Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Dan-Erik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    69
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Dan-Erik

  • Placering
    Löjtnant

Profile Information

  • Plats
    Örnsköldsvik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Aurora
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag vill byta från rullgenoa till förstag och undrar om någon vänlig själ har bra råd att ge. när jag köpte min Albin Vega var vajern inuti rullen i ganska dåligt skick. Särskilt längst upp vid toppen. Det gjorde att rullen gick sönder längst upp i profilen och hela tiden fastnade. I år försökte jag fixa genom att plugga små träbitar och jämna ut med epoxy så jag tänkte att rullen får klara ett par år till innan den byts ut. Nu i år klantade vi till påmastningen, rullen hamnade mellan båt och kaj och profilen knäcktes. Går kanske byta eller laga, men varje år både vår och höst är det bara elände och svårigheter med den här långa halvstyva pinnen så nu är jag less. När jag köpte båten hade jag ändå tänkt att det behövs något nytt och då är det väl bättre att jag passar på och byter till något enklare som passar mig. En mjuk och böjlig vajer låter utmärkt i mina öron. Det är min första segelbåt så jag har inga planer på annat än att ligga i hamn och ibland byta hamn så jag lär klara mig fint utan rullen. Googling om att byta bort rullen ger bara en massa diskussioner om att byta från förstag till rullgenoa. Därför sitter jag och funderar på om jag tänker fel. Går min genoa och fock att använda med vanligt förstag eller måste jag köpa nya segel? Borde jag ha något annat fäste i båt eller mast? Ska man ha vantskruv fram också eller räcker det med den bak? Tror att Vega brukar ha 5mm vajer men vinner jag något på att ha 6mm? Den vajer jag har är som sagt ganska sliten men vet inte om det är diameterns fel. Borde jag använda dyneema istället, eller blir det fel om jag inte byter andra stag, och hur fäster man i så fall in en sån?
  2. Jag har en sån liten propeller-liknande sak som sitter under min Albin Vega, som går via vajer till en mätare i sittbrunnen. Vajern har gått av däremot, så den funkar inte. Men tror det går att laga? Jag har inget särskilt intresse av att fixa den själv, och har inget emot att bli av med den om du vill prova laga vajern (kanske räcker med att ta bort vajerstumpen som gått av och koppla in den som är kvar). Finns i Örnsköldsvik. Båten står på land till 1 juni, sen är det kört fram till nästa vinter.
  3. Jag köpte en Albin Vega hösten 2019 och betalade 20 000 kr för den. Han som sålde hade en uppsättning nya segel också, i princip oanvända, förutom de gamla segel han skickade med båten och sade att han antingen skulle lägga ut dem separat på Blocket för 10 000 kr eller också fick jag ta dom för samma pris, så jag slog till på det. När jag var ute på min första längre tur för motor skar den, för det visade sig att kylkanalerna var helt igenkorkade. Motorn gick helt perfekt innan det, för den blev aldrig särskilt varm, men på en längre resa blev den så varm att cylindrarna typ svetsade ihop. Fick segla in i hamn, det var spännande. Ny bensinmotor kostade typ 50 000 kr eller mer, så jag bytte till elmotor istället för det fick jag till för 20 000 kr. Nu sitter jag och funderar på vad som händer om jag ger mig ut på längre segling, är mitt på havet och t.ex. masten går av eller nåt som gör att det inte går segla. Elmotorn räcker bara nån timme eller sådär beroende på fart. Så jag får kanske ändå lägga till ett motorfäste på akterspegeln och en aktersnurra, det lär ju gå på 20 000 kr till om inte mer. Båtklubben kostar några tusen om året, inklusive avgifter för att lyfta båten ur/i vattnet. Men sedan kräver de en deposition på 10 000 kr, som ju egentligen bara blir en hög avgift i början som man inte tänker på. Det finns en annan båtklubb en bit bort som "bara" har 5 000 kr i deposition men då måste man sitta i bilen en halvtimme längre innan man kommer fram till båten. Stålvajern till seglen såg sliten ut. Så jag köpte nytt rep, med kärna av nåt sånt nytt material som är starkare än stål. Kostade ett par tusen till. Köket är ett gasolkök, och både flaska och slangar är gamla så jag vågar inte använda det. Tänkte byta till spritkök nån dag men det kostar 4000 kr plus en tusenlapp till för upphängning så man kan laga mat bland vågorna plus en tusenlapp till för nåt som håller fast kastrullerna. Sen insåg jag att det är ju olagligt att ha toalett utan tömning. Det finns septiktank, men den har ingen slang ansluten för att suga ur vid kaj. Munstycket för yttre anslutning kostar typ 700 kr på SeaSea eller 400 kr på Biltema men sen behövs lite slangar och annat också så det lär väl bli 2000 kr till. Borde nog måla om båten. Men innan dess tänkte jag lägga epoxy över hela båten, för polyester-plasten är ju inte helt vattentät och det finns alltid risk för att det uppstår blåsor eller andra otrevligheter. Och gör man ändå ett sånt större jobb borde man kanske byta alla gamla gråa teakdetaljer också. Luckor som börjar vara skamfilade. Jag kan fortsätta... men poängen jag försöker få fram är att man tänker att "oj bara 20 000 kr för en Albin Vega, det har jag ju inga problem med att lägga ut" men mitt i allt har man lagt ut 100 000 kr och önskelistan på sånt jag vill lägga till är sammanlagt på lika stort belopp. Hade jag kunnat göra det billigare? Förmodligen. Hade det kunnat kosta flera gånger mer om jag inte gjort allt jobb själv och letat rätt på billigaste möjliga alternativ för allt? Hundra gånger ja. Köp segelbåt. Det är kul. Och trevligt. Men alla priser du ser, alla uppskattningar av tid du behöver lägga ner, det är rejäla underskattningar och du ska vara medveten om att du förmodligen behöver lägga avsevärt mycket mer än du tror både i tid och pengar.
  4. Min bakgrund är också motorbåtar hela livet. Men jag fastnade för idén med segelbåt när jag var på föredrag av Sven Yrvind. Jag har tittat på att bygga mig en Oz Goose, för att grabben (6 år) ska få testa segla själv och för att prova lite mer jag också. Ser inte ut att vara särskilt kostsam, och alla verkar överens om att den seglar bra och snabbt. Men kanske lite ful till utseendet, fast det skadar inte mig. Fördelen med formen är, som jag tänker, att det borde vara hyfsat lätt att sätta ett par uppfällbara hjul där bak (finns både på Jula och Biltema och andra ställen) och en anordning att koppla båten på cykeln som ett slags gigantisk cykelkärra. Går säkert bra lägga på släpvagn också men sådan har inte undertecknad. Angående att köpa stor båt och lära sig segla var det precis det jag själv gjorde - köpte en Albin Vega 27 fot när jag aldrig satt min fot på en segelbåt tidigare. Frugan har absolut noll intresse för att lära sig något eller hjälpa till, men hon skjuter ut från bryggan och hoppar iland med ett rep när vi lägger till. Barnen (0 och 3 år när vi köpte båten, i sommar blir de 3 och 6 år) är bara i vägen. Så det är ensamsegling med massa hinder som gäller för min del. För mig hade det nog funkat att bara ställa mig i Vegan och lära mig, men med fru och två små barn ombord har det inte alltid varit så kul för jag går runt och är rädd för att jag ska ställa till med nåt som gör att de hamnar i vattnet och i värsta fall förolyckas. Direkt jag säger att jag åker till båten kommer de springande, för de tycker det är roligt att följa med, vilket innebär att jag aldrig får någon avslappnad tid för att lära mig. Någon gång har det lett till en rejäl utskällning av frugan för att hon säger "hissa ett segel till nudå" när jag har bilder av barn som sjunker till botten i huvudet bara för att båten lutar 10 grader. Nog har jag kommit på hur man seglar, men det är inte så fridfullt och avslappnande som jag hade önskat. Därför tycker jag att det låter som en alldeles lysande idé att börja med en liten båt, som man bara kan vara själv i, så att man under tiden man lär sig slipper känna ett ansvar för att man kanske kommer ta livet av alla andra i båten om man gör helt fel. Skulle man dessutom lyckas köra på en annan båt är det ingen som skadas där heller om man kommer i en Oz Goose, men med en 3 tons Vega kan det bli en hel del skador. Liten båt låter bra i mina öron.
  5. https://www.designboom.com/technology/toroidal-propellers-quiet-efficient-alternatives-aerial-marine-sectors-01-27-2023/ Det bildas kavitation för att vattnets tryck minskar nära propellerbladens spetsar, vilket skapar mycket av ljudet för alla sorters propellrar (helikoptrar, båtar, drönare). Rätt nyligen har dom uppfunnit toroidala propellrar (se länk) som inte har någon spets utan det är 100 % blad. Därmed undviker man kavitation, vilket innebär att ljudnivån sänks. Kan väl vara nåt sånt ljud du hör också, gissar jag.
