Jump to content
Tuesday 03 August 2021

bauernberg

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About bauernberg

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ÄNTLIGEN! Beställde en ny CDI box som kom idag, bytte ut denna och startade upp motorn på land. Tydligt att den nu gick på alla cylindrar. Åkte ner och sjösatte och gick som en KLOCKA! Riktigt skön känsla - att äntligen fungerar båten! Magiskt. Lagom till midsommar också.. stort tack för all hjälp, särskilt till dig touchwood som engagerat dig och erbjudit att komma ut och titta på plats. Fantastiskt vad forum kan göra!
  2. Gärna! Det hade varit otroligt snällt! Hur får vi kontakt? 🙂
  3. Hej, liten uppdatering.. Fick delarna i fredags, bytte ut dessa och prövade då motorn, varvtalen gick bättre, allt lät verkligen kanon. Även när jag gasade på med växel i, trodde verkligen att problemet var löst… La sedan i båten på lördag… Samma problem…. Hur kan det vara så??!?? Funkar på land men inte i vattnet…. Provade att köra den i både tunna och koppla på muff… Det är så konstigt så jag börjar verkligen tröttna..
  4. Tjenare! Nej, sorry, glömt att uppdatera. Har dock inte hänt allt för mycket då jag väntar på reservdelarna i snart 3 v…… Men båte kördes hem till min polare som pillade med den och hittade lite fel i termostathuset (?) så vi skulle börja med att byta ut dom delarna först. Var något membran som han misstänkte läckte in vatten.
  5. Det var då själva f*n..... La i båten i helgen... samma problem.... väldigt konstigt med tanke på att den snurra på land. Eller inte exakt samma problem, för nu fick vi den att gå lite, kanske 3 knop på full gas. Vi låg sedan fast vid bryggan och lät den tugga på ett tag för att ”bränna” ut lite skit.. men nej, det funkar fasen inte ändå... Känns lite hopplöst.. Fick några tips om följande: -komptest -misstänker vatten kommer ur termostathuslocket(?) -kan en cylinder vara problem? Tex tändspole?
  6. SÅÅDÄÄR! Nu funkar den!!! Sjukt gött!!!! Stort tack för alla tips och rekommendationer!! Har man på köpet lärt sig motorn. 😃 IMG_2191.MOV
  7. Tändstiften är av NGK och ser således helt nya ut!
  8. Tog bort bränslepumpen och öppnade o kollade, såg fint ut med membranen/osv men de var lite vatten där inne. Har nu avverkat tanken och sköljt ur den med bensin. Så åker och tankar upp ny soppa imorgon och ger det ett försök! fortsättning följer..
  9. Grymt, tack snälla för länkarna. Bra video också, enkel att förstå! Jo, det sitter ett bränslefilter, tyckte konstigt nog det såg OK ut?! Mycket lite smuts må jag säga. Men lika bra att byta det ändå när man ändå håller på! Ja flottörhusen funkade fint enligt vad jag kunde se (kollade youtube och copy+pasteade hur dom gjorde) tog dock inte isär flottörena.. kanske var dumt?! Gjorde rent, blåste i alla hålen, lyste med ficklampa/kollade så jag såg klart igenom allt. Ska kika om båtaffären i Kungälv har en sådan sats annars åker jag till Frihamnen och köper detta. Återkommer imorgon! 🙂
  10. Grymt, stort tack! Får pröva detta imorgon. jajemen, det stämmer, Kungälv! Kollat lite youtube videos igår kväll och idag, så beslutade mig för att ge mig på att plocka ur och isär förgasarna. Men innan jag gjorde detta ville jag se hur soppan såg ut, bifogar bild hur detta såg ut. Drog ur slangen kopplad till motorn, ställde en balja under och tryckte in ”nippeln” och pumpade vid tanken. Ser sådär ut helt enkelt.. Första byttan tyckte jag att det var liiiiite vatten och lite svarta partiklar?! Sen blev det något renare i nästa