Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-09 på alla områden

  1. 1 poäng
    En tråd där vi kan samla tips och trix som man kan göra med Sonoff prylar. Idag fick jag en ny idé. I salongen har jag en värmefläkt på 1000W. Den styrs via en TH10 med fukt/temp givare. Fläkten har en inbyggd termostat som är ställd på ca 17°C, perfekt när man ska ner och greja. TH10 är ställd på 7°C vilket gör att man får ca 5°C i salong och förpik. Denna temperatur hålls alltid - utom när jag trycker på knappen i telefonen. Avfuktaren har just nu bara enkel brytare eftersom den har en inbyggd hygrostat. Tanken är att bygga in en TH10 med fukt/tempgivare men där är vi inte ännu och just nu behövs avfuktaren ombord. Så jag testar en annan variant som bygger på "Scenes" som finns i appen. Avfuktaren är kopplad till en enkel "puggin-brytare", S26. Men, jag kan alltså styra S26:an genom att använda fuktmätaren i min TH10 som används som trigger. Enkelt och smart samt att jag inte behöver ha flera olika givare i salongen. Förut var det lite känsligt me elen på vår kommunala vinteruppställning, båtar med sladd gick man och lyssnade på och dog ur sladden om man hörde en fläkt. Så dagtid fick fläkten vara avstängd. Istället hade jag ett 400W ljudlöst element som via en annan "Scen" startade när huvudfläkten stoppade. 400W elementet startar även om TH10:an tycker att temperaturen är under 7°C i båten dvs det är så kallt att inte huvudfläkten inte räcker till. Eftersom jag har mätning av förbrukad effekt så har jag erbjudit mig att självklart betala för elen men det tyckte kommunen var för besvärligt så jag har sluppit. Nu har en arrendator tagit över platsen och då berättade kommunens gubbar att de har fri strö, det finns helt enkelt ingen mätning av strömmen i området. Nu har jag pratat med arrendatorn som bekräftat detta och de säger kör bara.
  2. 1 poäng
    Jag tycker allt fler börjar värdesätta ledighet mer än pengar, så kanske går vi mot längre semestrar och kortare arbetstid istället för högre löner. Då kanske det finns tid för flera att koppla av i en äldre nästan gratis segelbåt.
  3. 1 poäng
    Nivålarm. Hittade DENNA, ett nivålarm som kopplar till SONOFF 433MHZ RF Bridge (189kr). Visserligen är jag inte speciellt förtjust i 433MHz teknik men det funkar bra i båten (men inte hemma). Priset är 67 kr, ganska rimligt. Ett billigt sätt att att få larm om hög länsnivå i båten. Man kan få ett larm och/eller att dammsugaren startar hemma. Jag leker även med deras PIR-detektor mm för att få ett enkelt larm samt att det tänder en rejäl lampa i sittbrunnen nu på vintern.
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Inflyttad Göteborgare från Bohuslän, med barndom runt de sydligaste bohusländska öarna, där man har en högst säregen bohusdialekt, även Hisingsgöteborgskan, skiljer sig dialektalt en hel del, ja den västligaste delen då. Idag är det annorlunda, i alla fall på Hisingen. På Öckeröarna samlar man fortfarande på utslängda julegranar (obs bindemorfem, bindevokal), bränner regnbågsflaggor och talar fortfarande sin delvis helt oförståeliga dialekt, där det skiljer sig en hel del mellan öarna. Undrar när nutiden når dit? kanske den dagen det byggs en bro. Vi sade alltid "Littorinasnäcka" måhända efter det vetenskapliga namnet, Littorina saxatilis. Kubbong, kubong etc förde som redan sagts tankarna till något preventivmedel. Annars är Kubong en liten ö i Indonesien, inte i O-län. Undrar om dom har Littorina saxatilis där?
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    Faderullan: Han ska ju redan dela på båten, så då blir det bra med utrymme från insidan. Fördelen med den metoden är att det blir mycket enklare då man slipper tänka på finnish. Ofta går det att bryta bort plyfan med enkla handverktyg om den är dålig. Jag håller dock med om att det tar längre tid än man först räknar med. Till Ts: Trucker här på forumet har en tråd i projektdelen angående sin Silverline. Där kan du läsa om hur man gör detta jobb med bra resultat. I projektdelen finns också en annan renovering av en Ockelbo B16, dock minns jag det som att den tråden dog ut halvvägs....
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    3 till 25 dagar ungefär :-) Beror på hur händig du är, hur hög arbetsmoral du har och vilket tillvägagångssätt du väljer. Snabbast är att såga bort akterspegelns yta från utsidan längs sidorna och botten, riva ut gamla plywooden, såga till ny, limma dit den, limma tillbaka akterspegelns glasfiberskikt och plasta fast runt hörnen. Det jobbiga med den metoden är att du måste fasa av plasten på akterspegeln, båtens sidor och botten för att kunna lägga laminat runt hörnet så det håller. Det blir dessutom en massa jobb med slipning och målning om du vill ha jobbet snyggt. Ännu längre om du vill ha det osynligt... Ett bättre men jobbigare sätt är att riva ut plywooden från insidan. Då kommer du åt att lägga in förstärkningar på samma gång. Men för att komma åt kan du bli tvungen att lyfta bort däcket. Det kan sitta på flera olika sätt men räkna med att jobba en del med att ta bort det och sedan limma/plasta fast det tillbaka efteråt. Dessutom brukar durken gå ända bak till akterspegeln vilket medför att du får såga bort ett par decimeter av durken för att kunna byta plywooden. Då skall ju durken plastas dit igen efteråt. Gemensamt för båda metoderna är att du behöver +20 grader under hela processen då du limmar med epoxi och +15 grader medan du jobbar och under härdningen då du jobbar med polyester. Dessutom bör inte luftfuktigheten vara för hög. Hur man än gör är det en hel del jobb och omöjligt att säga hur länge det tar. Mitt tips är att du försöker kalkylera pessimistiskt och multiplicerar resultatet med π :-)
  10. 1 poäng
    Du kan mer eller mindre utgå från att du behöver byta allt trä, så blir resten en glad överraskning:) Mitt tips är att inte snåla när du gör detta, utan styva upp ordentligt. En styv, stark båt med överdimensionerad akterspegel är guld att åka med. Du kan då också hänga på en modern motor med större vikt utan att fundera på om akterspegeln håller. Kul projekt! Jag följer!
  11. 1 poäng
    Blockets ansiktslyftning.... det blev sämre... och knöligare...
  12. 1 poäng
    är väl snyggt med nåt ädelträ att täcka med? typ en teakskiva som passar bra med handtaget på luckan? naturligtvis massiv då
  13. 1 poäng
    Nu har jag sett filmen. Bra med oljefällan, men om man skall vara riktigt petig, slangen skall väl gå in till stora filtret för att skapa undertryck samt minska oljedimma under motorn. Så kul är det väl inte att ha oljekladd under motorn om nu man har en dimma som är resultatet av dåliga oljeringar. Sen varför icke rostfria slangklämmor i kitet? Annars en vettig eftermarknadsprodukt om man nu åker VP.
  14. 0 poäng
    Det var konstruktiv kritik. Alla får det, men alla kan inte ta det.
  15. 0 poäng
    Jag föreslår att du fortsätter på svenska, så slipper jag höra din svengelska. Inge illa men bemästrar man inte engelska ska man inte prata språket.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...