  6. Sent omsider kan jag tala om att jag har satt elmotor i vår Albin Vega 27 fot. Vi har en 3 kW motor som drivs av 4 st blysyrabatterier som räcker till en halvtimmes körning på full gas (en timme om man tömmer batterierna, men man ska inte gå under 50% på blysyrabatterier om livslängden ska vara hyfsad). Det knepiga med elmotor är att inte stirra sig blind på effekt i motorn osv, utan kolla vilken utväxling du ska ha och vilken propeller (2/3/4 blad och vilken storlek och vinkel de har). Jag använde en kalkylator som jag hittade på nätet för att få allt rätt. Kommentaren vid första sjösättningen, när jag råkade dra på full gas innan jag lärt mig vad nya gasreglaget hade för gränser var "oj, vilket drag du har i båten" för den skjöt iväg som ett spjut. Har inte testat köra motorn så mycket än fast jag haft den en hel säsong i vattnet för jag är fortfarande lite nervös för att kunna ta mig hem och in i hamn då vi kan ha ganska starka vindar nära hamnen. Men utan vind kommer jag upp i 5 knop utan knappt någon strömförbrukning alls, så i lugnt väder kommer jag långt även utan segel. Det är när det blåser mycket som man behöver mer kräm, men då sitter man ju i en segelbåt... Jag är nybörjare fortfarande och lite nervös kring att segla hela vägen in i hamn o sådär så jag revar i god tid och vill ha stora marginaler på batterierna, därför har jag som sagt inte testat så mycket var gränserna går. Men det är helt klart att 3 kW är större än vad motorn behöver vara för mina behov, och de där kilowatten som aldrig används är väl mer nån slags säkerhetsmarginal för om masten skulle gå i hårt väder när man är i närheten av klippor och inte har tid att vänta på sjöräddningen, eller nåt sånt. Kostnaden var väl typ 7000 kr för motorn med kontroller, direktimporterad från Kina, där dom sedan lade på 2000 kr tullavgift. Batterierna köpte jag på Biltema när det var rea för dryga tusenlappen per styck. Sen behövdes ju en ny axel (vega har en särskild reversibel grej som inte går sätta på elmotor) och ny propeller som jag tror gick totalt på 5000 kr ungefär. Eftersom jag bara har ett vanligt garage utan några särskilda maskiner köpte jag fyrkantsprofil på ByggMax som jag byggde en ram av för infästning av motor och kullager till axeln och remdrift med utväxling, och en del bultar för att hålla ihop alla fyrkantsrör. Men sen har jag bytt ut en massa elsystem och bytt lanternor till LED för att det inte finns nån generator på båten längre osv osv så jag är väl uppe omkring 20 000 kr för hela konverteringen.
  7. Tack för tipset, men nu var det ju precis tvärtom jag behövde göra. Dvs jag har en enda solcellspanel som jag tänkte koppla in på ett enda batteri (av fyra) i min 48V-bank.
  8. Hej, Nu har jag försökt läsa mig in på hur man kan kombinera 12V och 48V, men allt jag hittar utgår ifrån att man kör två olika system på båten och aldrig kombinerar dom. Mitt problem är följande: jag har en gammal båt och vill minimera investeringarna. Men dieselmotorn skar och jag bestämde mig för att elmotor är bättre i längden på en segelbåt. Så nu har jag installerat en 3kW elmotor som går på 48V från fyra blysyrabatterier. Inga problem där. Sedan har jag bytt ut de flesta lampor och lanternor till LED och de kör från 12V. Men då köpte jag en solpanel 160W för jag tänkte att om man är ute länge vill man ju fortfarande att lanternorna ska kunna lysa på natten. Fast om batteriet är fullt vore det ju fint om man kunde styra om lite solcells-ström till 48V systemet. Jag har en batteri-balanserare inkopplad, så att batterierna jämnas ut i 48V-systemet. Då tänker jag mig att jag borde kunna sätta en brytare så att jag kan koppla om min solcellsregulator; antingen laddar den mitt 12V-batteri eller också slår jag om och laddar ett av batterierna i 48V-banken. Så får batteri-balanseraren sköta om att fördela laddningen till alla batterier. Men missar jag nåt i detta resonemang? Blir lite nervös när inte en själ verkar använda sig av något som ens liknar det jag tänkt. Jag förstår bara inte vad problemet skulle kunna vara.
  9. Jag hade liknande tankar när jag var yngre och inte hade fru och barn. Det jag kom på ganska sent var att komfort är rätt viktigt när man ska åka långa sträckor. Jag hade siktat in mig på en Havsfidra, för jag hade mindre budget än dig, och det var först när jag stod i begrepp att köpa båten som jag lyckades få höra att det finns mer än en som börjat på en långsegling med Havsfidran och gett upp efter en relativt kort bit för att de blivit så less på allt guppande. En kort båt följer varenda våg upp och ner, medan en längre båt bara rörs av större vågor, eller om de kommer från sidan. Alltså är en längre båt att föredra för komfortens skull. Men det är inte det enda, för vissa båtar har en vassare för som "skär" genom vågorna medan andra har en mer trubbig för som gör att båten lyfts av vågkrönet så att vågorna upplevs som olika stora. Det finns ett index som nån räknade ut för att bedöma komfort mellan olika modeller, men jag har glömt vad det heter. Förvisso är det indexet kritiserat av precis alla för att det inte stämmer, men det ger ändå en bild av vad man borde fundera på kring komfort. Jag har hört att Nauticat är en bra båt för långfärd; bra komfort och hög säkerhet, men den är utanför min egen budget. Vi köpte till slut en Albin Vega. Det är en bra och säker båt som går att segla jorden runt med, men komforten i hamn är säkert bättre än ute till havs. Passar bra för oss som är fyra i familjen däremot, och några riktigt långa seglatser blir det nog inte för oss. En annan sak som jag själv struntade i lite för mycket är motorn. Jag ska ju ändå segla, tänkte jag i min enfald. Albin Vega byggdes på 70-talet vilket är lång tid för motor med saltvatten och annat. Dessutom användes en speciell lösning för propellern som ofta strular. Motorn var i fint skick, förre ägaren hade nyss renoverat propeller-funktionen, så allt gott tänkte jag. Första lite längre resan rasade ändå propelleraxeln och jag fick nöd-segla in i nöd-hamn vilket inte alls var roligt (omän en rätt värdefull upplevelse för framtida bruk). Vilken båtmodell man än väljer ska man se till att man känner till väl, och vet vad som brukar gå fel, och sedan köper man inte en båt där det är bra underhållet utan man köper en där det är utbytt till något som inte har samma höga sannolikhet för att skapa problem. Vega-klubben har en sådan lista, som jag tittade på och kände till, men tänkte att bra underhåll måste ju vara tillräckligt. Det vill jag idag påstå att det inte är, utan det ska vara bytt. Nu sitter jag och planerar att byta propeller och axel och när jag ändå är igång byta ut motorn till el med bra solcellspaneler. Något jag tänkt på under sista åren när jag fått prova på lite mer att segla ensam är att en så kallad "wind vane", alltså som styr utifrån vindens riktning, är något jag hade velat ha även om jag inte planerar en lång seglats men definitivt skulle ställa som krav för en längre färd. Inte autopilot, det ska vara en wind vane. Ska du segla själv längre sträckor ska du såklart ha EPIRB och livflotte (förutom jolle/gummibåt), drivankare, dubbla uppsättningar av allt viktigt, reservdelar och böcker för att kunna laga saker, och liknande säkerhetsdetaljer som förmodligen kostar mer än båten i slutändan, men det går inte tumma på.
  10. 10 kugghjul på axeln, 10 motorer på samma varvtal borde väl dela på motståndet? Googlade och fick fram följande som verkar bekräfta att det går. https://engineering.stackexchange.com/questions/2777/effective-ways-to-drive-a-single-shaft-with-multiple-motors
  11. Eller en sån här https://www.amazon.se/Fafeims-elektrisk-cykelmotor-avrundningsnav-vågkontroll/dp/B0839GZBCN/ref=asc_df_B0839GZBCN/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476609202189&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=7481530877907570998&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012694&hvtargid=pla-863842526335&psc=1 3 kW, vattentät, 600 kr. Jag antar att den ändå är för svag på något sätt? Men med 10 såna med kugghjul monterat kommer man under 10000kr för 30 kW vid 24 volt. Varför gör man inte bara så?