bytta. Har en liten teori, drar den strax. Plockade ur förgasarna, den översta fanns inge ting som tyder på Någon skit alls. Allt såg fint ut. Blåste rent osv. I den nedersta så såg det lite värre ut, bifogar bild. Samma såg mitten ut. Mörkt. Dessa är nu rengjorda och satte tillbaka det igen. Mer har jag inte hunnit med idag. tillbaka till min teori: Han jag köpte den sa att han hadd gjort rent förgasarna mm inför försäljningen. Det kan mycket väl vara så. Frågade även när båten senast varit i vatten, det var 2019. Jag har en teori att han ev gjort rent förgasarna först, för att sedan pröva starta sen, haft gammal soppa och åkt o tankat upp lite till, dratt igång motorn mm, sen sålt den till mig. Jag tänker/tror att det sitter kvar skit i bränslepumpen? Tänkte imorgon plocka bort slangarna till motorn/förgasarna och pumpa och se vad som kommer ur bränslepumpen? Alt kan man ta bort den och rengöra/öppna denna också? Eller är det en ny som bör köpas? Tänker också att jag skall tömma tanken, försöka få rent den/skölja med bensin och se om det kommer ur någon skit där ifrån också?! Ev köpa nya bränsleslangar? Vad tror ni? kommer ny uppdatering imorgon kväll! bild1 från soppan ifrån tanken bild 2 från förgasaren längst ner bild 3 från förgasaren i mitten
  11. En liten uppdatering: Har skruvat ur alla tändstift och kollat så att alla tänder, det gör dom! Hållt för handen för förgasarna och dessa verkar fungera. (Hur skall dessa kännas egentligen? Tyckte det kändes som något sug/luft eller hur man nu förklarar) Tagit av och kollat bränslefiltret, allt OK där också. Även kikat på startspärr, allt ok där också. Imorgon tänkte jag plocka ut förgasarna och kika på dessa... sen börjar jag få slut på ideér.. Tycker dock att oljepumpen ser relativt ny ut.. Kan han ha gjort något galet där? Bensinpumpen kan det vara något galet där? som sagt, hoppet står till att det är skit i förgasarna..
  12. Tackar för alla tips! Skall påbörja lite felsökning imorgon är tanken. Drog upp den igår, så nu står den hemma igen. en fråga; Ska jag montera bort propellern innan jag startar upp den på land? Det är tanken att pröva det först, ifall jag kan lägga i växel & motorn går. Då kan jag checka av ett par saker på listan. (är absolut ingen duktig mekare så vill börja med de mest basic sakerna jag kan göra för att utesluta vissa saker)
  13. När jag hade motorn igång och varvade upp motorn med "Handgasen" så lät den OK, när man sakta höjde handgasen för högre varvtal hoppade den till och lät inte alls lika bra. När man kom upp på höga varvtal lät den bra igen. Så den lät mao inte bra vid medel-påfrestning om man säger.. Var det tydligare kanske? Tackar, skall pröva detta. Gissar att det är lika bra att dra upp den och greja på land kontra låta den ligga i vattnet?
  14. Hej, Har ovan motor på min båt. Lades i vattnet i lördags, provstartades på land och startade utan problem. När vi väl la i den och starta i gång den, dog den direkt när vi la i växeln. La till och försökte då att låta den gå varm ett tag med hjälp av "handgasen", då märkte vi att varvtalen inte gick helt optimalt på lägre varv kontra högre varv. Försökte flertalet gånger att lägga i växeln bak samt fram utan framgång. Kollat tändstift Ser helt nya ut, som skalll tillhöra motorn så att säga Samt bytt ut handpumpen från tanken då denna var trög. Helt utan framgång dock.. Vi försökte även att höja varvtalet men hjälpte inte heller.. Någon som har någon ide vad problemet tros vara??
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy