor, och sen ytterligare ett par tjockare ullstrumpor på kalla dagar. Ytterst kommer antingen ett Helly Hansen regnställ eller flytoverallen, beroende på temperatur. Sen en Baltic uppblåsbar flytväst, som är på även med flytoverallen.
  13. När jag träffade Sven Yrvind fick jag intrycket av att han var en mycket social person, trevlig att prata med och väldigt gladlynt. Att man trivs i ensamhet behöver inte betyda att man alltid vill vara ensam. Personligen är jag ute minst lika mycket efter alla kulinariska och andra upplevelser man får i hamn - hade jag bara velat sitta ensam i båten kan jag väl lika gärna göra det hemma på bottenhavet.
  14. Nej, men jag skulle nog ta det som en principsak att följa reglerna. Problemet är att jag inte riktigt har koll på vad som egentligen gäller.
  15. På 90-talet träffade jag Sven Yrvind, köpte hans Bris-bok och låg hemma och läste, och bestämde mig för att det där med långsegling det är nog min grej. Sen tog livet tag i rorkulten och det vart som det vart. Men för ett par veckor sedan lyckades jag köpa min första båt, en Albin Vega, som såklart står på land hela vintern så jag får ändå fortsätta sitta på kammaren och drömma. Som helt oerfaren seglare finns det mycket man kan läsa sig till. Men en sak jag inte lyckats hitta är lite mer detaljerade beskrivningar av vad som händer och vad man bör tänka på när man går i hamn. Finns en hel del om vilka papper man borde kunna visa upp. Finns en del tips som att ta med en god bok att läsa för det kan ta lång tid. Men jag hade känt mig mer trygg med att ge mig iväg om jag visste mer om vad jag kan förvänta mig. T.ex. hur viktigt är det att anropa på VHF och försöka få kontakt med hamnen när man är på väg in? När vi är ute med motorbåten brukar vi ofta sjösätta i småbåtshamnar och sen åka in i samma hamn och ta upp, där finns gästbryggor som oftast är oanvända, men jag har aldrig sett nån prata med nån eller betala nån hamnavgift. Vem tar man kontakt med, och hur, och var finns dom oftast, och gör dom nåt mer än bara ta betalt för platsen? Om man behöver flytta på båten för att t.ex. tömma septiktanken, och nån kommer på nytt skift och ser att man lägger till vid gästbryggan, kommer dom börja bråka om att få betalt en gång till? Om alla platser är fulla, används nåt slags kösystem eller får man bara tävla om att bli först till kvarn när nån åker ut? Osv. Jag hade tänkt mig att börja smått nästa sommar och åka över till Finland. Sen södra Sverige och Estland. Sen Polen, Tyskland, Danmark. Sen Norge, Skottland, England, Frankrike. Därefter blir det till att satsa på världen. Mitt huvudmål är Seychellerna, där vill jag nog stanna ett tag, kan bli lämpligt att sikta på när man närmar sig pensionen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy