Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Låt mig återkomma med foton, så kanske vi kan bolla lite i en annan tråd?
  2. 1 poäng
    Då ber jag om ursäkt. Jag hoppas att det inte är för många andra här på MG som tycker jag är dryg. I min fysiska vänkrets är det iaf ingen. Ja, med tanke på hur den såg ut, även om det är svårt att se på bilder, och på att du inte hade någon som helst erfarenhet av plastarbeten är du bara att lyckönska.
  3. 1 poäng
    Håller med om att det egentligen är rätt kul att plasta. Gamla båten fick avrinningar från skarndäck, vilket innebar djup karvning, plastning och sedan bygga på med gelcoat - ungefär som TS håller på med fast lite mindre i storlek. Egenplastat peke har både gamla och nya båten fått, och den gamla fick skrovet under vattenlinjen påbyggt med ett par m² för bättre bärighet. På nya båtens peke blev det dock 2-komp polyuretanlack påsprutat som ytskikt eftersom jag inte hittade gelcoat i rätt kulör (RAL 9010) tillräckligt snabbt. Plastade f.ö. redan i gymnasiet på 80-talet, fast då gjorde vi telefonhöljen. Var ett par killar som hade dille på att bygga telefoner (för fasta nätet), och en kompis med tillgång till pappas snickeri fräste ett snyggt trähölje till sin. Men jag beställde en "plastningssats" från Clas Ohlson i Insjön, med polyester, härdare och lite väv och plastade ett "fodral" i en träform. Var praktiskt med 7m spiralsladd till luren, så man kunde ligga i sängen och prata med telefonen fortfarande på skrivbordet. Minns att kompisarna kallade oss för "telefonligan"...
  4. 1 poäng
    Ta bort härdaren ur begreppen. Den tillkommer alltid, och när den är tillsatt har du minuter på dig att göra klart. Polyester = plast, som du ju redan är bekant med. Konsistens Vaniljsås. Gelcoat = pigmenterad polyester, konsistens vaniljsås. Kan härda dåligt i yttersta skiktet OM luft kommer till. Topcoat = Gelcoat med tillsatt vax för att härda även om det inte är täckt och luft kommer till, genom att vaxet lägger sig på ytan Gelcoatspackel = Topcoat med mikroglasballonger för att få konsistens som smör Gelcoat går att lägga i gelcoat, dvs bygger du upp tjockt behöver du bara Topcoat i sista lagret så den klibbiga ytan som kan bli inte sätter igen slippapper. Men lägger du topcoat/gelcoat (med härdare) på ett yttersta skikt som inte härdat ut ordentligt, kommer det i princip alltid att blanda sig och det tidigare ytskiktet härdar. Du behöver alltså inte riskera att få ett ohärdat skikt "inuti" - om du inte gjort något riktigt fatalt. Mellan omgångarna behöver du heller inte rengöra med aceton, om det inte stått och blivit smutsigt, är topcoat med paraffin/vax du skall lägga mera på eller du har fingrat med fettdrypande fingrar.... Ungefär så.... 😉
  5. 1 poäng
    Sätt upp en halvhög "vägg" av plywoodskivor, som en "låda". I alla fall mot motorn. Kan limmas med Sikaflex så slipper du borra.
  6. 1 poäng
    Vill inte kapa tråden men ankarlinan, om den kommer från ett ankarspel, ligger ivägen oavsett. Skulle bygga en dränerad låda och låta linan löpa ner i den så får du mindre risk att linan hakar tag i kablar och annat som ligger där.
  7. 1 poäng
    https://www.maringuiden.se/forum/topic/45750-basa-ek/
  8. 1 poäng
    En skildring av den svenske kaptenen Sigurd Sternvall när han var anställd som flodinspektör på Jangtsekiang i Kina under tidigt 1900-tal. De trakter han beskriver är numera översvämmade av "three Gorges Dam", världens största kraftverksanläggning. http://www.batteknik.se/bok/resa_jangtsekiang.pdf
  9. 1 poäng
    Fick detta svar angående reservdelar. Att sälja delar, motorer och akterdrev är vår verksamhet. I Europa har vi två återförsäljare som du kan köpa delar från. Du känner till Navalis. De säljer massor av BMW delar. www.marineparts.se Dessutom har Marine Parts Sweden nu precis börjat som V12 Engineering Dealer. De har Drivaxelbälgar i lager nu. https://www.marineparts.fi/search?q=bmw+Stern+drive+bellows
  10. 1 poäng
    Finns att köpa från någon VP- återförsäljare. 2726:-
  11. 1 poäng
    Eller så tar den bort alla som ännu inte tänkt att en elmotor kan vara/bli ett alternativ. Oavsett så är det en dålig fråga att börja med. (skulle skriva ”gör om - gör rätt” men det är nog för sent nu?) PS Till TS. Vi på MG må vara konservativa och ofta lite krångliga med att fås att svara på enkäter men jag måste försvara oss med att vi som varit med här ett tag sett ganska många försök av rätt tafflig kvalitet och tröttnar därför snabbt på dåliga enkäter och kan, som jag, låta väldigt negativa. Vi kanske därmed inte är den bästa målgruppen att fråga. Önskar er dock lycka till med ert arbete!
