Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2026-05-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    Nu var första starten avklarad, inkörning av kam och lyftare vid 2300rpm i ca 30 min enl Edelbrocks instruktioner. Nervöst som satan. Fick dela upp tiden i fyra körningar för att kylvattnet ska hänga med. Vattenutkastaren hänger inte med, impellerpumpen tömmer baljan fortare än slangen fyller på. Så efter ca 7 minuter får man stänga av motorn och vänta tills baljan är full och starta igen. Efter andra körningen höll jag på att få krupp, massa olja under motorn. Godnatt. Men efter lite krypande med ficklampa och en jävl.... taskig arbetställning så kunde jag konstatera att oljan kom från topparna och närmare bestämt från ventilkåpspackningarna. Packningen hade satt sig så skruvarna var lösa. Inte helt lätt att komma åt då avgaslimporna blockerar några skruvar. Oljetryck 4.2 kg varm motor vid 2300 rpm och 1,8 kg 800rpm, väl inom spec. Motorn låter riktigt bra, än så länge.
  2. 1 poäng
    Snyggt! Jag får nöja mig med att sjösätta min Ryds 23a imorgon 😊
  3. 1 poäng
    Jag gillar Gelplane ProScraper, en färgskrapa för en dryg femhundring som kopplas till dammsugare. Så länge man är fräsch och har kraft i armarna går det ungefär så snabbt som videon nedan visar, men man orkar inga längre stunder utan att tappa tempot. Tricket är att skynda lagom och göra korta målmedvetna insatser och pausa om vartannat. Resterna tar man med excenterslip med p80 papper eller så. Ta mental höjd för att det är ett drygt jobb oavsett metod. Jag tycker 16h ovan var en bra uppskattning av tidsåtgången för en Albin 78, fördelat någorlunda jämt mellan grovavverkning med skrapa och finputsen med slipmaskin.
  4. 1 poäng
    Sjösättning imorgon .
  5. 1 poäng
    https://www.ostersjokompaniet.se/products/gangjarn-for-bagar-led-m-sprint-25mm?srsltid=AfmBOorMLMophndWqsfNd8VSnChN-kP31OoxqofGvq_JdxaeOFj4Ta-W
  6. 1 poäng
    Boka in ett test, gör du hos din hamn. Sen tas prover och du får svar om båten har spår av TBT. Då får du ta beslut på om du ska skrapa själv ner till gelcoat, tar ca 16 timmar, eller leja någon som blästrar för dig. Därefter målar du med epoxigrund och flera lager epoxi innan du lägger på ny bottenfärg.
  7. 1 poäng
    Tack Pär. Nej inga instruktioner och har läst de manualer jag har och ser inget. Ser inget, absolut inget, som tyder på någon osymmetri på bälgen förutom strecket. Men strecket ser ju väldigt avsiktligt ut. 😃
  8. 1 poäng
    Vi får jämföra bilder efter säsongen - jag körde den lite enklare varianten med slipning, tvättning (bromsrengöring), primer i två tjocka lager samma dag (fabrikat enligt min post ovan) och nästa dag på med två lager Volvo Penta bättringsfärg. 12-15 grader varmt båda dagarna, kallare på nätterna förstås. Ingen antifouling. Glömde ta bild på det färdiga resultatet och nu är båten i sjön, masten uppe men bom och segel ska också på. Snart lite skön segling hoppas jag!
  9. 1 poäng
    Masten på Viggen är inte tyngre än att två män kan lyfta av den tillsammans. Vet av erfarenhet. Ang Magnifiken, om jag minns rätt så verkar den rymligare men Viggen seglar bättre.uppför sig bättre i min mening. Fast klart, jag föredrar långkölat å tung båt, inte opartisk.🙂
  10. 1 poäng
    Jag har alltid levt i tron att man kan lägga på mer gelcoat (obs gelcoat - utan inblandad vax) när föregående lager fortfarande är lite klibbigt. Då ska det inte behöva tvättas bort något heller utan bara att bättre "vått i vått". Å sen avslutar man med topcoat för att få härdning på ytan. Jag har lagt gelcoat å topcoat på det viset på invändiga lagningar med gott resultat. Vidhäftningen mellan lagren bör ju bli bättre om underliggande lager inte är helt ythärdat.
  11. 1 poäng
    Har man sagt A måste man säga B.
  12. 1 poäng
    Alltså, det här forumet är så bra! Den främre öglan har jag inte ens sett. Nu klarnar det. Det här tipset från @Mercury_44XS och tipsen från @Mackey och @Lintott är så värdefulla. Tack alla!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...