Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-31 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det är en vanlig skjutventil som ser ut så här i komplett skick: Det är bara att vrida ett antal varv (medurs) på fyrkantstappen så skruvar du ner kilen som stänger för vattnet.Om det går lite kärvt så kör lite fram o tillbaka tills det släpper. Till vintern så kan du skruva loss den stora sexkanten och ta ur kilen för att smörja upp den. Om det är en äldre båt du har så är nog ventilen tillverkad i brons och då kommer den att fungera lika länge som båten bara den får lite skötsel då och då. En sådan här ventil är lite långsammare att stänga än en kulventil men den riskerar inte att frysa sönder som kan hända med en kulventil.
  2. 1 poäng
    En kulventil är lite snabbare att stänga/öppna. Men det är också dess enda fördel, i övrigt är en skjutventil helt överlägsen. Det enda den behöver är lite motion någon/några gånger per år, de behöver fö kulventilen också om inte annat för att kolla att den fungerar. Innan man sjösätter sprutar man in lite PTFE-fett utifrån. Sen stänger man ventilen och sprayar lite till. Spraya lite på ratt-axeln också och motionera ventilen några gånger så blir den som ny. Det är också ett bra tillfälle att kolla över slangar och klämmor.
  3. 1 poäng
    Eftersom du inte använt den på länge så kan den gå lite trögt. Om det är väldigt segt så kan du lossa lite försiktigt på den lilla tätningsmuttern. Det sitter en "klämpackning" under så att det inte ska läcka in vatten den vägen så det kan sippra några droppar när du lossar men då hjälper det bara till att smörja lite i packningen. Tycker du det droppar för mycket så är det ju bara att dra åt lite lätt igen. Det är i alla fall ingen risk att hela havet kommer in om du bara släpper lite försiktigt. Men akta dig för den stora muttern för då kommer det att spruta....
  4. 1 poäng
    Jo det går, men du måste ha ett nytt termostathus med tillhörande termostat.
  5. 1 poäng
    Hej! Då var samtliga remmar beställda, ny remspännare och ny vattenpump till maskin. Den 13 juni förväntas allt vara hemma och en som hjälper mig. Tack allihopa! Hoppas detta löser problemen / Oscar
  6. 1 poäng
    Tack för erat stöd, känner mig rätt moloken idag. Den som inte stomrenoverat en båt förstår nog inte hur otroligt mycket arbete som ligger bakom. Detta lilla jobb som är gjort i år kan nog räknas in i ett par hundra timmar. Och så när man är på målsnöret går allt på skit. Bara hoppas allt annat som ligger i vattnet är tätt den dagen båten kommer i, annars är det ju bara att plocka ur motorn igen med. Får se hur det blir, pratat med drevdelar idag ska fota konan idag så skulle Ingemar se hur den såg ut, nya grejer är inga problem. Men allt jävla jobb det ställer till med, och skulle det vara kolven och jag lär riva ner skölden igen ja då blir det båtsommar 2019. Njut av lite fina bilder på den väntande motorn så länge. 😉
  7. 1 poäng
    Wtf. Nu tycker jag synd om dig på riktigt. Hoppas du repar mod snart och i samarbete med dina båt-fixar-vänner kommer på något smart sätt att lösa detta på. Annars är det väl bara.... att göra om. en tuffing som du fixar det på ett kick. Själv hade jag fått gå i terapi för längesedan.
  8. 1 poäng
    Panelhane, inte att förväxla med panelhöna.
  9. 1 poäng
    Nu är han på Atlanten, resan har börjat. Här kan man följa honom.
  10. 1 poäng
    Hittade en bild på ventilen. Ser för jävligt ut i kölsvinet, jag vet
  11. 1 poäng
    Jag har 2st KAD 44 i min båt. Ena när kompressorn kopplade in så lät det satan i maskinrummet. Trodde kompressorn skurit. Visade sig var 2 saker som jag till nästan 100% tror gäller i ditt fall också. Remspännarhjulet till innersta remmen hade lagret nästan skurit samt inre remmen helt slut. Nytt spännhjul och ny rem och allt funkar perfekt. Grejen är att när kompressorn går in så blir det trögt för innersta remmen att driva generator och kompressorhjulet och då slirar denna inre rem med följd att ljudet blir öronbedövande. Att lossa remspännare och remskiva är otroligt enkelt. Jag har tummen mitt i handen och klarade utan problem. Monterade sedan med helt nya remmar och spännarhjul. Har varit knäpptyst i flera år sedan dess. Jag spände remmspännarhjulen på känsla och har inte haft några problem sedan dess. Att det sedan skall vara massa exakta mätmetoder enligt Penta verkar inte påverka över huvud taget så länge man har viss känsla i handen när man spänner.
  12. 1 poäng
    Håller med att du kan, men du mörkar ju eventuellt ett problem på det sättet. Du har ju voltmetern för att veta, och nu eftersom den verkar vara inkopplad vid panelen så har den råkat avslöja ett rejält spänningsfall från batteriet till panelen. För att få voltmetern att visa rätt är det bättre att rätta till det riktiga felet än att göra det osynligt. Men först - mät med samma instrument som du läser 12,7V på batterierna även direkt vid panelvoltmeterns plus och minus så du vet att visad spänning på panelmätaren stämmer med verklig. Det är inte alltid de visar speciellt rätt, och ibland finns t.o.m. en justerskruv (potentiometer). I synnerhet om voltmetern visar 12,0V när du har 12,7V utan någon last (=lampa tänd o.s.v.) är det skumt. Som redan nämnts kan inte spänningsfall uppstå om det inte flyter någon ström, och om redan instrumentets låga egenförbrukning ger hela 0,7V lär du ha allvarliga fel i elsystemet. T ex fel på vippströmbrytaren (spänningsmät över den som redan nämnts).
  13. 1 poäng
    Jag tror att han kallt räknat med det. Båten är ju dessutom obetydligt större än en likkista...
  14. 1 poäng
    Jag är väldigt nöjd med båten rent generellt, som vi köpte ny 2016. Det kan kanske ändå vara intressant för andra ägare att höra om de bekymmer som vi trots allt ändå haft. Redan efter någon månad packade aktre ankarspelet ihop. Det blev i samband med ankring rena tamp-salladen som tryckte sönder skivan och kniven som styr tampen. Det var en kink på tampen som kördes fast. Detta reparerades omgående på garantin i samband med första service. Vi har också haft en läckande dusch på akterspegeln. Lätt att åtgärda, men kan ge följdverkningar för elektroniken som sitter alldeles innanför. Läckande eluttag för landströmmen har vi också haft. Kontakten sitter oerhört dumt och samlar gärna vatten i en hög, som läcker in. I vårt fall gav det ständig utlösning på jordfelsbrytare både iland och ombord. Även detta åtgärdades kostnadsfritt och nu tror jag man gjort en något bättre lösning på de nya båtarna. Alldeles nyss råkade vi ut för två andra fel, oberoende av varandra, men ändå. Babords frontruta har spräckts och krackelerat. Båten står ute, men är täckt på ett bra sätt, tycker jag. Ingen snö eller is har lagt sig på presenningen på hela vintern och det finns ingen som helst åverkan på presenning eller täckställning. Jag tror att rutan har haft inbyggda spänningar och sprängts av de kraftiga temperaturväxlingar som varit senaste tiden. I dagarna la också batteriladdaren av. Verkstan har varit och tittat och de tror att det möjligen kan ha kommit fukt på laddaren vid något tillfälle och slagit ut elektroniken. Laddaren måste alltså bytas ut. Kan det möjligen vara den tidigare läckande duschen?
  15. 1 poäng
    En välskött märkesbåt tappar inga 50% på 5 år. Speciellt en lite "billigare" som Yamarin i exemplet. Kan bara ta mig själv som exempel. Hade en Yamarin 59HT som kostade 314´ny. Såldes efter 5 säsonger för 250´. En ny Aquador för 1,5 milj är inte värd 750´efter 5 år. Rent önsketänkande.. Skulle nog säga cirkus 25-30% på billigare båt och lite mer på dyrare båt på 5 år. sedan varierar det såklart mellan olika märken, spec på båt, skick mm.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...