Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-11 på alla områden
-
2 poängJämförelsen med bilar är fel. Vi betalar inte ett öre i skatt för bilen, du får ha hur många bilar du vill och inte ett öre i skatt. Det är först när du använder bilen på vägen som du betalar vägtrafikskatt. Båten är ju flyttbar och räknas som lös egendom, precis som ett piano eller konsten på väggen hemma, en spade eller skottkärrau, för dessa är skatten noll kr. Men jag betalar varje ca 8000kr i skatt, på bränslet, det tycker jag räcker. Så länge båten räknas som lös egendom är den inte skattepliktig. Jag gläder mig för det.😊
-
2 poängNu är det hög tid att även belägga hund och kattägare med skam. Rapport framför propaganda för att äta mindre kött. De anger att köttkonsumtionen står för 15% av CO2-utsläppen. Samtidigt anger de att utsläppen från flyget står för 5%. Nu finns det uppgifter från USA att hund- och kattmat står för c:a 1/3 av köttproduktionen. Eftersom svenskarna antagligen har fler hundar och katter än USA per person, så gäller det hela här också. Lägg till detta alla hästar! Vad är det för fel på tankeförmågan hos den svenska miljörörelsen och alla deras journalister för att överhuvud taget inte inse dessa klockrena fakta? Alltså: Husdjuren i Sverige står för lika mycket CO2-utsläpp som flyget! Nu vill jag se en opinionsstorm från media för att pressa alla husdjursägare att känna Hund- Katt- och Hästskam!
-
2 poängÄr det inte bättre att regimen bara rycker plåstret.. Sverige är ju så nära en kommunistdiktatur man kan komma, det är väl lika bra att dom går fullt ut så folk slipper tro att detta är något annat. Staten tar allt, allas hus, lägenheter, båtar, bilar. Lönerna går till 100% in på statens konto, sen Ger staten ett stadsbidrag till alla som är precis jämnt förutom till dom själva, dom ska ju ha det bra. Då slipper vi fundera på om vi kommer ha råd att ha kvar våra båtar, eller om det kommer komma en straffskatt - det är ju ingen som har något mer eller annorlunda mot någon annan. Då borde man slippa få ångest oxå..
-
1 poängEffekterna av massinvandringsfiaskot går inte längre att dölja för regeringen, trots det så kommer regeringen att försöka dölja detta till varje pris. Ett sätt att hålla upp fasaden av den sk sverigebilden är att införa motorbåtskatt och att ha som skäl motorbåtarnas miljöpåverkan. Diskutera Hur ska utformningen av skatten se ut enligt dej? Jag tänker mig att minst dubbla miljöskatten på både bensin och diesel.
-
1 poängDet sitter två pluskablar till startmotorn. En grov som strömförsörjer startmotorn och en klen som ger ström till solenoiden (solenoiden är en form av startrelä, när den strömssätts så skapas det kontakt mellan den grova pluskabeln o startmotorns lindning). Om elmatningen till solenoiden inte fungerar så blir det inget klick från startmotorn o ingen start heller. Så en felsökning är att följa den klena kabeln från startmotorn o kolla så du inte kommit åt den så den släppt någonstans eller att den helt enkelt lossnat vid startmotor eller tändningslås/startknapp. Ett tjuvstartknep är att kortsluta vid startmotorn mellan den grova plusmatningen o den klena till solenoiden för att bypassa alla fel på startströmkretsen (kan ju vara fel vid anslutningar, kabel, tändningslås/startknapp...). Se bara upp så du inte har något som kan fastna i kilremmarna när/om motorn går runt.
-
1 poängOm man nu skulle få för sig att införa en båtskatt så kommer huvudargumentet vara miljö. I så fall bör man alltså beskatta bränslet. Hur det nu ska gå till för att inte folk ska tjuvtanka bilbränsle.. En liten, fast skatt för att dra in pengar till den infrastruktur som behövs för båtlivet är inte orimligt. Risken är dock att pengarna försvinner in i statens stora svarta hål.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängNja... DU har en BÅT, och jag också. Förstår inte varför just båtar med extra utrustning som segel och innehavare av en förbränningsmotor inte ska få samma örfil? Tror fortfarande att du kör mycket motor. Inte många kan tyvärr segla längre, jag är en av dom. Min farfar och farmor kunde segla, körde mälar 22:a utan motor pga dom inte hade råd. 2020 ska jag nog ta kort på alla båtar som inte har riggat seglet och går för motor så man kan få lite statistik. Vet inte hur det ser ut på västkusten, men i mina trakter går minst 80% av just modellen båtar med extra utrustning segel för motor. Och jag ÄR ute på sjön väldigt ofta.
-
1 poängSå du har ingen motor i din båt? Seglar 100% in i hamn osv? Tror nog inte det...
-
1 poängSmå båtar som era gummibåtar täcks av hemförsäkringen. Marieholm och gratisbåten ska ju egentligen vara försäkrade. Blir trist om de sliter sig och orsakar skador på någon annans båt.
-
1 poängDe flesta hamnar kräver det och har du en motorbåt värd xhundra tusen vill du nog ha den försäkrad
-
1 poängJag har en rekond knapp på min ctekladdare. Räddar inte ett fruset batteri..
-
1 poäng
-
1 poängNär vi åker från Karlstad till Vänersborg åker vi alltid förbi Lurö in mellan Lurö Röskär och Stångudden och ut vid Pålgrundet. Jag har hittills aldrig sett något handelsfartyg där och skulle man göra det finns det gott om utrymme att hålla sig undan på. Men du kanske ska undvika att kryssa igenom samtidigt som du möter handelstrafik. Men farleden in vid St Klubben förbi Aspholmen är fin men där måste du ha bra vindar om du vill segla igenom för där är det trångt mellan grynnorna på vissa ställen, man får ha koll på pinnarna 😁
-
1 poängDe flesta handelsfartyg går genom det trafikseparerade området så det kan vara ganska mycket trafik att hålla reda på och man får inte heller gå som fritidsbåt i de trafikseparerad zonerna. Sen kan det vara ett både blåsigt och skvalpigt område. Antar att många som går från Karlstad mm väljer den "övre vägen". Vi som bor mera söderöver brukar välja Ekens skärgård, den blir också kortare för oss.
-
1 poängDet finns en brygga, SXK boj. Det gå också bra att ankra eller ligga mot berget i "infarten". Alternativet är ju Läckö eller Spiken. Där finns det riktiga bryggor och service. Sen är resan genom Ekens skärgård en upplevelse. Betäm när du är på väg, vinden är ju lite avgörande. Själv skulle jag nog ta vägen genom Ekens skärgård, visserligen brukar det bli en del motorgång men betydligt lugnare om vädret är sämre. Själv hade jag tagit både Djurö och Spiken (Läckö slott har jag redan sett)
-
0 poängBåttypen är segelbåt, sedan om den har motor har ingen betydelse. Även när man använder motorn är båttypen en segelbåt. Segelbåt, båt som huvudsakligen framdrivs med hjälp av segel. enligt Nationalencyklopedin. Det är bara att coacha in skatten till oss segelbåtsägare.
-
0 poängEnkelt, försäkringsbolagen har ju redan register. Tillsammans skapar man ett centralt register så att tex hamnar kan kolla att det finns anvarsförsäkring. Sen dryga böter på den som inte har ansvarsförsäkring. Om jag inte missminner mig så kostar min ansvar en femhundring om året. Obs detta har inget med skatt att göra.
-
0 poängDet föresätter ansvar som inte alla har, ser det dagligen. Därför måste det bli en lag på att alla båtar är försäkrade om dom vistas på sjön/havet. Innan det så håller inte ditt argument beträffande beskattning som Danmark kör med. Alltså tillbaka till ett register igen. Bra på ett sett, sjukt mycket båtar som ligger skräpar (ansvar igen).
-
0 poängNej men det ansvarsförsäkring borde vara obligatorisk, den går ju inte att ta ut skatt på heller. I Danmark var det vissa som försäkrade i Norska bolag mm. Men de flesta gav upp och betalade snällt sin skatt. -- Om skatten är rimlig, säg 0,5% på värdet och pengarna går tillbaka till båtlivet, utprickning, tömningstationer mm tror jag de flesta skulle acceptera det. Då får man också tyst på de icke-båtmänniskor som skriker på att båtägarna inte betalar för sig och som tycker att allt över 5 m är lyxbåtar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00