  12. Jag har funderat lång tid (men kanske inte så många timmar) på om (eller snarare hur) jag skulle kunna gå över till eldrift med solceller istället för diesel. En sak jag fastnar på hela tiden är vilken motor som passar båten. Jollen ska ha max 4 hk och segelbåten minst 10 hk, men även om det går att googla fram att jollen då ska ha max 3 kW och segelbåten minst 7,5 kW så verkar det inte stämma överens med de motorkit och liknande som finns. Exempelvis electro-mobile.se som har ett kit för segelbåtar upp till 33 fot där de säger att 5 kW motsvarar 10 hk, eller Greenstarmarine.se som säger att deras 4,8 kW motor motsvarar 10 hk. Vad jag förstår är en skillnad att elmotorerna går på väldigt höga varvtal och sedan växlas ner, vilket tydligen bidrar till att det inte går att jämföra motoreffekt rätt av? Vilket såklart gör en tabell över kW och hk överflödig för det funkar inte. Men den som är mer kunnig än jag kanske kan hitta på ett annat alternativ. Om man har hk - kW - utväxling kanske det blir bättre? Eller något mer vettigt förslag på hur man jämför motoreffekter, och vad som passar till vilken båtstorlek? Tittar man på såna färdiga paket framgår det ju, såklart. Jämförelsen är mest nyttig om man sitter och ser sig om efter ett sätt att komma billigt undan genom att plocka ihop sina egna prylar. Exempelvis vem-det-nu-var som hade tagit en gammal motor från en eldriven truck som gick att köpa för hundralappar. Eftersom jag inte är van att tänka på motorer i kW kanske jag gör det mer komplicerat än det behöver vara, men jag vill mena att jag kan se på en vanlig båtmotor och säga om den passar min båt eller inte, medan en elmotor inte säger mig ett dugg om den är för stor eller för liten eller fel på något annat sätt.
  13. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/AT5-OpenSeaMap-Chart_for_Lowrance_Simrad_B%26G OpenSeaMap är gratis. Helt värdelös, men om man fyller på med eget sonardata blir den ju snabbt bättre. Här syns ju i alla fall kustlinjen och sånt som är på land fylls i från OpenStreetMap. Nöjer man sig med att bara använda sitt eget sonardata finns ju ingen anledning att betala för något mer. https://www.sportfiskekartor.se/news/kombinera-sportfiskekartan-och-ig-kartor-pa-samma-minneskort/ Om jag tolkar den här sidan rätt så måste Genesis läggas på ett befintligt sjökorts-kort? Måste testa det på ett blankt kort nån dag för att se om det funkar. Här syns i alla fall att även med Genesis så får man kustlinjen. Det är bara själva sjödjupet som saknas, och fyrar osv antar jag. http://twoatsea.com/tutorials-at5-satellite-chart-creation-for-navico-chartplotters-simrad-lowarnce-bg/ Här finns en beskrivning som påstås kunna föra över satellitbilder från Google Earth till AT5-format för Simrad-enheter. Har inte testat, och han skriver att det kan ta några dagar att rendera. Så inte är plottern obrukbar utan att köpa sjökort.
  14. Downscan och ekolod. 83, 200, 455, 800 kHz där högre frekvens är mer detaljer och lägre frekvens är längre räckvidd. Ska du ladda upp till Genesis är det nog bäst att vara konsekvent och alltid köra med 83. Downscan används inte av Genesis utan det är bara för ditt eget nöje.
  15. Jag har inte testat lägga in det i plottern faktiskt. Har bara inte tagit mig tid till det, kanske mest för att jag inte rört mig i något område där Genesis haft bättre data än sjökortet. Men jag har provat ladda hem och det gick bra, fick en sån AT5-fil och storleken visar på att den inte var tom. Eftersom jag ägnat mig en del åt professionell sjömätning och även har använt StructureScan3D så vill jag bestämt avråda från att använda den för sjömätning. Det är mest en rolig grej för att få en grov bild av hur det ser ut åt sidorna, och sidescan är bättre för det syftet. Noggrannheten för StructureScan är alldeles för dålig, då jag testat på relativt grunt vatten har det varit +/- 50 cm i djupled eller bitvis ännu värre och horisontellt kan det vara flera meters fel. Raymarine verkar ha lyckats bättre med deras RealVision, men jag har inte testat den själv, och deras sidovy går bara att visa i deras plottrar (Element osv); det går inte att föra över djupinfo till andra enheter eller kartor som man kan göra med Simrads StructureScan. I vilket fall är det inte information man kan lita på, och då tycker jag att det är bättre att vara utan så man inte fattar beslut utifrån en falsk visshet.
×
×
  • Skapa nytt...