  12. 1 poäng
    Eller som M i WM-data sa när han köpte Nimbus, Paragon, Ryds och Storebro: Enklaste sättet att bli miljonär är att med en miljard på fickan ge sig in i båtbranschen.
  13. 1 poäng
    Du kan lägga på flera lager gelcoat (å acetontvätta mellan "målningarna" som @ChristerN helt riktigt kompletterade mig). Men sista skiktet måste vara topcoat. Gelcoat målas normalt i formen innan skrov/däck byggs med glasfiberlaminat. Gelcoaten härdar mot formen och då blir den hård och blank (om formen är välpolerad...). Om du lägger gelcoat som utvändigt lager så härdar den inte på ytan utan fortsätter att vara klibbig. Topcoat är gelcoat med inblandad vax. Vaxet lägger sig på ytan och skapar på det viset en form som gelcoaten härdar emot och då blir den klibbfri. Lite hokuspokus men det är så det fungerar. Så försök inte lägga gelcoat som sista lager före slipning. Skulle du göra misstaget så kan det så klart repareras med ytterligare ett färglager med topcoat efter att ha acetontvättat. - - - Färgad gelcoat är alltid svår att få i rätt nyans. Gör helst lagningen lite mörkare än orginalfärgen. Färgad gelcoat bleknar så lagningen kommer då att tona in efter ett par år. Det omvända blir bara fulare med åren.
  14. 1 poäng
    Tror att @Lintott underförstått menade att du måsta acetontvätta emellan men det har du nog lärt dig nu för det krävs ju även för plastningen. Annars får jag gratulera dig så här långt! Trodde jag inte från början måste jag medge 😏
  15. 1 poäng
    Grattis till att vara på väg att få en hel o fin båt igen. Jag förstår att det kostat rätt mycket arbete men snart kan du glädja dig åt en stark o fin båt som du kan vara stolt över. Precis som med glasfiberlaminatet så ska du fasa av den gamla gelcoatkanten så du får en bred övergång mellan gammalt och nytt. Ett slätt och välslipat laminat kommer att göra det enklare att få en snygg slutyta (det är alltid det tråkiga underarbetet som avgör slutresultatet). Sen har du säkert hittat att du ska använda topcoat och inte gelcoat för att få en klibbfri yta (topcoat är gelcoat med inblandning av vax). Om du behöver lägga flera lager så kan du förvisso börja med gelcoat (kan t.o.m. vara en fördel för då fäster nästa lager utan slipning om du inte väntar för länge mellan strykningarna) men sista lagret ska vara topcoat. Du målar ut topcoaten så slätt som möjligt för att minimera slipjobbet efteråt. Efter härdning så slipas topcoaten. Om du använder en lång slipkloss så blir ytan jämnare. Du kan tillverka en egen kloss av en bit lång o smal plywood som du skruvar en kloss/handtag i ändarna på. Jag har sett båtvarv använda sådan kloss som var över halvmetern lång för att slipa jämnt på en skrovlagning. Din skada är betydligt mindre så du får anpassa längden så du kommer åt. Börja sedan med grovt papper tills du får det slätt. Sedan finare o finare o finare tills du avslutar med poleringen. Börja med grov rubbing o fortsätt med finare. Om du råkar slipa igenom topcoaten så är det ingen katastrof. Det är bara att lägga på ett nytt lager, låta härda och fortsätta med slipjobbet. Glasfiberlaminat och topcoat är tacksamma material att arbeta med. Det går alltid att rätta till om det inte blivit bra på första försöket. När du är klar så hoppas vi få se en del bilder före/efter. Det är alltid kul att se slutresultatet av de arbeten vi triggar varandra till.
  16. 1 poäng
    Slipat å slipat insidan, fyllt på med 7-8 lager glasfiber invändigt och nu även 3-4 utvändigt. hittade även ett nytt hål som nu också fått behandling. provat en klick gelcoat för att se om nyansen stämmer bättre än den man lagt på tidigare. Nu till en annan fråga, hur får man gelcoat snyggt på en större yta? har gjort en kant mot den gamla gelcoaten och sedan slipat bort ett större område där jag hade mängder av småsprickor (detta som man bara kletat ny gelcoat över tidigare). ska man bara ösa på och sedan slipa jämt eller finns det en bättre metod?
  17. 1 poäng
    Titta på konstruktionen först innan den döms ut! Visst ser det katastrofalt ut med blött distansmaterial, det hade varit bättre om det varit torrt och haft god vidhäftning till balkarna. Men... I ett stort plant däck/durk/motsvarande stor plan yta hade jag hållit med - ta bort och plasta dit nytt distansmaterial. I en balk kan det vara annorlunda. Varför finns distansmaterialet där? Har det bara vari en invändig form när balkarna plastades? Är balkarna tillräckligt breda och höga för att ge erforderlig styrka? Ett hål i en balk måste inte med nödvändighet innebära en försvagning. Titta på balkarna i flygplansvingar. Där finns massvis av hål i balkarna för att konstruktionen ska bli lättare. Det kan åstadkommas utan att balken blir svagare. Nu är det inte den sortens hål här för att lätta konstruktion i dessa balkar men principen för styrkan runt ett hål är densamma. Om balkarna har tillräcklig styrka genom sin glasfiberlaminatkonstruktion (bredd, höjd, laminattjocklek, vidhäftning) så är det blöta distansmaterialet inget hållfasthetsproblem. Blöta som står kvar inne i en balk kan orsaka frostsprängning under vintern om det inte dräneras eller torkas ur före vintern. Det kan på sikt ge hållfasthetsproblem genom att balken släpper från sin infästning. Det problemet kan avhjälpas genom att ta upp fler dräneringshål för att bli av med vattnet. Sen kan det kännas bra att bli av med blött distansmaterial och snygga till konstruktionen. Men fundera först på behovet. Tillvägagångssättet med insexnyckel och dammsugare kommer att fungera. Om du ska plasta igen genomföringarna så måste du först se till att allt material är borta eller uttorkat innan du stänger balken. Annars återkommer problemet med eventuell frostsprängning.
  18. 1 poäng
    Jag hugger så här på kvällskvisten! Kan inte hålla mig. På sätt och vis har du rätt, men i det här fallet har den statliga energipolitiken (och EUs gemensamma elmarknad) satt konsumenter (och företag) i en riktigt dålig sits. Jag tycker elbidraget har drag av populism, en sorts ursäkt för att vilket regeringsparti man nu vill skylla på har fuckat upp svensk energipolitik och sedan EU ovanpå det. Ja, om du kan visa att värdeminskningen beror på olaglig marknadsmanipulation. Annars är det som att be om kompensation för en trisslott som du inte vann på. Det kan man fråga sig. Det går att resonera kring hur mycket staten ska täcka upp för in absurdum. Ska rökare, alkoholister och feta människor få betala sin egen vård för att de väljer att röka, dricka och äta? Det är ju så försäkringar funkar. Tycker du att du får betala för hög premie för att andras grejer pajar men inte dina, så strunta i att ha försäkring. Du kan ju spara ihop pengar för regniga dagar själv istället. Hela det svenska samhället är uppbyggt kring högt skattetryck för att täcka upp för andras behov än dina egna. Det kan man ha åsikter om, men så är det. Ja, alla har ett val, men Sverige är generellt sett inte så bra på att hålla individer ansvariga för sina val. Men eftersom en majoritet av folket röstat på S & co är det väl bara att utnyttja det maximalt istället. Vad fan får jag för pengarna, liksom.
  19. 1 poäng
    Blev också elektronisk tändning.
  20. 1 poäng
    Jävla corona tider nu. Men lite händer det allt.
  21. 1 poäng
    Förra sommaren stoppade mitt kylaggregat, som också har en BD35 kompressor. När jag kom ned till båten var kompressorn jättehet och batteribanken, 300Ah, nästan tom. Jag antar att kompressorn skurit eller fastnat på något sätt. Jag är nu i valet och kvalet om jag ska byta bara kompressorn, vilket kostar mig knappt ett par tusen eller köpa en ny komplett enhet vilket kommer att kosta minst 8000:- plus en masa besvärligt installationsarbete. Det känns som om kylen monterades först och sedan byggdes pentryt. Någon med goda råd?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...